Suosituksia käyttöakusta

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Suosituksia käyttöakusta

Re: Suosituksia käyttöakusta

by harald » Mon Jun 15, 2020 17:02 pm

Otinpa Sterling DAR12 säätimen asennusohjeet talteen kun ne vielä löytyivät archive.org:in kautta

http://www.fe83.org/files/ProDigital%20 ... uction.pdf

by harald » Fri Jul 28, 2017 20:34 pm

Tämä halpa AGM-akku on muuten taas saatavana

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10000806

tuota voin suositella. Ja sen kaveriksi joku "mikä vain" 12v akku jolla Yanmar lähtee käyntiin. Joku micran starttiakku esim.

by Riksi » Fri Jul 28, 2017 08:57 am

Akut on jaettu todennäköisesti vain sillä alkuperäisellä kytkimellä (1 / molemmat / 2).
Veneen on/off- tyyppinen päävirtakatkaisija on ohitettu.
Akut sijaitsevat paapuurin puoleisessa pistolaatikossa ja johdot menevät sen verran hankalassa paikassa, etten ole vielä päässyt kiinni kytkentätapaan.
Koska starttiakku on toiminut ihan ok ja vioittunut akku ei ole tyhjentänyt sitä, niin todennäköisesti johdot on asennettu jakokytkimeen oikein.
Mittasin tuon 7volttia akun ollessa irrotettuna, en mitannut jännnitettä akun ollessa kytkettynä.
Motonetissa on tarjouksessa SZNAJDER-MARINE 100AH veneakku hintaan 99 e, olisiko tämä hyvä valinta hupiakuksi?

Löytyykö jostakin sähkökaaviota, mistä näkyisi päävirta- ja jakokytkimen ja mahdollisesti vielä kaksoisakkureleen kytkentäperiaate. Eikö tuolla releellä helpottuisi akkujen lataus?
Miten diodin ja releen toiminta eroaa käytännössä?
Uuden akun kanssa pitää vain kytkeä laite kerrallaan kiinni ja katsoa, mikä niistä aiheuttaa akun purkautumista.

by Joakim » Thu Jul 27, 2017 12:06 pm

Miten akut on kytketty? Ei kai ne kaikki voi suoraan rinnan olla, jos yksi on starttiakku ja loput hupiakkuja. Ei pienempi akku mitenkään syö isompia.

Siis ovatko nuo kaksi 115 Ah akkua kiinteästi rinnan ja 70 Ah kytkettävissä rinnalle? Vai onko välissä jakodiodi tai jakorele?

Miten yksi akku voi olla 7 V ilman, että muut ovat? Vai mittasitko akut irrotettuna? Mikä oli jännite kun akut olivat vielä rinnan?

Rinnan kytkettyjen akkujen ongelma on se, että yksi hajonnut akku voi tuhota muut akut. Akut voivat hajota monella tapaa, mutta ongelmallinen tilanne on yhden tai useamman kennon oikosulku, jolloin hajonnut akku toimii kuten 10 V (tai 8 V) akku ja purkaa 12 V akut.

by Riksi » Thu Jul 27, 2017 10:20 am

Tuosta veneilijän sähköoppaasta tuli tänä vuonna uusi
painos.
Omassa veneessäni oli viime vuonna starttiakku(n.70Ah) ja kaksi
Exiden 115Ah(ER550) hupiakkua.
Toinen hupiakku simahti ja luulin syynä olevan akun ikä.
Tänä vuonna simahti sitten se toinen hupiakku, joka oli vain pari vuotta vanha. Eli nyt sähköjärjestelmässä on jokin mystinen vika.
Kaikki akut on kytketty rinnan. Voiko pikkuakku esimerkiksi syödä noin pahasti isompia akkuja, että ne eivät enään toimi. Mittasin isosta akusta jännitteen, näytti 7 volttia.
Hupiakkuun on kytketty suoraan sulakkeen välityksellä lämmityslaite, jääkaappi, pilssipumppu ja aurinkokennon lataussäädin.
Lataussäätimessä palaa punainen vikavalo. Olisiko mahdollista, että lataussäädin on vioittunut ja alkanut purkaa akkuja?
Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa.
Minkä kokoinen/mallinen akku kannattaisi hankkia starttiakun rinnalle? Onko nyt ollut hyviä tarjouksia?

by harald » Sat Feb 06, 2016 18:19 pm

Juurikin tuo

by asalovuo » Sat Feb 06, 2016 17:08 pm

harald wrote:...Käteen sattui myös Sähkö ja Vene niminen opus, 2015 päivitetty versio.
Tämäkö?
http://www.stek.fi/Sahkoturvallisuus/ve ... e_2015.pdf

by toxi » Fri Feb 05, 2016 23:59 pm

harald wrote:Kovasti nyökkäilin siitä oikealta sinun suuntaan, mutta teillä oli ilmeisesti paremmat jutut kuin meillä :)
Sokee mikä sokee. Oli meillä kyllä hyvät jutut, mutta ei niin hyviä etteikö voisi katsella ympärilleen jos vaikka tuttuja näkisi :oops:. No, tämä alkaa menemään melko off-topicin puolelle, joten jatketaan livenä kun nähdään.

//Tomppa

by harald » Fri Feb 05, 2016 22:17 pm

Kovasti nyökkäilin siitä oikealta sinun suuntaan, mutta teillä oli ilmeisesti paremmat jutut kuin meillä :)

by toxi » Fri Feb 05, 2016 21:31 pm

harald wrote:Kerhossa oli tänään tilausuus, jossa kerrottiin mm. kerhon Oceanvoltin veneen järjestelmistä.
Ai, sä olit siellä, enpä huomannut. Itse olin vähän vahingossa paikalla kun kävin junnujen infotilaisuudessa ja kaveri (NJK:n jäsen)joka oli tulossa minun kyydillä kotiin halusi kuulla esitykset.

Täytyy sitten vain näin jälkikäteen ja virtuaalisesti moikata. Ehkä ensikerralla ihan live.
//Tomppa

by harald » Fri Feb 05, 2016 18:02 pm

Tuo pienempi akku on muistaakseni vain nostettu tuohon ja laitettu narut kiinni. Ei ole ollut latauksessa ikinä, pitäisi varmaan jossain vaiheessa.

by Joakim » Fri Feb 05, 2016 16:24 pm

harald wrote: starttiakku: 12,48 V
Eipä ole koskaan noin alas tippunut koko talven aikana. Viimeksi kun kävin veneellä oli 12,65 V. Syksyllä ladattu ja kaapelit kiinni. Edellisessä veneessä oli keväällä joskus vain niukasti yli 12,5 V.

Hupiakku oli yli 12,7 V, mutta siinä onkin aurinkopaneli lataamassa. Tosin ei ole vielä pystynyt kompensoimaan itsepurkausta ja lataussäätimen kulutusta pimeimpänä vuodenaikana. Ihan tavallisia nesteakkuja.

by harald » Thu Feb 04, 2016 22:49 pm

Kerhossa oli tänään tilausuus, jossa kerrottiin mm. kerhon Oceanvoltin veneen järjestelmistä. Käteen sattui myös Sähkö ja Vene niminen opus, 2015 päivitetty versio. Tästä innostuneena oli pakko mennä veneeseen katsomaan miten siellä menee.

AGM: 12,80 V
starttiakku: 12,48 V

Kaikki kunnossa siis. Ilmeisen hyvin tuo AGM pitää latauksensa, joskin nyt onkin kaikki irti akusta vuotovirtojen välttämiseksi.

by PetriF » Wed Dec 16, 2015 17:15 pm

harald wrote:Se jäi vain vielä kysymysmerkiksi että jos minulla on 220 Ah AGM ja 45 Ah normaali avoin lyijyakku rinnan latauksen aikana niin latautuuko molemmat vielä ihan OK? Muutin Sterling lataus-säätimen kytkimet AGM-asentoon, tuleeko tuo pieni starttiakku nyt ylilatautumaan?
edit: AGM-asento 14,4V max, open lead acid 14,8V max.
Enpä huomannut tätä ennenkun nyt.
Vastauksena 14.4 / 14.8V latauskysymykseen: 14.8V absorptiolatauksen jännite lyhentää agm-akun käyttöikää, koska
a) mitä korkeampi absorptiojännite, sitä suurempi nestehukka kun vettä hajoaa vedyksi ja hapeksi.
b) perustason latureissa ei ole akun lämpötilatunnistinta, jolloin lataus kesällä 14,8V ~40C akkulämmöllä on turkasesti liikaa kaikille akuille. Konetilan tyypilliset 50-60C vielä enemmän liikaa. Nollakelissä taas 14.8 olis just sopiva...
b) AGM akkuun ei voi lisätä vettä kaasuuntuneen tilalle, mutta yleisimpiin "suljettuihin"/"huoltovapaisiin"/VRLA -akkuihin voi, ainakin exiden akuista saa melkein kaikista kannen pois jolloin vettä voi lisätä. Eli AGM:ää pitää varjella enemmän.

Eli: mun mielestä tommonen yhdistelmä pitäis mennä AGM akun ehdoilla, eli 14,4V absorptiojännite laturiin.

ps. ja ylilataukselle vastakkainen ongelma: jotkin AGM akkujen valmistajat sallivat, ellei peräti suosittele huoltotoimenpiteenä AGM akun "keittämistä" 15-16 voltilla muutaman tunnin (Recondition/Equalization) , koska se sulattaa alilatauksessa syntyvät lyijysulfidikiteet. Tuo operaatio on oleellinen ensisijassa valtameri-kruisereille, koska käyttävät järjestään akustoa 50-80% välillä (bulk-vaihe, akku ottaa latausvirtaa ahnaasti -> lyhyt latauskäyttö) jolloin alilataus aiheuttaa tota kiteytymistä.
Tavallisessa rannikkokruisingissa tota operaatiota vois ajatella tehtävän esim. syksyllä talvivalmistelujen yhteydessä. Se palautaa AGM akun kapasiteettia ja lisää käyttöikää. Mutta kuten sanottu, tästä on eri AGM valmistajilla eri mielipiteet.

by Handy » Tue Dec 01, 2015 16:51 pm

Puolasta saa myös jotain.
http://bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=42196
Image
12V/100Ah, 13kg, mutta hintaa eivät kerro.

Top