Page 1 of 1
KoPu DH 22-09-04
Posted: Sun Sep 04, 2022 15:15 pm
by olpalon
Mamma kyydissä ja vuohenjuustocroissantit eväänä puksuteltiin jonossa koko FE-fleetin voimin pitkin Miessaarenselkää kohti Larua. Jännän äärellä oltiin, koska tämä oli ensimmäinen kisa Ferian DH-pahvin kanssa (0,7977, PikkuG ja 200 kg laitakuormaa) Toimikunta oli piilottanut ovelasti ajettavan radan (D vastapäivään, , Ådholmen, Rönnklops, Rysäkari, Melkki, Maali) ilmoituksen M2S:n ilmoitukset-osioon jo la iltapäivällä. Siitä vaihdettiin muutama sana Pikku Myyn kanssa matkan aikana. Pohjoisesta tuuli joten veneet ammuttiin matkaan Larusta jonnekin Kauniaisten suuntaan ja ylämerkin kautta radalle. Starttia varten pingattiin päät, mutta suunnitelma päivitettiin "Follow the master"-tyyppiseksi. Parilla muullakin Feneellä näytti olevan sama taktiikka. Linja on sellaisessa asennossa, että venepäästä pääsi suoraan vähän vajaalla kryssillä ylämerkille. Hyörimisen ja pyörimisen jälkeen ja/tai sen seurauksena ei ruuhkaiseen eturiviin avautunut paikkaa ja ihan hyvä niin. Ylämerkin ympäri ja kohti Ormholmin punaista. Laitettiin pikku siivua varten G3 puomilla virsariin ja jätettiin spinnu vielä boksiin. Punaisen jälkeen tiukkaa jonoajoa Ådholmenille, jossa avautui spinnukulmat. Rönnklobenilla jiippiä ja kohti Rysäkaria. Tuo legi tuntui vähän hitaalta kun puuskainen tuuli shiftaili sinne tänne ja trimmaaminen jäi vähän passiiviseksi. Pikku Myy ja Seila repivät selkeästi eroa tuolla legillä. Lisäksi ison ryhmän monstereita joutui ohjaamaan oikealle ohituspuolelle. Onneksi ensimmäisen ohittajan esimerkki riitti muille takana tuleville. Rysäkarin takaa alkanut kryssi kohti Melkkiä oli taas vähän samaa torjuntataistelua, kun ison luokan yläpuolelle pyrkijöitä riitti vähän liikaakin, mutta lopulta vain kaksi taisi tulla yläpuolelta skeidan kera ohi. Kryssi tuntui maistuvan ihan ok semipuhtaissa tuulissa. Melkin jälkeen alkoi shiftaileva tikkauslegi kohti maalia. RaceQS träkistä näkyi, että useimmat shiftit saatiin kyllä poimittua, mutta ei se helppoa ollut. Alkupään yhdessä vendassa jäätiin kyllä ihmettelemään tapahtunutta. DH-pahvi auttoi lopputuloksissa vs taulukkoveneet, mutta niin kai DH-kisoissa pitääkin jos säännöt sen mahdollistavat. Tuulta olisi saanut olla vähän enemmän, ainakin jos miehistö olisi ollut vähän kokeneempaa käyttämään keliä enemmän hyväksi. Edit: Tuloksena pikkuluokan 6. Koko kisan 10.
https://raceqs.com/tv-beta/tv.htm#userI ... &heading=6
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Sun Sep 04, 2022 22:15 pm
by alex
The forecast was N 10(12) kts wind in the morning, backing to NNW and strengthening to 14(16) kts in the early afternoon. During the last half an hour before the start, it was 12(16) kts, so we went out with full mainsail and G3.
The RC has selected for us route Delta counter-clockwise: South to the popular W-E fairway, then West, leave G mark N of Stora Adholmen to PORT, leave Rönnkobben to PORT, leave S mark just S of Rysäkari to PORT, leave N mark just S of Melkki to PORT, and back to the starting area.
Not only the starting line was biased, making the RC vessel side somewhat more favorable, but also the leg to the first weather mark was skewed - the mark was reachable on STBD tack from the RC vessel. It made the RC vessel side extremely favorable. I was wondering what prevented the RC from making the racecourse slightly straighter, but then I reckoned that the only goal they were pursuing was to isolate upwind and downwind traffic to make it safer sailing.
