Vanhan liiman poisto purjeesta (ja tarrojen poisto)

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Vanhan liiman poisto purjeesta (ja tarrojen poisto)

Post by rpuustin »

Hei,

kiskoin Erkalta saamasta Awan vanhasta G2:sta irti purjenumerot ja yritin poistaa purjeeseen jäänyttä liimaa asetonilla, joka yleensä tepsii hyvin.

Mutta, eipäs sitten onnistunutkaan. Eli, osaako joku neuvoa, millä dacron purjeesta saa parhaiten liiman pois?

t. Raimo

mode edit(hh): Korjasin otsikon paremmin kuvaavaksi
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Guest

Post by Guest »

Tämän tarinan neuvot voivat tulla vähän liian myöhään ja ovat dacron purjeile suunnattuja, mutta ehkä joku niistä hyötyy.

Kun hankimme aikoinaan veneemme Ruotsista, olimme saman ongelman edessä. Kysyin neuvoa useammasta eri purjeneulomosta ja sain kaikista samat ohjeet mutta eri aine(liuotin)suosituksin. Liuottimen vaihdellessa (asetoni, ksyleeni ym.) ohjeet olivat suunnilleen: numerot irroitetaan purjeesta liuottimen avulla (ainemäärän vaihdellessa melko runsaasta lainehtivaan) ja purjeeseen jäljelle jäävä liima irroitetaan/hinkataan sitten liuottimeen kastetun rätin avulla pois. Kyselin myös tekeekö neulomot numeroiden poiston, mutta eivät olleet kovin innokkaita tai hinta per numero oli melko suolainen. Syy moiseen selvisi kun aloitti irroittamisen...

Numero lähti hyvin asetonilla irti, mutta kaikki liima jäi purjeesen. Yhden numerojen liimojen irroittaminen kesti noin 45 minuuttia - sormet oli hellinä, päässä pyöri ja usko alkoi loppua.

Hiukan aikaa mietittyä kokeilin toisenlaista tekniikkaa. Purje käännettiin toisin päin. Asetoniin kastetulla rievulla pyyhkäistiin purjeen pintaa toisella puolella olevan irroitettavan numeron kohdalta. Sitten nopeasti, ennen liuottimen haihtumista, numeropuoli esiin ja numeron irroitus. Nyt melkein kaikki liima oli kiinni numerossa ja purje oli melko puhdas. Loppujen numerojen irroitus kesti kahdesta purjeesta noin tunnin kaikkine liimojen poistamisineen!

Sama tekniikka toimi myös spinnussa siten, että asetonilla miedosti kostutettu rätti laitettiin kankaan alle numeron kohdalle ja kangasta/numeroa painellen säädeltiin liuottimen määrää ja hiljalleen, kangasta numeron ympärillä tukien, vedettiin varovasti numeroa irti. Maltti on valttia spinnun kanssa, jottei tule venymiä kankaaseen.

Näin onnistuttiin meillä dacron ison ja spinnun kanssa. Mitään takuuta ei näille ohjeille saa ja laminaattipurjeet ovat sitten vielä asia erikseen, joista ei ole kokemusta.

Heikki / X-tas

www.x79.info
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei, ja kiitoksia vinkistä. Kerron sitten kuinka tässä käy. Vasta toisen puolen numerot irrotettu, eli pääsen tosissaan kokeilemaan neuvosi toimivuutta.

Erityisesti olin huolissani asetonin vaikutuksesta dacroniin. Kokeilin sitä yhteen vanhaan purjeeseen ja silmämääräisesti katsoen siihen ei ainakaan tullut reikiä tms. vaurioita.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Guest

Sama ongelma edessä

Post by Guest »

Näköjään muotia näin keväällä tuo Erkan lemppaamien purjeiden teippien irroittelu. Sama homma täällä edessä. :D

rpuustin, kokeilitko edellä mainittua konstia? Toimiko?
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

selvittelin hieman asiaa ja sain palautteeksi, että asetoni on turhan "kovaa" tavaraa. Missään tapauksessa laminaattipurjeelle asetoni ei sovi järeytensä vuoksi.

Eli, suositus on ollut liuotinbensiini eli mineraalitärpätti. Sillä olen onnistunut liimaa sulattelemaan, mutta helppoa se ei ole ollut. Kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä reippaasti.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Hiukan aikaa mietittyä kokeilin toisenlaista tekniikkaa. Purje käännettiin toisin päin. Asetoniin kastetulla rievulla pyyhkäistiin purjeen pintaa toisella puolella olevan irroitettavan numeron kohdalta. Sitten nopeasti, ennen liuottimen haihtumista, numeropuoli esiin ja numeron irroitus. Nyt melkein kaikki liima oli kiinni numerossa ja purje oli melko puhdas. Loppujen numerojen irroitus kesti kahdesta purjeesta noin tunnin kaikkine liimojen poistamisineen!
Heikin niksi on hyvä, irroittelin spinnusta numeroita, ja kehittelin tuota vielä hieman eteenpäin:

Homma kannattaa tehdä kovalla alustalla, ja kun numeron reunaa on ensin saatu muutama sentti irti, sen reunan voi kääntää, ja liimata alustaan. Tarttuu hyvin, koska suurin osa liimasta on numerossa. Nyt loppu sujuu näppärästi, kun koko homman voi tehdä kääntöpuolelta. Samalla kun purjetta vedetään hitaasti ja tasaisesti, luututaan irrotuskohdan kääntöpuolta koko ajan asetonirievulla. Irronnut teippi tarttuu samalla näppärästi alustaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Koskien alkuperäistä otsikkoa. Numero- tai sponssitarrojen poisto purjeesta.

THE työkalu tarrojen poistoon on taas tuo höyrypesuru! Sillä lähtee
numerot, liimat ja kaikki ilman että on pelkoa purjeen liukenemiseen
asetoonin avustuksella vaaleaksi pläntiksi parketin päälle.

Eli kun totesimme että vesilinjatarrat lähtevät tuolla tosi helposti,
vaikka olisivatkin 27v vanhat, ajattelin kokeilla tätä samaa laitetta sponssi-
tarrojen poistoon. Toimii kuin buicki, älkää edes kokeilko mitään muuta!

edit: Höyrypesuri on osa jäsenistön lainarinkiä, joten jos on tarvetta niin yhteyttä.

edit²: Kalvopurjeet eivät välttämättä tykkää tästä menetelmästä
(kuumuudesta) ollenkaan! Nylonista en ole varma, mutta sopivalla
etäisyydellä ettei kuumenna liikaa toiminee?

edit³: Kalvopalaan testasin, ei saanut reikää filmiin aikaiseksi ainakaan. Ehkä
tuo nyt ei niin kuumaan ole sittenkään, 100°C? Kinkkumetri sanoo noin
65°C parin sentin etäisyydellä suuttimesta. Ei pitkäkään sumutus saa
sitä tuosta nousemaan, lämpötila alkaa jopa siitä laskemaan jatkuvalla
ruiskutuksella kun paineet kattilassa laskevat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply