Veneen ja maston nostoon vinkkejä?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Veneen ja maston nostoon vinkkejä?

by harald » Fri Jun 12, 2009 14:52 pm

Kyllä osatakilaisessa veneessä tulee olla enemmän tai vähemmän takanojaa (rake) mastossa.

Ota valokuva veneestäsi suoraan sivulta niin, että mastonhuippu mahtuu mukaan. Täällä liikkuu jos jonkinlaista asiantuntijaa joka pystyy ihan kuvan perusteella päättelemään veneesi ominaisuudet ja nopeudet puhtaasti sen kuvan raken mukaan <kröhöm>.

Onko Elli tulossa mukaan FEneilemään myös?

by jarmos » Fri Jun 12, 2009 14:40 pm

Nostin myös ensi kertaa FEn maston eilen pojan kanssa ja kaikki meni muuten hyvin, paitsi mun mielestä masto on liikaa takakenossa. Nosto tapahtui n. puolen yön maissa ja oli jo aika hämärää, joten voi olla, että joku meni pieleen. Mun mielestä masto pitäisi olla alaosastaan suorana ja taipuu sitten ylösmentäessä taaksepäin. Nyt näyttäisi siltä, että koko masto on hieman kallellaan taakse tai ainakin siltä hämärässä (ja selvinpäin) näytti. Käyn tarkistamassa sen vielä tänään päivänvalossa.
Mastoahan ei periaatteessa voi asentaa väärin, koska se loksahtaa mastonjalassa olevaan koloonsa, kun masto on suorassa. Mua mietityttää tuo etustaagin kiristys. Syksyllä merkattiin kyllä vanttien paikat, mutta keula unohtui. Onko olemassa jotain neuvoa, missä asennossa tuo masto pitää olla? Riittääkö, kun silmämääräiseti toteaa laiturilta, että aika suorassa näyttää olevan?

by Petri » Tue Sep 30, 2008 11:17 am

Hasselforssia onkin ollut ja ollaan kyllä jo kertaalleen vaihdettu yksi "pyöritettävä osa"...ehkä juuri se vaihdettu osa sitten nyt prakasi :)

Panun mahdollinen hehkutus pronssiruuveista on siinä määrin heikoilla jäillä, että niillä tuntuu olevan taipumus avautua itsestään :)

by harald » Tue Sep 30, 2008 09:46 am

Kyllä se vanttiruuvi mielestäni koostuu keskiosan putkimaisesta
kappaleesta, ja molemmista kierretangoista haarukoineen sokkineen.
Ei niitä kierretanko-haarukkapää osia voi edes vaihtaa. Koko ruuvi
vaihtoon vaan. Hasselforsia suosittelen. Panu kohta komppaa pronssi-
ruuvien hyvyydestä mutta me ruuvataan niitä niin harvoin ja pidämme
ne puhtaina emmekä raahaa niitä pitkin asvalttia niin eipä noista
tavallisista mitään riesaa ole ollut.

by Petri » Tue Sep 30, 2008 09:40 am

harald wrote:Mikä se sellainen "pala" on? Vaijeripääte?
Ei vaijeripääte, vaan siis periaatteessa se ylempi vanttiruuvi, mä vaan olen tottunut kutsumaan vanttiruuviksi sitä osaa kokonaisuudessa jota väännetään, vaikka ruuvikierteet on toki niissä ala- ja yläpäissä.
Mikäköhän lienee oikea termi.

by harald » Tue Sep 30, 2008 09:29 am

Mikä se sellainen "pala" on? Vaijeripääte?

by Petri » Tue Sep 30, 2008 09:18 am

Anonymous wrote: Vähän kyllä mietityttää, että mihin sen spinnufallin lukitsee. Meillä kun ei ole mastossa knaapia tms. Spinnupuomin helaan luultavasti pitäisi sitoa solmulla. Olen vähän sitä mieltä, että yksin ei onnistu (järkevästi, turvallisesti tms.) kuitenkaan ja kahdestaan tuollaista viritystä ei tarvitse FE:n kokoisessa mastossa. Tuplasaalinkien tai isomman maston kanssa varmaan ihan pätevä viritys.

Ville
Mä heitin eilen spinnufalliin vetosolmun mastoplokin kohdalla, koska ainakin FE:ssä se maston alaosan aukko on niin pieni, ettei siitä mikään solmu mene läpi ja hyvin toimi.

Ongelma olikin sitten se, että toinen ylävanttiruuveista ei suostunut aukeamaan ollenkaan tiettyä pistettä enempää ja samainen vantti näytti vapaana ollessaan hieman taipuneelta (vekki)...syytä huolestua?
No, vanttiruuvit oli tarkoitus pistää ylävanttien osalta vaihtoon enivei, mutta näyttää että toisen vantin kohdalla pitää uusia myös se itse vaijerissa kiinni oleva pala, kun ei sitä vanhaa ruuvia saa irtikään siitä.

by Guest » Mon Sep 29, 2008 22:47 pm

Meidän viritelmä on ollut sellainen, että keulastaagi irroitetaan/kiinnitetään maston ollessa laiturilla. Toiminnan edellytyksenä on, että masto seisoo kannella ja keulassa ei ole ainakaan jäykkää profiilia. Erityisen raskas masto varmasti tuottaisi myös vaikeuksia, mutta on kokeiltu 36-jalkaisellakin.

Tuon ideana on se, että näin onnistuu, ainakin meidän nosturilla, hyvin suojaamaan tuulimittarin ja windexin, jotka minä mielummin irrotan/kiinnitän laiturilla seisten kuin korkealla kiikkuen. No homma alkoi siitä, etten saanut ostamastani veneestä millään ilveellä Windex-kopiota irti syksyllä pari vuotta sitten, joten piti keksiä tapa saada se ehjänä alas. Mastonosturimme on tunnettu Windex- ja tuulimittarisyöppö, joten peruskeinoilla tuho olisi aika varmaa.

Vene ajetaan sen verran paljon nosturin etupuolelle, ettei maston toppi roinineen voi osua nosturiin veneen tai maston keikkuessa. Vene kiinnitetään siten, ettei se pääse liikkumaan juurikaan eteen-taakse -suunnassa. Nostoliina laitetaan saalinkien alle, masto lukitaan mastonjalkaan (esim. fallin pää mastonjalan plokin kautta spinnupuomin helaan) ja nostoliina kiristetään. Nyt voi rauhassa ottaa vantit pois ja masto pysyy riittävästi paikallaan kenenkään sitä pitämättä. Etustaagi pitää maston huipun irti nostoliinasta ja nosturista.

Sitten löysätään mastonjalan lukitusköyttä samalla maston alaosaa tukien, jotta se ei pääse kiertymään, jolloin tuulimittari voisi osua nostoliinaan. Hiukan nostetaan mastoa ja viedään maston alapää laiturille sivusuunnassa ja lasketaan mastoa kunnes se on vaakatasossa.

Joakim

by mko » Mon Sep 29, 2008 22:32 pm

Moi,

Meillä seuran nosturin vieressä lojuu tavan takaa useampia nostoliinoja (siis niitä sellaisia, joissa on lenkki molemmissa päissä). Itse olen nostanut ja laskenut maston siten, että olen tehnyt kahdesta liinasta kaksi lenkkiä, jotka tavallaan siirtävät nostopisteen maston tasapainopisteen yläpuolelle (siis sen alemman lenkin pituuden verran). Vähän aikaa kun miettii, niin homma kirkastuu kyllä.

Vaativin rasti on saada ylempi lenkki paikoilleen mastoa kaadettaessa. Siinä olen käyttänyt tikkaita.

Sitten vaan lenkit tukemaan mastoa, vaijerit ja rensselit irti ja masto roikkuu nosturista pystyasennossa. Masto lasketaan siitä sitten suoraan laiturille. On jopa teoreettisia mahdollisuuksia olla rikkomatta windexiä.

