LysT tasoitus, LYS-scratchsheet

Moderators: Petri, harald

Palle

LysT tasoitus, LYS-scratchsheet

Post by Palle »

Tervehdys !

siirtäkää oikeaan paikkaan jos parempi löytyy mutta aihe liippaa lys tasoituskertoimia. tässä tulee pieni laskuharjoitus joka perustuu LysT laskentaan, siis siihen alkuperäiseen ajatukseen Lys tasoituskertoimesta ja sen käytöstä kuten Lys järjetelmän "keksijä" Lars-Olof Norlin sen oli ajatellut. Siispä mikäli käytetään viimeisessä kisassa LysT lyssilukua on kaikilla samanarvoiset mahdollisuudet olla voittajia huomioiden heidän WHC rankingissä ajamansa tulokset suhteessa voittajaan per osakilpailu tähän mennessä. Jossakin vaiheessa oli puhetta henkilökohtaisesta lys luvusta joten olkaa hyvä.

Tyypillisesti tiukassa yksityyppiluokassa paras 1/3 osa osuu 95% ja esim Americas cupissa lienevät 99% sisällä. Perhepurjehtijat riippuen veneen tasosta ja varusteista ovat noin 80 - 90%. Sitten säkällähän on tyypillisesti tuo 10-15% vaikutus ja kuten yleisesti tiedetään mitä enemmän on vesillä / radalla sitä parempi säkä käy.

t. Palle
VindUngen

ps miten tähän mainioon sivustoon saa liitettyä taulukon taulukon näköisenä ?

Code: Select all

Veneen nimi     Venetyyppi  LYS-luku LysTkoeff %  LysT   muutos alkup.

Charlotta              FE-83           1.07    0.982   98.2 %   1.05   -0.02
VindUngen           FG 28e         1.14    0.970   97.0 %   1.11   -0.03
Falken                  H-Vene         1.08    0.964   96.4 %   1.04   -0.04
Mary                     FF 31 Cr       1.12    0.957   95.7 %   1.07   -0.05
Tyyne                   RJ85              1.03    0.951   95.1 %   0.98   -0.05
Ida Maria              H-vene         1.08    0.949   94.9 %   1.02   -0.06
Fuuga II                H-vene         1.08    0.939   93.9 %   1.01   -0.07
Devon                  H-vene          1.08    0.929   92.9 %   1.00   -0.08
Northern Lights    Lohi 25         1.02    0.927   92.7 %   0.95   -0.07
American beauty EXPRESS       1.12    0.927   92.7 %   1.04   -0.08
Lisbeth                 FE-83            1.07    0.921   92.1 %   0.99   -0.08
Sea Monkey         H-Vene         1.08    0.903   90.3 %   0.98   -0.10
extempore           x79               1.14    0.902   90.2 %   1.03   -0.11
Ellida                   Guy 27 MH    1.04    0.901   90.1 %   0.94   -0.10
Sans Rival           Mosquito88   1.10    0.901   90.1 %   0.99   -0.11
Anneli                  FE-83             1.07    0.897   89.7 %   0.96   -0.11
T-Mini                  Teemin          0.99    0.892   89.2 %   0.88   -0.11
St. Olga                FE-83            1.07    0.884   88.4 %   0.95   -0.12
Vivace                  NF                 1.11    0.879   87.9 %   0.98   -0.13
Fanni                    Inferno 29     1.14    0.876   87.6 %   1.00   -0.14
Trip Tease            FE-83             1.07    0.843   84.3 %   0.90   -0.17
Aino                     Scanmar 33   1.13    0.840   84.0 %   0.95   -0.18
S/Y Kikka             X-79               1.14    0.828   82.8 %   0.94   -0.20
Delay                   Jasmine 25    1.00    0.795   79.5 %   0.79   -0.21

mode edit(hh): lisäsin code-tagit taulukon ympäri, siivosin pitkiä nimiä
mode edit²(hh): pilkoin omaan ketjuunsa ettei huku tuonna whc-viestien alle
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vähän samanlaista toimintaa tässä päässä samaan aikaan Pallen kanssa :)

LYS-scratchsheet 10 min purjehdukselle:

Code: Select all

	10 minute LYS scratch-sheet
lys	timediff (s)
1.03	-24
1.04	-18
1.05	-12
1.06	-6
1.07	0
1.08	6
1.09	12
1.10	18
1.11	24
1.12	30
1.13	36
1.14	42
Josta saadaan että joka 10 minuutin purjehdus ja joka prosenttiyksikön ero vastaa 6 sekunnin eroa tasoitetussa ajassa. Oliko teille muille ilmeistä tämä?

edit: tuollaisella kaavalla laskin

Code: Select all

(10*LYSluku-10*FEneenLYSluku)*60
Last edited by harald on Tue Sep 15, 2009 16:19 pm, edited 4 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko Palle mitään taustatekstiä joka avaisi tuota taulukkoa jotenkin, esim. miten nuo luvut on laskettu?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Eiköhän tuo ole vain se keskimääräinen LYS-luku, jolla saat keskimäärin saman ajan kuin voittaja.

Eli Charlotalle on suurimmasta osasta kisoista 1,07 ja sitten lopuista joku pienempi ja noista lasketaan keskiarvo. Taulukossa tosin on ilmaistu sama prosentteina, jolloin on helpompi verrata toisiinsa.

Jos siis laskisi uudestaan tulokset noilla, pitäisi kaikkien saada melkolailla sama pistemäärä.

Vai tuleekohan tuossa "kehäpäätelmä", kun Charlotan luku on lähes aina vertailukohtana, mutta sitäkin on laskettu eli Charlotta voittaa edelleen lähes aina? Taitaa tulla!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kerrotaanko sitten purjehdittu, vai laskettu aika tuolla LysT-kertoimella?

Jos tulkitsin taulukon oikein, niin palkittaisiin nousujohteista kehitystä? Jos kirii eron voittajaan kiinni jokaisessa kisassa olisi joka kisassa LysT-laskennaassa voittajana?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaha, Palle lähetti vähän kaavoja. Saanko laittaa excelin sellaisenaan jaettavaksi niin aukeaa vähän paremmin ehkä miten tuo lasketaan?

Ilmeisesti Palle on laskenut jo koko kauden LysT-rankingin. Saankohan julkaista voittajan Palle? :)

Ilmeisesti Olga olisi voittanut LysT-kisan viime viikolla. Charlotta olisi ollut vasta viides.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:Vai tuleekohan tuossa "kehäpäätelmä", kun Charlotan luku on lähes aina vertailukohtana, mutta sitäkin on laskettu eli Charlotta voittaa edelleen lähes aina? Taitaa tulla!
Ei kai tuossa tule kehäpäätelmää kun laskennan perustana on LYS-tulokset, ja niistä lasketaan sitten LYS-T lukuja? Tai sitten en nyt lukenut ajatuksella sun viestiä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Kerrotaanko sitten purjehdittu, vai laskettu aika tuolla LysT-kertoimella?

Jos tulkitsin taulukon oikein, niin palkittaisiin nousujohteista kehitystä? Jos kirii eron voittajaan kiinni jokaisessa kisassa olisi joka kisassa LysT-laskennaassa voittajana?
Siis LysT:llä kerrotaan purjehdittu aika tai %-luvulla kerrotaan tasoitettu aika, jotka molemmat johtavat samaan.

Parhaan tuloksen varmaan saisi purjehtimalla aina välillä todella surkeasti ja loput "sopivan hyvin" eli niukasti voittaen. LysT tippuisi paljon noista todella surkeista, mutta pisteitä tulisi hyvin voitoista, joita ei kannata liioitella, jotta LysT ei nouse liikaa.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:
Joakim wrote:Vai tuleekohan tuossa "kehäpäätelmä", kun Charlotan luku on lähes aina vertailukohtana, mutta sitäkin on laskettu eli Charlotta voittaa edelleen lähes aina? Taitaa tulla!
Ei kai tuossa tule kehäpäätelmää kun laskennan perustana on LYS-tulokset, ja niistä lasketaan sitten LYS-T lukuja? Tai sitten en nyt lukenut ajatuksella sun viestiä.
Ajattele tilannetta, että voitat 9 kilpailua ja 1:ssa häviät kohtuu selvästi jäätyäsi pläkään. Nyt LysT-kertoimesi lasketaan noista, joten LysT on alempi kuin LYS. Muiden LysT määräytyy lähes täysin sinun LYSin mukaan, mutta LysT:tä käyttäen oikea vertailukohta olisikin ollut sinun LysT eikä LYS.

