Polttokennot täällä!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Polttokennot täällä!
Plastimo on julkaissut pienen polttokennon joka luovuttaa 50W ja käy
metanolilla. Sitä voidaan käyttää 24h päivässä 65 päivän ajan ilman huoltoa
ja mikä parasta, laite painaa vain 4.4kg!!!
Hinnasta tosin ei vielä tietoa mutta tämä voisi olla se laite joka mahdollistaa
moottorittoman kesän meille jos vain lukuvalot, jääkaappi ja radio saavat
virtaa. Maanantaina soitto Marnelaan varmaan selventää asioita. Tai sitten
viimeistään venemessuilla..
Mistä metanolia saaristossa?
http://www.plastimo.com/catalogue/produ ... &ref=51684
metanolilla. Sitä voidaan käyttää 24h päivässä 65 päivän ajan ilman huoltoa
ja mikä parasta, laite painaa vain 4.4kg!!!
Hinnasta tosin ei vielä tietoa mutta tämä voisi olla se laite joka mahdollistaa
moottorittoman kesän meille jos vain lukuvalot, jääkaappi ja radio saavat
virtaa. Maanantaina soitto Marnelaan varmaan selventää asioita. Tai sitten
viimeistään venemessuilla..
Mistä metanolia saaristossa?
http://www.plastimo.com/catalogue/produ ... &ref=51684
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Hinta näyttää olevan siinä vajaat 5000¤ +ALV ...
http://www.initiative-brennstoffzelle.d ... l/148.html
No, paljonkohan sähkömoottori kuluttaisi Ah päivässä ja riittäisikö tämä laite
lataamiseen? Tuskin, mutta kiinnostava ajatus, eikö totta?
5l (max-power)metanolia maksaa noin 32¤.
http://www.initiative-brennstoffzelle.d ... l/148.html
No, paljonkohan sähkömoottori kuluttaisi Ah päivässä ja riittäisikö tämä laite
lataamiseen? Tuskin, mutta kiinnostava ajatus, eikö totta?
5l (max-power)metanolia maksaa noin 32¤.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:Hinta näyttää olevan siinä vajaat 5000¤ +ALV ...
http://www.initiative-brennstoffzelle.d ... l/148.html
No, paljonkohan sähkömoottori kuluttaisi Ah päivässä ja riittäisikö tämä laite
lataamiseen? Tuskin, mutta kiinnostava ajatus, eikö totta?
5l (max-power)metanolia maksaa noin 32¤.
Ei taida maksaa vaivaa. Kallis tuntuu olevan. Eikö tuohon hintaan saa jo 9hv diesel moottorin
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Niinpä, mutta ensinnäkin tuota venettä kuljetetaan kyllä tyynessä (tähänPetri wrote:Sinähän voit approksimoida sähkömoottorin kulutusta ihan
siltä pohjalta, että sellaisten hyötysuhde on suht hyvä ja tehoahan
tarvitsisit nyt sen 8 hv=6000W. Ja tämä ei edes ota huomioon
hyötysuhteita tms.
6000W vs. 50W...
meillä ainoat tarpeet oikeasti) kohtuu nopeastikin jo 3kW teholla.
80-90% hyötysuhteista puhutaan jos verrokiksi otetaan tuo Ozecodrive
josta aikasemmin on ollut puhetta:
http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/Sw ... veSwe.html
Pienin malli on 4kW ja Maxi 800 kulkee sillä jo 5.8kn. Joten huomattavan
paljon vähemmällä pääsee jo eteenpäin. Ja jos vielä malttaa pysytellä
alle 5kn nopeuksissa niin todella vähällä pärjää. Sanotaan tässä ihan
vain haaveilun pohjaksi 3kW jolla pitäisi kyllä päästä 4-5kn nopeuksiin
tyynessä (kukas nyt koneella tuulessa ajaa?).
Toisekseen tuota 3kW tehoa ei tarvita 24h putkeen, toivottavasti.
Tyypillisesti käytämme konetta 30min lähtiessä (satamamanööverit) ja
vastaavasti saman verran tultaessa. Joten luokkaa 1h. Tätä voisi helposti vähentää johonkin 30min/tuulinen päivä.
Sanotaan vielä keskustelun vuoksi että veneessä on 3*75Ah akut josta
voidaan käyttää moottorille jotain max 100A.
Tuo polttokenno tuottaa taas sähköä vaikka koko vuorokauden.
Jos tuosta siis saa jotain 100A/vrk @12V (anteeksi nyt sähköoppini,
ilmaisen nyt varmaan tämän niin huonosti että lukeneet hymyilevät
tai itkevät. No, se on heidän asiansa ).
3 kW moottori veisi siis puolen tunnin ajolla 125Ah, onko tämä tosi?
Tämä vaatisi lisälatausta/vrk. Aurinkopaneeleita (kalliita) tai sitten
latausta tuon Ozecodriven kautta (kallis laite sekin) tai sitten maasähkö
(tätä saa jo joka saaresta).
Eli ei aivan vielä olla tilanteessa missä dieselikonetta ei tarvita mutta
tämä Max-Powerhan on vasta ensimmäinen tähän tarkoitukseen tehty
tuote. Uskon että muutaman vuoden sisällä ilmestyy tuplatehoisia mutta
puolihintaisia vastaavia tuotteita. Jos silloin aletaan puhua jostain
2-3k¤ hinnoista niin tästähän alkaa saamaan jo dieselin korvaajan
joka olisi hiljainen, pakokaasuton ja tuottaisi sähköä veneen muihin
tarpeisiin tehokkaalla tavalla.
Katsoin lisää tuota Ozecodrive laitetta ja ne lupaavat Maxi 800 veneelle
5h ajoaikaa @3.4kn jos akusto on 4x75Ah. Tämä antaisi minulle kyllä
sen kuvan että 125A/30min on todella paljon sähköä. Eli jokin tuossa
mun laskelmissa kyllä mättää..
Ai niin, se metanoliongelma pitäisi vielä ratkaista..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Harrastus kun on kyseessä ei pidä koskaan mainita hintojaPanu wrote: Ei taida maksaa vaivaa. Kallis tuntuu olevan. Eikö tuohon hintaan saa jo 9hv
diesel moottorin
Jos just on oppinut pärjäämään ilman konetta (tämähän oli purjevene )
niin seuraava askel on pystyä saamaan virtaa jotta sitä konetta ei tarvitse
laittaa käyntiin vain sen takia että sähköt loppuu.
Jos tuo laite maksaisi 1k¤ se olisi ostoslistalla tänä keväänä.
2k¤... no, odotellaan.
5.5k¤.. huuheijjaa.. kylläpäs oli kallis
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Toinen vaihtoehtohan olisi jos joku lämppärivalmistaja tekisi version
josta lämmön saisi muunneltua sähköksi (vinkki webastolle). Turbiini?
Peltier?
Tavoite olisi ratkaista yhtälö "löpö" ja sanotaan 200Ah/vrk.
Jos latoisin peltier-elementtejä lämppärin putkeen ja pakoputkeen
niin paljonkohan niistä saisi sähköä? Löpöähän riittää ja sitä saa lisää. Mutta
ylittäisikö lämppärin vaatima sähköntarve tuoton?
Seuraavan linkin alla rakennetaan erinäisiä kaasuturbiineja:
http://freespace.virgin.net/dyno.power/gasturbine/
Auton turbon pyörästä pienitehoinen turbiini, jatkoksi alennusvaihde
akselille? Vai ehkä kuten Turunmaan luokan tykkiveneissä toinen turbiini
joka vuorostaan alennusvaihteessa ja sitten generaattorissa.? Tuosta
voisi helposti saada kymmeniä A jatkuvaa. Mutta se meteli... ehkä?
Auton 90A laturista (1.3kW) uskaltaisi ehkä ottaa jotain 60A jatkuvasti
(0.72kW) ja tämähän on tehty jatkuvaan käyttöön. Mutta mikä sitä
pyörittämään? Muutama akku perään ja vielä sähkömoottori niin
vuorokaudessa voisi ajaa tunteja ilman että sähkö loppuu.
josta lämmön saisi muunneltua sähköksi (vinkki webastolle). Turbiini?
Peltier?
Tavoite olisi ratkaista yhtälö "löpö" ja sanotaan 200Ah/vrk.
