WHC #9 26.8
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
WHC #9 26.8
Melkoisia eroja tuuliennusteissa taas kerran.
fmi tarjoaa 4 m/s eteläkaakosta, windguru GFS-malli vain 4 solmua idästä, ja WRF 27 km vuorostaan 8-11 knotsia myös eteläkaakosta. Foreca vuorostaan huhuilee 4 m/s kaakosta @ 15:00 hrs ja 3 m/s @ 21:00 hrs.
No, kaakonpuoleista alle 6 m/s on varmaan aika lähellä totuutta.
fmi tarjoaa 4 m/s eteläkaakosta, windguru GFS-malli vain 4 solmua idästä, ja WRF 27 km vuorostaan 8-11 knotsia myös eteläkaakosta. Foreca vuorostaan huhuilee 4 m/s kaakosta @ 15:00 hrs ja 3 m/s @ 21:00 hrs.
No, kaakonpuoleista alle 6 m/s on varmaan aika lähellä totuutta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mikäs oli taas FE-edustus tähän LM:ien kenraaliin?
Onko Lisbeth yhä muilla mailla?
Entä hankkiutuisiko Kalevi vaihteeksi tännepäin, veneen jättäminen EMK:lle varmaankin onnistuu, jos ei muuten niin satamassa olevaan "kisalaituriin" minne ainakin tiististen jälkeen on joskus roudattu platua odottamaan seuraavan päivän WHC:ta.
Onko Lisbeth yhä muilla mailla?
Entä hankkiutuisiko Kalevi vaihteeksi tännepäin, veneen jättäminen EMK:lle varmaankin onnistuu, jos ei muuten niin satamassa olevaan "kisalaituriin" minne ainakin tiististen jälkeen on joskus roudattu platua odottamaan seuraavan päivän WHC:ta.
Turhin kisa ikinä ja ratkesi vielä omalta osalta typerään virheeseen. Kolmella ajaessa ei onneksi joutunut antamaan kovinkaan paljoa tasoitusta, niin vähän manööverejä tässä kisassa oli.
Rata5, mikä tarkoitti lyhyttä kryssiä lähdöstä ja sitten sivutuuliajelua poijun ja vihreän kepin välillä.
Startti ok, mutta ei kummoinen, paskoissa ajelua hetki ja sitten vendalla vapaisiin mutta kun sitten taas Lisbeth nousi alta päälle niin piti taas vendata ja sitten taas vendata aikanaan kunnes huomasi että Sans Rival on nousemassa kylkeen, mutta venda ei oikein enää kannattanut eli paskajonoonhan sitä sitten jäätiin. Piti ihan periaatteen vuoksi kokeilla spinnua mutta eihän se kantanut.
Anneli pysyi perässä jonoajelussa kunnes en jaksanut enää nostatella (olisi ollut myös a) kiellettyä mennä niin paljon yli proper coursen b) huonoa molemmille veneille) ja Anneli meni menojaan sivutuulessa, ehkä saimme sitä vielä vähäsen kiinni ennen viimeistän kääntömerkkiä.
Merkillä spinnu ylös ja Annelista ohi, samalla opastaen Jarmoa spinnun trimmaamisessa
Mutta sitten päädyin valitsemaan väärän laidan ja tämä selvisi vasta kun oli liian myöhäistä vaihtaa. Sijoitus vika tai tokavika, mutta ei paljoa kyllä kiinnosta, Trekbuddykin kaatuili jostain syystä joten trackia en jaksa kasata noista palasista joita muistissa on. Jos jotain hyvää, niin Sillanpään Jarmo ainakin oppi taas paljon kisaamisesta ja ehkä Ellikin joku päivä nähdään radoilla
Rata5, mikä tarkoitti lyhyttä kryssiä lähdöstä ja sitten sivutuuliajelua poijun ja vihreän kepin välillä.
Startti ok, mutta ei kummoinen, paskoissa ajelua hetki ja sitten vendalla vapaisiin mutta kun sitten taas Lisbeth nousi alta päälle niin piti taas vendata ja sitten taas vendata aikanaan kunnes huomasi että Sans Rival on nousemassa kylkeen, mutta venda ei oikein enää kannattanut eli paskajonoonhan sitä sitten jäätiin. Piti ihan periaatteen vuoksi kokeilla spinnua mutta eihän se kantanut.
Anneli pysyi perässä jonoajelussa kunnes en jaksanut enää nostatella (olisi ollut myös a) kiellettyä mennä niin paljon yli proper coursen b) huonoa molemmille veneille) ja Anneli meni menojaan sivutuulessa, ehkä saimme sitä vielä vähäsen kiinni ennen viimeistän kääntömerkkiä.
Merkillä spinnu ylös ja Annelista ohi, samalla opastaen Jarmoa spinnun trimmaamisessa

Mutta sitten päädyin valitsemaan väärän laidan ja tämä selvisi vasta kun oli liian myöhäistä vaihtaa. Sijoitus vika tai tokavika, mutta ei paljoa kyllä kiinnosta, Trekbuddykin kaatuili jostain syystä joten trackia en jaksa kasata noista palasista joita muistissa on. Jos jotain hyvää, niin Sillanpään Jarmo ainakin oppi taas paljon kisaamisesta ja ehkä Ellikin joku päivä nähdään radoilla

- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Harald, Pone ja Sampsa
"Säkällä loistostartti"
Kun tulimme Sampsan kanssa spinnutellen kohti lähtöaluetta ennen kisaa ja huomasimme jo siinä vaiheessa esillä olevan viitos-kyltin oli pakko huutaa "väärää rata" mutta vastaus lautakunnalta oli ihan mukiinmenevä; "sadealue tulossa joka tappaa tuulen". Aika oikeassahan ne olivat, harmi ettei lautakunnan repertoaarissa ole sellaista rataa että "lähtö - vihreä - maaliviivan poiju - vihreä - maali" tai sitten "lähtö - p-viitta - etelämerkkipoiju - maalin ulkopoiju - p-viitta - etelämerkkipoiju - maali". PItänee ehdottaa ensi kaudella, joitakin lyhyitä ratoja on hyvä olla valikoimassa.
edit: Tuo "lähtö - vihreä - maalipoiju - vihreä - maali" olisi sikäli loistava että rannassa oleva lautakunta voisi lyhentää radan sille ekalle kierrokselle tarvittaessa. Ongelmaksi tulee ehkä vain jos pikkufleetti on saapumassa maaliin kun isot starttaavat. No, tätä tapahtuisi aika harvoin jos lautakunta ollenkaan osaa laskea paljonko tuulee?
Lähdön lähestyessä ajelin vähän liikaa muita väistellen ja liian vähän kelloon ja omaan sijaintiin keskittyen, josta syystä ajauduimme eteläisimmäksi veneeksi. Saavuimme siis slööräten hyvällä vauhdilla hitusen myöhässä lähtöön, mutta kun Tyyne, Sea_Monkey ja St.Olga olivat jääneet hiukan leikkari alapuolelle oli vain pokkaaminen ja kiittäminen sekä varmaan fleetin parhaimman startin ottaminen pakollista.
Ajoimme strategiana yhdellä vendalla sitten styyralla lähdön jälkeen ja yksi toisensa jälkeen veneet takanamme ja allamme kääntyivät pois, ja edessä kaukana leessä Vindungen jatkoi varmaan "lippupäästä" lähteneenä samalla strategialla.
Kohtasimmekin Vindungenin kohta, ja he väistivät takanamme. Iäkkäitä ikäraakkeja kun olemme emme nähneet seuraavaa merkkiä, eli pohjoisviittaa ja ajoimme vähän liian paljon korkeutta pankkiin. Olisi pitänyt luottaa Pallen silmään (ikäraakki hänkin), mutta kovin paljon ei tarvinnut hiukan myöhäisen vendan jälkeen paaralla lisätä twistiä isoon ja vauhtikin oli kuitenkin mukava.
Portista läpi, jossa eteläviitta ei taida olla radan merkki, ja seuraavan mustan kohon löytäminen haasteena. Koska kiikarimme (viime vuoden palkinto muuten, oivat Barskan 8x50) eivät sovi Ponen silmille, vaihdoimme paikkaa ja löysin kuin löysinkin sen tumman pisteen (miten sitten syksyllä kun näkyvyys on vielä huonompi?). Kiersimme vain pari veneenmittaa Vindungenin takana, ja koska perässämme tulevat seuraavat jo sotkeentuivat toisiinsa, aika maittavalla kaulalla.
Sitten seurasi sivutuulisosuus, jossa apparenttikulma jotain 65° luokkaa. Emme halunneet urheilla tässä, vaan ajoimme kylmästi genoalla. Edessä vindungen teki urheilua, mutta eivät spinnullaan päässeet ollenkaan karkuun päinvastoin. Puolustukseksi on pakko mainita että Pallella oli tasan yksi gasti.
Vihreän kierto tiukemmin ja nopeammin niin olimme taas Vindungenin kannassa kiinni. Sitten seurasi sivutuulilegi 65° apparenttia, jota seurasi sivutuulilegi 65° apparenttia.
Vihreältä lenssi maaliin oli siftaileva, ja takana tuleva Ida-Maria (?) oli tässä vaiheessa päässyt klungasta eroon ja lähestynyt hiukan. Vindungenille ei tällaisessa kevyessä keskituulen lenssillä ole jakoa, joten he karkasivat.
Jännitystä kohotti styyralta tuleva ruoppauslautta, jota väistimme kun eivät näyttäneet mitään mielenkiintoa tai aikomusta meitä kohtaan. Kehtasivat vielä moikata perään...
Maallin Vindungenin perässä ehkä minuutti, ja perässämme tuuli tyyntyi (lautakunnan valinta oikea, vaihtoehdot huomioonottaen).
Yllättyisin ellei voitto tulisi. Sen verran hyvin startti ja eka kryssi irroitti meidät fleetistä. Paljon veneitä mukana vielä.
Muokkaamaton (anteeksi) trekbuddy tracki tuossa:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=78
editedit: Ei se trakki toimi. TrekBuddy luonut jotain huuhaa time-stamppeja. Katson sitä, saadaanko tuosta vielä luotua vai pitääkö ottaa veneplotterista joskus myöhemmin. 0.9.87 versio siis.
edit³: gpsbabel -t -i gpx -f 20090826-175135.gpx -o gpx -F test.gpx
Se korjasi trackin. Aikaleimat 20090826-175135.gpx nimittäin muodossa "2009-08-26T17:52:34+03:00" ja gpsbabel tallennus luo niistä "2009-08-26T14:51:36Z" muotoisia. Pitänee auttaa trekbuddy kehittäjää vähän tuossa..
"Säkällä loistostartti"
Kun tulimme Sampsan kanssa spinnutellen kohti lähtöaluetta ennen kisaa ja huomasimme jo siinä vaiheessa esillä olevan viitos-kyltin oli pakko huutaa "väärää rata" mutta vastaus lautakunnalta oli ihan mukiinmenevä; "sadealue tulossa joka tappaa tuulen". Aika oikeassahan ne olivat, harmi ettei lautakunnan repertoaarissa ole sellaista rataa että "lähtö - vihreä - maaliviivan poiju - vihreä - maali" tai sitten "lähtö - p-viitta - etelämerkkipoiju - maalin ulkopoiju - p-viitta - etelämerkkipoiju - maali". PItänee ehdottaa ensi kaudella, joitakin lyhyitä ratoja on hyvä olla valikoimassa.
edit: Tuo "lähtö - vihreä - maalipoiju - vihreä - maali" olisi sikäli loistava että rannassa oleva lautakunta voisi lyhentää radan sille ekalle kierrokselle tarvittaessa. Ongelmaksi tulee ehkä vain jos pikkufleetti on saapumassa maaliin kun isot starttaavat. No, tätä tapahtuisi aika harvoin jos lautakunta ollenkaan osaa laskea paljonko tuulee?
Lähdön lähestyessä ajelin vähän liikaa muita väistellen ja liian vähän kelloon ja omaan sijaintiin keskittyen, josta syystä ajauduimme eteläisimmäksi veneeksi. Saavuimme siis slööräten hyvällä vauhdilla hitusen myöhässä lähtöön, mutta kun Tyyne, Sea_Monkey ja St.Olga olivat jääneet hiukan leikkari alapuolelle oli vain pokkaaminen ja kiittäminen sekä varmaan fleetin parhaimman startin ottaminen pakollista.
Ajoimme strategiana yhdellä vendalla sitten styyralla lähdön jälkeen ja yksi toisensa jälkeen veneet takanamme ja allamme kääntyivät pois, ja edessä kaukana leessä Vindungen jatkoi varmaan "lippupäästä" lähteneenä samalla strategialla.
Kohtasimmekin Vindungenin kohta, ja he väistivät takanamme. Iäkkäitä ikäraakkeja kun olemme emme nähneet seuraavaa merkkiä, eli pohjoisviittaa ja ajoimme vähän liian paljon korkeutta pankkiin. Olisi pitänyt luottaa Pallen silmään (ikäraakki hänkin), mutta kovin paljon ei tarvinnut hiukan myöhäisen vendan jälkeen paaralla lisätä twistiä isoon ja vauhtikin oli kuitenkin mukava.
Portista läpi, jossa eteläviitta ei taida olla radan merkki, ja seuraavan mustan kohon löytäminen haasteena. Koska kiikarimme (viime vuoden palkinto muuten, oivat Barskan 8x50) eivät sovi Ponen silmille, vaihdoimme paikkaa ja löysin kuin löysinkin sen tumman pisteen (miten sitten syksyllä kun näkyvyys on vielä huonompi?). Kiersimme vain pari veneenmittaa Vindungenin takana, ja koska perässämme tulevat seuraavat jo sotkeentuivat toisiinsa, aika maittavalla kaulalla.
Sitten seurasi sivutuulisosuus, jossa apparenttikulma jotain 65° luokkaa. Emme halunneet urheilla tässä, vaan ajoimme kylmästi genoalla. Edessä vindungen teki urheilua, mutta eivät spinnullaan päässeet ollenkaan karkuun päinvastoin. Puolustukseksi on pakko mainita että Pallella oli tasan yksi gasti.
Vihreän kierto tiukemmin ja nopeammin niin olimme taas Vindungenin kannassa kiinni. Sitten seurasi sivutuulilegi 65° apparenttia, jota seurasi sivutuulilegi 65° apparenttia.

Vihreältä lenssi maaliin oli siftaileva, ja takana tuleva Ida-Maria (?) oli tässä vaiheessa päässyt klungasta eroon ja lähestynyt hiukan. Vindungenille ei tällaisessa kevyessä keskituulen lenssillä ole jakoa, joten he karkasivat.
Jännitystä kohotti styyralta tuleva ruoppauslautta, jota väistimme kun eivät näyttäneet mitään mielenkiintoa tai aikomusta meitä kohtaan. Kehtasivat vielä moikata perään...
Maallin Vindungenin perässä ehkä minuutti, ja perässämme tuuli tyyntyi (lautakunnan valinta oikea, vaihtoehdot huomioonottaen).
Yllättyisin ellei voitto tulisi. Sen verran hyvin startti ja eka kryssi irroitti meidät fleetistä. Paljon veneitä mukana vielä.
Muokkaamaton (anteeksi) trekbuddy tracki tuossa:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=78
editedit: Ei se trakki toimi. TrekBuddy luonut jotain huuhaa time-stamppeja. Katson sitä, saadaanko tuosta vielä luotua vai pitääkö ottaa veneplotterista joskus myöhemmin. 0.9.87 versio siis.
edit³: gpsbabel -t -i gpx -f 20090826-175135.gpx -o gpx -F test.gpx
Se korjasi trackin. Aikaleimat 20090826-175135.gpx nimittäin muodossa "2009-08-26T17:52:34+03:00" ja gpsbabel tallennus luo niistä "2009-08-26T14:51:36Z" muotoisia. Pitänee auttaa trekbuddy kehittäjää vähän tuossa..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tulihan ne sieltä:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=158
Aika selvä tapaus. LYS korotetaan ensi vuodeksi..
Kiva pistesaldolle että radalla oli 16 venettä, lienee kauden ennätys?
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=158
Aika selvä tapaus. LYS korotetaan ensi vuodeksi..
Kiva pistesaldolle että radalla oli 16 venettä, lienee kauden ennätys?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tänään tuli slöörailtua keskimääräistä enemmän. Ajelin päivällä hyvässä sivutuulessa veneen kotiin Porkkalasta, jossa se oli Uiva09:ä paossa.
Ennen kisaa pestiin pohja, limaa oli melko vähän eikä näkkiä pohjassa yhtään vaikka en ole pariin vuoteen sutinut uutta Mille Xtraa pohjaan. Köli on kokeeksi vedetty SeaSpeedillä, joka ei ole myrkky, vaan liukas pinta. Siinä oli limaa reilusti, ja jonkin verran näkkiä etenkin kölin alaosissa. Maali toimii kuten luvattu, eli purjevenekäytössä pitää pestä 1-2 kertaa kesässä. Tosi helposti siitä painepesurilla irtoaa limat, ja näkkikin aika kevyellä jynssäyksellä.
Kisassa oltiin täydellä miehistöllä, Ville, Heikki ja Mikko. Vitosrata oli kyllä tuulen suunnan perusteella omituinen valinta, mutta se annettakoon anteeksi, kun sillä vältettiin pidempi lilluminen kevenevässä tuulessa vesisateessa.
Lähtö oli ok, tosin jäätiin vähän p*skoihin, josta päästiin onneksi vendaamaan paaralle. Lähellä pohjois-etelä-porttia tuli tehtyä moka, kun meistä kukaan ei huomannut styyralla lähestyvää SeaMonkeyta. Siinä tuli heitettyä hätäinen venda, vaikka perän takaa oltaisiin päästy, jos olisi asian huomannut vähän aikaisemmin. Nyt jäätiin sitten meriapinoiden ja Devonin alle surkeisiin tuuliin eikä pois päästy.
Slöörit meni kai ihan ok, kivoja tämmöset kisat, joissa katsotaan kenen vesilinja on pisin. Vähän siinä joutui banaaneja ajelemaan, kun mm. American Beauty pyrki ohi. Lenssillä maaliin se sitten menikin. Turhaan yritettiin vähän nostattaa, siitä tuli itselle takkiin varmaan se 5 sekuntia, joka loppupeleissä hävittiin Tyynelle...
Ennen kisaa pestiin pohja, limaa oli melko vähän eikä näkkiä pohjassa yhtään vaikka en ole pariin vuoteen sutinut uutta Mille Xtraa pohjaan. Köli on kokeeksi vedetty SeaSpeedillä, joka ei ole myrkky, vaan liukas pinta. Siinä oli limaa reilusti, ja jonkin verran näkkiä etenkin kölin alaosissa. Maali toimii kuten luvattu, eli purjevenekäytössä pitää pestä 1-2 kertaa kesässä. Tosi helposti siitä painepesurilla irtoaa limat, ja näkkikin aika kevyellä jynssäyksellä.
Kisassa oltiin täydellä miehistöllä, Ville, Heikki ja Mikko. Vitosrata oli kyllä tuulen suunnan perusteella omituinen valinta, mutta se annettakoon anteeksi, kun sillä vältettiin pidempi lilluminen kevenevässä tuulessa vesisateessa.
Lähtö oli ok, tosin jäätiin vähän p*skoihin, josta päästiin onneksi vendaamaan paaralle. Lähellä pohjois-etelä-porttia tuli tehtyä moka, kun meistä kukaan ei huomannut styyralla lähestyvää SeaMonkeyta. Siinä tuli heitettyä hätäinen venda, vaikka perän takaa oltaisiin päästy, jos olisi asian huomannut vähän aikaisemmin. Nyt jäätiin sitten meriapinoiden ja Devonin alle surkeisiin tuuliin eikä pois päästy.
Slöörit meni kai ihan ok, kivoja tämmöset kisat, joissa katsotaan kenen vesilinja on pisin. Vähän siinä joutui banaaneja ajelemaan, kun mm. American Beauty pyrki ohi. Lenssillä maaliin se sitten menikin. Turhaan yritettiin vähän nostattaa, siitä tuli itselle takkiin varmaan se 5 sekuntia, joka loppupeleissä hävittiin Tyynelle...
Olli Niemi
Tervehdys
Eilinen kisa on Annelin osalta vielä raportoimatta. Matkassa itseni lisäksi Kari (yli vuoden tauko), Reiska ja Vesa (ensi kertaa). Kiitoksia hauskasta illasta.
Tulimme lähtöalueelle ja vetelimme purjeita ylös ja muka (enempi meni manoovereiden selittelyksi) testattiin paria trimmiä spinnun nostoa, jiippä ja laskua ja sitten tulikin kiire lähtöalueelle. Lautakunta esitti rataa 5. Hmm... Mitenhän se nyt menikään. Ratakartat äkkiä esiin ja pieni muistelo.
Saimme huonon lähdön ja olimme linjan keskivaiheella styyralla 20s myöhässä. Jonossa mentiin ja vene toisen jälkeen kääsi paaralle ja ulos. Katsoin meille sopivan kohdan, josta pääsisimme vetämään merkkiportista läpi vendaamatta. Olga ajoi edellä hitaammin ja noin 5 astetta alemmaksi. Hei tämähän toimii. Joopa joo. Petri sitten päätti vetää vendan meidän genoan takaa ja tuli styyralla eteen. Paniikki vendassa jä genoakin väärälle puolen ja kesti "ikuisuuden" ennen kuin purjeet taas vetivät. Olgan paskoissa olikin kiva jatkaa ja otimme vendan Olgan jälkeen ettei taas jäätäisiin alapuolelle. Kaikki näytti taas ihan kivalta mitä Petri oli pystynyt taikomaan lisää vauhtia. Jouduimme vielä väistämään tiukasti styyralla tulevaa Tyyneä ja jäimme vielä lisää.
Poijulla tajusin, että taitaa olla sarjassa hoh hoijaa mielenkiintoisia kisoja. Poijun ja vihreän väliä kruisaillaan sivuvastaisessa molempiin suuntiin vailla "tapahtumia". Ensimmäisellä strekillä saimme Olgaa kiinni ja toisella mentiinkin jo ohi mitä nyt Petri ajatteli ohjata Tallinnaan välillä
. Toisaalta seuraavalla strekillä emme olleet tarpeeksi tarkkoja trimmin kanssa keskittyessämme ison luokan veneiden "väistelyyn" ja Olga ui etumatkamme kiinni.
Vihreältä Petri sai spinnun meitä ennen vetoon ja meni oikealta parin metrin johtoon. Päätin vetää suoraan maaliin ja Petri lähti ilmeisesti leikkaamaan oikealle hakien lisäspiidiä. Maaliin tullessa huomasimme, että reittimme oli ehkä parempi, koska emme jääneet saaren varjoon niin kuin Olga.
Mitä sitten opittiin. Jonossa sivutuuleen on tylsää vetää. Pitäisi jaksaa keskittyä loppuun saakka. Sateessa kastuu...
Eilinen kisa on Annelin osalta vielä raportoimatta. Matkassa itseni lisäksi Kari (yli vuoden tauko), Reiska ja Vesa (ensi kertaa). Kiitoksia hauskasta illasta.
Tulimme lähtöalueelle ja vetelimme purjeita ylös ja muka (enempi meni manoovereiden selittelyksi) testattiin paria trimmiä spinnun nostoa, jiippä ja laskua ja sitten tulikin kiire lähtöalueelle. Lautakunta esitti rataa 5. Hmm... Mitenhän se nyt menikään. Ratakartat äkkiä esiin ja pieni muistelo.
Saimme huonon lähdön ja olimme linjan keskivaiheella styyralla 20s myöhässä. Jonossa mentiin ja vene toisen jälkeen kääsi paaralle ja ulos. Katsoin meille sopivan kohdan, josta pääsisimme vetämään merkkiportista läpi vendaamatta. Olga ajoi edellä hitaammin ja noin 5 astetta alemmaksi. Hei tämähän toimii. Joopa joo. Petri sitten päätti vetää vendan meidän genoan takaa ja tuli styyralla eteen. Paniikki vendassa jä genoakin väärälle puolen ja kesti "ikuisuuden" ennen kuin purjeet taas vetivät. Olgan paskoissa olikin kiva jatkaa ja otimme vendan Olgan jälkeen ettei taas jäätäisiin alapuolelle. Kaikki näytti taas ihan kivalta mitä Petri oli pystynyt taikomaan lisää vauhtia. Jouduimme vielä väistämään tiukasti styyralla tulevaa Tyyneä ja jäimme vielä lisää.
Poijulla tajusin, että taitaa olla sarjassa hoh hoijaa mielenkiintoisia kisoja. Poijun ja vihreän väliä kruisaillaan sivuvastaisessa molempiin suuntiin vailla "tapahtumia". Ensimmäisellä strekillä saimme Olgaa kiinni ja toisella mentiinkin jo ohi mitä nyt Petri ajatteli ohjata Tallinnaan välillä

Vihreältä Petri sai spinnun meitä ennen vetoon ja meni oikealta parin metrin johtoon. Päätin vetää suoraan maaliin ja Petri lähti ilmeisesti leikkaamaan oikealle hakien lisäspiidiä. Maaliin tullessa huomasimme, että reittimme oli ehkä parempi, koska emme jääneet saaren varjoon niin kuin Olga.
Mitä sitten opittiin. Jonossa sivutuuleen on tylsää vetää. Pitäisi jaksaa keskittyä loppuun saakka. Sateessa kastuu...

Ystävällisin veneily terveisin PR
On kylläkin todettava, että en todellakaan ollut ajamassa Tallinnaan, joka olisi n. kompassisuunnassa 200, eli suunnilleen siellä missä poijukin oliPanu wrote: Ensimmäisellä strekillä saimme Olgaa kiinni ja toisella mentiinkin jo ohi mitä nyt Petri ajatteli ohjata Tallinnaan välillä. Toisaalta seuraavalla strekillä emme olleet tarpeeksi tarkkoja trimmin kanssa keskittyessämme ison luokan veneiden "väistelyyn" ja Olga ui etumatkamme kiinni.

Tjoo, takaa-ajossa ehkä vaikutti se, että testin vuoksi avasin hekin täysin ja ainakin mututuntumalla se ehkä paransi meidän slöörivauhtia hivenen, toki isojen veneitten vaikutus saattoi vaikuttaa meidän keskinäiseen nopeuseroon.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Aiheesta poistin Réan kameraongelmajutut, niistä voidaan jatkaa foorumin ulkopuolella jos tarvetta ilmenee.
Mielenkiintoiseksi muodostunut LYS-keskustelu oli mielestäni oman otsikon arvoinen aihe, joten pilkoin sen ulos omaksi aiheekseen.
Mielenkiintoiseksi muodostunut LYS-keskustelu oli mielestäni oman otsikon arvoinen aihe, joten pilkoin sen ulos omaksi aiheekseen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020