Veneen ja maston nostoon vinkkejä?
Veneen ja maston nostoon vinkkejä?
Hei,
Ostin FE:n tänä kesänä, ja kohta on aika nostaa se ylös, ensimmäistä kertaa minulle. Onko mitään erityistä, mitä tarvitsee ottaa huomioon?
Foorumista löytyi vain pari viestiä aiheesta. Niissä suositeltiin nostoa laipioiden kohdalta, ja tietysti pitää varoa lokin anturia, ja potkurin akselia.
Voiko maston nostaa ihan normaalisti saalingeista? Saalingit ovat niin alhaalla, että herää epäilys onkohan maston painopiste niiden yläpuolella (vai onko mastonjalka niin raskas, että painopiste jää alemmaksi)?
t. Harri Ojanen
Ostin FE:n tänä kesänä, ja kohta on aika nostaa se ylös, ensimmäistä kertaa minulle. Onko mitään erityistä, mitä tarvitsee ottaa huomioon?
Foorumista löytyi vain pari viestiä aiheesta. Niissä suositeltiin nostoa laipioiden kohdalta, ja tietysti pitää varoa lokin anturia, ja potkurin akselia.
Voiko maston nostaa ihan normaalisti saalingeista? Saalingit ovat niin alhaalla, että herää epäilys onkohan maston painopiste niiden yläpuolella (vai onko mastonjalka niin raskas, että painopiste jää alemmaksi)?
t. Harri Ojanen
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Masto kokonaisuudessaan painaa vähän päälle 40kg, joten vaikkakin paino-
piste on hiukan saalinkien yläpuolella en ole kokenut suurta pelkoa maston
tyvestä kiinni pitäessäni.
Johdot, fallit, puomi ja trimmiköydet irti. Hekki irti, ylävantit todella löysälle,
alavantit irti. Sokat valmiiksi esille. Ajo kraanalle ja lenkki saalinkien alle.
Kaveri pitää mastoputken alaosasta kiinni. Ylävantit löysälle, ja keulaharus
irti. yläharukset irti ja nostetaan masto pois (pidetään edelleen mastoputken
alaosasta kiinni). Poistutaan kraanan alta.
Vältä juoksemista kannella ja yritä astua veneeseen suoraan ruffikatolle. Näin
vene ei keikahda maston alla. Eipä siinä muuta ihmeellistä ole.
piste on hiukan saalinkien yläpuolella en ole kokenut suurta pelkoa maston
tyvestä kiinni pitäessäni.
Johdot, fallit, puomi ja trimmiköydet irti. Hekki irti, ylävantit todella löysälle,
alavantit irti. Sokat valmiiksi esille. Ajo kraanalle ja lenkki saalinkien alle.
Kaveri pitää mastoputken alaosasta kiinni. Ylävantit löysälle, ja keulaharus
irti. yläharukset irti ja nostetaan masto pois (pidetään edelleen mastoputken
alaosasta kiinni). Poistutaan kraanan alta.
Vältä juoksemista kannella ja yritä astua veneeseen suoraan ruffikatolle. Näin
vene ei keikahda maston alla. Eipä siinä muuta ihmeellistä ole.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Raision veneseuran sivulla on käypä vinkki joka pätee kaikenlaisiin mastoihin, ja toimii hyvin vähän matalimmissakin mastonostureissa.
Kannattaa ehdottomasti tutustua, eikä tarvitse enää jännittää itse nostoa/laskua.
http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm
Itse nostin FE:n maston aina toppihelasta (edellytyksenä tietenkin on että nosturi on riittävän korkea). Ja olen myös nähnyt moneen FE:n mastoon tehdyn erillisen nostolenkin toppihelaan.
Esa
Kannattaa ehdottomasti tutustua, eikä tarvitse enää jännittää itse nostoa/laskua.
http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm
Itse nostin FE:n maston aina toppihelasta (edellytyksenä tietenkin on että nosturi on riittävän korkea). Ja olen myös nähnyt moneen FE:n mastoon tehdyn erillisen nostolenkin toppihelaan.
Esa
Vähän kyllä mietityttää, että mihin sen spinnufallin lukitsee. Meillä kun ei ole mastossa knaapia tms. Spinnupuomin helaan luultavasti pitäisi sitoa solmulla. Olen vähän sitä mieltä, että yksin ei onnistu (järkevästi, turvallisesti tms.) kuitenkaan ja kahdestaan tuollaista viritystä ei tarvitse FE:n kokoisessa mastossa. Tuplasaalinkien tai isomman maston kanssa varmaan ihan pätevä viritys.käypä vinkki joka pätee kaikenlaisiin mastoihin
Ville
Sen fallin saa näppärästi solmittua puomihelaan. Olen sekä laittanut paikalleen Albin Expressin maston, että irroittanut FE:n maston käytännössä itse (vaimo käyttänyt vinssiä, ettei tarvitse hyppiä veneestä laiturille, tai kääntäen) ilman mitään murheita, tai "riskejä", sen enempää, kuin noissa välillä huvittavan näköisissä saalinkivirityksissäkään, päinvastoin. Lisäksi molempien veneiden mastot on sekä laskettu, että nostettu myös "apujoukkojen" saattelemana aivan samalla tavalla joka kerta. Toki nosturin on oltava selvästi korkeampi, kuin maston, mutta yleensä näin on tämänkokoisista veneistä puhuttaessa.
K.I.S.S. (keep it simple, stup..!)
terv. Artsi
K.I.S.S. (keep it simple, stup..!)
terv. Artsi
Moi,
Meillä seuran nosturin vieressä lojuu tavan takaa useampia nostoliinoja (siis niitä sellaisia, joissa on lenkki molemmissa päissä). Itse olen nostanut ja laskenut maston siten, että olen tehnyt kahdesta liinasta kaksi lenkkiä, jotka tavallaan siirtävät nostopisteen maston tasapainopisteen yläpuolelle (siis sen alemman lenkin pituuden verran). Vähän aikaa kun miettii, niin homma kirkastuu kyllä.
Vaativin rasti on saada ylempi lenkki paikoilleen mastoa kaadettaessa. Siinä olen käyttänyt tikkaita.
Sitten vaan lenkit tukemaan mastoa, vaijerit ja rensselit irti ja masto roikkuu nosturista pystyasennossa. Masto lasketaan siitä sitten suoraan laiturille. On jopa teoreettisia mahdollisuuksia olla rikkomatta windexiä.
Olennaista oikeastaan on, että miettii homman mielessään valmiiksi ennen kuin ryhtyy puuhaan. Samaten, kuten aiemmin huomautettiin, turha hosuminen ja juoksentelu kannattaa jättää väliin.
Niin tai näin, homman luonteeseen kuuluu, että maston nostot ja laskut ovat ilmaista ja viihdyttävää tilannekomiikkaa laituriparlamentille.
t:Mikko
Meillä seuran nosturin vieressä lojuu tavan takaa useampia nostoliinoja (siis niitä sellaisia, joissa on lenkki molemmissa päissä). Itse olen nostanut ja laskenut maston siten, että olen tehnyt kahdesta liinasta kaksi lenkkiä, jotka tavallaan siirtävät nostopisteen maston tasapainopisteen yläpuolelle (siis sen alemman lenkin pituuden verran). Vähän aikaa kun miettii, niin homma kirkastuu kyllä.
Vaativin rasti on saada ylempi lenkki paikoilleen mastoa kaadettaessa. Siinä olen käyttänyt tikkaita.
Sitten vaan lenkit tukemaan mastoa, vaijerit ja rensselit irti ja masto roikkuu nosturista pystyasennossa. Masto lasketaan siitä sitten suoraan laiturille. On jopa teoreettisia mahdollisuuksia olla rikkomatta windexiä.
Olennaista oikeastaan on, että miettii homman mielessään valmiiksi ennen kuin ryhtyy puuhaan. Samaten, kuten aiemmin huomautettiin, turha hosuminen ja juoksentelu kannattaa jättää väliin.
Niin tai näin, homman luonteeseen kuuluu, että maston nostot ja laskut ovat ilmaista ja viihdyttävää tilannekomiikkaa laituriparlamentille.
t:Mikko
Meidän viritelmä on ollut sellainen, että keulastaagi irroitetaan/kiinnitetään maston ollessa laiturilla. Toiminnan edellytyksenä on, että masto seisoo kannella ja keulassa ei ole ainakaan jäykkää profiilia. Erityisen raskas masto varmasti tuottaisi myös vaikeuksia, mutta on kokeiltu 36-jalkaisellakin.
Tuon ideana on se, että näin onnistuu, ainakin meidän nosturilla, hyvin suojaamaan tuulimittarin ja windexin, jotka minä mielummin irrotan/kiinnitän laiturilla seisten kuin korkealla kiikkuen. No homma alkoi siitä, etten saanut ostamastani veneestä millään ilveellä Windex-kopiota irti syksyllä pari vuotta sitten, joten piti keksiä tapa saada se ehjänä alas. Mastonosturimme on tunnettu Windex- ja tuulimittarisyöppö, joten peruskeinoilla tuho olisi aika varmaa.
Vene ajetaan sen verran paljon nosturin etupuolelle, ettei maston toppi roinineen voi osua nosturiin veneen tai maston keikkuessa. Vene kiinnitetään siten, ettei se pääse liikkumaan juurikaan eteen-taakse -suunnassa. Nostoliina laitetaan saalinkien alle, masto lukitaan mastonjalkaan (esim. fallin pää mastonjalan plokin kautta spinnupuomin helaan) ja nostoliina kiristetään. Nyt voi rauhassa ottaa vantit pois ja masto pysyy riittävästi paikallaan kenenkään sitä pitämättä. Etustaagi pitää maston huipun irti nostoliinasta ja nosturista.
Sitten löysätään mastonjalan lukitusköyttä samalla maston alaosaa tukien, jotta se ei pääse kiertymään, jolloin tuulimittari voisi osua nostoliinaan. Hiukan nostetaan mastoa ja viedään maston alapää laiturille sivusuunnassa ja lasketaan mastoa kunnes se on vaakatasossa.
Joakim
Tuon ideana on se, että näin onnistuu, ainakin meidän nosturilla, hyvin suojaamaan tuulimittarin ja windexin, jotka minä mielummin irrotan/kiinnitän laiturilla seisten kuin korkealla kiikkuen. No homma alkoi siitä, etten saanut ostamastani veneestä millään ilveellä Windex-kopiota irti syksyllä pari vuotta sitten, joten piti keksiä tapa saada se ehjänä alas. Mastonosturimme on tunnettu Windex- ja tuulimittarisyöppö, joten peruskeinoilla tuho olisi aika varmaa.
Vene ajetaan sen verran paljon nosturin etupuolelle, ettei maston toppi roinineen voi osua nosturiin veneen tai maston keikkuessa. Vene kiinnitetään siten, ettei se pääse liikkumaan juurikaan eteen-taakse -suunnassa. Nostoliina laitetaan saalinkien alle, masto lukitaan mastonjalkaan (esim. fallin pää mastonjalan plokin kautta spinnupuomin helaan) ja nostoliina kiristetään. Nyt voi rauhassa ottaa vantit pois ja masto pysyy riittävästi paikallaan kenenkään sitä pitämättä. Etustaagi pitää maston huipun irti nostoliinasta ja nosturista.
Sitten löysätään mastonjalan lukitusköyttä samalla maston alaosaa tukien, jotta se ei pääse kiertymään, jolloin tuulimittari voisi osua nostoliinaan. Hiukan nostetaan mastoa ja viedään maston alapää laiturille sivusuunnassa ja lasketaan mastoa kunnes se on vaakatasossa.
Joakim
Mä heitin eilen spinnufalliin vetosolmun mastoplokin kohdalla, koska ainakin FE:ssä se maston alaosan aukko on niin pieni, ettei siitä mikään solmu mene läpi ja hyvin toimi.Anonymous wrote: Vähän kyllä mietityttää, että mihin sen spinnufallin lukitsee. Meillä kun ei ole mastossa knaapia tms. Spinnupuomin helaan luultavasti pitäisi sitoa solmulla. Olen vähän sitä mieltä, että yksin ei onnistu (järkevästi, turvallisesti tms.) kuitenkaan ja kahdestaan tuollaista viritystä ei tarvitse FE:n kokoisessa mastossa. Tuplasaalinkien tai isomman maston kanssa varmaan ihan pätevä viritys.
Ville
Ongelma olikin sitten se, että toinen ylävanttiruuveista ei suostunut aukeamaan ollenkaan tiettyä pistettä enempää ja samainen vantti näytti vapaana ollessaan hieman taipuneelta (vekki)...syytä huolestua?
No, vanttiruuvit oli tarkoitus pistää ylävanttien osalta vaihtoon enivei, mutta näyttää että toisen vantin kohdalla pitää uusia myös se itse vaijerissa kiinni oleva pala, kun ei sitä vanhaa ruuvia saa irtikään siitä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä se vanttiruuvi mielestäni koostuu keskiosan putkimaisesta
kappaleesta, ja molemmista kierretangoista haarukoineen sokkineen.
Ei niitä kierretanko-haarukkapää osia voi edes vaihtaa. Koko ruuvi
vaihtoon vaan. Hasselforsia suosittelen. Panu kohta komppaa pronssi-
ruuvien hyvyydestä mutta me ruuvataan niitä niin harvoin ja pidämme
ne puhtaina emmekä raahaa niitä pitkin asvalttia niin eipä noista
tavallisista mitään riesaa ole ollut.
kappaleesta, ja molemmista kierretangoista haarukoineen sokkineen.
Ei niitä kierretanko-haarukkapää osia voi edes vaihtaa. Koko ruuvi
vaihtoon vaan. Hasselforsia suosittelen. Panu kohta komppaa pronssi-
ruuvien hyvyydestä mutta me ruuvataan niitä niin harvoin ja pidämme
ne puhtaina emmekä raahaa niitä pitkin asvalttia niin eipä noista
tavallisista mitään riesaa ole ollut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Nostin myös ensi kertaa FEn maston eilen pojan kanssa ja kaikki meni muuten hyvin, paitsi mun mielestä masto on liikaa takakenossa. Nosto tapahtui n. puolen yön maissa ja oli jo aika hämärää, joten voi olla, että joku meni pieleen. Mun mielestä masto pitäisi olla alaosastaan suorana ja taipuu sitten ylösmentäessä taaksepäin. Nyt näyttäisi siltä, että koko masto on hieman kallellaan taakse tai ainakin siltä hämärässä (ja selvinpäin) näytti. Käyn tarkistamassa sen vielä tänään päivänvalossa.
Mastoahan ei periaatteessa voi asentaa väärin, koska se loksahtaa mastonjalassa olevaan koloonsa, kun masto on suorassa. Mua mietityttää tuo etustaagin kiristys. Syksyllä merkattiin kyllä vanttien paikat, mutta keula unohtui. Onko olemassa jotain neuvoa, missä asennossa tuo masto pitää olla? Riittääkö, kun silmämääräiseti toteaa laiturilta, että aika suorassa näyttää olevan?
Mastoahan ei periaatteessa voi asentaa väärin, koska se loksahtaa mastonjalassa olevaan koloonsa, kun masto on suorassa. Mua mietityttää tuo etustaagin kiristys. Syksyllä merkattiin kyllä vanttien paikat, mutta keula unohtui. Onko olemassa jotain neuvoa, missä asennossa tuo masto pitää olla? Riittääkö, kun silmämääräiseti toteaa laiturilta, että aika suorassa näyttää olevan?
s/y Elli, FIN-2063