Semmonen huomio noista lokeista, että mm. Furunon mittariston mukana on tullut Airmarin yhdistelmäloki, ja se on takunnut raskaasti. Pääongelma on se, että siipipyörä jumittaa jostain kesäkuusta alkaen vähän väliä.
Syyksi on uumoiltu sitä, että yhdistelmälokin siipipyörä on noin 30% täyskokoisen 51mm lokipyörän leveydestä, jolloin pienikin kasvusto siinä aiheuttaa kitkaa ja lopulta takkuamista.
Ratkaisuksi on uumoiltu:
- Älä osta yhdistelmälokia vaan osta täysleveä. Etenkin kisakäyttöön.
- Puhdista ja maalaa lokipyörä ennen vesillelaskua ohjeen mukaisesti vesiliukoisella eliönestomaalilla.
Lokin paikka vs. kölin virtaukset
Sattuukos teillä olemaan sitä telakalla päin, voisin mielenkiinnosta kevään myötä testata Olgassakin mutta ei liene järkevää ostaa 10 litran saavia lokipylpyrää varten vai mikä on noissa pienin myyntikoko?PetriF wrote: - Puhdista ja maalaa lokipyörä ennen vesillelaskua ohjeen mukaisesti vesiliukoisella eliönestomaalilla.
Mun ymmärtääkseni tota vesiliukosta ei ole keritty hankkia. Mut sitä saa vissiin samoissa parin litran purkeissa kun muitakin? Värillisenä olis vissiin siitä hyvä että näkee peittääkö kun musta muovi paistais alta.
Toi touhotus vesiliukoisuudesta liittynee siihen että lokivalmistaja kai varmuuden vuoksi pelkää sen liuotinpohjaisen vaurioittavan sitä lokianturin muovia.
Toi touhotus vesiliukoisuudesta liittynee siihen että lokivalmistaja kai varmuuden vuoksi pelkää sen liuotinpohjaisen vaurioittavan sitä lokianturin muovia.
Last edited by PetriF on Wed Mar 11, 2015 03:59 am, edited 1 time in total.
Itseasiassa toi "water based antifouling" on paljon kovempi pala hankkia kun arvelinkaan.
Se ongelma normimaaleissa on esim. Airmarin mukaan niissä olevat "Ketonit", jotka niiden mukaan heikentää muovin lujuutta.
MSDS papereita kun katsoo, niin Hempelin Hard Racing sisältää "4-methylpentan-2-one" , joka näyttää olevan nimenomaan ketoni.
Ainoa vesiliukoinen eliönestomaali joka löytyi äkkiseltään suomessa yleisesti saatavilta merkeiltä on International Micron Optima:
http://www.yachtpaint.com/gbr/diy/produ ... ptima.aspx
Tota ei näytä olevan listattuna Maritimillä eikä Marinealla.
Ulkomailla on saatavissa antureiden myrkyttämiseen erikseen tehtyjä tuotteita jota on myös spraypulloissa:
Pettit transducer paint spray:
http://pettitpaint.com/product.asp?id=264
Sea Hawk TranShield:
http://www.seahawkpaints.com/Our-Produc ... Paint.aspx
MDR Transducer paint:
http://shop.mdramazon.com/TRANSDUCER-PAINT-MDR-720.htm
En löytänyt suomesta mistään äkkinäisellä haulla...
Se ongelma normimaaleissa on esim. Airmarin mukaan niissä olevat "Ketonit", jotka niiden mukaan heikentää muovin lujuutta.
MSDS papereita kun katsoo, niin Hempelin Hard Racing sisältää "4-methylpentan-2-one" , joka näyttää olevan nimenomaan ketoni.
Ainoa vesiliukoinen eliönestomaali joka löytyi äkkiseltään suomessa yleisesti saatavilta merkeiltä on International Micron Optima:
http://www.yachtpaint.com/gbr/diy/produ ... ptima.aspx
Tota ei näytä olevan listattuna Maritimillä eikä Marinealla.
Ulkomailla on saatavissa antureiden myrkyttämiseen erikseen tehtyjä tuotteita jota on myös spraypulloissa:
Pettit transducer paint spray:
http://pettitpaint.com/product.asp?id=264
Sea Hawk TranShield:
http://www.seahawkpaints.com/Our-Produc ... Paint.aspx
MDR Transducer paint:
http://shop.mdramazon.com/TRANSDUCER-PAINT-MDR-720.htm
En löytänyt suomesta mistään äkkinäisellä haulla...
Hieman päivitystä tähän. Eihän tämä systeemi sitten ihan suoraan laatikosta toimi. Tässä jotain tähän mennessä opittua:Olli wrote:Garminin GND10 purnukan kautta saa vanhan nexuksen verkon kytkettyä NMEA2000 väylään, ja sitä kautta voit kytkeä uusia näyttöjä ym. Samaan purnukkaan pitäisi saada USB:llä kiinni läppäri Nexuksen race-softalla.
Lisbethiin on tuollainen purkki tulossa, sittenpähän näkee kuinka käytännössä toimii.
- NMEA2000 laitteita ei voi kalibroida Nexus Racen kautta, vain nexus-väylän vehkeet voi.
- Garminin näyttö tarjoaa NMEA2000 lokianturin kalibrointiin ainoastaan automaattisen sekvenssin, jossa ajetaan matkanopeutta, sitten pysäytetään, ja hakataan gepsistä katsottu matkanopeus laitteeseen. Härpätin sitten arpoo sopivat korjauskertoimet ilman että yhtään tiedät mitä se on tehnyt. Mulla meni n. 5 yritystä ennen kuin sain tässä lotossa edes 4 oikein ja lisänumeron.
- Nexus Race ei osaa laskea target boat speediä ilman NMEA0183 signaalia. Harmi vain, että softa ei huoli sitä oman virtuaali-COM-porttinsa kautta sisään, eikä näytöissä oleva NMEA0183 portti välitä signaalia eteenpäin. Nyt odotellaan teknisen tuen vastausta millä signaali saadaan sisään, vai joudunko vielä ostamaan NMEA2000 gepsin.
- Garminin näytöt osaavat vasta huhtikuun firmiksestä lähtien näyttää Nexus Racen custom-dataa, kuten TBS:n. Nyt vain selvitellään miten saan huhtikuun firmiksen sisään, kun sen lataamiseen kai tarvitaan Garminin karttaplotteri.
- HPC-anturin kalibrointia ei voi manuaalin mukaan tehdä Race-softalla, vaan MultiControl-näytöllä. Toivottavasti tuesta osataan kertoa miten se nyt sitten tehdään, jos on veneessä vain Garminin näyttöjä, jotka eivät tätä tue.
- GNX20 näytössä ei toimi loki. Tai se toimii ilmeisesti vain GPS-signaalilla. Ei siis kannata hommata lokinäytöksi tuollaista, ainakaan katsastusluokassa 1 tai 2.
Harvemmin olen saanut hankittua näin paljon ongelmia reilusti alle kahdella tonnilla.
Olli Niemi
Joo, on siellä vieläkin kaiken näköisiä parametreja, mutta harva niistä toimii. Race-softa on ilmeisesti vain nopeasti puukotettu tukemaan edes jotenkin tuota Garminin purnukkaa, mutta mitään ei varmaan ole testattu, tai ainakaan bugeja korjattu.harald wrote:Nexus kalibroinnissa on jossain kohta jossa voi valita gps tai loki tbs-laskennan pohjaksi. Muistaakseni.
Olli Niemi