Henri-Lloyd 2005

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Henri-Lloyd 2005

Post by harald »

No niin,

Sitaatti Avomeripurjehitjoiden sivuilta:
IMS 3 luokan voiton, ja koko kisan ylivoimaisesti parhaimman lasketun
ajan sai Harald Hannelius Charlotta-veneellään ennen Leif Ramm-Schmidtin
Tarantellaa.
Jahas :)

Kerron enemmän huomenna. Nyt laatuaikaa perheen kanssa. Track tulee
huomenna myös.

http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... 4&Itemid=2
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jeps, tosi kevyessä kelissä startattiin ja meille oli tulossa tosihyvä
startti kerrankin. Liuuimme kohti starttiviivan pikkupoijua veneen
vierellä ja kaikki näyttä tosi hyvältä. Sitten joku muisti että viiva onkin
lautakunnan aluksen lipputangon ja poijun välillä ja em pikku lippu olikin
reilusti radan puolella. Voi voi, varaslähtöhän siitä tuli joten mietimme
huimassa 0.5kn vauhdissa miten pääsisimme takaisin linjan alle.

Tuossa on kartta:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ims3_chart

Image

Tomppa sitten laski alaspäin (Juanita ja Tomppa aivan vierekkäin
ja meidän peräpeilissä kiinni joten emme voineet edes kääntyä tuossa)
ja pääsimme myös alaspäin. Tomppa taisi olla linjan yli myös. Nostimme
tuossa spinnun jotta pääsisimme viivalle, spinnukaan ei jaksanut oikein
täyttyä.

No, pääsimmekin kohta viivan yli kun jo seuraava x-99 startti oli. Kaikki
luokat olivat sitten hernesaaren kohdalla yhdessä klimpissä vaikka
startteja oli ollut jo viisi ja 10min välein. Jopa LYS-startit taisivat
parhaimmat ohittaa IMS1 luokan veneitä. Saimme hyvän uran tuossa
enemmän rönnskärin puolelta. Edessä oli kohta Corinne (Inferno 29?)
joka paaralla vain tuijottivat meitä. Kohta kuului huuto "olemme kivellä"
johon heti vastasin "mikä syväyksenne on". Kun kuulin että 1.50m
ohitin sitten em veneen peräpeilin takana :)

Hermoja raastavaa oli istua tuossa helsingin edustalla kun rahti-,
matkustaja- ja ties mitä alusta sekä lähti että tuli ja itsellä on tuskin
edes ohjailuvauhtia. Ja ordereissa oli kovat sanktiot ellei väistänyt
laivoja, eikä edes mahdollisuutta väistää koneella kuten esim hel-tal
sallii.

No, pääsimme sitten santahaminan e-puolelle ja muu fleetti ajoi
suoraan kohti merkkiä, kuten mekin (kunhan tajuttiin mikä merkki
piti kiertää). Tomppa ajoi pitkin villingin rantaa. Tähän asti oli ollut alle
5s tuulta ja venevauhtiakin noin 1-2s, joskus kolmeakin. Mutta juuri
ennen itäisemmän merkin kiertoa tuuli nousi nopeasti noin 9-10kn
paikkeille ja kääntyi hiukan myötäpäivään. Olin aikaisemmin huomannut
pilvien muodostuvan mantereen puolelle joten merituuli (vai mikä se
nyt oikeesti on...) oli odotettu. Hyvä hyvä.

Kierron sai suorittaa rauhassa, yksin, muut jo kaukana edessä. Tämä oli
tosin ihan hyvä koska mallikiertohan siitä tuli, olimme täydessä
kryssissä merkin vierellä.

Kryssi lounaaseen oli erittäin maukas, uuden tuulen takia aallokkoa
ei ollut ollenkaan eikä mitään suuria shiftejäkään. Odotimme tuulen
kääntymistä oikealle joten yritimme ottaa pikkushiftejä samalla
pyrkien oikealle laidalle. Mitään suurta shiftiä ei sitten tullutkaan mutta
kryssi oli oikein maukas muuten. Trackista näkee miten se meni:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... lloyd_ims3

Image

Loppupuolella alkoi tulla rahtilaivaa sekä pientä terävää uutta aallokkoa
ja pelkäsimme että tämä uusi aallokko ei ollut ehtinyt vaikuttaa meitä
ennen menijöihin. No, lenssi kohti maalia (slööri oikeasti) meni ihan
peruspurjehduksella sillä pikku lisämausteella että se ajettiin sekä
genoalla että spinnulla. Genoan skuutti vain niin auki että toppi
lepattaa hiukan ettei se häiritse spinnua. En tiedä jos tämä auttoi,
ei ainakaan vaikuttanut venevauhtiin kun kokeiltiin ottaa genoa alas.
Mutta ehkä parempi kuitenkin erehtyä sille puolelle että on liikaa
purjeita joten genoa olikin sitten ylhäällä melkein maaliin asti.

Maaliintulon jälkeen ei kukaan, kuten tavallisesti, tietänyt tuloksista yhtään
mitään. Arvauksia suuntaan tai toiseen oli varmaan tuhansia. Tuo
tyyni kisan alussa sekoitti pakkaa niin että kaikki tiesivät varmasti että
he saattoivat olla voittajia tai viimeisiä. Näin meilläkin oli tunne, purjehdus
oli mennyt tosi hienosti mutta tuloksista ei mitään kuvaa.

No, myöhemmin baarissa tuli sitten vihdoin viesti Tompalta että olimme
voittaneet ennen Tarantellaa ja FiftyFunia (Tomppa). Kiitoksia tästä!
Tämä varmaan tiukentaa IMS-rankingin kivasti.

Yöllä kun tulin kotiin ja tarkistin netistä oli yllätys melkoinen kun sain
lukea että olimme voittaneet "ylivoimaisesti" kokonaiskisankin! Ehkä
se tuuli sitten nousi hiukan loppua kohden. No, tämä korvasi tuon
edellisen NJK Short Course kääntymisen meitä vastaan.

Tuloksia tuossa:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... 4&Itemid=2

1 FIN2674 CHARLOTTA HARALD HANNELIUS C 3 16:29:47 06:59:47 04:52:52 1.00
2 FIN107 TARANTELLA II LEIF RAMM-SCHMIDT C 3 15:52:28 06:22:28 05:03:37 2.00
3 FIN7510 FIFTYFUN TOM FINELL C 3 16:07:20 06:37:20 05:13:47 3.00
4 FIN1499 MINNAMARI TAPANI JUVA C 3 15:57:28 06:27:28 05:17:14 4.00
5 FIN5487 JUANITA KARI PATRAKKA C 3 16:05:12 06:35:12 05:21:01 5.00
6 FIN8238 ELVIS PEKKA NIEMI C 3 16:14:03 06:44:03 05:24:00 6.00
7 FIN2847 MELLOW LIGHT MIKKO MEHTONEN C 3 16:09:34 06:39:34 05:24:21 7.00
Last edited by harald on Mon Sep 05, 2005 08:55 am, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja kappas vain, Tarantellan porukka on myös kaivanut taulukkolaskimensa
esille:

http://www.tarantella.fi/

http://www.tarantella.fi/handicap%20fif ... rlotta.pdf
Last edited by harald on Mon Sep 05, 2005 08:55 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Henri-Lloyd 2005

Post by Panu »

harald wrote:Yöllä kun tulin kotiin ja tarkistin netistä oli yllätys melkoinen kun sain lukea että olimme voittaneet "ylivoimaisesti" kokonaiskisankin! Ehkä se tuuli sitten nousi hiukan loppua kohden. No, tämä korvasi tuon edellisen NJK Short Course kääntymisen meitä vastaan.
Tervehdys

Onneksi olkoon. Pääasia ei ole voitto vaan vastustajien täydellinen nöyryyttäminen.... :wink:. Tämä onnittelu alkaa käydä jo tavaksi. Ei siinä mitään jatkakaan samaan hyvään malliin.

Ei voi kuin todeta, että IMS kohtelee FE:tä huomattavasti paremmin kuin Lys tai vanha Scandicup aikoinaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Henkka R-S

Post by Henkka R-S »

harald wrote:Ja kappas vain, Tarantella porukka on myös kaivanut taulukkolaskimensa
esille:
http://www.tarantella.fi/handicap%20fif ... rlotta.pdf
Joo, kuten Harald on huomannut, olemme hieman katselleet tasoituksia eri tuulilla. Ja, kuten käppyröistä huomaa, karkaavat tasoitukset pilviin kun tuuli menee alla 8 kn. Tarantellallakin teimme mielestämme loistavan purjehduksen, pientä ehkä 3 minuutin mokaa lukuunottamatta ja olimme todella tasoissa esim Minnamarin kanssa. Minnan jätimmekin vasta lensillä, tosin jopa 5 min 8 mailin pätkällä... Se, että lopulta voitimme heidät aivan suvereenisti (14 min lasketussa ajassa) tuli melkoisena yllätyksenä! Muistuu mieleen viime vuoden HL (saattoi kyllä olla joku muukin kisa) jossa pläkä veti koko kisan keskituulen niin alhaiseksi että Minnamari muistaakseni hävisi loistavasta purjehduksesta huolimatta todella selvin numeroin... Hekin silloin ihmettelivät moista tapahtumaa ja tuolloinhan virisi keskustelu siitä pitäisikä pläkät jotenkin huomioida tuloslaskennassa.

En tiedä miten tulokset tämän vuoden kisassa laskettiin, mutta tuulennopeus asettui ilmeisesti hieman alla 8 kn. Oordereissa taidettiin mainita PCS tuloslaskenta, joten olisi mielenkiintoista tietää miten esim ensimmäinen legi Isosaaren kupeeseen laskettiin. Kevyestä ja vaihtelevasta tuulesta huolimatta vaikuttaa ainakin noista Charlotan trackeista siltä, että tuuliolosuhteet olivat aika lailla tasaiset IMS 3-luokassa. Summa summarum siis, Tanttarellalla olemme ihmeissämme siitä miten huimat erot lasketuissa ajoissa lopulta oli.

ps. ranking ei ainakaan meidän puolestamme mennyt mitenkään mielenkiintoisempaan suuntaan, mutta onnittelut toki Charlotalle tukevasta kiinnityksestä kakkossijaan!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Henkka R-S wrote: Joo, kuten Harald on huomannut, olemme hieman katselleet tasoituksia
eri tuulilla. Ja, kuten käppyröistä huomaa, karkaavat tasoitukset pilviin
kun tuuli menee alla 8 kn.
Tuon pykälän performance curvessa huomaa veneessä aika hyvin,
etenkin kryssi 6kn tuulessa on vaivallollista. 8kn toimii jo mutta Charlotta
purjehtii vasta 10kn tuulessa. Näköjään pääsemme kuitenkin tavoitteeseen
IMS:issä mutta LYSissä tuo pykälä kyllä rankaisee heti esim H-veneitä
vastaan jos tuuli hiukan tyyntyy.
ps. ranking ei ainakaan meidän puolestamme mennyt mitenkään
mielenkiintoisempaan suuntaan, mutta onnittelut toki Charlotalle tukevasta
kiinnityksestä kakkossijaan!
Kiitoksia onnittelusta, ei se ykkössijakaan niin kaukana ole, vai onko?
Aktiviisuuspisteitä emme tosin saa.. :(
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lisää kommenteja nyt Tarantellan sivuilla:

http://www.tarantella.fi/

sekä myös graafi joka näyttää tuulen vaikutuksen tasoituksiin:

http://www.tarantella.fi/henrilloyd2005vertailu.pdf

Kun tuon graafin näkee ja muistaa että LYS vastaa noin keskimäärin
5m/s tuulen ympyrärataa (?) niin on selvää että IMS kohtelee meitä hyvin
kevyessäkin. AvoM forumissa on pitkä keskustelu eri tasoitussäännöistä,
sattuneista syistä olen sitä mieltä että tasoitusjärjestelmä joka huomioi
tuulen nopeuden on hyvä. :)

Tomppakin laskee rankingpisteitä kuumeisesti:

http://www.jonte.fi/nell/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply