Rekisterinumero purjeeseen?
Rekisterinumero purjeeseen?
Heräsi mielessä tuollainen kysymys. Kun on hankkimassa uutta isopurjetta ensi kaudeksi, niin mikä numero siihen tulisi laittaa? Tää uusi rekisterinumerohan on "ainoa oikea", eli laillinen. Tietysti varmasti SPL:n purjetunnuksen saa laittaa edelleenkin, mutta onko siinä järkeä. Eikös se rekisterinumero olisi siellä purjeessa aivan yhtä "laillinen" kisoissa, kuin Purjehtijaliitonkin numero. Vai pitääkö lisäksi olla kansallisuustunnus, kun kisoissa ei käytetä lippua? Tietääkö joku, voiko SPL: purjetunnuksen numeroyhdistelmän muutattaa samaksi, kuin rekisteritunnus, kirjaimen kera? Kohta on muuten veneessä numeroita enemmän kuin venäläisessä rekassa...
terv. Artsi
terv. Artsi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kilpasääntöjen mukaan purjeessa tulee olla purjenumero. Sitäpaitsi
ei riitä että tämä uusi numero on purjeessa, sen pitää näkyä myös
koneajossa. En usko että SPL haluaa muuttaa purjenumeroa. Sitä-
paitsi rekisterinumerot on niin pitkiä että eivät varmaan edes mahdu
vaadittavassa koossa purjeen toppiin...
Periatteessa voisi varmaan hylätä purjenumerot ja käyttää vain
rekisterinumeroa. Mikään laki kun ei noita vaadi. Väittää sitten vain
rekisterinumeroa purjenumeroksi kisoissa?
Pitää vain teettää sellainen iso lakana-tarra jossa on veneen sarja-
numero, VHF-numero, pituus, leveys, purjenumero, rekisterinumero,
puhelinnumero jne jne.
ei riitä että tämä uusi numero on purjeessa, sen pitää näkyä myös
koneajossa. En usko että SPL haluaa muuttaa purjenumeroa. Sitä-
paitsi rekisterinumerot on niin pitkiä että eivät varmaan edes mahdu
vaadittavassa koossa purjeen toppiin...
Periatteessa voisi varmaan hylätä purjenumerot ja käyttää vain
rekisterinumeroa. Mikään laki kun ei noita vaadi. Väittää sitten vain
rekisterinumeroa purjenumeroksi kisoissa?
Pitää vain teettää sellainen iso lakana-tarra jossa on veneen sarja-
numero, VHF-numero, pituus, leveys, purjenumero, rekisterinumero,
puhelinnumero jne jne.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Nyt sitten vihdoin tuli tuo autuaaksi tekevä virallinen paperi: "Vesikulkuneuvon Rekisteritodistus, Merenkulkulaitoksen vahvistama malli 1866/00/2007"!
Voi pojat! Typografia on kuin suoraan 60-luvun Itäsaksalaisesta asiakirjasta! Kyllä tätä kehtaa näytellä. Ties vaikka kehystäisin sen ruffin seinälle!
Kerrankin kävi tuuri, sillä saimme tunnuksen X-16166, joka oikeasti näyttää hyvältä. (melkein kuin 666...)Olen tehnyt tiedustelun SPL:n toimistolta mahdollisesta käytännöstä, jossa vene rekisteröitäisiin uudestaan tällä tunnuksella. Vastausta ei vielä ole tullut, joten odotellaan.
Purjeeseen tuo mahtuisi hyvin; onhan nytkin jo 5-numeroisia tunnuksia. FIN-tunnuksen voisi korvata vaikka suomen lipulla, kuten Olympialaisissa.
terv. Artsi
Voi pojat! Typografia on kuin suoraan 60-luvun Itäsaksalaisesta asiakirjasta! Kyllä tätä kehtaa näytellä. Ties vaikka kehystäisin sen ruffin seinälle!
Kerrankin kävi tuuri, sillä saimme tunnuksen X-16166, joka oikeasti näyttää hyvältä. (melkein kuin 666...)Olen tehnyt tiedustelun SPL:n toimistolta mahdollisesta käytännöstä, jossa vene rekisteröitäisiin uudestaan tällä tunnuksella. Vastausta ei vielä ole tullut, joten odotellaan.
Purjeeseen tuo mahtuisi hyvin; onhan nytkin jo 5-numeroisia tunnuksia. FIN-tunnuksen voisi korvata vaikka suomen lipulla, kuten Olympialaisissa.
terv. Artsi
Vihdoinkin tuli vastaus Purjehtijaliitosta:
..."Me emme voi myöntää purjetunnusta, joka sisältäisi kirjaimen. Tällä hetkellä purjenumerointi on + 11000, ja voimme lisämaksusta myöntää järjestyksestä poikkeavan numeron, mutta ei 6-numeroista."
Monimutkaista on suomalaisen purjehduksen byrokratia. Kovasti ihmetyttää, miksi kirjainta ja 6 numeroista tunnusta ei voi myöntää, ja yleensäkin: mistä johtuu lisämaksu halutulle tunnukselle?
Uskon, että monet uuden veneensä rekisteröineet haluaisivat purjeeseen ja runkoon saman tunnuksen. Valtion byrokratia ei tähän taivu, mutta SPL:n kanta hieman ihmetyttää. Itse taidan päätyä laittattamaan uuteen isoon tuon rekisteritunnuksen ilman kansallisuustunnusta.
terv. Artsi
..."Me emme voi myöntää purjetunnusta, joka sisältäisi kirjaimen. Tällä hetkellä purjenumerointi on + 11000, ja voimme lisämaksusta myöntää järjestyksestä poikkeavan numeron, mutta ei 6-numeroista."
Monimutkaista on suomalaisen purjehduksen byrokratia. Kovasti ihmetyttää, miksi kirjainta ja 6 numeroista tunnusta ei voi myöntää, ja yleensäkin: mistä johtuu lisämaksu halutulle tunnukselle?
Uskon, että monet uuden veneensä rekisteröineet haluaisivat purjeeseen ja runkoon saman tunnuksen. Valtion byrokratia ei tähän taivu, mutta SPL:n kanta hieman ihmetyttää. Itse taidan päätyä laittattamaan uuteen isoon tuon rekisteritunnuksen ilman kansallisuustunnusta.
terv. Artsi
Vielä lisäys edelliseen:
" Hei,
Purjehtijaliitto on Knsainvälisen Purjehtijaliiton jäsen ja purjenumero asiassa toimimme Kansainvälisten kilpapurjehdussääntöjen mukaisesti. Mikään viranomainen ei puutu purjenumeroon, joten periaatteessa siihen voi kiinnittää ihan mitä numeroita ja kirjaimia haluaa (voi herättää vain hieman hilpeyttä), mutta purjehduskilpailuihin (kaikki kilpailut joissa noudatetaan ISAF:n tai ORC:n kilpapurjehdussääntöjä) voi osallistua vain Purjehtijaliiton tai kansainvälisen luokkaliiton antamalla purjenumerolla,
yt.
Marianne Pentti
Toiminnanjohtaja - Verksamhetsledare"
Kyllä on vaikeeta. En tunne kansainvälisen purjehtijaliiton kilpapurjehdussääntöjä tarkalleen tunnuksen osalta, mutta jos kerran Purjehtijaliiton antamalla tunnuksella on osallistuttava, niin luulisi sen tunnuksen voivan olla sama, kuin asetuksen mukainen rekisterinumero! Tuskin sitä yksi kirjain, tai kuuden merkin sarja tekisi mitenkään mahdottomaksi. Voi tietysti herättää hilpeyttä, mutta olisi se kuitenkin huomattavasti järkevämpi käytäntö, kuin nykyinen. (Sarkastisesti voisi todeta, että suomalaisen kilpapurjehduksen hilpeyden aiheet näyttävät olevan aivan muualla)
terv. Artsi
" Hei,
Purjehtijaliitto on Knsainvälisen Purjehtijaliiton jäsen ja purjenumero asiassa toimimme Kansainvälisten kilpapurjehdussääntöjen mukaisesti. Mikään viranomainen ei puutu purjenumeroon, joten periaatteessa siihen voi kiinnittää ihan mitä numeroita ja kirjaimia haluaa (voi herättää vain hieman hilpeyttä), mutta purjehduskilpailuihin (kaikki kilpailut joissa noudatetaan ISAF:n tai ORC:n kilpapurjehdussääntöjä) voi osallistua vain Purjehtijaliiton tai kansainvälisen luokkaliiton antamalla purjenumerolla,
yt.