Toisin sanoen tuo vaatii iterointia, jotta oikeasti kaikilla on yhtälainen mahdollisuus voittoon.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Ilmeisesti Palle on laskenut jo koko kauden LysT-rankingin. Saankohan julkaista voittajan Palle? :)
Miten musta tuntuu että se voittaja on Vindungen ;)

Ovathan tuollaiset elävät tasoitusluvut sinänsä mielenkiintoisia, mutta toisaalta taas vähän herkkiä sattumille, esim. miten huomioida oikeasti sitä jos mä purjehdin 15v gastien kanssa yhden kisan ja toisessa taas on vakiporukka, joka on ajanut kymmeniä OD-ratakisoja, etenkin kun sitten otetaan vielä sää mukaan( kovaa keliä junnugastien kanssa vs. kevyttä vakiomiehistön kanssa) niin saadaan kyllä sellainen soppa, että en tiedä voittaako siinä kukaan.
klabbe
alokas
Posts: 10
Joined: Wed May 05, 2004 20:51 pm

Post by klabbe »

Tuolta löytyy muuten mielenkiintoista luettavaa toisella kotimaisella edellämainitun Lars-Olof Norlinin kynästä

http://www.norlinboats.com/lys30.pdf
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Suosittelen kaikille aiheesta edes kaukaisesti kiinnostuneille edellisen kirjoittan lähettämän dokumentin lukemista. Kaikki 11 sivua, sillä se kertoo miksi olemme nyt täällä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lisää taustoja LYS-järjestelmälle
L-O Norlin wrote: Segla till LYST

På danska och norska har ordet ”lyst” betydelsen ”glädje”.
Överfört till den skandinaviska segelsporten och sammanfogat av de
två delarna LYS och T kan det ses som ett utryck för lusten och
glädjen att med sin självvalda båt och vindens hjälp förflytta sig
på sjön. Gärna något fortare än omgivningen… Med andra ord
kappsegling.

LYS och dess system och tabell är nu sedan början av 70-talet ett
etablerat begrepp för kappsegling på respit med aktuella båttyper i
jämförelse med andra ekipage. I golf används begreppet
”handicap”, men eftersom det osökt leder tanken till fysiska eller
psykiska skador, föredras här ordet ”respit”.

T är en förkortning av ”Tillägg”, i detta fall en faktor
mindre än eller lika med 1,000. Denna har tillförts för att reducera
ekipagets LYS-värde, med erforderlig hänsyn till båtens och övriga
för framdriften nödvändiga komponenters inverkan på farten. För en
så helskärpt tävling som Americas Cup kan nämnas att om den vinnande
båten har talet T=1,000 kan för den båt som belägger andraplatsen
anges ca T=0,995 eller T=0,990.

I en välseglad entypsklass, t ex.IF-båten, kommer fältets bästa
tredjedel, d v s de som får pris i tävlingen ifråga, att uppvisa
T-tal mellan 1,000 och ca 0,970. För en normal entypsklass ligger
motsvarande prestation mellan 1,000 och ca 0,950. Eftersläntrarna kan
till följd av skilda omständigheter hamna neråt T=0,700.

Notera dock att dessa båtar trots allt har fullföljt
kappseglingen.

Fig: Förklaring till reduktionstalet T

Code: Select all



                                                Maxprestanda/ LYS-tal           Fartbild egen båt/

                                                Vinnande båt                    Tänkbar analys

TUR/ OTUR________________________               1,000                           0,950

METEOROLOGI___________________          1,000                           0,922

VÄGVAL__________________________                1,000                           0,943

TAKTIK___________________________               1,000                           0,962

BESÄTTNING______________________                1,000                           0,934

SEGEL____________________________               1,000                           0,913

BÅT OCH RIGG____________________                1,000                           0,966

Summa/Medeltal                                  1,000                           0,941
Efter fleråriga och ingående studier av då tillgängliga
mätregler och respitsystem, exempelvis Int R-regeln, NL, SHR, RORC;
CCA, deras mer eller mindre komplicerade metoder för uträkning av
respiter och tävlingsresultat samt tillgång till 20 års noterade
målgångstider för deltagarna i bl a Lidingö Runt och andra i
Stockholmsområdet förekommande kappseglingar med vältrimmade båtar
och besättningar, kunde jag konstatera att man vare sig som båtägare
eller konstruktör erbjöds tillgång till ett system där den
bevisligen långsammare båten gavs erforderlig respit av den snabbare.

Inom den internationella havskappseglingen bedrevs i slutet av
60-talet en intensiv lobbying för introduktion av IOR, en regel som
inom svenska konstruktörskretsar redan på förhand kunde anges som
otillfredsställande. Plats alltså för nytänkande. I södra England
fanns ett sedan många år på reella resultat och erfarenhetsvärden
baserat respit-system kallat Portsmouth Yard Stick, PYS. En nackdel var
dock att man där tagit ett medelvärde av den uppvisade farten för
deltagarna samt att den snabbare båten hade ett lägre PYS-tal än den
långsammare. Med andra ord, tvärt emot vad vi var vana vid, att
ett högre tal anger att en R-8 är snabbare än en R-6. För
resultatberäkningen skulle alltså den seglade tiden divideras med
PYS-talet för att få fram beräknad tid.

För RORC-regeln gällde en enkel uträkningsmetod. Efter
framtagandet av för båten aktuellt mätetal, kunde man fastställa en
tidskorrektionsfaktor, TCF, med vilken man helt enkelt multiplicerade
den seglade tiden för att få fram beräknad tid. Kortaste tid,
vinnande båt. Enkelt och bra, en räknesticka (dåtidens hjälpmedel
före fickräknare och långt före PC-perioden) räckte till.
Multiplikation är lättare än division, i synnerhet som konsekvens av
det svenska skol- och utbildningssystemet. TCF/RORC innehöll vidare 4
siffror, det kunde konstateras att 3 siffror var fullt tillräckligt
för att nå fram till en resultatlista från aktuell kappsegling.

Så initierade jag LYS, d v s Lidingö Yard Stick, under 1970 och
tilläts den första publiceringen av idén i SXK tidning På Kryss,
våren 1971. Första formella kappseglingen blev LSS damsegling, den
nystartade Kaktuskannan, hösten 1971 med 7 (!) deltagare. Trots
största motstånd från SSF, fick systemet snabbt nationell spridning
inte minst genom att nyttjas vid dåtidens största respitsegling,
Tjörn Runt. Varpå SSF efter några år valde att acceptera och till
och med annektera LYS, som numera även omfattas av våra nordiska
grannländer genom Skandinaviska Seglar-förbundet.

För att jämförelsetalet skulle bli rättvisande krävdes vissa
förutsättningar. Banan skulle i princip omfatta samtliga bogar och
vindinfallsvinklar, med andra ord en rundbana med start och mål på
samma ställe. Vidare skulle vinden hålla sig inom rimliga värden,
från 3 m/s till 12 m/s. Svagare vind ger ”buskkör” med starkt
varierande riktningar, starkare vind med kulingvarning ger ökande
riskfaktorer. Kappseglingen kan visserligen genomföras vid ”fel”
vindförhållanden, men dess resultat kan inte okritiskt användas för
uppdatering av LYS-talen för de deltagande båttyperna.

Som ”basbåt” i systemet valde jag min egen skapelse Allegro
27, som jag gav LYS-talet 1,00. Slumpvis visade sig detta vara ett
lyckokast eftersom en båt med LYS 1,00 tar sig runt banan med en
snittfart på 5,00 vid vindhastigheter mellan 7 och 12 m/s. På
kryssbogarna håller man då 5,25 knop över stäv och ca 40 grader
kryssvinkel. En förklaring till den tekniska bakgrunden finns att läsa
i På Kryss nr 1/1968.

Fartvärdet gäller för deplacementbåtar och dikteras av den
tilltagande vågbildningen, det jag numera kallar ”vågvallen”. För
relativt lättare farkoster, exempelvis flerskrovsbåtar, jollar och
andra mer eller mindre planande skrov, inträder en annan begränsning,
”vindvallen”. Det är ju så att fartvinden gör att den relativa
vinden kommer mera förifrån på kryssen och nästan släcks ut på
undanvindsbogarna. Man tvingas därför till att segla en längre bana
med lägre höjdhållning vid kryss samt med slör i stället för
läns. Som följd av detta torde med idag existerande båtar ingen kunna
klassas med LYS tal större än 2,00, d v s en snittfart högre än
10,00 knop. Men nya försök pågår, fast man lurar ju inte Vår Herre
för att citera min uppskattade matematik-, fysik- och kemilärare.

Alltnog LYS fungerar. Men alla har inte tillgång till bästa segel,
samövad och kunnig besättning och tur med vinden. Tur lär visserligen
vara den skickliges belöning, men det finns ett behov av ett
individuellt T mindre än 1,000 för att ge oss alla en möjlighet att
någon gång kunna få äntra eller komma i närheten av prispallen. Och
visa inte minst för oss själva och våra närmaste att vi blivit litet
bättre på att hantera vår båt. LYST-seglingar har nu sedan några
år tillämpats vid skilda klubbseglingar.

T-talen kan lätt framräknas och korrigeras med nutidens standard
datorprogram. Systemet har gett upphov till ökat och förnyat
deltagande i klubb- och trimningsseglingarna. Det skulle vara
värdefullt om man även vid kappsegling inom entypsklasserna noterade
den seglade tiden för samtliga deltagare för att medge båtägarna en
bedömning av hur mycket långsammare båtarnas seglas relativt den/de
snabbaste ekipagen.

Med bästa seglarhälsningar

Nyköping som ovan

Lars-Olof Norlin
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

klabbe wrote:Tuolta löytyy muuten mielenkiintoista luettavaa toisella kotimaisella edellämainitun Lars-Olof Norlinin kynästä

http://www.norlinboats.com/lys30.pdf
Pitkä juttu ja toinen kotimainen aika heikko, joten koko tarina ei aivan auennut. Loppupäästä löytyi kuitenkin seuraavanlainen lause:

Segling och resultat till LYST kan kombineras med en resultatlista efter LYS, alltså två listor och två priser.

eli aivan ongelmattomaksi ei herra Norlinkaan systeemiään oleta. Tuskin meilläkään kilpailujen järjestäjät kovin mielellään alkaisivat jakaa tuplapalkintoja samasta kisasta. Lisäksi olisi kai aika vaikea luoda oikeudenmukaista LYSTiä aivan eri alueiden veneitten kesken, jos satunnaisesti eksyisivät kilpailemaan yhdessä.

terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olet aivan oikeassa että järjestäjiä tällainen ylimääräinen työ ei lämmitä kuin hermoja, semminkin kun nyt vasta on mielestäni noussut normiksi tulosten saaminen nettisivuille tunnissa parissa.

Jos tällaista laskisi, kuuluisi se mielestäni meille purjehtijoille. Rinnakkaislaskentaa laskettaisiin vaikka täässä foorumissa, ja voisimmepa jopa pyytää puheenvuoroa oikeassa palkintojenjaossa?

Tämä LYST vaikuttaa olevan sellainen nice-to-have, joka ehkä kertoo selvemmin miten itsekukin on pärjännyt kulloisessakin kisassa. Sellaisena se on samanlaista numeerista analyysiä mitä me muutenkin teemme tässä foorumissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply