Yleistä keskustelua kilpapurjehduksen tulevaisuudesta

Moderators: Petri, harald

villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Saakos meglulla ajaa köliveneiden kanssa lysssikisaa? Tätä pohdittiin viime vuonna yhdessä tiistiksessä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Melges maksaa suunnilleen saman kuin FE: http://www.keltainenporssi.fi/search/ve ... t_id=10720
Niin no, otat siis nyt kyllä sikäli esimerkiksi ihan ääripään veneitä. 20 000 Melges on käytännössä sama kuin 10 000 Fene, eli ei kyllä saman verran.
Jos haluaa "Melgesin" niin joo, 20 k Melges ja vanhat pussit on ihan jees mutta ei sillä luokkakisoissa pärjätä.
Purjeet tuskin ovat sen kalliimpia, kun ovat samaa kokoluokkaa. Satamamaksuissa ja nostokuluissa säästyy, ei tarvita myrkkymaalausta jne.
Iso on muistaakseni hieman kalliimpi, spinnu voi olla jopa tuplat FE:n spinnua kalliimpi. Ja sitten on ne hiilikuitulatat eri keleihin, ylipäätänsä kaikki mikä on mustaa ja sanoo Raks.
Traileri pitää olla, se pitää katsastaa, pitää olla auto jolla voi vetää traileria jne. Eivät nuokaan esim. sellaista piraattipoijua halvempia ole missä vaikkapa Anneli kelluu.
Ja jossain vene pitäisi säilyttää talvellakin, Hakola juuri mainosti halpaa säilytyshallia a' 185e/kk.
Lisäksi voi ajaa iltakisoja tms.
Okei, ihan oikeasti nyt, puhutaan kuitenkin OD-urheiluveneestä ja yrität ehdottaa että _puhtaaksi kilpaveneeksi_ hankitulla veneellä ajetaan LYS-saaristokisoja.

Kuten sanoin, kyllä Melges on kohtalaisen edullinen jos vain tahtoo ajaa pari ratakisaa menestyksestä välittämättä ja mitään ei koskaan hajoa.
Sama koskee tietysti myös FE:tä. Traileriveneellä se kuitenkin on aikataulullisesti paljon helpompaa.
Mutta tässä se juoni juuri onkin, pk-seudulla asuvan ei juurikaan tarvitse kisailla muualla jos tahtoo kisata sellaista kisaa mitä kisa-FE:llä tehdään.
Sen takia korostinkin sitä että paljon riippuu siitä missä asuu.
Hangossakin voi käydä ajamassa kisat hintaan ehkä 40¤ siirtokuluina (tai mitä nyt löpö maksaa edestakaisin ajaessa, yammun 1GM ei ole janoinen vekotin).
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Pärjääkö sitten perus-FE83:lla Charlotalle? Tuo nyt oli ainoa myynnissä oleva Melges, jonka nopeasti löysin. Muistaakseni oli muitakin 20-25 k¤ haarukassa. Traileri kuuluu mukaan ja ainakin meillä saa venettä pitää trailerilla siellä missä pukkejakin.

Miksi LYS-kisaaminen Melgesillä olisi hirveästi hölmömpää kuin FE:llä? Siis niiden muutaman OD-ratakisan täytteenä, kuten FE:llä teette. Tietysi WHC:ssa sattuu olemaan "FE OD-luokka", mutta se onkin raju poikkeus.
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Keskustelu tuntuu redusoituvan nyt Melges 24 -urheiluveneen ja FE83-cruiser/racerin keskinäiseen vertailuun kisaveneenä. Tavallaan aika hauskaa :) Etenkin kun se mistä tämä kaikki lähti oli että pitäisi saada enemmän pieniä veneitä viivalle, oli se viiva sitten mikä tahansa.

Nyt ratkaisu on että ihmisten pitäisi ostaa uusia 20 - 30 tonnia maksavia urheilu/daycruiserveneitä, joita tässäkin threadissa on ehdotettu 2 kpl?? :)

Samaan aikaan suomessa on esim. vanhoja mini/varttitonnarilaitteita laiturit täynnä. Hinnat alkaen 3-5 tonnia. Ja kokonaan uusi seilikerta 1,5-2 ke. En usko, että kaikki ovat kategorisesti sitä mieltä että trimmeiltään nykyavomeriraaseria huomattavasti monipuolisemmalla laitteella on vaan nihkeetä kisata?

Ehkä me ollaan vaan tehty tästä lajista vähän hankalasti saavutettava?

Toisaalta mehän voidaan ihan näillä puheilla myös iltasarjojamme kehitellä, ei siihen suurempaa auktoriteettia tarvita. ;)

Vai pitäisikö kehitellä sailing as a service -palveluita muuallekin kuin match raceen?

- "shitbox"-ville ;)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Kyllähän 1/2-tonnareilla oli hauska kisata. Moderneja 1/4-tonnareita ei taida Suomessa montaa olla. Avance 24, Eygthene jne. eivät nyt kuitenkaan mitään hirveitä kisaveneitä ole. 1/2-tonnaritkin ovat lähes totaalisesti hävinneet kilparadoilta ja 1/4-tonnareita ei ole koskaan ollutkaan minun "köliveneurani" aikana. 70-luvulla taisi olla 1/4-tonnareiden MM-kisatkin Suomessa, mutta 80-luvulla luokka oli jo hävinnyt.

Saako 3-5 tonnilla oikeasti jonkin hyväkuntoisen ja hyvin suunnitellun 1/4-tonnarin? Tuskin siihen saa laminaattipurjeita (G1, G2, G3, iso) ja paria spinnua 1,5-2 ke. Paremminkin luulisin, että pelkkä isopurje maksaa enemmän ja koko setti on lähellä 10 k¤.
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Joakim wrote:Kyllähän 1/2-tonnareilla oli hauska kisata. Moderneja 1/4-tonnareita ei taida Suomessa montaa olla.
...
Joakim wrote:Saako 3-5 tonnilla oikeasti jonkin hyväkuntoisen ja hyvin suunnitellun 1/4-tonnarin? Tuskin siihen saa laminaattipurjeita (G1, G2, G3, iso) ja paria spinnua 1,5-2 ke. Paremminkin luulisin, että pelkkä isopurje maksaa enemmän ja koko setti on lähellä 10 k¤.
Ei mennä liiaksi kuitenkaan tonnarisemantiikkaan. Tunnen oikein hyvin 1/2- ja 1/4 -tonnarien luonteenpiirteet, purjegarderoobien laajuudet jne. Tiedän myös että niillä on yritetty lämmittely-IOR-kisoja huonolla menestyksellä. Parhaimmat niistä myös maksavat hieman enemmän kuin tuo hintaluokka mistä puhuttiin.

Mutta mainitun venedesigninin ja aikakauden henkisiä, esim. Avance 24, Botnia Mini racer, Guy, Finn Flyer 27R jne sitten saa halvemmalla. Niihin tarvitaan vain dacronstora, laminaattijenni ja dacronfokka. Ja spinnu. Spinnun ei tarvitse myöskään olla uusi.

Eivät kustannukset välttämättä ole päätähuimaavia, myös esim hyvällä purjehduksella on osansa... ;) Ja monelle myös veneen rakentelu ja kunnostus ovat harrastuksia sinänsä.

Nyt me ei siis puhuta suomenmestaruustasosta vaan entry-level -tasosta. Haluan tuoda sen moneen kertaan ilmi kun jatkuvasti harhaudutaan.

Toki henkilökohtainen kysymys on tietysti se, että onko noilla mainitsemillani mukavaa purjehtia. Minusta on. Ehkä monesta sitten ei ja jättää mieluummin kilpapurjehtimatta kokonaan.

Kysymykseeni siitä, voiko urkkaveneellä osallistua perus-lys-iltasarjaan ei muuten vielä vastattu?
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Urheiluvenettä ei LYS enää tunne ja ennenkin tuota katsottiin läpi sormien eli saa. Poikkeuksena toki kisat, joissa vaaditaan korkeampi katsastusluokka, jota ainakaan Melges ei varusteltunakaan täytä.

Veneiden rakentelu tietysti on osa harrastusta, mutta tuntuisi järkevämmältä ostaa puhtaasti kisatarkoitukseen H-vene tai 606. Niitä saa tuolla 3-5 tonnilla ja purjekerta on pakosti dacronia, sisältää vain yhden fokan ja spinnun ja on halpa. Tietysti taso noissa on kova eli helpolla ei pääse häntäpäätä pidemmälle. Mutta olihan H:ssa aikanaan 100 veneen lähtöjä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Pärjääkö sitten perus-FE83:lla Charlotalle? Tuo nyt oli ainoa myynnissä oleva Melges, jonka nopeasti löysin. Muistaakseni oli muitakin 20-25 k¤ haarukassa. Traileri kuuluu mukaan ja ainakin meillä saa venettä pitää trailerilla siellä missä pukkejakin.
Puhuttiinko nyt siitä että pitäisi saada ykkösvene 20 000:lla?
Kyllä nuo uudemmat rungot yms. ovat hintaluokkaa 30-40k, tosin tiedä sitten miten hinnat ovat Suomessa eläneet MM:ien jälkeen.
Miksi LYS-kisaaminen Melgesillä olisi hirveästi hölmömpää kuin FE:llä? Siis niiden muutaman OD-ratakisan täytteenä, kuten FE:llä teette. Tietysi WHC:ssa sattuu olemaan "FE OD-luokka", mutta se onkin raju poikkeus.
Koska FE-tyyppisellä veneellä kisaaminen on juuri tuollaista ja pk-seudulla siinä on vielä lisämausteena tuo WHC OD-toiminta.

Melges on sen sijaan puhtaasti radalle tehty vekotin, jolla tasurikisaaminen saaristokisoissa on lähes yhtä fiksua kuin osallistua avomerikisoihin Platulla. Arvattavaksi jää kummalla meistä on oikeasti kokemusta urheiluveneistä niin OD- kuin tasoituskisoissa ja ehkä kenties näkemykselleni on jonkinlaista empiriaa. Toki mielipiteitä on monia, mutta omani tosiaan on se ettei kisaveneeksi hankittu Melges ja LYS-iltakisat oikein osu yhteen, mutta noita Meglujahan näkyy niin paljon iltakisoissa että selvästi moni on eri mieltä, tai siis...
Post Reply