Marianne Pentti
Toiminnanjohtaja - Verksamhetsledare"
Kyllä on vaikeeta. En tunne kansainvälisen purjehtijaliiton kilpapurjehdussääntöjä tarkalleen tunnuksen osalta, mutta jos kerran Purjehtijaliiton antamalla tunnuksella on osallistuttava, niin luulisi sen tunnuksen voivan olla sama, kuin asetuksen mukainen rekisterinumero! Tuskin sitä yksi kirjain, tai kuuden merkin sarja tekisi mitenkään mahdottomaksi. Voi tietysti herättää hilpeyttä, mutta olisi se kuitenkin huomattavasti järkevämpi käytäntö, kuin nykyinen. (Sarkastisesti voisi todeta, että suomalaisen kilpapurjehduksen hilpeyden aiheet näyttävät olevan aivan muualla)
terv. Artsi
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Viimeisin Navigare-lehti kertoo taas yhden koukeron koko touhuun siellä formula-veneiden palstojen välissä (saisikohan tuosta vaikka vain purjehdus version puolella hintaa...)

Purjehtijaliitto ei sitten ole ilmeisesti saanut tällaista sopimusta aikaiseksi...Navigare wrote: Purjeveneiden jouduttua mukaan pakolliseen venerekisteriin, on monen purjehtijan mieltä kaihertanut se, että veneen runkoon joutuu laittamaan eri tunnuksen kuin mikä purjeessa jo ennestään on. Nyt on Veneilyliitto saanut keskustelujensa päätteeksi hyväksynnän viranomaisilta vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.


Melkoinen yllätys tuo tieto. Uutta rekisterinumeroa hakiessani oli toki tiedossa, että "painavista syistä" voisi anoa haluamaansa rekisterinumeroa. Maistraatissa ei tosin osattu kertoa, mitkä nuo syyt olisivat voineet olla. Ylläri on se, että Veneilyliitto olisi saanut tuolaisen sopimuksen aikaan. (itsekin olen myös veneilyliiton jäsen ja purjehdusliiton jäsen kohtuuttomallla lisämaksulla) Edelleen jaksan ihmetellä SPL:n kantaa ko. asiaan. Tässä ei kuitenkaan ole kyse muusta, kuin saada asioille sama tunnus. SPL:lle se ei pitäisi olla ylivoimainen tehtävä.(valtiolle tietysti on!) Päinvastoin, olettaisi asian olevan heidänkin kannalta selkeämpi, kun rekisterinumerot olisivat samat. Kohtuutonta olisi tietysti vaatia nykyisten rekisterinumeroiden vaihtoa, mutta esim. uudet jäsenet voisivat automaattisesti hakea "laillista" rekisterinumeroa itselleeen tunnukseksi. Itse olen päättänyt laitattaa purjeeseen uuden rekisteritunnuksen. katsotaan sitten ensi kesänä, miten kisojen suhteen käy. (vene toki on edelleen rekisteröity SPL:n vanhalla tunnuksella)
terv. Artsi
terv. Artsi
No siinä nyt ei ole sääntöjen valossa mitään katsottavaa. Laitoin mikä laiton. Tuskinpa tuosta kukaan protestia nostaa. Mutta miksi haluat tietoisesti rikkoa sääntöjä? For what? Ja jos noita rupeaa näkymään enemmänkin, uskoisin että kilpailunjärjestäjille tulee ylhäältäpäin tiukahko ukaasi poimia nämä pois jo ilmoittautumisvaiheessa.atsotaan sitten ensi kesänä, miten kisojen suhteen käy.
Valtio vääntää meille taas yhden ylimääräisen numeron, sitä on vähän vaikea ymmärtää, mutta todella vaikea on ymmärtää, miksi nyt yhtäkkiä jenjoku haluaa sen tunnuksen vielä purjeisiinsa?!? Jos ei SPL:n numeroa halua pitää purjeissa, miksi laittaa sinne yhtään mitään?
SPL:n tunnuksista on sentään jotain iloakin, esim. vuosikirjan avulla löytää veneen tyypin ja omistajan. Valtion rekkarinumerosta ei vastaavaa iloa ole (en usko että valtio on ihan heti julkaisemassa paperista "puhelinluetteloa" veneistä.
VilleV voi kommentoida tätä asiaa noin kokeneemman kilpailujärjestäjän kannalta, mutta purjenumeroitten ongelma noin ylipäätänsä on se, että ne ja/tai veneitten nimet eivät ole yksittäisiä. Ts. Samoilla purjenumeroilla/veneen nimillä voi purjehtia useampia veneitä, pahimmillaan samassa kilpailussa ja silloin on parempi toivoa ettei kyse sentään ole kahdesta saman luokan veneestä, jotta tulosten kirjaus ylös onnistuu järkevällä vaivalla.Anonymous wrote: SPL:n tunnuksista on sentään jotain iloakin, esim. vuosikirjan avulla löytää veneen tyypin ja omistajan. Valtion rekkarinumerosta ei vastaavaa iloa ole (en usko että valtio on ihan heti julkaisemassa paperista "puhelinluetteloa" veneistä.
Sen sijaan rekkari on venekohtainen ja vain ja ainoastaan yhdellä veneellä, eli sikäli käyttämällä ko. tunnusta sinä selvästi näkyvänä tunnuksena, helpotetaan pitkässä juoksussa kilpailujärjestäjien työtä.
Ja tämän jälkeen on myös helppo luoda historiatietoja juuri jonkun veneen seikkailuista kilpailuissa, kun tunnistetieto pysyy jatkuvasti samana. Tämä siis lähinnä useamman vuoden perspektiivillä.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Kuinkahan numeron saisi käytännössä haluamaksensa
Mitenkähän tuo käytännössä menee? Kävin rekisteröimässä syyskuun lopussa ennen kuin tästä oli tietoa eli paperit tulevat joskus tässä loppuvuonna ja numero tulee viranomaiselta annettuna. Missä vaiheessa numeroon pääsee tässä vaikuttamaan? Vaatiikohan uudelleenrekisteröinnin maksuineen?Navigare wrote: vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.
(Koskahan Suomen viranomaiset oppivat suunnittelemaan tekemisensä kunnolla)
No, laitonhan se virallinen tunnus ei tietenkään ole. Enkä myöskään halua rikkoa sääntöjä, eikä minulla ole vaikeuksia pitää SPL:n tunnusta purjeessa. Haluaisin vain sen olevan sama, kuin rekisterinumeron, varsinkin tilanteessa, jossa olen hankkimassa uutta isoa.Laitoin mikä laiton. Tuskinpa tuosta kukaan protestia nostaa. Mutta miksi haluat tietoisesti rikkoa sääntöjä? For what? Ja jos noita rupeaa näkymään enemmänkin, uskoisin että kilpailunjärjestäjille tulee ylhäältäpäin tiukahko ukaasi poimia nämä pois jo ilmoittautumisvaiheessa.
Valtio vääntää meille taas yhden ylimääräisen numeron, sitä on vähän vaikea ymmärtää, mutta todella vaikea on ymmärtää, miksi nyt yhtäkkiä jenjoku haluaa sen tunnuksen vielä purjeisiinsa?!? Jos ei SPL:n numeroa halua pitää purjeissa, miksi laittaa sinne yhtään mitään?
Mielestäni on huomattavasti vaikeampaa ymmärtää, miksi joku haluaa useamman, kuin yhden tunnuksen veneeseensä. En minäkään halunnut, mutta jouduin sen ottamaan. Miksi se ei samalla voisi olla veneen yleinen tunnus niin retkeillessäkin, kuin radalla? Paljon helpompi olisi lainvartijankin kyylätä sitä isoa numeroa purjeesta, kuin pientä numeroa rungosta. Eikä mielestäni kilpailun järjestäjälle voi asialla olla mitään merkitystä, paitsi ehkä siinä mielessä, että perinteitä kunniotetaan niin vakaasti, ettei numerouudistukseen voitaisi mennä. Muutama vuosikymmen sitten vastuttettiin "perinteisiltä tahoilta" uusia värikkäitä materiaaleja (mm. Kevlar) purjeissakin vetoamalla kaiken muun potaskan lisäksi mm. materiaalin rumuuteen! Kehitys kuitenkin vääjäämättä kehittyy kehittymistään ja asiat muuttuu ajan saatossa.
terv. Artsi
[/quote]
Navigare-lehti on ilmeisesti kirjoitellut omiaan.risto wrote:Viimeisin Navigare-lehti kertoo taas yhden koukeron koko touhuun siellä formula-veneiden palstojen välissä (saisikohan tuosta vaikka vain purjehdus version puolella hintaa...)
Purjehtijaliitto ei sitten ole ilmeisesti saanut tällaista sopimusta aikaiseksi...Navigare wrote: Purjeveneiden jouduttua mukaan pakolliseen venerekisteriin, on monen purjehtijan mieltä kaihertanut se, että veneen runkoon joutuu laittamaan eri tunnuksen kuin mikä purjeessa jo ennestään on. Nyt on Veneilyliitto saanut keskustelujensa päätteeksi hyväksynnän viranomaisilta vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.![]()
maistraatti wrote: Viime perjantaina ilmestyneessä Navigare lehdessä väitetään, että
viranomaiset olisivat hyväksyneet purjeveneen purjetunnuksen
käyttämiseen rekisterinumerona eli jos vene olisi ollut Veneilyliiton
rekisterissä tunnuksella FIN-05555, niin se voitaisiin rekisteröidä
muodossa FIN-A05555. Väite on perätön. Vireillä ei ole minkäänlaista
asetuksen muutosta asian suhteen. Virhe on toimittajan virhe.
Kirjoituksella oli tarkoitettu sitä, että kun vene on merkitty
vesikulkuneuvorekisteriin, Veneilyliitto voi merkitä saman numeron
omaan rekisteriinsä ja veneilijä saa sitä kautta saman numeron
purjeisiin.
Ja tässä sitten "viimeinen niitti" tähän keskusteluun:
"Hei Arto,
noudatamme purjenumeron myöntämisessä Kansainvälisiä kilpapurjehdussääntöjä, joiden mukaan purjetunnukset koostuvat kansallistunnuksesta (3 kirjainta, Suomen kohdalla FIN) ja numerosarjasta. Numerosarjaan ei voi lisätä kirjaimia. Myönnämme korkeintaan viisinumeroisia purjetunnuksia. Jos numero poikkeaa vuorojärjestyksestä, perimme numerosta 500 e lisämaksun,
terv.
Marianne Pentti
Toiminnanjohtaja - Verksamhetsledare
Suomen Purjehtijaliitto - Finlands Seglarförbund"
Hei Haloo!! 500 ekeä tunnuksen vaihdosta! Unohdetaan koko juttu...
terv. Artsi
"Hei Arto,
noudatamme purjenumeron myöntämisessä Kansainvälisiä kilpapurjehdussääntöjä, joiden mukaan purjetunnukset koostuvat kansallistunnuksesta (3 kirjainta, Suomen kohdalla FIN) ja numerosarjasta. Numerosarjaan ei voi lisätä kirjaimia. Myönnämme korkeintaan viisinumeroisia purjetunnuksia. Jos numero poikkeaa vuorojärjestyksestä, perimme numerosta 500 e lisämaksun,
terv.
Marianne Pentti
Toiminnanjohtaja - Verksamhetsledare
Suomen Purjehtijaliitto - Finlands Seglarförbund"
Hei Haloo!! 500 ekeä tunnuksen vaihdosta! Unohdetaan koko juttu...
terv. Artsi