Ranking #8/2010: Turkisregatta

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Veneessä Pone ja minä, sekä lauantaina NVK:lle saapuneet Freda ja Micke. Sampsa kuumessa, ja Micke jotenkin selvännäkijänä otti yhteyttä pari päivää aikaisemmin ja lupautui myös mukaan.

Siirtopurjehdus NVK:lle pe-illalla oli siisti. Tyyntä villingin kohdalle, ja sitten tiukka spinnuslööri kaksin pimenevään yöhön. NVK:lle saavuttaessa oli pilkkopimeä mutta jalostamon valot auttoivat aika paljon.

Sain Hepalta tietää tuulensuunnan suurinpiirtein kippairkokouksen aikana, joka oli siis 200°. Jumala-excel kertoi että Kalvö pitää kiertää myötäpäivään, ja vaikka joitain riskitekijöitä tuulen kääntymisten mukaan olikin laskin myös sen varaan että kääntyy miten vain niin Kalvön länsipuolen rännissä tuuli kääntyy rännin suuntaikseksi kuitenkin joten myötäpäivään.

Lähtöviiva oli erittäin pitkä, noin 3 minuuttia kesti purjehtia päästä päähän. Totesimme että se on noin 10° vinossa niin että poijupää olisi hiukan edullisempi ja mielessä kävikin paaran startti. Jostain syystä päätimme sitten lähteä lautakunnan päästä. Kun olimme sitten lautakunnan oikealla puolella kääntyi tuuli vielä enemmän, noin 15° astetta lisää vasemalle joten siinä sitten oltiin.

Otimme kuitenkin todella hyvän startin, ehkä 5 s myöhässä mutta 5,9 kn speediä ja ylimpänä veneenä. Hurrasimme Merellin paaran starttia kun he crossasivat koko fleetin ekana. H-vene Ventuksen kanssa oli vähän styyra-paara tilanteita alussa, kuten myös La Nonnan (LN) kanssa.

Vendasimme paaralle kohti jalostamoa, ja totesimme että ranta tuntui hyvältä. Ongelmaksi tuli tällä kryssipätkällä LN joka vendasi päälle aina kun oli tilanne. Tuntui välillä siltä että vene keskittyi enemmän tähän kuin omaan suoritukseen. Vähän tuntui ihmeelliseltä että 1.12 vene tekee tuolla tavalla kun sen pitäisi karata horisonttiin. Merelli teki sitten toisen kerran kohdatessamme saman, mutta tämän nyt ymmärtää kun ajetaan scratchia keskenämme.

Pääsimme sitten tästä vartioinnista pois vasta siinä tilanteessa kun Merelli ajautui öljypuomien ulkopuolelle, samaan aikaan kun LN vendasi niitten päälle. Me jatkoimme takaisin öljysatamaan tankkereiden sekaan ja otimme vendan aivan laiturin kyljessä ja pääsimme yhdellä vendalla öljpypuomien eteläpuolelta ulos. Tässä Merelli oli hävinnyt hiukan, sen verran paremmin se ranta veti.

Joukossamme kryssi myös Corsair 28 trimis, joka ensin kyllä oli hiukan taktikka-este mutta kun tilanteet tiukentuivat alkoivat he myös väistämään styyran veneenäkin perän takaa. Kiitokset tästä!

Kryssi kohti jääpoijua jatkui sitten LN:n paskoista pois vendaten ja leikkari laskien. Muistaakseni kun ankkurissa ollut Tempera lähestyi olimme melko tasoissa LN:n kanssa. Merelli ehkä 100 m perässä, ja Bice ehkä saman verran Merellin takana. Temperan keulan kohdalla tuuli sitten kääntyi vastaan ja jouduimme vetämään pari ylimääräistä tikkiä.

Otimme seuraavan legin kryssinä jonka aikana siftejä ei voinut ottaa. Tämä tarkoitti sitä että ajoin höjdiä puskissa (joita oli paljon erilaisia), kun LN ajautui alabaananille, kuten trackien perusteella myös Bice ja Merelli.

Tässä Dehler 34 Casper ohitti meidät luuvartin puolelta, mutta onneksi sen verran lujempaa että tämä ei kauan haitannut. Paskoista ei olisi voinut vendata pois muutenkaan.

