Joakim wrote:Fokan skuuttaus on mielestäni 10-100 kertaa vaikeampaa kuin genuan, joka karrikoiden vain vedetään niin sisään kuin sen saa. Fokka on helppo skuutata niin, että vene menee täysin elottomaksi ja hyvin vaikeaksi ajaa. Genuaa en ole koskaan saanut samaan tilaan ilman, että se olisi painanut pahasti jo saalinkeja.
Uskoisin, että paras vauhti lötyy juuri sieltä elottomuuden rajoilta ja ainakin meillä on menty kireämpään skuuttiin ekoista vuosista. Sentin säätö skuutissa tai skuuttipisteessä muuttaa todella paljon tuntumaa ja vauhtia.
Samaa mieltä tässä, juuri kun tuntuma on häviämässä tykkäävät mittarit menosta. Vaikeaa se on ajaa siinä rajalla, ja skuuttaaminen etenkin fokalla on kyllä tarkkaa puuhaa. Samalla lailla olen myös huomannut että keskimäärin on skuutit kireämpänä kuin alkuvuosina. Mistä johtuu, en tiedä. Tarkempaa ajamista, paremmat purjeet vai joku muu?
Joakim wrote:
Ajan muuten siihen saakka kunnes kallistus alkaa rajoittaa niin, että suojan puolen ohjauslanka elää hieman eli siis kaikkien ohjeiden vastaisesti liian alas tai liian kireällä fokalla. Samaa kertoi myös Mikko Brummer AMP:n koulutuspäivillä, joten ei kai havainto ole väärä modernille fokkaveneelle.
Samalla lailla joudumme mekin ajamaan jos fokka on päällä ja ollaan sen tuulirekisterin alapäässä. Vauhti on se mittari loppujen lopuksi, tavoitenopeuteen pitää päästä tavalla tai toisella ja vasta sitten katsotaan kuinka korkealle se vie.
Joakim wrote:
Siis 5-6 m/s tuulessa et pärjännyt Vindungenille alkuunkaan? Mistäs moinen?
Kisan alussa pärjättiin aika hyvin, mutta puolen tunnin - kolmen vartin jälkeen melkin kohdalla rupesi tyyntymään johonkin 3-4 m/s:iin. Taitaa tuo FG28e kulkea vielä aika hyvin sileällä vedellä, jos olisi enemmän aallokkoa meidän isopintainen kölimme toimii keskimäärin paremmin, ehkä. Kölilinjamme ketka ei myöskään ole ideaalinen sileälle vedelle, kun tuo FG28e lienee melko suora kölilinjaltaan sivusta katsottuna.
Paluulenssillä kohti gedaa vindungen karkasi paljon enemmän. Onneksi tuolla kevyellä lenssi-slöörillä ei ollut aallokkoa, sillä kevyt lenssi meidän veneellä on aivan myrkkyä jos aallokko vispaa venettä.