Jos latoisin peltier-elementtejä lämppärin putkeen ja pakoputkeen
niin paljonkohan niistä saisi sähköä? Löpöähän riittää ja sitä saa lisää. Mutta
ylittäisikö lämppärin vaatima sähköntarve tuoton?
Seuraavan linkin alla rakennetaan erinäisiä kaasuturbiineja:
http://freespace.virgin.net/dyno.power/gasturbine/
Auton turbon pyörästä pienitehoinen turbiini, jatkoksi alennusvaihde
akselille? Vai ehkä kuten Turunmaan luokan tykkiveneissä toinen turbiini
joka vuorostaan alennusvaihteessa ja sitten generaattorissa.? Tuosta
voisi helposti saada kymmeniä A jatkuvaa. Mutta se meteli... ehkä?
Auton 90A laturista (1.3kW) uskaltaisi ehkä ottaa jotain 60A jatkuvasti
(0.72kW) ja tämähän on tehty jatkuvaan käyttöön. Mutta mikä sitä
pyörittämään? Muutama akku perään ja vielä sähkömoottori niin
vuorokaudessa voisi ajaa tunteja ilman että sähkö loppuu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Laivoissahan on käytössä systeemi, jossa diesel-moottori pyörittää generaattoria, jonka tuottamalla sähköllä käytetään sähkömoottoreita. Kävipä joskus mielessä korvata aikanaan loppuunkuluva purjeveneen dieseli vastaavalla systeemillä. Agregaatti jauhamaan sähköä ja sähkömoottori liikuttamaan venettä. Tulisikohan halvemmaksi kuin dieseli? Ainakin olisi huoltovapaampi.
Tervehdysvieras wrote:Laivoissahan on käytössä systeemi, jossa diesel-moottori pyörittää generaattoria, jonka tuottamalla sähköllä käytetään sähkömoottoreita. Kävipä joskus mielessä korvata aikanaan loppuunkuluva purjeveneen dieseli vastaavalla systeemillä. Agregaatti jauhamaan sähköä ja sähkömoottori liikuttamaan venettä. Tulisikohan halvemmaksi kuin dieseli? Ainakin olisi huoltovapaampi.
Laivoissa tuon järjestelmän käyttöön on selkeät syyt. Seuraavassa pieni luettelo:
- Antaa vapausasteita käyttölaitteiden sijoittelulle
- Vapauttaa tilaa hyötykäyttöön (ei pitkää potkuriakselia)
- Parantaa matkustusmukavuutta, kun päästään eroon potkuriakselin värähtelyistä
- Parantaa laivan hallittavuutta, kun potkureiden pyörimisnopeutta voidaan helposti säätää juuri halutulle tasolle
- Parantaa laivan hallittavuutta, jos ABB Adzipod systeemi käytössä. Tämä järjestelmä on kuin ison mittakaavan perämoottorin alapää laivan pohjassa mitä voidaan pyörittää 360 astetta ympäri. Sähkömoottori sijaitsee itse Adzipod yksikössä laivan pohjan alapuolella.
Itse uskon, että vene + sähkö = epätosi, eli veneen sähköistys on enemmän tai vähemmän haavoittuvainen. Tässäkin asiassa varmasti pätee, että onni suosii ammattitaitoa. Lisäksi venesähkön alhainen 12v jännite kasvattaa tarvittavaa sähkövirtaa varsin suureksi. Siellä missä on suuret virrat, niin siellä on suuri vastus ja silloin tehohäviöt ovat suuria.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Lisäksi on vaikea kuvitella, että olennaista hintaetua saataisiin, kun korvattaisiin yksi hyötysuhteen n omaava moottori kahdella systeemillä, joilla on molemmilla omat hyötysuhteensa.Panu wrote:vieras wrote:Laivoissahan on käytössä systeemi, jossa diesel-moottori pyörittää generaattoria, jonka tuottamalla sähköllä käytetään sähkömoottoreita. Kävipä joskus mielessä korvata aikanaan loppuunkuluva purjeveneen dieseli vastaavalla systeemillä. Agregaatti jauhamaan sähköä ja sähkömoottori liikuttamaan venettä. Tulisikohan halvemmaksi kuin dieseli? Ainakin olisi huoltovapaampi.