Kalvön saariryhmän itäkärkeä kohti otimme korjaustikin, jonkinlaisen niemen aiheuttaman nosteen toivossa, ja kun kohtasimme LN:n seuraavan kerran oli taas luvassa styyra-paara tilanteita heidän kanssaan. Pakkaa sekoitti tässä vaiheessa hiukan Y40:nen ja joku muu ison luokan vene jota jouduttiin myös laskemaan mukaan taktiikassa.

Esthamnsfjärdenin etelä-jääpoijun lähestyessä tuli paljon ihmeellisiä reikiä/siftejä joista emme saaneet LN:ää vältellessä ja muita veneitä tarkkailessa otetta. Tästä muutama ylimääräinen venda nopeassa syklissä joka tiputti vauhtia sen verran että LN kiersi poijun ekana. Takanamme Merelli tuli styyralla merkille ja Bice joutui väistämään vendaamalla. Tiukkaa oli.

Kalvön eteläpuolella tapahtui sitten jotain, ehkä LN:n vesilinja ja pyöreämäät (?) purjeet toimivat paremmin, sillä he kasvattivat tässä kaulaa aika reilusti. Bice ohitti Kalvön lounaispuolella vauhdilla altamme, mutta Merelli edelleen takana. Ei tosin kaukana.

Itäviitalla LN, Bice, me ja Merelli. Eroa oli aika paljon LN:n ja meidän välillä, minuutteja. Bice oli ehkä 100 m edessä, ja Merelli ehkä vain 100 m meidän perässä.

Koska TWA oli 140-160° välillä styyran halssilla ajoimme vain suoraan kohti merkkiä. Tuuli tyyntyi hiukan startin 11 kn tasosta noin 8 kn tasolle.

Tempera-tankkerin ja jääpoijun lähestyessä kellotimme LN:n etumatkan sellaiseksi että johdimme heitä vielä tässä vaiheessa. Koska ajoimme käytännössä samaa nopeutta kryssillä aikaisemmin kisassa näytti vielä tässä vaiheessa aika hyvältä.

Poijulla oli pikku härdelli Bice, X-302:en ja jonkun muun veneen kanssa. Otimme tosi nätin kierron ja pääsimme tämän porukan lonkan luun puolelle. Bice kun vendasi olimmekin jo aivan kintereillä.

Kalvön rantoja pitkin tuli sitten kryssittyä takaisin kohti maalia, ja jossain kohtaa tuli joku moottorivene S-lippua pystyssä kertomaan että maaliin otettaisiin limholmenin linjalle. Hmm, aika mielenkiintoinen tapa lyhentää mutta kun jokaiselle veneelle kerrottiin se niin hyvä niin.

Kun Kalvön eteläpuolen aukko oli melkein ohitettu kuoli tuuli aivan pois. Tupakan savu nousi suoraan ylöspäin, ja ohjailuvauhtikin menetettiin aika ajoin. Kokeilimme spinnua, genoaa ja eri kulmia mutta kun ei tuule yhtään niin ei tuule.

Tässä Donna ohitti meidän oman vauhtituulensa ja paremman malttinsa avulla. Bice vuorostaan saatiin uudestaan kiinni tässä kuviokellunta-kilpailussa.

Pahinta oli katsoa miten LN teki vendan melkin Löparön rannassa hyvässä vauhdissa kun itse seisomme paikallaan.

Jossain vaiheessa tupakansavu rupesi kulkeutumaan keulaa päin, ja nostimme spinnun ylös. Vaikka se ei vetänytkään, ulos preventeröity isopurje antoi noin 0,9 kn vauhdin ja kun sitten uusi tuuli tuli kaakosta tapahtui kuminauha-efekti. Kun Bice seisoi vielä paikalaan ajoimme itse yli 3kn kohti maalia.

Mahdollisuus LN:n voittamiseen olivat menneet pläkään, mutta eiköhän ensi vuonna sitten paremmalla onnella.

Palkintojenjako Långholmenissa oli nopea ja sujuva toimitus, kuten myös makkaroiden ja patongnin hotkiminen. Jonkin verran ehti tuossa harrastaa karate-purjehdusta, mutta itse olin niin väsynyt pe-illan ja ja lauantain purjehduksen jälkeen että ei oikein jaksanut enää innostua.