Olennaista oikeastaan on, että miettii homman mielessään valmiiksi ennen kuin ryhtyy puuhaan. Samaten, kuten aiemmin huomautettiin, turha hosuminen ja juoksentelu kannattaa jättää väliin.

Niin tai näin, homman luonteeseen kuuluu, että maston nostot ja laskut ovat ilmaista ja viihdyttävää tilannekomiikkaa laituriparlamentille.

t:Mikko

by Artsi » Mon Sep 29, 2008 22:12 pm

Sen fallin saa näppärästi solmittua puomihelaan. Olen sekä laittanut paikalleen Albin Expressin maston, että irroittanut FE:n maston käytännössä itse (vaimo käyttänyt vinssiä, ettei tarvitse hyppiä veneestä laiturille, tai kääntäen) ilman mitään murheita, tai "riskejä", sen enempää, kuin noissa välillä huvittavan näköisissä saalinkivirityksissäkään, päinvastoin. Lisäksi molempien veneiden mastot on sekä laskettu, että nostettu myös "apujoukkojen" saattelemana aivan samalla tavalla joka kerta. Toki nosturin on oltava selvästi korkeampi, kuin maston, mutta yleensä näin on tämänkokoisista veneistä puhuttaessa.
K.I.S.S. (keep it simple, stup..!)

terv. Artsi

by Guest » Mon Sep 29, 2008 21:40 pm

käypä vinkki joka pätee kaikenlaisiin mastoihin
Vähän kyllä mietityttää, että mihin sen spinnufallin lukitsee. Meillä kun ei ole mastossa knaapia tms. Spinnupuomin helaan luultavasti pitäisi sitoa solmulla. Olen vähän sitä mieltä, että yksin ei onnistu (järkevästi, turvallisesti tms.) kuitenkaan ja kahdestaan tuollaista viritystä ei tarvitse FE:n kokoisessa mastossa. Tuplasaalinkien tai isomman maston kanssa varmaan ihan pätevä viritys.

Ville

by Esa » Mon Sep 29, 2008 20:30 pm

Raision veneseuran sivulla on käypä vinkki joka pätee kaikenlaisiin mastoihin, ja toimii hyvin vähän matalimmissakin mastonostureissa.
Kannattaa ehdottomasti tutustua, eikä tarvitse enää jännittää itse nostoa/laskua.

http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm

Itse nostin FE:n maston aina toppihelasta (edellytyksenä tietenkin on että nosturi on riittävän korkea). Ja olen myös nähnyt moneen FE:n mastoon tehdyn erillisen nostolenkin toppihelaan.



Esa

by Artsi » Mon Sep 29, 2008 19:27 pm

Sama meillä. Olen varmistellut vielä fokan fallilla. Toki ne kumpikin erikseen kestäisi, mutta kun aina epäilyttää... Huomattavasti helpommalla pääsee, kuin nostamalla saalinkien alta ja koko homman voi tehdä vaikka yksin.

terv. Artsi

by alma » Mon Sep 29, 2008 14:39 pm

Ollaan nostettu masto spinnufallilla. Silloin ei pääse vahingossakaan masto kaatumaan ,painopiste pysyy alhaalla

by harald » Mon Sep 29, 2008 14:08 pm

Masto kokonaisuudessaan painaa vähän päälle 40kg, joten vaikkakin paino-
piste on hiukan saalinkien yläpuolella en ole kokenut suurta pelkoa maston
tyvestä kiinni pitäessäni.

Johdot, fallit, puomi ja trimmiköydet irti. Hekki irti, ylävantit todella löysälle,
alavantit irti. Sokat valmiiksi esille. Ajo kraanalle ja lenkki saalinkien alle.
Kaveri pitää mastoputken alaosasta kiinni. Ylävantit löysälle, ja keulaharus
irti. yläharukset irti ja nostetaan masto pois (pidetään edelleen mastoputken
alaosasta kiinni). Poistutaan kraanan alta.

Vältä juoksemista kannella ja yritä astua veneeseen suoraan ruffikatolle. Näin
vene ei keikahda maston alla. Eipä siinä muuta ihmeellistä ole.

Top