Itse uskon, että vene + sähkö = epätosi, eli veneen sähköistys on enemmän tai vähemmän haavoittuvainen. Tässäkin asiassa varmasti pätee, että onni suosii ammattitaitoa. Lisäksi venesähkön alhainen 12v jännite kasvattaa tarvittavaa sähkövirtaa varsin suureksi. Siellä missä on suuret virrat, niin siellä on suuri vastus ja silloin tehohäviöt ovat suuria.
Ts. Agregaatin hyötysuhde*sähkömoottorin hyötysuhde tuskin on olennaisesti normaali meridieseliä parempi.
Lisäksi itse olen pessimistinen sähkömoottoreiden pitkäaikaiselle korroosionkestolle, jos verrataan meridieselin "normaaliin" 15-20v käyttöiälle.
Lisäksi toki juuri tuo virtakysymys olisi ongelma, mutta toisaalta ratkaistavissa regun avulla (onhan meilläkin aurinkokennossa regulaattori, joka lataa onkos se nyt 230V virralla 12 V akkuja tms.) siten, että moottori käyttää 230 jännitettä ja muut sähköjärjestelmät sitten ottavat regulaattorin kautta 12V.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tässä pari lisää dieselsähkön hyödyistä.Panu wrote: Laivoissa tuon järjestelmän käyttöön on selkeät syyt. Seuraavassa pieni luettelo:
- Antaa vapausasteita käyttölaitteiden sijoittelulle
- Parantaa hyötysuhdetta kun voidaan tehdä dieselkone joka pyörii
samalla nopeudella koko ajan.
- Yhdistettynä akustoon voidaan mitoittaa generaattoriosa keskikulu-
tuksen mukaan. Näin pärjätään pienemmällä koneella koska sen ei
tarvitse olla mitoitettu tarvittavan huipputehon mukaan. Säästetään
painoa, polttoainetta, tilaa(?) sekä kustannuksia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Joissain autoissa taitaa jo olla 42V järjestelmiä, etenkin lataus/starttiPetri wrote: Lisäksi toki juuri tuo virtakysymys olisi ongelma, mutta toisaalta
ratkaistavissa regun avulla (onhan meilläkin aurinkokennossa regulaattori,
puolella.
24V järjestelmä ei taida olla ongelma eikä mikään. Tällä puolitetaan
jo virta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuossa löytyi mini-polttokenno:
http://www.ectechnic.co.uk/fuelcell.html
The cell can be used with other fuels, a very wide range of fuels. These include:-
* Methanol CH3OH, is more readily available, and gives enough current to show the principle of a fuel cell.
* Methanal (formaldehyde) or methanoic (formic) acid.
* Ethanol C2H5OH
* Any ethanol containing beverage!
* Almost any alcohol, or alcohol containing fluid, such as automobile windscreen washer fluid.
Äiti: Radio sammui, onko akku loppu taas?
Isä: Ojennapas Laphroaig-pullo niin tankkaan polttokennon
http://www.ectechnic.co.uk/fuelcell.html
The cell can be used with other fuels, a very wide range of fuels. These include:-
* Methanol CH3OH, is more readily available, and gives enough current to show the principle of a fuel cell.
* Methanal (formaldehyde) or methanoic (formic) acid.
* Ethanol C2H5OH
* Any ethanol containing beverage!
* Almost any alcohol, or alcohol containing fluid, such as automobile windscreen washer fluid.
Äiti: Radio sammui, onko akku loppu taas?
Isä: Ojennapas Laphroaig-pullo niin tankkaan polttokennon
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Harald,
Koska olet selvästikin innostunut aiheesta:
http://www.hydrocell.fi/
Huomaa erityisesti linkki "tilaus".
t. MaxW
ps. ja vetyähän pystyy tekemään loputtomasti vedestä kunhan vain on sähköä käytettävissä...
(saas nähdä keksiikö joku vielä ikiliikkujan...)
Koska olet selvästikin innostunut aiheesta:
http://www.hydrocell.fi/
Huomaa erityisesti linkki "tilaus".
t. MaxW
ps. ja vetyähän pystyy tekemään loputtomasti vedestä kunhan vain on sähköä käytettävissä...
(saas nähdä keksiikö joku vielä ikiliikkujan...)