Ei kannata törmäillä....
Ei kannata törmäillä....
Loppusyksystä tuli kisassa törmättyä (ei Olgalla) toiseen veneeseen tuloksena täysi T-bone, meidän veneeseen ei tullut mitään vaurioita, toiseen puhdas reikä kylkeen varvaslistan alle.
Nyt sitten jotain kautta tieto korjauskustannuksista tuli esille ja hintaa pikkupusulle tuli 11 000 euroa...onneksi on vakuutukset
Eli sinänsä pientä perspektiiviä kuitenkin siihen minkälaisista rahoista puhutaan tapahtumasta, missä ei kuitenkaan varsinaisesti käynyt mitään pahempaa ja kummatkin veneet säilyivät purjehduskelpoisina.
Nyt sitten jotain kautta tieto korjauskustannuksista tuli esille ja hintaa pikkupusulle tuli 11 000 euroa...onneksi on vakuutukset
Eli sinänsä pientä perspektiiviä kuitenkin siihen minkälaisista rahoista puhutaan tapahtumasta, missä ei kuitenkaan varsinaisesti käynyt mitään pahempaa ja kummatkin veneet säilyivät purjehduskelpoisina.
Siis täh? Oikeestiko kyse oli pelkästä lasikuitukorjauksesta? Eli ei tarvinnut esim. irrottaa varvaslistaa? Oliko edes sandwich-rakenne? Lasikuidun leipominen on yksi helpoimmista asioista maailmassa. Onhan tossa tietysti nostot ja hallivuokrat ja muut oheishommat, mutta silti...
Materiaalit ei tossa maksa käytännössä mitään, jollain 100 ¤ tuntihinnalla saa painaa kolme viikkoa täyttä päivää tohon hintaan. Tapausta tuntematta, tossa tuntuisi olevan pari viikkoa kahvinjuontia mukana...
Materiaalit ei tossa maksa käytännössä mitään, jollain 100 ¤ tuntihinnalla saa painaa kolme viikkoa täyttä päivää tohon hintaan. Tapausta tuntematta, tossa tuntuisi olevan pari viikkoa kahvinjuontia mukana...
Olli Niemi
TervehdysOlli wrote:Ei se ihme ole että vakuutukset maksaa, kun venekorjaamot pääsevät ryöstämään korjauksista ihan mitä tahansa hintoja.
Joo kalliilta kuulostaa . Kovat taitavat olla korjaustelakoiden yleiskustannukset, kun noita hintoja ei ainakaan työpalkoilla taikka tarvikkeiden hinnoilla pysty selittämään.
Missäköhän vaiheessa koulutusta / työuraa se suhteellisuuden taju ambutoidaan...?
Ystävällisin veneily terveisin PR
En tiedä ambutoinnista tai yleiskustannuksista, mutta noin yleisesti korjaustelakat eivät tunnu olevan mitään varsinaisia rahasampoja omistajilleen. Tuloksia voi katsella vaikka inoan sivuilta. Eli joko k.o. alalle on valikoitunut erittäin heikoilla taidoilla varustettuja yrittäjiä tai sitten asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin meistä veneenomistajista tuntuu. Ja kuka vaanhan saa perustaa oman telakkansa ja alkaa vuolemaan kultaa...Panu wrote:TervehdysOlli wrote:Ei se ihme ole että vakuutukset maksaa, kun venekorjaamot pääsevät ryöstämään korjauksista ihan mitä tahansa hintoja.
Joo kalliilta kuulostaa . Kovat taitavat olla korjaustelakoiden yleiskustannukset, kun noita hintoja ei ainakaan työpalkoilla taikka tarvikkeiden hinnoilla pysty selittämään.
Missäköhän vaiheessa koulutusta / työuraa se suhteellisuuden taju ambutoidaan...?
Tämä kommentti siis irrallaan tästä yksittäisestä tapauksesta.
Niin, kai se kuorma on noilla telakoilla aika epätasaista, ja pitää niistä hommista nyhtää sen verran että elää hiljaisemmankin ajan yli.
Jotenkin vaan silti ihmetyttää. Jos nyt tota ylläolevaa kuvaa katsoo, ja kuvittelisi että pitäisi jostain syystä lähteä tollaista itse korjaamaan omalla kustannuksella, niin kannattaisi ottaa neljä kuukautta (!) palkatonta vapaata töistä, aloittaa vaikka vuodenvaihteessa, ja odottaa kolme kuukautta ilmojen lämpenemistä, harjoitella vaikka sillä aikaa laminointia, ja tehdä kaikessa rauhassa korjauksia hitaaseen tahtiin koko huhtikuu Silti keskiverto palkansaaja säästäisi vielä rahaa verrattuna tohon 11 k¤ korjaukseen.
Mielestäni tämä on täysin järjenvastaista, varsinkin kun tuo homma ei ole mitään rakettitiedettä. Ei tämä toki ole pelkästään venealan ongelma. Esim. autokorjaamot ja rakennusfirmat rokottavat helpoista hommista ihan samalla tavalla...
Jotenkin vaan silti ihmetyttää. Jos nyt tota ylläolevaa kuvaa katsoo, ja kuvittelisi että pitäisi jostain syystä lähteä tollaista itse korjaamaan omalla kustannuksella, niin kannattaisi ottaa neljä kuukautta (!) palkatonta vapaata töistä, aloittaa vaikka vuodenvaihteessa, ja odottaa kolme kuukautta ilmojen lämpenemistä, harjoitella vaikka sillä aikaa laminointia, ja tehdä kaikessa rauhassa korjauksia hitaaseen tahtiin koko huhtikuu Silti keskiverto palkansaaja säästäisi vielä rahaa verrattuna tohon 11 k¤ korjaukseen.
Mielestäni tämä on täysin järjenvastaista, varsinkin kun tuo homma ei ole mitään rakettitiedettä. Ei tämä toki ole pelkästään venealan ongelma. Esim. autokorjaamot ja rakennusfirmat rokottavat helpoista hommista ihan samalla tavalla...
Olli Niemi
Ulkopinnan korjaaminen on aina helppoa, leikkaa vaan isomman reiän ja laminoi, noin kärjistettynä. Vaikeaksi homma menee sisäpuolella, eli sisältä pitää purkaa kaikki verhoilu, sisämodulit jne ja kasata ne vielä takaisinki, laminoida mahdolliset laipiot ym uudestaan kiinni, hankkia puuseppää, sähköasentajaa, nosturia, rekkaa, kuivattaa noita odotellessa kerrosrakenne jotta sen voi ylipäätään korjata... Siitä nuo kustannukset tulevat aika helposti. Tuntiveloitus on korjaamosta riippuen, mutta veikkaan keskimäärin 70 e / h. Jos tuossa vahingossa on tarvikekustannus pari tonnia, niin työtä on 100 tuntia = kaksi ja puoli viikkoa.
Vieläkö tuntuu FE:n vakuutusmaksu 200 e korkealta?
Vieläkö tuntuu FE:n vakuutusmaksu 200 e korkealta?
-Erkka / Awasome
Ihan vertailun vuoksi. 1000 eurolla saa 85 kg lasikuitua + muita osia suotuveneeksi tehtynä: http://www.termalin.fi/460.htmErkka wrote:Tuntiveloitus on korjaamosta riippuen, mutta veikkaan keskimäärin 70 e / h. Jos tuossa vahingossa on tarvikekustannus pari tonnia, niin työtä on 100 tuntia = kaksi ja puoli viikkoa.
Tuostakin on työn osuus varmasti yli puolet. Lasikuitu+hartsi ei maksa montaa euroa kilolta kuten ei muutkaan aineet.
11 000 eurolla saa sitten jo uuden 5 m pulpettiveneen aika hyvällä varustuksella ilman moottoria.
Toinen vertailuajatus on vastaava osuma FE:hen ja H-veneeseen. Seurauksenahan olisi ollut lunastus.
Tai toisaalta Sandwich-rakenteisen Terhi-soutuveneenkin OVH on jossain (koosta riippuen toki) 1300 euron tienoilla, mutta joo, kyllä nuo Erkan mainitsemat tekijät varmasti nostavat hintaa etenkin jos osumakohta sattuu olemaan huonossa paikkaa sisärakenteitten kannalta.Joakim wrote:Ihan vertailun vuoksi. 1000 eurolla saa 85 kg lasikuitua + muita osia suotuveneeksi tehtynä: http://www.termalin.fi/460.htmErkka wrote:Tuntiveloitus on korjaamosta riippuen, mutta veikkaan keskimäärin 70 e / h. Jos tuossa vahingossa on tarvikekustannus pari tonnia, niin työtä on 100 tuntia = kaksi ja puoli viikkoa.
Täytyy nimittäin toki muistaa, että Leeveen hinnoissa on tutkiveloituksen lisäksi myös osa kiinteitä kustannuksia, ei se lämmitetty halli ilmainen ole ja tosiaan ei nyt niitä veneitä niiiin paljoa siellä varmastikaan käy, että ruuhkaksi asti töitä olisi.
Terhit kai tehdään ABS-muovista, joka on aika kaukana lasikuidusta työmenetelmiltään.Petri wrote: Tai toisaalta Sandwich-rakenteisen Terhi-soutuveneenkin
Täytyy nimittäin toki muistaa, että Leeveen hinnoissa on tutkiveloituksen lisäksi myös osa kiinteitä kustannuksia, ei se lämmitetty halli ilmainen ole ja tosiaan ei nyt niitä veneitä niiiin paljoa siellä varmastikaan käy, että ruuhkaksi asti töitä olisi.
Tuntiveloitus sisältää kaikki nuo kulut (halli, lomat, luppoaika jne). Jos siis viet veneesi korjattavaksi tuntihinnalla, laskussa ei ole muuta kuin tarvikkeet, tuntikulut ja mahdolliset lisäkulut nostoista tms. 11 k¤:llä saat siis n. kuukauden tunnit veneelle tehtyä työtä.
Se ainut kerta kun olen venekorjaamoa tarvinnut kaikki myivät eioota käytännössä koko kesän. Talvella varmasti on hiljaisempaa.
Totta joo, mutta noin siis periaatteessa ei sen sandwichin pitäisi olla merkittävästi kalliimpi ratkaisu itsessään.Joakim wrote: Terhit kai tehdään ABS-muovista, joka on aika kaukana lasikuidusta työmenetelmiltään.
Toki, tarkoitin vain että tämän kyseisen rempan kokonaishinnan kannalta en tiedä työtuntien määrää, mutta tuntiveloitus voi tosiaan olla kovinkin korkea. Erkalla tosin saattaa olla varsin hyvä tatsi asiaan (Fuugan Erkalla ehkä vieläkin parempi) mikä antaa suuntaviivoja työtunnin hinnalle.Tuntiveloitus sisältää kaikki nuo kulut (halli, lomat, luppoaika jne). Jos siis viet veneesi korjattavaksi tuntihinnalla, laskussa ei ole muuta kuin tarvikkeet, tuntikulut ja mahdolliset lisäkulut nostoista tms. 11 k¤:llä saat siis n. kuukauden tunnit veneelle tehtyä työtä.