Makeavesijäähdytys projekti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Makeavesijäähdytys projekti

Post by harald »

Tuossa on nyt Kuvien -> Finn Express 83 -> Sisustuksesta -> Syylarirojekti kuvia yhdestä
tavasta tehdä makeavesijäähdytys. Tässä suora linkki:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album39

Tuossa on siis kuvia itsetehdystä lämmönvaihtimesta. Kulut lienee jotain 100 € tähän asti.
Tuo vaihtimen jäähdytysteho on Pasin laskelmien mukaan 14.5 kW.

Pasi kertonee lisää.?..

Muutama avoin juttu vielä on mistä saisi pumpun kierrolle. Pasilla oli ennestään pumppu,
mutta ne taitavat maksaa jonkun verran. Tuollainen pumppu taitaa maksaa 180 € :(
Opel Omegassa on sähköinen lämminvesikiertopumppu koska moottorin oma pumppu ei
kierrätä vettä riittävästi pitämään kabiinia lämpimänä. Tämä maksaisi 80 € mutta tuotosta
ym ei ole mitään tietoa.

Mihin laitetaan lämpöanturi mittaria varten? Mittarin antureineen saa Biltemasta 11€ hintaan.

Termari pitäisi vaihtaa kuumempaan. Tämän saa varmaan helpoimmin tehtyä Bemarin
koteloidulla termarilla jonka saa esim motonetistä. Tämä tulee siis letkuihin kiinni.

Tuo kuvissa oleva vaihdin on siis "vastavirtalämmönsiirrin" jos ymmärsin Pasin hienoista
teknisistä kuvauksista mitään ;)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Kun pakkaset hellittivät hetkeksi, pääsin jatkamaan makeavesijäähdytysprojektia. Lisäilin muutaman kuvan koko tsydemistä albumiin.

Kustannukset eivät oikein pysyneet kurissa. Ilman pumppua minimikustannukset olivat n. 170e ja jos pumppu maksaa n. 170e, niin paljon ei työpalkaksi jää verrattuna valmiiseen pakettiin.

"Lievekustannuksia" nimittäin syntyi yllättävän paljon. Vanhassa moottorissa kun joka ikinen tiiviste, letku, lemmari jne. minkä irroitat, pitää käytännössä korvata uudella. Esimerkiksi kelpaa vaikka tuo kuvissa oleva vanha termari (tässä yhteydessä se tosin olisi joka tapauksessa puitänyt vaihtaa kuumempaan), joka oli nähnyt viimeiset päivänsä jo vuosia sitten.

Nuo em. mukaanlukien hilloa paloikin ehkä 250e ja jos siihen lisää pumpun hinnan, niin tervemenoa vaan ostamaan koko paska valmiina. Vai kannattaisiko tuokin raha käyttää uuteen kanteen ja ajella hymyssä suin seuraavat 20 vuotta?

Niin, paitsi jos haluaa harrastaa... 8)
Petri Sane

Post by Petri Sane »

tuota heräsi kiinnostus tätä kohtaan kun tajusin sen karun tosiasian että merivesikonehan syöpyy puhki ennemmin tai myöhemmin, ikää koneella on se ~20 v.

Mitenkäs helppo projekti tuo _oikeasti_ oli, onnistuuko joukolta teekkareita vaiko tarvitseeko tuohon enemmänkin asiantuntemusta.
Ei oikein viitsisi hajoittaakaan konetta jo kolmantena vuotena.

Kun puhuitte valmispaketista niin mitä se käytännössä tarkoittaa?
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Jos kerran onnistuu tuonnäköinen malli yhdeltä vanhalta teekkarilta, niin mihin sitten kokonainen joukko teekkareita pystyykään?

Tosin enhän ole itsekään tuota tsydemiä vielä veneoloissa kokeillut, joten jääköön ne omatkehut tulevaisuuteen. Pikainen testaus pesuhuoneessa suihku- ja pesukoneen letkuja käyttäen antoi kuitenkin viitteitä ainakin lämmönvaihtimen toimimisesta.

Yksinkertaisen putkilämmönvaihtimen suunnitteluun löytyy apuja kirjallisuudesta, jos haluaa lähestyä ongelmaa tieteen keinoin. Itse sovelsin vanhaa "lämmön johtuminen" -kurssin prujua, mistä löytyi kiva esimerkki. Toinen tapa lähestyä asiaa on väsätä tuommoinen putkihässäkkä ja mitata sen teho esim. "suihkuvirityksenä".

Jos olettaa, että moottorin hyötysuhde on luokkaa 0,25 ja tehoa lähtee huimat 5 kW, niin häviöitä syntynee 15 kW, mistä oletin puolet häviävän pakokaasuina ja loput siirtyvän lämpönä itse pataan. Tuo pitäisi sitten hukata pois jotenkin muuten. Jos merivesi on lämpimimmillään kesällä +25 astetta ja moottorin termarista tulee pihalle +75 asteista nestettä (alkuperäisestä ei tosin tule), niin siinä nuo reunaehdot sitten ovatkin lähestyy asiaa sitten tieteen tai kokeilemisen keinoin. Kokeillen kannattaa muistaa, että piirien lämpötilaero on aika olennainen lämmönvaihtimen hyötysuhteelle, joten pienemmillä lämpötiloilla tehoa ei lähde ihan yhtä paljon. Tosin jos se riittää silloinkin, niin parempi niin.

Se mikä nyt vähän koko vehkeen toimimisen lisäksi jännittää on se, että kestääkö vanha Yanmarini 30 asteen käyntilämpötilan korotuksen. Kolmas mielenkiintoinen asia on alkaako jäähdytysnesteet hävitä pikkuhiljaa kesän aikana? No sitten ainakin tietää, että kansi on valmis.

Tuo kapistus on koottu pääasiassa Etolan valmiista kilkkeistä ja menisi todellakin pienempään tilaan, mikäli sitä ei olisi tehty kotona keittiön pöydällä. Valmista Martec:n täydellistä pakettia myy ainakin Veneakselisto ja Mepratuote. Hinnat olivat muistaakseni jotain 670-720e.

Jokainen tietysti olettaa mitä haluaa ja tietty epäily on aina poikaa. Mittasin tuon kyhäämäni härvelin tehoksi 14,5 kW ja ajattelin sen riittävän. Kesä näyttää.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, nyt on jo vissiin kesä? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Ei oo vielä, mut josko tällä viikolla olis?

Käytin Yanmaria noin vartin suunnilleen 1500 rpm merivesipiiri ämpärissä. Lämmöt nousi aika nopeasti 75 asteeseen ja putosivat termarin auettua n. 65 asteeseen. Tämän jälkeen mittari seilasi n. 65 asteen molemmin puolin ehkä n. viiden asteen haarukassa.

Eli jäähdytys toimi ihan ok,

mutta sehän oli tarkoituskin.... :roll:
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

No nyt on sen verran ajettu, että voin sanoa syylarirojektin ainakin lyhyellä aikajänteellä teknisesti onnistuneen.
Muusta en sitten tiedä...

Vanhan linkin takaa löytyy käyntilämpötila ke-iltana. :D
Post Reply