Paluumatkalle lähdettiin sitten koneella aivan peilityvenessä ja melkein täysikuun paisteessa. Itse en istunut sitloodassa edes sipoon selän alkuun ennen kuin päätin käydä vähän "lepäämässä". Kuorsaukseni oli kuulemma kuulunut yanmarin yli sitloodaan asti jo sipoon selällä. Havahduin vasta kun joku mainitsi jollekin puhelimessa että olemme lauttasaaren länsipuolella. Taisin olla vähän poikki.

Sinänsä erittäin siisti retki, ja varmasti kannattaa tulla ensi vuonna uudestaan. Tällä kertaa vähän kokeneempana ja tarkempana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hieman tarkemmin myöhemmin, mutta julkisena kritiikkinä kisajärjestäjille:
- Jos lyhennysohjeet on pakko kirjoittaa uusiksi "omalla tavalla" loppupeleissä aika selvien ja käyttökelpoisten PKS:stä löytyvien ohjeitten tilalle, niin miksi ihmeessä sitten ei edes näitä omia ohjeita noudateta. Tästä voisi päätellä, että kisajärjestäille PKS on täysin yhdentekevä asia.
Etenkin kun tuolla tyveneksi muuttuneella kryssillä oli aika monta merkkiä, joihin radan olisi voinut PKS:n mukaisilla säännöillä lyhentää sen sijaan että nyt lyhennys tehtiin sitten mielivaltaiselle kliklop-liplop-linjalle minne käytännössä taidettin purjehtia n. 1,5h siitä kun lyhennyksestä oli ilmoitettu.

Kunhan pääsen joskus taas pöytäkoneen ääreen niin voi ihmetellä vähän tarkemmin noita trackeja, kryssi oli tosiaan mielenkiintoinen ja LN:n menossa ihmetyttää myös miten 32 jalkainen vene voi olla noin hidas mittalukumielessä, tuohan on pahempi ferrobetoni kuin FE (Stillin piirtämä kai?). Mutta toisaalta se vauhti slöörillä oli taas vakuuttavaa, eli vauhtipotentiaalia toki on, kryssillä ainakaan meno ei vakuuttanut.
Last edited by Petri on Sun Sep 26, 2010 20:25 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toisaalta, eihän tuon Temperan kohdalla olleen itä-jääpoijun jälkeen ollut sellaista merkkiä johon rataa olisi voinut lyhentää. PKS:n mukaan rata voidaan lyhentää merkille.

Kannattaisi varmaan määrittää esim. Kalvön lounaispuoleinen eteläviitta jätettäväksi itään ihan vain sen takia että sen luona olisi mahdollista ottaa veneitä maaliin aikaisemmin.

Epäselvää oli kyllä ordereissa miten Svartbäckin selällä oltaisiin voitu PKS:n mukaan lyhentää rataa ottamalla veneitä maaliin. Nythän ordereissa luki että mikäli S nousee poijun luona, pitää purjehtia varamaaliin. PKS sanoo vuorostaan että mikäli S nousee merkille on se merkki siitä että ollaan maalissa. Ristiriita. Ja nyt ei oikein voi edes lyhentää kisaa sille merkille kun orderit sanoo jotain muuta.

Myös Kalvön länsipuolella olevat vihreät ovat hiukan epäselviä. Ordereissa mainitaan että ne on jätettävä itään, mutta niitä ei luetella radan merkeiksi. Jää vähän epäselväksi mitä ne sitten on, ja voisiko lautakunta edes lyhentää kisan näitten kohdalle kun niitä ei ole lueteltu "kierrettäviksi" merkeiksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mulla ei nyt ole määritelmiä silmien lähellä, mutta eikö merkki ole kohde mikä määritellään radalla. Eli vaikkei niitä luetella samalla lailla merkeiksi kuin erikseen luetellut merkit 1-4, niin minun tulkintani mukaan ne ovat merkkejä jos niitten kiertosuunnat ovat määritellyt.
Miten esim. merkkitilaan liittyvät säännöt kohtelevat tuollaisia merkkejä?