To the start, we came to the RC vessel on STBD tack in time and with good speed. There was a pack of boats rushing towards the line on the straight course to the weather mark. We were a few seconds earlier than the pack and had better speed and windward position, so we luffed and took the leading position in front of them. The J/80 was barging in, but, unfortunately, there was no room for another boat there, and they had to go around. We were just 1-2 seconds late at the line; Siesta 32 was in line with us, and the rest of the fleet seemed to be just behind. There was a lot of shouting behind us at the line, but I didn't catch what the topic was.
Siesta 32 overtook us on the leeward side before the weather mark; the J/80 was 1.5 boat lengths behind us at the mark (and they had to go around at the start - amazing speed), and the fastest H-boat was breathing the J/80 neck.
We gybed at the mark and hoisted the spinnaker. Soon, the wind shifted; we gybed, covered Siesta 32, and overtook her. At that moment, we had J/80, Maxi 999, and one H-boat (which took the route closer to the islets W of our course) ahead of us. At the Red stick mark, we were overlapped with the Maxi and got our mark-room. Siesta 32 tried to take the windward position but failed and had to bear away. They passed us on the leeward side easily, like we were making no backwind. The H-boats got closer to us from behind, and the FEs seemed to keep their distance.
We bore away along Stora Adholmen and hoisted the spinnaker. The wind was gusty and shifty; we saw a few boats broaching. For us, the leg was not adventurous, and we managed to get closer to the boats ahead and to build some distance to the boats behind.
We gybed at Rönnkobben and headed to Rysäkari. We already had steady 10 kts wind for a while, and the forecast for the nearest hours got lighter, so we changed G3 to G1. As soon as we finished, the wind picked up again. We dropped the spinnaker right after we passed Rysäkari, rounded the S mark, and continued under G1.
The leg to Melkki was again not adventurous. The fastest boats of the big class passed us in the middle of the leg. When we got closer to Melkki, there were a lot of larger boats around us already, and we lost a lot of speed and advantage because of them.
The leg after Melkki was very shifty and gusty and required a lot of attention. We made a mistake getting too much into the right corner close to Melkki. During the end of the previous leg and the beginning of this leg, the other FEs and H-boats shortened the distance to us. However, we were able to work our way to the finish and increase the distance to the pursuing boats.
The final result is 5th out of 11 boats in the FR2 class and 9th out of 24 in the common list. Feria's DH FR number is outstanding - she almost beat us by the handicap.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Mon Sep 05, 2022 12:06 pm
by Joakim
Tulokset ovat kovin poikkeukselliset. Kokonaistuloksissa kolme ensimmäistä on pikkuluokasta ja kuusi viimeistä isosta luokasta. Kärkikaksikko kolmisen minuuttia 1,5 h kisassa ison luokan kärkeä edellä eli aivan valtavasti.
Ilmeisesti 10 min aiempi startti auttoi pikkuluokkaa huomattavasti? Tai ainakin sen nopeimmin purjehtineita, joita iso luokka ei edes kiinni saanut. Pikkuluokan kärjessä oli luokan nopeimmat veneet. Kolme selvästi muita nopeamman tasoituksen venettä sijoilla 1,2 ja 4 (7 kokonaistuloksissa).
Isossa luokassa taas nopeimmat veneet olivat häntäpäässä, tosin niiden purjehdittukin aika oli selvästi hitaampi kuin luokan kärkikaksikon, joka oli nopeudeltaan keskivaiheilta. Sijat 3 ja 4 menivät sitten ison luokan kahdelle hitaimmalle veneelle.
Olisiko ollut parempi lähettää iso luokka ensiksi, jolloin turhilta toisen luokan häirinnältä olisi vältytty?
Olisi tietysti ollut paljon parempi, jos kryssimerkille olisi ollut kryssiä, kryssi olisi ollut selvästi pidempi, linja edes suunnilleen kohtisuorassa tuuleen ja ylämerkiltä olisi voinut ajaa suoraan punaiselle osumatta luotoihin ja niiden ulkopuolella oleviin merkitsemättömiin kiviin.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Mon Sep 05, 2022 13:29 pm
by alex
Joakim wrote: ↑Mon Sep 05, 2022 12:06 pmTulokset ovat kovin poikkeukselliset. Kokonaistuloksissa kolme ensimmäistä on pikkuluokasta ja kuusi viimeistä isosta luokasta.
It is not exceptional that much. One year ago the top three boats in the overall list were also from the small class.
Joakim wrote: ↑Mon Sep 05, 2022 12:06 pmOlisiko ollut parempi lähettää iso luokka ensiksi, jolloin turhilta toisen luokan häirinnältä olisi vältytty?
