Page 1 of 1
HLKK 15.6.2022
Posted: Wed Jun 15, 2022 22:07 pm
by olpalon
Painetta, Painetta. Järjestäjä näytti osaamistaan ja lähetti fleetin radalle nro 4 punaisella lipulla maustettuna, eli Melkin kierto etelän kautta.
Kyydissä Rouva, Jonne ja Niko. Koska painetta oli tiedossa, niin päätös oli lähteä ajamaan omaa vetoa ja tehdä varsinkin spinnuttelu turvallisesti ja konservatiivisesti. Löysän lähdön jälkeen vedettiin takatuulipurjetta ylös styyran halssille, joka vei kohti selän porttia. Oikeampi suunta olisi tullut paaralla ja karikon itäpuolelta, mutta miehistöä ei haluttu koestaa heti lähdön jälkeen. Jiippiä valmisteltiin rauhassa ja sellainen kai saatiin tehtyä ja kurssi kohti vihreää. Kärkipää kiersi vihreää ja katseltiin, mitä pallopurjeille tapahtuu. Päätettiin ottaa vähän safetyä ja vaihtaa punainen valkoiseen kahden vihreän välille. Tuulimittari näytti välillä 25 knotsia, joten ei haluttu oikein tiukkaan kulmaan ajaa. Ådholmenin vihreän jälkeen reitti vei punaviherportille, jonka luona vedettiin taas punaista mastoon kun kulma vähän helpotti. Melkin eteläkärkeen keikuteltiin taas ihan hyvällä speedillä. Kärkipää näytti pystyvän vetämään samalla halssilla kärkeen saakka, mutta meillä tuuli siftasi sen verran, että jouduimme jiippaamaan kerran ennen kärkeä. Spinnun lasku meni vähän pitkäksi ja kurvasimme lisälenkin kautta Melkin ja Pihlajasaaren väliin kärjen perään. Melkin sumpussa sitten vendailtiin tietenkin ahtaimmassa kohdassa kun tuli edellinen venda otettua vähän aikaisin. Melkiltä sitten vähän arpovassa tuulessa kohti kotia parilla korjaavalla vendalla. Kärki repi kaulaa koko ajan, eikä oikein ollut muuta tehtävissä kuin katsella, että takaa ei Sans Rival tai Pikku Myy tulisi ohi. Kryssiä kohti maalia ja näytösluonteinen broutsi vähän ennen maalilinjaa. Sija nro 5 tuntuu melkein voitolta kun käteen jäi tunne, että jotain tulee välillä tehtyä edes vähän oikein ja olosuhteet osuvat kohdilleen.
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Wed Jun 15, 2022 23:59 pm
by Cage
Meillä kippari on kisan jälkeen säätänyt starttikellojen ajat kohdilleen. Suunniteltiin lähtöstrategiaa ja kun ajateltiin mennä vähän lähemmäksi lähtöviivaa paukkuja kellottamaan, niin huomattiin että siellä oli lippuja ylhäällä. Arveltiin että vitonen oli tullut ja odotettiin nelosta.Ei siis mitään hajua ajasta oikeastaa ja ajateltiin että otetaan sit minuutin paukku hyvin. Siinäpä sitten yhtäkkiä näyttikin siltä että muut lähtevät, joten ei muuta kuin perää ja reilusti myöhässä. Onneksi luvassa oli pitkähkö kisa, niin ei muuta kuin takaa-ajoon.
Kiitos Petelle loistavasta ratavalinnasta! Oli spinnuttelua jiippeineen ja sitten kovaa kryssiä. Tuuli oli kyllä todella puuskaista, mutta yritettiin pitää vene kutakuinkin käsissä. Ihan aina se ei onnistunut, mutta löysäämällä oikeissa kohdissa levankia se meni ihan hyvin. Muuten säädöt oli oikeastaan hekki kireelle ja sit ajettiin vauhtia ja kulmia.
Lähdön jälkeen päästiin kuittaan aika monta venettä, jotka lähtivät eteläisempää reittiä hakemaan jostain syystä. Pikku Myyssä oli spinnuongelmia ja saavutettiin heidät varsin nopeasti. Ei haluttu jäädä kamppaileen Pikku Myyn kanssa, vaan jiipattiin paaralle ja vapaisiin tuulin. Pohjoisempaa reittiä veti Subbota ja Lucky Too. Kulmista päätellen näytti siltä että ollaan hyvässä positiossa näihin molempiin nähden, mutta tuuli shiftasi vielä ennen merkkiä niin että molemmat veneet pääsi varmasti jiipin jälkeen hyvillä kulmilla ajamaan. Itselle jäi jiippitila vähän pieneksi, koska shiftaava tuuli mahdollisti ajamisen lähemmäksi merkkiä. Hieman ennen vihreää jiippi, mutta aikaa ei jäänyt saamaan puomia paikalle ennen genuan nostoa ja spinnun laskua, niin lopputulos oli spinnu & genuan sotku ja pakko oli hetken aikaa mennä ilman molempia ja selvittää sotku. Genua saatiin ylös ja saavutettiin varsin mallikkaasti broachaava Subbota. Subbota sai spinnun vetoon ja pääsi kuittaamaan meidät ennen seuraavaa vihreää, eli rundattiin sekin nejäntenä veneenä, kai.
Spinnu ylös ja kohti porttia ja Melkin eteläpuolta. Päästiin siinä vähän mielestämme peitteleen Subbotaa, joka sitten nosti vapaisiin ja päätettiin ettei lähdetä mukaan nostatteluskabaan, vaan jatkettiin Melkin suuntaan. Ennen Melkkiä jiippi, joka meni hyvin. Lähellä eteläviittaa pitikin sitten tehdä toinen jiippi, joka päättyi meidän ehkä kaikkien aikojen kovimpaan broachiin, josta kuitenkin purjeita löysäämällä päästiin suht nopeasti toipumaan. Spinnu lepatti, niin se alas ja heti perään genua ylös. Jostain syystä Subbota ajautui meitä etelämmäksi ja heidänkin kamppaillessa broachin kanssa päästiin kuittaamaan heidät radan kääntyessä kohti punaisia jääpoijuja. Spinnua ei sitten enää tarvittukaan ja Melkin jälkeen kutakuinkin kryssiä maaliin saakka vahtien edessä olevan Lucky Toon liikkeitä ja takana tulevan Subbotan liikkeitä. Yllättävästi aika riitti reilusti myös Minnamarin aikaan ja lopputuloksena 1. sija. Kiitos Arille, Heikille ja Pertulle! Hommahan meni tänään taas urheilun puolelle, mutta mukava oli lasketella myötäisessä 6,5kn vauhtia auringonlaskussa ansaittuja oluita juoden kohti kotisatamaa.
Kiva oli myös nähdä että varsin pitkässä kisassa feneiden välille ei muodostunut kovinkaan isoa eroa kisan kokonaispituutta ajatellen. Vielä saisi tulla lisää feneitä viivalle, niin saadaan kunnon karkelot.
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Thu Jun 16, 2022 00:03 am
by Cage
olpalon wrote: ↑Wed Jun 15, 2022 22:07 pm
Sija nro 5 tuntuu melkein voitolta kun käteen jäi tunne, että jotain tulee välillä tehtyä edes vähän oikein ja olosuhteet osuvat kohdilleen.
Kyllä, ei jäänyt huomaamatta että sieltä te tulitte kotimatkalla aika nopeasti vastaan.
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Thu Jun 16, 2022 07:38 am
by olpalon
Cage wrote: ↑Thu Jun 16, 2022 00:03 am
olpalon wrote: ↑Wed Jun 15, 2022 22:07 pm
Sija nro 5 tuntuu melkein voitolta kun käteen jäi tunne, että jotain tulee välillä tehtyä edes vähän oikein ja olosuhteet osuvat kohdilleen.
Kyllä, ei jäänyt huomaamatta että sieltä te tulitte kotimatkalla aika nopeasti vastaan.
Kryssin ajamisessa oli kyllä meillä omat haasteensa, kun painetta oli ja ei ollut, kaikkea siltä väliltä ja vähän eri suunnista.
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Thu Jun 16, 2022 18:11 pm
by Panu
Tervehdys
Kisassa olin mukana Pikku Myyn kannella.
Tuli hiukan kiire lähtö Suomenojan satamasta. Olin ensin itse myöhässä, mutta en kuitenkaan eniten. No satiin se keulgastikin lopulta mukaan ja vielä piti yksi miehistönjäsen hakea EMK:n mastonosturilta. Reitti satamasta kisapaikalle oli sen verran suojainen, että oli vaikea uskoa tuuli ennusteita / havaintoja ja päätellä onko g1 vai g3:sen keli. Järki puhui g3:sen puolesta, mutta sisäsaariston suojan tuntuma huokutti g1:sen nostoon. Päätettiin odotella päätöstä keulapurjen kanssa ihan viime metreille. Lopulta päädytiin g3:seen, mikä olikin aivan nappi valinta.
Myötätuulilähtö ei koskaan ole helppo ajoittaa, mutta tällä kertaa se onnistu hyvin. Kun spinnua piti ryhtyä nostamaa oli keulassa jotain hassusti skuutit ja nostimet sekaisin ja keulaharuksen ympäri kietoutuneina. Jouduimme ajamaan pelkällä isolla melkein Ädholmin vihreälle asti ennen kuin keula oli selvitetty. Merkin kierto ja jiippi sekä lopulta selvitetyn spinnun nosto sai veneen liikkeelle, mutta muu klunga oli mennyt jo tavoittamattomiin ja ajoimme vain perässä yrittäen tavoittaa Ollin Feriaa, Sans rivalia ja pitää Hopottia takana.
Kisa oli siis osaltamme ohi ennen kuin oli oikein alkanutkaan. Tuuli oli luokkaa 7-8 m/s, hyvin puuskikas 12m/s ja shiftaileva. Shifit olivat hyvinkin luokkaa 40-50 astetta pahimmillaan ja hyvinkin paikallisia. Oivallinen keli feneen kannalta siis. Sääli, että tuloskuntomme meni rikatessa keulapurjeta niiden skuutteja ja nostimia.
Mukana Jukka, Aleksi, Jani ja minä
kauden avaus ainakin allekirjoittaneelle
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Thu Jun 16, 2022 20:17 pm
by Petri
Sellainen pro-tip ajanoton synkkaukseen on laskea liput.
3 lippua= 4-5min, no hätä, venataan hetki ja otetaan nelonen
2 lippua= 1-4min, vähän hätä, parempi olla säätämättä ja yrittää kuunnella mitä naapuriveneistä kuuluu (ja toki ihan kellostakin voi katsoa jos järjestäjä uskottelee lähettävänsä about valtakunnan ajan suhteen tarkasti)
1 lippu= big hätä, ei ehkä kannata päästää keulagastia soittamaan tyttö/poikaystävälle ja selittämään että missaa illan juhlat kun meni purjehtimaan.
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Thu Jun 16, 2022 22:02 pm
by Cage
Petri wrote: ↑Thu Jun 16, 2022 20:17 pm
Sellainen pro-tip ajanoton synkkaukseen on laskea liput.
3 lippua= 4-5min, no hätä, venataan hetki ja otetaan nelonen
2 lippua= 1-4min, vähän hätä, parempi olla säätämättä ja yrittää kuunnella mitä naapuriveneistä kuuluu (ja toki ihan kellostakin voi katsoa jos järjestäjä uskottelee lähettävänsä about valtakunnan ajan suhteen tarkasti)
1 lippu= big hätä, ei ehkä kannata päästää keulagastia soittamaan tyttö/poikaystävälle ja selittämään että missaa illan juhlat kun meni purjehtimaan.
Ihan en saa lippumärää ja ordereita täsmään, mutta ei sillä väliä, kun ei näin vanhat enää mitään lippuja etenkään viivan toisesta laidasta näe.
Tihrustaessamme näimme mielestämme P:n nousevan ja pääteltiin siitä että se oli 4 min, mutta mitä ilmeisimmin se nousi vaan telineestä että se saatiin laskettua. No, ensi kerralla osataan odotella paukkuja paremmin, kun kellot on siirretty oikeaan aikaan.
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Thu Jun 16, 2022 23:26 pm
by Petri
Sitä keltaista/punaista ei kannata laskea kun on aina siellä
Keskittyy niihin joilla on väliä.
Re: HLKK 15.6.2022
Posted: Fri Jun 17, 2022 09:27 am
by alex
The wind was W 7(12) m/s. Race track 4 red (counter-clockwise) - rounding Melkki from S to N. Pretty good route for the given conditions - thank you, Petri. Very gusty, especially close to the land. Wind up to 25 knots S of Melkki with waves - noticeable rolling. We went out with the full main and G3.
W wind = downwind start.
Not all countdown timers got the starting sequence; all synched on 4 minutes signal.
The common understanding was that the starboard tack for the line approach would push boats to the right side of the line. We decided to start from the middle of the line and not too late, having the flexibility of maneuvering left or right depending on the circumstances and hoping for the port-tack start.
Predictably, all the boats were rushing on starboard tack unto the right corner, and the middle was nearly empty - we came in on port tack. Pikku Myy was coming on starboard tack, but we had speed - we crossed their course without any risk, killed a couple of extra seconds, and started right in time and on the perfect course; hoisted the spinnaker as soon as possible. Most boats took the right side of the course, while Lucky Too and we took the left-side route.
Minnamari overtook us just before the first Green rounding mark and was about three boat lengths before us at the mark, while Lucky Too was about three boat lengths behind us, Estelle breathing their neck and all other boats slightly farther away.
We continued under the spinnaker after the mark and broached on a gust soon after - no sync between the helm and the trim. We lost about 50 seconds on that. During the broach, Lucky Too passed forward, and Estelle reached us. We recovered and hoisted the Genoa to reduce the force on the spinnaker - should have done it right before the mark - bad mistake.
Under the spinnaker and G3, we reached the next Green mark, bore away, and dropped the Genoa. By the mark, we managed to build some distance to Estelle. We continued dead downwind and were able to keep distance from Lucky Too ahead of us and, at the same time, defend our position against Estelle. Before Melkki, the wind speed was about 9-10 m/s, and we gybed safely. On the Melkki approach, we gybed to STBD with a plan to gybe back to PORT tack but didn't do it in time. The wind suddenly accelerated to about 12-13 m/s, and with grown-up waves, it suddenly became difficult to gybe. The wind was shifting, forcing us to go more and more to the right, and before we found a good lull to gybe, it took us a hundred meters away from the course. We finally gybed, rolled, and got the spinnaker around the forestay (no broach, though). We took the spinnaker down before we could return to the course and hoisted the G3 then. It was a good wind - we were making 5.5 knots under only the mainsail. However, Estelle was quicker to hoist the Genoa, drop the spinnaker, and overtook us while we were untangling the spinnaker.
Rounded Melkki and sailed upwind all the way to the finish line. We had Lucky Too and Estelle ahead of us but not too far away, Minnamari far ahead, and the rest of the fleet far behind. There was another race SW of Lauttasaari, and we had to luff once to avoid a collision with a stubborn port-tack catamaran. Having no other boats around, we were primarily struggling with gusts. Estelle was slowly building distance - they were constantly a little bit faster than us on the upwind leg. At the same time, there were no winning or losing tactical decisions from any of us.
On the final leg after the last green mark, we decided to take the middle of the opening looking for the wind, which looked good. Minnamari and Lucky Too chose the same side, while Estelle chose the right corner (feeling the wind or avoiding the rocks?).
On the final approach, we came too close to Brandhölm - that probably cost us a line in the final results table; there were plenty of small gusts and lulls - a game of luck. It seems that we should have stayed to the right side and crossed the line in the middle.
4th on the line of honors, 3rd overall. Many thanks to the crew - Masha, Anna, and Patrik, and the competitors.