Ja eikö muuten ordereissa pitäisi vielä erikseen sanoa jos orderit korvaavat PKS:n?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Juu, objekti jota orderit määrittää jättämään jotenkin sivulle on merkki. Sitten kun ne ovat merkkejä toimivat säännöt kuten pitää.

Tässä voisi sitten saivarrella vähän ja kysellä miten viitta otetaan "oikein". Tämähän on nyt selvästi jo vähän hiustenhalkomis-asteella mutta voidaanko olettaa että esimerkiksi juuri Svartbäckin selällä oleva aivan 7,0 m väylän itäpuolella oleva itäjääpoiju voitaisiin ottaa "oikein"? Ja täyttyykö PKS:n merkki-määritelmä sillä että sanotaan että merkki pitää ottaa "oikein"?

Parempi olisi minun mielestäni listaamaan merkit kiertojärjestyksessä, ja mainitsemaan jätetäänkö ne oikealle vaiko vasemmalle.

Ja kyllä, juuri em. syistä pitää aina mainita ordereissa jos joku kohta muuttaa PKS:öjä. Muuten voi tulla juuri sellainen pikku ongelma että puolet fleetistä uskoo PKS:n lukeneina että ovat maalissa kun Sierra on noussut, toinen puolisko jatkaa matkaa ordereitten mukaan. Molemmat ovat oikeassa, lautakunta väärässä.
Last edited by harald on Sun Sep 26, 2010 20:54 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jep, RRS sanoo tosiaan että
Mark: An object the sailing instructions require a boat to leave on a specified side

Tuli mieleen että onkohan lautakunta korvausvelvollinen onnettomuustapauksissa, joissa tulee vahinkoa veneille, jotka PKS:n mukaan eivät enää ole kilpailevia veneitä ja vahinko vaikka tulisi merkkitila-tyylisessä tilanteessa jolloin meriteiden sääntöjen mukaan varsinaisesti "rikottu" vene voisikin olla syyllinen. Koska kisan ulkopuolellahan mennään meriteiden sääntöjen mukaan ja jos PKS:n mukaan kisa loppuu S-lipun ja merkin väliin, mutta ordereissa kisa vielä jatkuukin ja kilpailijat luulevat samoin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lautakunta on harvoin jos koskaan korvausvelvollinen. PKS sanoo että vahinkoa ei saa syntyä ja jos syntyy niin se on aina veneitten vika. Tämä koskee myös meriteiden sääntöjä muuten.

Koskakohan Mikko saa kuvansa näytille, tuli varmaan tuossa kelissä aika maukkaita kuvia?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niin mutta tarkoitan sitä että vakuutusyhtiötä voi kiinnostaa tarkemminkin että onko mällin korvaus sen veneen vastuulla joka rikkoi PKS:n mukaan vai sen veneen joka rikkoi meriteiden sääntöjen mukaan (mielestäni esim. merkkitila on sellainen käsite mitä meriteiden säännöt eivät varsinaisesti käsittele). Koska tietenkin kumpaisenkin tahon (ellei nyt ole sama) vakuutusyhtiö varmasti lähtisi siitä, että vika on tietenkin sen toisen. Ja tällöin voisi kuvitella, että sen häviävän vakuutusyhtiön juristin mielestä lautakunta voisi olla varsinaisesti syyllinen, koska kilpailijoille ei oltu tehty riittävän selväksi minkä sääntöjen alla on purjehdittu tapahtumahetkellä. Hypoteettista, kenties, mutta sinänsä tuntien vakuutusyhtiöitten "halukkuuden" korvata asioita ihan realistista :)
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

No joo. Loppupeleissä yhtä lukuun ottamatta kaikki pääsivät maaliin, vakuutusyhtiöiden kanssa ei ole jouduttu tappelemaan, suurin osa porukasta lienee enemmän tai vähemmän tyytyväisiä ja kaikki taisivat päästä kastumatta kotiin. Good enough for me...

Ordereissa tosiaan on kappale radan lyhentämisestä Limkläpp - Limholmen saarien väliin. Ongelma oli, että ensimmäiset veneet olivat ehtineet huomattavan pitkälle ja lisäksi purjehtivat vähän eri tuulessa kuin fliitin loppupää.

Pohdimme asiaa kun kärkivene alkoi klo 15 aikoihin lähestyä ordereissa mainittua lyhennetyn radan maalilinjaa. Vaihtoehdot olivat antaa Isadoran purjehtia normaalisti maaliin Lånkulle tai sitten yksinkertaisesti katkaista kisa Limkläpp - Limholmen saarien väliin. Tuossa vaiheessa näytti siltä, että tuuli kevenee edelleen ja todennäköisesti iso osa veneistä ei tulisi ehtimään maaliin Lånholmenille ennen klo 19.00 takarajaa. Päätimme katkaista kisan. Olin vielä sen verran ystävällinen, että kävin henkilökohtaisesti kertomassa asiasta kaikille kilpaileville veneille.

Valokuvat ovat parhaillaan matkalla verkkoon ja laitan linkin kun homma on valmis. Oli sen verran pitkä päivä, että ajankuluksi kuvia tuli räpsittyä aika paljon. Niitä on melkein tuhat. Alkupään kuvia jaksoin hieman siivoilla, mutta loppupää on mitä on...

-mikko
s/y Mariko, FIN-2380
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hieman tarkemmin kisasta siis.
Linjan vinous oli meistä aivan selvä ja kun pienessä luokassa kuitenkin oli paljon noita isompia veneitä, jotka eivät ennakkoarvailuissa olisi mitää raketteja niin veneen luokse änkeäminen ei sekään olisi kauhean kannattavaa jos sitä jäisi sitten jonkun em. veneen paskoihin jumiin.

Jäimme siis kytikselle poijun luokse ja tarkoitus oli ajaa styyralla poijua päin ja vendata poijulla paaralle. Minuutin kohdilla heitimmekin vendan linjalle ja poiju lähestyi sellaista vauhtia että vähän mamistelin ja pyysin Anttia tekemään pienen mutkan, mikä nyt jälkikäteen ajatellen oli kenties vähän turha. Tämä aiheuttikin sen että paukun tullessa olimme vielä pari veneenmittaa poijusta irti. Jatkoimme kuitenkin yhä poijulle, että pääsisimme sulkemaan poijun parilta muulta veneeltä jotka poijustarttia yrittivät. Venda poijulla ja sitten tosiaan crossaten kaikkien ohi, lähimmän veneen kanssa oli jo vähän jännempää mutta veneeltä lähtenyt fleetti oli kaaaaaukana. Trackista laskien crossauksessa ero Charlottaan oli n. 100m.

Kryssi kulki kohtalaisesti, kunnes sitten öljypuomi tuli vastaan ja eipä tullut mieleen että se olisi ollut rannasta auki ja pitihän sieltä vendata pois. LN vendasi päälle ja Charlotta vendasi puomien sisään, joten pohdimme hetken seuraamista LN:n paskoista pois. Mutta kun LN sitten alkoi valua alaspäin ja pääsimme vapaisiin (hetken päästä se sitten vendasikin Haraldin perään) niin petollinen hyvänolon tunne iski ja teimme klassisen virheen ja jatkoimme eri laitaan kuin perässätulijat. Tämä sitten kostautui siten, että ~4-5 veneenmitan etumatka muuttui yhdessä vendaparissa ~4-5 veneenmitan tappioksi. Toki sanottakoon että Antti olisi varmaan lähtenytkin kokeilemaan rantaa, mutta itse taas pelkäsin liikaa tankkerien yms. härdellien vaikutusta tuuleen negatiivisessa mielessä ja siten sitten kompromissinä syntyi virhepäätös lähteä keskelle, ja niinhän se meni, Kepu pettää aina.

Noh, valitsemalla taas sitten rannanpuolen seuraavalla vendalla saimme Charlottaa hivenen kiinni, mutta kun Charlottakin sitten alkoi tietenkin vartioida meitä/hakea itsekin rannan nosteita niin eipä siitäkään takaa-ajosta tullut mitään. Ensimmäisen kääntömerkin leikkari ajettiin tietoisesti pitkäksi, kun keskellä merta oli pieni este joka toimi varsinaisena "merkkinä" valittuamme myötäpäiväkierroksen.
Kryssi Kalvön ympäri olikin sitten aika kärvistelyä ja Bicekin painoi lopulta ohi meidän jumittuessamme Casperin paskoihin ja Charlotta karkasi kauas. Kuitenkin Kalvön eteläpuolella tuuli taas virisi ja saimme oikeasta laidasta hyvän nosteen Charlottan taas tikkaillessa kutakuinkin 50 vendaa vasemmassa laidassa, taas saimme etumatkaa kiinni n. 100 metriin.
Merkille styyralla tylysti Bicen eteen ja slöörille, missä kuitenkin Bice tietenkin ohitti meidät muttei karannut lopulta kauhean kauas. Takaa-ajossa sitten oli helppo vältellä pahimpia reikiä joihin taas Charlotta ajoi, mutta etäisyys kutistui kuitenkin varsin vähän.
Merkillä sitten vain spinnu ylös (tosin pianistin hentous vähän hidasti prosessia normaalista, mikä ehkä sitten jälkikäteen kostautui turhana matkana ennen jiippiä...jibe-set olisi kyllä ollut päivän sana) ja menoksi, alkuun saimme hyvin kiinni Charlottaa mutta sitten taakse iskeytyi pari ison luokan ~35 jalkaista pullukkaa peittämään meitä n. 0,01 solmun nopeusedulla=peittivät sitten koko lenssin ajan ilman että olisivat menneet ohi ja se takaa-ajo kutistui siihen kun vihreitten keppien takia leikkailu ei oikein olisi kannattanut ja jiippi vielä vähemmän.

Merkinkierrolla kuitenkin vielä meidän laskujemme mukaan kakkossijalla, LN oli karannut slöörilla mutta ei liian kauas, kryssillä se ei pääsisi ottamaan kaulaa. Tai niin, niinhän sitä luulisi.

Kryssi sitten olikin tiukkaa kamppailua LOW:n ja Vellamon kanssa (ison luokan veneitä molemmat) kunnes tuuli lopulta kuoli ja siinähän sitten lilluttiin. GPS:ssä oli mielestäni lähes kokoajan n. 0,1-0,3 solmua virtausnopeutta ja spinnua ja genuaa nosteltiin vähän väliä yrittäessä hakea niitä pieniäkin puffeja mitä välillä tuli. Sitten tuuli yltyi ja pääsimme maaliin, eipähän sentään satanut.
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

harald wrote:Koskakohan Mikko saa kuvansa näytille, tuli varmaan tuossa kelissä aika maukkaita kuvia?
Lyhyt versio löytyy täältä:
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/0 ... /index.htm
s/y Mariko, FIN-2380
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:La Nonna:n track nyt mukana!

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=132
Mielenkiintoista katsoa tuota eroa.
Käytännössä kryssin päättyessä LN oli n. minuutin Charlottan edellä ja 2min Merellin edellä ~95min purjehduksen päätteeksi, eli Feneet tukevasti kaksoisjohdossa.
Sitten slöörin päätteeksi eroa olikin Charlottaan jo 4 minuuttia, Merellin ja Charlotan ero oli pysynyt minuuttina.

Lenssin päätteeksi eroa Charlottaan oli 7min, Merelliin 12 min (ison kaulan Charlotta repi päästessään ajamaan vapaissa, kutakuinkin ensimmäiselle vihreälle asti otimme kiinni Charlottaa mutta sitten yhtäkkiä ero repesikin. Samalla myös kakkossija karkasi Merelliltä, enkä kyllä vieläkään keksi mitä olisi voinut tehdä kun leikata ei voi, jiippaamalla tulee vain lisämatkaa ja peitto ei sinänsä katoa minnekään ja merkille ajamalla joutuu ajamaan kokoajan peitossa.

Ratkesikohan kisa lopullisesti siihen että LN sai/haki loppukryssillä tuolta oikeasta reunasta sellaisen tuulen, millä se pääsi etenemään kun taas me muut juutuimme siihen itäreunaan.
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

mihor wrote: Lyhyt versio löytyy täältä:
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/0 ... /index.htm
Ja pitkä versio löytyy toistaiseksi täältä:
http://picasaweb.google.com/lh/sredir?u ... feat=email
(tämä albumi poistuu näkyvistä jonkun epämääräisen ajan jälkeen)
s/y Mariko, FIN-2380
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa vähän pysyvämmin näytillä olevat vain FEne-kuvia ko. kisasta, suuret suuret kiitokset Mikolle!

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album450
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply