Piti keksiä jotain vartioidessani nuhaista tytärtä. Muistin Aleksin hyvän
vinkin miten tehdä sakkelit itse dyneema-köydestä. Kipin kapin
kauppaan ja 3mm dyneemaa käteen ja harjoittelemaan. 3mm dyneema
kestää 1100kg, joten on varmaan riittävän paksua kamaa.
Ensin otetaan yllättävän pitkä pätkä 3mm dyneemaa (murtolujuus
jotain 1100kg), ja taitetaan kahtia.
Esim nippusiteellä, tai jollain puikolla työnnetään toisen pään läpi,
noin keskiosaan asti josta ulos. Tämän jälkeen teipillä toinen pää
kiinni nippariin, ja vedetään ulos.
Pää vedettynä toisen pään sisään. On muodostunut silmukka.
Seuraavaksi tehdään kasi-solmu päähän, ja leikataan loput pois
sekä poltetaan pää ettei rihmoitu auki.
Lypsätään kuori niin, että silmukkaan saadaan vähän löysää, ja
tuodaan kasisolmu silmukan läpi. Lypsätään silmukka takaisin
pieneksi. Tadaa! Sakkeli on valmis.
Tällainen sakkeli on hyvä siitä että se on kevyt, ei kolise, pituus
on vapaasti säädettävissä (tekovaiheessa) ja se kestää hyvin
vinottaisvoimia sekä suoristuu itsestään kuorman alla.
Sitäpaitsi erilaisia spectra-virityksiä antavat laituriuskottavuutta
Dyneema-sakkeli
- harald
- Hallitus
- Posts: 11042
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Dyneema-sakkeli
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11042
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jaha, joku tekee noita ihan myytäväksi asti:
http://www.kohlhoff-online.de/index.php ... Itemid=114
http://www.kohlhoff-riggshop.de/product ... 3bca189196
14,50¤/kpl
http://www.kohlhoff-online.de/index.php ... Itemid=114
http://www.kohlhoff-riggshop.de/product ... 3bca189196
14,50¤/kpl
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Dynema
Olen suunnitellut vastaavien tekemistä n. 6mm köydestä, enkä ole sopivaa köyttä vielä löytänyt. Kaikki dynemat mihin olen kaupoissa törmännyt on ollut kaksi kuorisia ja punokseltaan pirun piukkoja.
Mistä olet köyttä hommannut?
-Sakke-
Mistä olet köyttä hommannut?
-Sakke-
- harald
- Hallitus
- Posts: 11042
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
6mm köydestä tulee kyllä aika paksu.3mm köysi kestää 1100kg, ja 6mm
köysi 4200kg. Sitten kun pujotat toisen pään toisen sisään ulkomitta melkein
tuplaantuu. Tuollaisella köysisakkelilla nostaisi FEneen Mihin käyttöön tuo tulisi?
Polyropes:ilta saa vielä 24mm dyneemaköysiä, murtolujuus 57800kg, eli 58tn.
Ihan Prosailorista ostin.
köysi 4200kg. Sitten kun pujotat toisen pään toisen sisään ulkomitta melkein
tuplaantuu. Tuollaisella köysisakkelilla nostaisi FEneen Mihin käyttöön tuo tulisi?
Polyropes:ilta saa vielä 24mm dyneemaköysiä, murtolujuus 57800kg, eli 58tn.
Ihan Prosailorista ostin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sitten kun tuosta vielä tulee lenkki, on sen vetolujuus kaksinkertainen. Vielä kun huomio, että "sakkelissa" köysi on kai koko matkaltaan itsensä sisällä jo tuolla 3 mm köysilenkillä saattaisi saada FE:n ilmaan.harald wrote:6mm köydestä tulee kyllä aika paksu.3mm köysi kestää 1100kg, ja 6mm
köysi 4200kg. Sitten kun pujotat toisen pään toisen sisään ulkomitta melkein
tuplaantuu. Tuollaisella köysisakkelilla nostaisi FEneen Mihin käyttöön tuo tulisi?
Polyropes:ilta saa vielä 24mm dyneemaköysiä, murtolujuus 57800kg, eli 58tn.
Ihan Prosailorista ostin.
Samaa tavaraa saa DynaOne-nimekkeellä Gleisteinilta ainakin Baltic Riggingiltä. Jos ei löydy, voi 2-kuorisesta käyttää vain sisustan.
Uusimmassa TM:ssä oli juttu hinaajista, joissa käytetään vetoliinana dyneemaa. Moottorilla saadaan 70 tn veto ja käydet ja pollarit kestävät pitkälti yli 200 tn. En muista oliko paksuutta mainittu, mutta ei se mitään järkyttävän paksua ollut.
No näyttää noita köysiä saavaan lähes 600 tn murtolujuuteen saakka: http://www.gleistein.com/en/produkte/megaone.pdf
Joakim
- harald
- Hallitus
- Posts: 11042
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Sailingworld-lehdessä oli maininta tästä lyhyestä artikkelista:
http://www.sailingworld.com/0906shackle
Vähän tilaa parannuksille siis. Lyhyt narupätkä siis työnnetään ulkokuoren sisään, ja sillä voidaan sitten vetää tuo silmukka auki irroitusvaiheessa. Kaksi O-rengasta estävät sakkelin itseaukeamisen jos se hakkaa voimakkaasti.
http://www.sailingworld.com/0906shackle
Vähän tilaa parannuksille siis. Lyhyt narupätkä siis työnnetään ulkokuoren sisään, ja sillä voidaan sitten vetää tuo silmukka auki irroitusvaiheessa. Kaksi O-rengasta estävät sakkelin itseaukeamisen jos se hakkaa voimakkaasti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11042
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuossa parempi ohje, jos tarvitsee "oikein" tehdyn. Kiitos Aleksin linkkivinkistä;
http://l-36.com/soft_shackle_howto.php
http://l-36.com/soft_shackle_howto.php
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020