Parantamaan latausta

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Parantamaan latausta

Post by harald »

Tuossa on mielenkiintoinen sivu:

http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/

Siinä modataan Boschin laturin säädintä niin että se antaakin 14.5V
eikä sitä vakio, latauksen kannalta riittämätöntä 13.7V.

Jonkun verran halvempi kun Mastervoltin säädin 303¤.

Ongelmanahan on että melkein kaikki vakiolatureiden säätimet on säädetty
varman päälle jatkuvaa moottoriajoa ajatellen. Silloin kun akku on
vain puoliksi tai vähemmän ladattu niin sille voidaan syöttää paljonkin
tuota 13.7-13.8V korkeampaa jännitettä ja näin myös suurempaa
virtaa mikä sekä parantaa että nopeuttaa latausta. Vakiolaturilla
koneella saa ajaa noin 8h että puolityhjä akku saavuttaa tuon float-
vaiheen. Tuollaisella regulla aika helposti puoliintuisi ja näin saisi myös
ehkä käyttöön ne kymmenet amppeerit mitkä laturissa lymyilee
käyttämättömänä. Tämä edellyttänee suurta akkukapasiteettiä myös,
meillä ladattaisiin silloin 2*75Ah akustoa, eli 150Ah akustoa.

Tuon modin vielä kun yhdistää kytkimeen että latauksen saa toimimaan
joko 13.8V pitkässä moottoriajossa tai 14.5V jos halutaan latausta niin
akkujen lataus paranisi huomattavasti.

Kun minulla vielä saatuu olemaan kellarissa tuollainen bemarin 90A
boschin laturi niin... :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Taas kesän verran huonoon lataukseen kyllästyneenä aloitin tämän projektin...

Image
(kylmäjuotoksia, tiedän, kolvini on pieni :) )

Ajatuksena tuossa että vien tuon rinnankytketyn johdon paneeliin johon tulee
kytkin "Charge Boost [On|Off]".

Kytkin auki niin tuon diodin pitäisi nostaa latausjännitteen johonkin 14.5-14.7V:iin. Siihen pääkatkaisemen ja pitkien johtojen häviöt niin alkaa varmaan
olemaan parempaa latausta.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=laturi1
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=laturi2
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaha, tämäkin projekti kuopataan. Löytyi taas http://www.svb.de/ sivuilta kivaa
tavaraa; Sterlingin lataussäätimet, jotka saa asennettua mm Yanmarin Hitachi
laturiin!

http://www.sterling-power.com/htm/ar12vd.htm
https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make= ... 3145209219

Tuo " STERLING - Advanced Alternator Regulator " maksaa sen 170¤ ja http://www.dcmarine.se/
tarjoaisi Balmarin ( http://www.balmar.net/ ) 70A laturia kolmi/nelivaihesäätimineen noin 600¤. Haluaisin
oikeasti kolmivaihelaturin ja meidän 150A akustolle tuo 35A laturi on aika
riittävä sittenkin. Mastervoltin laturi on vissiin 900¤. :)

"a good rule-of-thumb is to size your alternator at approximately 25% to 40%
of your desired battery capacity." ( http://www.balmar.net/Page46-faq.html )

Tuo tekisi että 150A akustosta 25% on 37.5A ja 40% on 60A. No, 55A hitachin
löytäisi vielä helposti ellei tuo 35A oikein riitä enää... Mutta uskoakseni niin tuo
35A ei ole ongelma, kun sitä kaikkea ei käytetä. Uuden akkumittarin avulla
totesimme että latausta on noin 20A, eikä 35A jota pitäisi olla ja johon tuo
laturi on penkkitestattu.

Tuo Sterlingin säädin korottaa latausjännitteen jopa 14.8V:iin, joka nopeuttaisi
latausta kummasti kohtuurahalla.

Marinean pelkkä Mastervoltin säädin on 269¤ ja siihenkin vaaditaan vielä joku
laturi rungoksi. Ongelmana tuossa Yanmar 1GM koneessa on että se on nk.
"import" laturi, eli 3" jalkojen väli ja kiristyskorvakkeen kulma on 180° kiinnitykseen
nähden eli "six o'clock" eikä "five to six" tai "five over six".

Koska sähkön puute yleensä vaivaa silloin kun ollaan reissussa niin laskemme
että ainoa joka paikassa saativilla oleva sähköntuottaja on juuri kone, niin
laskemme että on parasta satsata hyvään laturiin joka työntää nopeasti sen
bulk-osan lataustarpeesta. Laiturissa voi sitten käyttää maasähköä ylläpitämiseen.
Joskin kolmivaihe (IUOU) laturi olisi poikaa siinäkin. Tuolla meidän nykyisellä
70W laturilla ei jää mitään latausvirtaa jos radio ja jääkaappi on päällä.
Otetaan se sitten, n 200¤ joutunee jostain 15A 3vaihe laturista pulittamaan.

Mielenkiintoista kyllä, niin tuo Sterling-power suosittelee nimeenomaan juuri
märkiä tavallisia akkuja, eikä AGM- tai geltyyppisiä akkuja. Hmm, hyvä näin,
bilh-vete on lähellä ja lyijy on halpaa :)

http://www.sterling-power.com/htm/faqmain.htm

Kellään tarvetta isorunkoiseen 90A Bosch laturiin? Kaksi päätyä joista voi
tarvittaessa vaihtaa. Ja hiukan modattu säädin :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Alkavat rahasummat liikkua sellaisissa lukemissa, että eikö yksi aurinkopaneeli hoitaisi hommaa? Nykypaneelit ovat kevyitä ja ainahan voi fiksata sellaisen systeemin, jonka saa irti lyhyitä kisoja varten. Tehoahan ei toki löydy mahdottomasti, mutta kun latausta tapahtuu kesäpäivänä 20 tuntia vuorokaudessa niin...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mutkuin tuossa dieselöljyssä on niin paljon energiaa varastoituneena, tiikeri
tankissa ja sillain? :)

Yleensä meillä lataustarve tulee pitkissä matkoissa/kisoissa jolloin suurin lataustarve
ilmenee keskellä yötä ja pitäisi pukata jotain kymmeniä Ah:ta sisään.

Paneeli on ihan jees mutta hinta hirvittää. Vertaa lataussäädin 170¤ ja paneeli
500¤. Kumpi on varmempi suorittaja? Silloinkaan paneelin mukana ei ole säädintä.
Ja nyt puhun jostain 50-70W paneelista. Ja se paino :)

Olet oikeassa että ylläpitolataukseen niin paneeli varmaan korvaisi maasähkö-
laturin jossain määrin, mutta jos asutaan veneessä niin uskon ettei paneeli
oikeasti riitä. Ellei sitten tee kuten Oz-jengi joka korvaa kyljen vauhtiviivan kokonaan
paneeleilla... ( http://www.ozecodrive.com/)

Uskon vakaasti että silloin kun asutaan veneessä niin 1h koneajoa/päivä
pitäisi riittää ylläpitämään jonkinlaisen vakaan varaustilanteen. Paneeli
auttaisi tosin, vähentämällä kulutusta mutta onko se sen arvoista?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mielenkiintoista muuten että Sterling sanoo että 14.8V on ihan ok latausjännite.
Hyvä jos meillä on edes 13.8......
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja osaomistajana saan 50% alennuksen [-o<
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Yleensä meillä lataustarve tulee pitkissä matkoissa/kisoissa jolloin suurin lataustarve
ilmenee keskellä yötä ja pitäisi pukata jotain kymmeniä Ah:ta sisään.

Paneeli on ihan jees mutta hinta hirvittää. Vertaa lataussäädin 170¤ ja paneeli
500¤. Kumpi on varmempi suorittaja? Silloinkaan paneelin mukana ei ole säädintä.
Ja nyt puhun jostain 50-70W paneelista. Ja se paino :)
Lähinnä tarkoitin 170 euroa tuohon varauksentarkkailusysteemiin, 170 euroa lataussäätimeen jne. :)

Vaikea sinänsä kuvitella, että yhden kesäisen yön aikana saisi mitenkään kulutettua niin paljoa sähköä, ettei vastaavaa määrää saisi ladattua takaisin päivän aikana. Tai siis no, jos kerta tähän asti olette selvinneet lataamalla akkuja koneajolla niin nythän tulisi sitten lisäksi vielä "jatkuva lataus" auringolla.
Laskemallahan kulutukset auki selviää mikä toimii ja miten hyvin.
Olet oikeassa että ylläpitolataukseen niin paneeli varmaan korvaisi maasähkö-
laturin jossain määrin, mutta jos asutaan veneessä niin uskon ettei paneeli
oikeasti riitä. Ellei sitten tee kuten Oz-jengi joka korvaa kyljen vauhtiviivan kokonaan
paneeleilla... ( http://www.ozecodrive.com/)
"Urbaanilegenda" meidän veneen entiseltä omistajaltahan oli, että hän käytti kesän yhtäjaksoisesti jääkaappia, paneelin ladatessa kahta hupiakkua. Pikatsekkauksella tuollainen 70W tuottava paneeli maksaa 600 euroa ja lataa ~4 ampeerin teholla.

Maasähköhän ei sinänsä ole ristiriidassa paneelin kanssa, mutta paneeli toisi sitä ylimääräistä juissia pitkille avomerilegeille yms.
Ja kuten sanoin, laskemalla lukuja auki voi todeta riittääkö paneeli vai ei.
Uskon vakaasti että silloin kun asutaan veneessä niin 1h koneajoa/päivä
pitäisi riittää ylläpitämään jonkinlaisen vakaan varaustilanteen. Paneeli
auttaisi tosin, vähentämällä kulutusta mutta onko se sen arvoista?
Miten paljon virtaa tunnin koneajo tuottaa?
vrt. se 20 tuntia jatkuvaa paneelilatausta.

Lähinnähän itse mietin asiaa siltä kannalta, että jos laskee luvut yhteen ja toteaa että paneeli pystyy tuottamaan enemmän kuin tarpeeksi tehoa JA yksinkertaisella kytkennällä myös moottorilatausta voidaan yhä käyttää, ei välttämättä ole mitään tarvetta lataussäätimille yms.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Lähinnä tarkoitin 170 euroa tuohon varauksentarkkailusysteemiin, 170 euroa lataussäätimeen jne. :)
Niin joo, 50% alennus tuohon :)
Vaikea sinänsä kuvitella, että yhden kesäisen yön aikana saisi mitenkään kulutettua niin paljoa sähköä, ettei vastaavaa määrää saisi ladattua takaisin päivän aikana.
Yhden kesäisen yön aikana niin jääkaappi ~1A, kulkuvalot ~3A, lämmitin ~1A,
radio ~0.6A, yksi valo sisällä ~0.6A jne jne. Läppäri on varmaan 1.5-2A.
Kyllä tuota kulutusta tulee. Kulkuvalot on suurin syöppö, ne voisi tosin korvata
LED-mallisilla á 300¤....Suurin kulutus on silloin kun purjehditaan yöllä ja joku
on nukkumassa sisällä odottamass kylmiä...ruokia jääkaapista. Vielä jos vesi
on lämmin niin se korottaa jääkaapin kulutusta, laskee tosin lämppärin teho-
tarvetta..
Miten paljon virtaa tunnin koneajo tuottaa?
vrt. se 20 tuntia jatkuvaa paneelilatausta.
Siinähän se täky just on, normaalilaturilla saat ladattua jotain 10Ah, tuolla
kolmivaihesäätimellä se nelinkertainen määrä. Samalla koneajolla siis, jota
käytännössä menee lähtiessä ja tullessa satamaan.

Ollaan joskus Jurmossa huomattu että suurin tehotarve on silloin kun on
pimeää ja kosteaa eikä paneeli silloin toimisi. Moottorin sähköntuotta on
avaimen (ja napin) alla aina tarvittaessa.

Laiturissa maatessa meillä ei ole ongelmaa, kerran siinä on sähköä tolpan
sisällä.

Tuo lataustarve on kuin haitari, sen rajoissa pitää pysyä, eli minimissään pitää
säilyttää 50% lataustaso akkujen terveyden takia. Kun vielä lasketaan että koneen
alkuperäinen laturi ei vain osaa ladata akkuja täyteen niin 150Ah-80% jättää
120Ah hyötykäyttöön. Josta voidaan käyttää hitaalla purkauksella max 50%=
60Ah. Yllättävän vähän verrattuna nimellisvaraukseen. Jos lasketaan että
puretaan tuo 40-60Ah niin tuollaisella säätimellä sen akuston tunnissa 85%
tasoon, mutta normilaturilla saman tason saavuttaminen kestää sen neljä
tuntia. Ja tuo on kokeiltua, koneella ladaten kestää tunteja, ei sitä kestä kukaan.
Lähinnähän itse mietin asiaa siltä kannalta, että jos laskee luvut yhteen ja toteaa että paneeli pystyy tuottamaan enemmän kuin tarpeeksi tehoa JA yksinkertaisella kytkennällä myös moottorilatausta voidaan yhä käyttää, ei välttämättä ole mitään tarvetta lataussäätimille yms.
Niin, mutta se paneelin hinta. 500¤ on jo aika paljon rahaa vaikka sen jakaisi
kahtia. Ja silloinkin vaikka olisi paneeli niin tuo mittari on über-hieno :)

Myönnän että paneeli on hieno juttu, ei siinä mitään. Viiden tunnin latauksella
saadaan jo 20Ah parhaimmassa tapauksessa, joka kattaa paljon. Mutta ne on
aika arvokkaita edelleen. Meillä on jopa säädin jääkapissa valmiina tuollaista
paneelia varten.

Edelleen mittari, lataussäädin tai kunnon maasähkölaturi ei estä paneelin
hankkimista. Nyt vain tuntuu siltä että em ratkaisu "sopii meille paremmin" (TM).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote: Tuo " STERLING - Advanced Alternator Regulator " maksaa sen 170¤
Tervehdys

Onko kellään kokemusta kyseisestä tai vastaavasta lataussäätimestä? Hinnan suhde harmituksen vähenemiseen alkaa tuolla hinnalla mennä jo alle kipukynnyksen.

Eli saako kys. vehkeellä Yanmarin laturista revittyä irti kelvollisen suorituskyvyn?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyselin Balmarilta samaa ihan noin yleisellä tasolla. Tuollaisen vastauksen
sain:
Dale English <english@balmar.net> wrote: The problem with the Hitachi alternator is that it is internally regulated.
It also regulates in the negative side. What that means to you is that you
will have to isolate the field, then ground one side and take the other to
our field terminal on the MC612 regulator. The easy way is to replace the
Hitachi alternator with our 6 series alternator all ready set up to work
with the MC612. Let me know how I can be of service.

Regards

Dale English
english@balmar.net
Helpointa olisi ehkä hankkia toinen laturi, ja ympätä tuollainen regulaattori
kiinni siihen?

SVB.de:llä on myös Boschin laturiin sopiva korkeammalla jännitteellä
lataavaa säädintä:

https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make= ... 1931673233
https://www.svb.de/pdf/s_65.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply