by Guest » Mon Sep 29, 2008 22:47 pm
Meidän viritelmä on ollut sellainen, että keulastaagi irroitetaan/kiinnitetään maston ollessa laiturilla. Toiminnan edellytyksenä on, että masto seisoo kannella ja keulassa ei ole ainakaan jäykkää profiilia. Erityisen raskas masto varmasti tuottaisi myös vaikeuksia, mutta on kokeiltu 36-jalkaisellakin.
Tuon ideana on se, että näin onnistuu, ainakin meidän nosturilla, hyvin suojaamaan tuulimittarin ja windexin, jotka minä mielummin irrotan/kiinnitän laiturilla seisten kuin korkealla kiikkuen. No homma alkoi siitä, etten saanut ostamastani veneestä millään ilveellä Windex-kopiota irti syksyllä pari vuotta sitten, joten piti keksiä tapa saada se ehjänä alas. Mastonosturimme on tunnettu Windex- ja tuulimittarisyöppö, joten peruskeinoilla tuho olisi aika varmaa.
Vene ajetaan sen verran paljon nosturin etupuolelle, ettei maston toppi roinineen voi osua nosturiin veneen tai maston keikkuessa. Vene kiinnitetään siten, ettei se pääse liikkumaan juurikaan eteen-taakse -suunnassa. Nostoliina laitetaan saalinkien alle, masto lukitaan mastonjalkaan (esim. fallin pää mastonjalan plokin kautta spinnupuomin helaan) ja nostoliina kiristetään. Nyt voi rauhassa ottaa vantit pois ja masto pysyy riittävästi paikallaan kenenkään sitä pitämättä. Etustaagi pitää maston huipun irti nostoliinasta ja nosturista.
Sitten löysätään mastonjalan lukitusköyttä samalla maston alaosaa tukien, jotta se ei pääse kiertymään, jolloin tuulimittari voisi osua nostoliinaan. Hiukan nostetaan mastoa ja viedään maston alapää laiturille sivusuunnassa ja lasketaan mastoa kunnes se on vaakatasossa.
Joakim
Meidän viritelmä on ollut sellainen, että keulastaagi irroitetaan/kiinnitetään maston ollessa laiturilla. Toiminnan edellytyksenä on, että masto seisoo kannella ja keulassa ei ole ainakaan jäykkää profiilia. Erityisen raskas masto varmasti tuottaisi myös vaikeuksia, mutta on kokeiltu 36-jalkaisellakin.
Tuon ideana on se, että näin onnistuu, ainakin meidän nosturilla, hyvin suojaamaan tuulimittarin ja windexin, jotka minä mielummin irrotan/kiinnitän laiturilla seisten kuin korkealla kiikkuen. No homma alkoi siitä, etten saanut ostamastani veneestä millään ilveellä Windex-kopiota irti syksyllä pari vuotta sitten, joten piti keksiä tapa saada se ehjänä alas. Mastonosturimme on tunnettu Windex- ja tuulimittarisyöppö, joten peruskeinoilla tuho olisi aika varmaa.
Vene ajetaan sen verran paljon nosturin etupuolelle, ettei maston toppi roinineen voi osua nosturiin veneen tai maston keikkuessa. Vene kiinnitetään siten, ettei se pääse liikkumaan juurikaan eteen-taakse -suunnassa. Nostoliina laitetaan saalinkien alle, masto lukitaan mastonjalkaan (esim. fallin pää mastonjalan plokin kautta spinnupuomin helaan) ja nostoliina kiristetään. Nyt voi rauhassa ottaa vantit pois ja masto pysyy riittävästi paikallaan kenenkään sitä pitämättä. Etustaagi pitää maston huipun irti nostoliinasta ja nosturista.
Sitten löysätään mastonjalan lukitusköyttä samalla maston alaosaa tukien, jotta se ei pääse kiertymään, jolloin tuulimittari voisi osua nostoliinaan. Hiukan nostetaan mastoa ja viedään maston alapää laiturille sivusuunnassa ja lasketaan mastoa kunnes se on vaakatasossa.
Joakim