Only if there is a decent delay to allow the disturbed wind to settle up. When the large class starts only 10 minutes earlier, the small class gets nothing but turbulence. For the particular KoPu DH 2022 conditions, it won't be that much important because the first upwind leg was very short. But N winds are less common in the area than S-SW-W, and then with a 10 minutes difference, it could have been a lot of hassle all the way till Rönnkobben. 20 minutes for strong winds and 30 minutes for light winds is a reasonable delay. More time for the RC to spend in a small rocking boat.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Mon Sep 05, 2022 13:57 pm
by Joakim
Viime vuotta kokonaistulokset voitti Folkkari, joka on kyllä aika lyömätön, jos tuulee. Me ja Xelina olimme silloin pikkuluokassa. Annalivia hävisi silloin meille yli 2 min ja tänä vuonna voitti melkein 4 min. Aika suuri muutos. Suuri muutos oli myös Goodion voitto, kun viime vuonna hävisivät 8 minuuttia ison luokan voittajalle. Vauhti näyttää löytyneen!
Ei lähtö 5 min välein ole mikään ongelma eikä aiheuta vaikeuksia toiselle starttiryhmälle. Varsinkaan n. 10 veneen lähtö. Noinhan tehdään kaikissa ratakisoissa.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Mon Sep 05, 2022 14:34 pm
by harald
Ongelma tässä on että katsotaan kokonaistuloksia, joissa voi tulla takkiin jos starttaa toisen fleetin takaa. Kokonaistulokset on kuitenkin aivan sama, ja luokan sisällä tuollainen lähtö muutama minuutti edellisen jälkeen on ihan yhdenvertainen luokan sisällä.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Mon Sep 05, 2022 14:40 pm
by harald
Katsoin animaation. Taktisesti hyvä Ferialta hakea sisäpaikkaa ekalla lenssillä, harmi että speedi ei riittänyt paikan pitämiseen.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Tue Sep 06, 2022 22:41 pm
by alex
I got the data from the GPS tracker and uploaded it to RaceQs:
https://raceqs.com/tv-beta/tv.htm#userI ... eading=348
Now the FE fleet is complete.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Thu Sep 08, 2022 11:00 am
by alex
Joakim wrote: ↑Mon Sep 05, 2022 13:57 pmEi lähtö 5 min välein ole mikään ongelma eikä aiheuta vaikeuksia toiselle starttiryhmälle. [...] Noinhan tehdään kaikissa ratakisoissa.
It is true, of course - an RC doesn't have time to wait when they depart many classes on the same racecourse. But it doesn't mean that there is no backwind, does it?
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Thu Sep 08, 2022 20:58 pm
by Joakim
N. 10 venettä lähtee ja on noin lyhyellä kryssillä jo kiertänyt ylämerkin ennen kuin toinen luokka lähtee. Eihän tuohon mahdu kuin 0,3 mpk kryssi, joka menee 5 minuutissa 6 kn tuulessa ja 3,5 minuutissa kovassa tuulessa. Ei tuo mitenkään haittaa seuraavaa lähtöryhmää.
Pidemmällä radalla ja suuremmalla venemäärällä voi radan keskiosa olla heikkotuulisempi kevyellä tuulella. Kovalla ei tuotakaan havaittavasti tapahdu.
Esimerksi Helsingin ORCi MM-kisoissa 2012 lähetettiin veneet 5 min välein. Yhdessä lähdössä oli 39 venettä kooltaan 30-40 jalkaa. Ei sen perään lähteminen ollut mikään ongelma. Suurempi ongelma oli siinä, että lähtöjen välillä ei ollut nopeuseroa, jolloin veneet sekoittuivat n. tunnin kisan aikana.
Kevyessä kelissä me olimme yksi nopeimmista ja saimme jo ennen ylämerkkiä kiinni edellisen lähdön kevyessä tuulessa hitaimpia.
Re: KoPu DH 22-09-04
Posted: Fri Sep 09, 2022 11:14 am
by Petri
Pieni eriävä mielipide, Anttikin muistanee 2012 MM-kisoista juuri sen kevyen kelin ongelman missä se edessä lähtenyt fleetti teki koko laidasta (minnes fleetti meni) huonomman. Korostuu jos vene on pieni ja matalalla mastolla=aika usein FE:n tilanne. Mutta en tosiaan itsekään tuota ole havainnut koskaan a)isommalla veneellä b) ilman että se tuuliseinä on oikeasti >40 yli 40 jalkaista venettä. Eli ei oikeasti relevantti Suomessa normaalisti.
Mutta muuten siis toki 5min stepit peruskauraa.