Petri wrote:
Lähinnä tarkoitin 170 euroa tuohon varauksentarkkailusysteemiin, 170 euroa lataussäätimeen jne.

Niin joo, 50% alennus tuohon
Vaikea sinänsä kuvitella, että yhden kesäisen yön aikana saisi mitenkään kulutettua niin paljoa sähköä, ettei vastaavaa määrää saisi ladattua takaisin päivän aikana.
Yhden kesäisen yön aikana niin jääkaappi ~1A, kulkuvalot ~3A, lämmitin ~1A,
radio ~0.6A, yksi valo sisällä ~0.6A jne jne. Läppäri on varmaan 1.5-2A.
Kyllä tuota kulutusta tulee. Kulkuvalot on suurin syöppö, ne voisi tosin korvata
LED-mallisilla á 300¤....Suurin kulutus on silloin kun purjehditaan yöllä ja joku
on nukkumassa sisällä odottamass kylmiä...ruokia jääkaapista. Vielä jos vesi
on lämmin niin se korottaa jääkaapin kulutusta, laskee tosin lämppärin teho-
tarvetta..
Miten paljon virtaa tunnin koneajo tuottaa?
vrt. se 20 tuntia jatkuvaa paneelilatausta.
Siinähän se täky just on, normaalilaturilla saat ladattua jotain 10Ah, tuolla
kolmivaihesäätimellä se nelinkertainen määrä. Samalla koneajolla siis, jota
käytännössä menee lähtiessä ja tullessa satamaan.
Ollaan joskus Jurmossa huomattu että suurin tehotarve on silloin kun on
pimeää ja kosteaa eikä paneeli silloin toimisi. Moottorin sähköntuotta on
avaimen (ja napin) alla aina tarvittaessa.
Laiturissa maatessa meillä ei ole ongelmaa, kerran siinä on sähköä tolpan
sisällä.
Tuo lataustarve on kuin haitari, sen rajoissa pitää pysyä, eli minimissään pitää
säilyttää 50% lataustaso akkujen terveyden takia. Kun vielä lasketaan että koneen
alkuperäinen laturi ei vain osaa ladata akkuja täyteen niin 150Ah-80% jättää
120Ah hyötykäyttöön. Josta voidaan käyttää hitaalla purkauksella max 50%=
60Ah. Yllättävän vähän verrattuna nimellisvaraukseen. Jos lasketaan että
puretaan tuo 40-60Ah niin tuollaisella säätimellä sen akuston tunnissa 85%
tasoon, mutta normilaturilla saman tason saavuttaminen kestää sen neljä
tuntia. Ja tuo on kokeiltua, koneella ladaten kestää tunteja, ei sitä kestä kukaan.
Lähinnähän itse mietin asiaa siltä kannalta, että jos laskee luvut yhteen ja toteaa että paneeli pystyy tuottamaan enemmän kuin tarpeeksi tehoa JA yksinkertaisella kytkennällä myös moottorilatausta voidaan yhä käyttää, ei välttämättä ole mitään tarvetta lataussäätimille yms.
Niin, mutta se paneelin hinta. 500¤ on jo aika paljon rahaa vaikka sen jakaisi
kahtia. Ja silloinkin vaikka olisi paneeli niin tuo mittari on über-hieno
Myönnän että paneeli on hieno juttu, ei siinä mitään. Viiden tunnin latauksella
saadaan jo 20Ah parhaimmassa tapauksessa, joka kattaa paljon. Mutta ne on
aika arvokkaita edelleen. Meillä on jopa säädin jääkapissa valmiina tuollaista
paneelia varten.
Edelleen mittari, lataussäädin tai kunnon maasähkölaturi ei estä paneelin
hankkimista. Nyt vain tuntuu siltä että em ratkaisu "sopii meille paremmin" (TM).