Helsinki-Tallinna Race 2008?

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Helsinki-Tallinna Race 2008?

Post by harald »

Meitä haluttaisi osallistua tänä vuonna, taisi olla 2004 viimeksi. Olisiko muita
FEneitä tulossa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Täällä olisi ainakin yksi innokas gasti tällä hetkellä osallistumaan kisaan 16.-17.8.

First come, first "served" periaatteella... ;-)

HUOM: Paikka saatu, seilaan tällä kertaa Vivianilla (Beneteau First 42.7)
Last edited by Rea on Sun Jun 29, 2008 15:34 pm, edited 1 time in total.
juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Helsinki-Tallinna race

Post by juhanil »

Hei - sopiva tilaisuus hakea polttoainetta Serenity:llä :)

Löytyisikö gastia FE741:een !
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlotta ilmoittautunut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Näyttää olevan vain seitsemän venettä pikku-LYS luokassa. Meille
ovat järjestäneet aivan oman startin, lähdemme yksin tappelemaan
itsellemme sitä parasta starttia ja tilaa viivalta klo 19:15, lehdistö-
veneille tiedoksi.

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/ima ... 0times.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Näyttää olevan vain seitsemän venettä pikku-LYS luokassa. Meille
ovat järjestäneet aivan oman startin, lähdemme yksin tappelemaan
itsellemme sitä parasta starttia ja tilaa viivalta klo 19:15, lehdistö-
veneille tiedoksi.

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/ima ... 0times.pdf
Aika nihkeä luokkajako kyllä, LYS-raja on kai jossain 1,1 tienoilla?
LYS3 on sitten taas 30 veneen kokoinen, mutta kai se nyt on luonnollista venekokojen jatkuvasti kasvaessa.
Sikäli kyllä hauska, kun teillä tosiaan on ihan oma startti yli kymmenen minuutin eroilla toisiin, eipähän ainakaan voi valittaa joutuvansa heti lähdössä peittoon :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tuloksetkin ovat tulleet, joskin Kopun uusi tulossysteemi on välillä vähän hämärä.

Keskiyön pläkä lienee aika ikävä aikaa matkalle-laskennalle, mutta jotain muutakin lienee tapahtunut kun WHC:ssa Tyyne nyt kuitenkin Harvemmin on a) Charlottan edellä b) noin selvästi edellä.

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/ind ... &Itemid=28#
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kisahan on LYS-takaa-ajolähdöllä, joten pienet veneet lähtevät ensin. Lill-Freyan
ja Northern Lightsin kippareiden mukaan Tyyne oli vetänyt heistä kovaa ohi jo
ennen kasuunia, ja karannut horisonttiin. Tuo RJ85 on ilmeisen hyvä tuollaisessa
tyyntyvässä kelissä missä aaltoa on vielä. Aallot eivät hirveästi jarruta sen menoa.

Tuuli teki myös sellaiset tepposet että ensin lähteneet purjehtivat koko matkan
jonkinlaisessa tuulessa, ja pläkäalue saapui lännestä ja leikkasi hännästä
powerin pois. Keikuttiin keskellä suomenlahtea jonkin aikaa, suuremmilla
veneillä ei ollut enää edes ohjailuvauhtia ja tekivät aallokossa 360° tahtomattaan.

Toinen osoitus tuulen tempuista on se, että Tyyne on ollut maalissa aivan kaikista
LYS-veneistä ekana. Eli he olisivat voittaneet LYS1 (33 venettä), LYS2 (33), LYS3
(31) oman seitsemän veneen luokan lisäksi. Eli 107:veneestä Tyyne otti paukun!

Tämä ei tosin vähennä suoirtusta sinänsä, venehän purjehditaan erittäin
hyvin ja tasaisesti. Ehjä suoritus kaikenkaikkiaan Tyyneltä ja kaikki onnittelut
heille. Harmi ettei nähty Piritassa.

Charlottan suoritus oli omasta mielestämme ihan kohtuullinen myös. otimme
kelistä huolimatta Northern Lightsia ja Lill-Freyaa startissa saama 25 minuutin
etumatkaa kiinni noin 10 minuuttia eikä moni muu LYS-vene vetänyt meistä
ohi. Rostedtin Marietta ohitti meidät aivan maalisuoralla, pitkän väännön
jälkeen ja he olivat LYS 3:en kolmosia.

Maalisuoralla Marietan ohituksen jälkeen meidän spinnusta irtosi tositiukan
55° AWA slöörin seurauksena tuulen puoleinen skuuttikulma. Matka jatkui
maaliin samaa vauhtia genoalla. Spinnu on taas weballa korjattavana, olisiko
kellään lainata spinnua keskiviikoksi? Keskiviikoksi luvattu 5m/s etelästä joten
uskon että sitä ei rikottaisi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Maalisuoralla Marietan ohituksen jälkeen meidän spinnusta irtosi tositiukan
55° AWA slöörin seurauksena tuulen puoleinen skuuttikulma. Matka jatkui
maaliin samaa vauhtia genoalla. Spinnu on taas weballa korjattavana, olisiko
kellään lainata spinnua keskiviikoksi? Keskiviikoksi luvattu 5m/s etelästä joten
uskon että sitä ei rikottaisi.
Meitä on siis monta :)
Noh, rullallinen spinnuteippiä ja Olgankin spinnu kai tulee kuntoon, mutta saa nähdä miten se kestää.

Mun mielestäni RJ85 tuntuu olevan aika hyvä kaikissa keleissä, spinnukin selvästi isompi kuin FE-spinnu.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kotimatka oli sitten niitä kauheimpia mitä on tullut tehtyä. Tästä lähtien auto-
pilotti on aina mukana!

Lähdimme siis Piritasta palkintojenjaon jälkeen noin 20 aikaa, päämääränä
Porkkala ja siinä seuran sauna. Pone lähti isommalla konevoimalla, ja Peikin
saimme taivuteltua mukaan joten kolmistaan lähdettiin.

Tallinnan lahdella oli vielä valoa, mutta pilvipeite oli todella matala, ja jonkin
verran utua tai sumua oli havaittavissa. Kun ilta vielä pimeni, ja pilvipeite jatkoi
laskemistaan totesimme suoraan ajamisen koneella siinä aallokossa todella
haastavalta. Äkkiä plotterista näkikin että teimme jopa 90° mutkia oikealle
vasemmalle ja pinnamies ei osannut ajaa suoraan ollenkaan. Ei siis kukaan meistä.

Tiettyjen kokeilujen jälkeen totesimme että plotterin elektroninen kuva analogi-
kompassista, ja veneen oma kompassi oli ainoita välineitä millä sai suunnan
pidettyä edes likimain (+- 30°) kohti porkkalaa. Itseä rupesi vaivaamaan pahoin-
vointi, sillä olo oli kuin Vekkulan pyörivässä tunnelissa. Vene kääntyi aallokossa
suuntaan toiseen, sekä keinui sivuaallokossa vahvasti. Edes nostettu isopurje
ei tuossa 2-4kn tuulessa jaksanut kovasti tasoittaa menoa.

Jälkeenpäin luin ylen mobiiliuutisista että oli ollut kuunpimennys. Tämä ei
sinänsä haitannut, mutta kaikkien muiden valojen puuttuessa, ja horisontista
ei saanut mitään selvää, kuten ei myöskään pilvistä, vaan meren harmaus
jatkui aivan zenitiin asti tasaisena. Ei siis tiennyt katsoiko eteenpäin vai ylöspäin,
niin samanlaiselta se tuntui. Päässä pyöri, ja hirveä vertigo-fiilis vaivasi.

On todella ikävää kun vene kääntyy 50° muutamassa kymmenessä sekunnissa,
mutta tätä ei huomaa kukaan. Silloin kun viimeinen vironlautta vielä näkyi,
pystyi ohjaamaan niin että katsoi sitä meidän sivussa. Mutta kun sekin
hävisi näkyvistä oli kyllä olo todella orpo.

Aleksi urheana ohjasi hyvin, kun itse oli pakko mennä maaten. Peik avusti sitten
niin, että Porkkalaan saavuttiin noin kahden, puoli kolmen maissa.

Aamunkoitteen sauna ja uinti rantautumisolueineen maistui makealta. Kuten
myös sunnuntain hieno kryssi 5-8m/s tuulessa helsinkiin.

Tästä lähtien on autopilotti aina mukana. Ei tuollaista venettä pysty sokkona
ohjaamaan ollenkaan, etenkään aallokossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote: Mun mielestäni RJ85 tuntuu olevan aika hyvä kaikissa keleissä, spinnukin selvästi isompi kuin FE-spinnu.
Tervehdys

Muistan jonkun todenneen että Ruåtsissa on ollut depattia kyseisen veneen Lysti kertoimen tasosta. Yleinen mielipide on tuominnut kuulema kertoimen turhan alhaiseksi. Itse en osaa vahvistaa taikka kieltää, mutta turhan kovaa tuo Tyyne kuitenkin vetää :x. Taitaa takana olla myös ihan oikeaa taitoa koska muuten tulisi niitä pummi tuloksiakin...
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos jostain veneen LYS-luvusta keskustellaan, on todennäköistä että keskustelu
on sitä mieltä että se on liian korkea. Eiköhän se 1,03 ole hyvin lähellä totuutta
kuitenkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Viikolla ennen kisaa mallailitiin säätä sailplanner-nimisellä "weather routing"
softalla.

Tuossa millaiselta strategia suunnitelma muuttui tuuliennusteiden muuttuessa:

http://www.iki.fi/~harald/hel-tal-sailplan-12.8.png

http://www.iki.fi/~harald/hel-tal-sailplan-13.8-2.png

http://www.iki.fi/~harald/hel-tal-sailplan-14.8.png

http://www.iki.fi/~harald/hel-tal-sailplan-15.8.png

Kuvat ovat siis screenshotteja sailplannerista, 1400x1050 pixeliä, n 200kt/kpl.

Tuo 15.8 kuva on hyvin hyvin lähellä sitä todellista reittiä mitä tuli purjehdittuakin.
Kuvista näkee että nopein reitti ei paljon strategian varaa tarjonnut enää, vaan
rhumbline oli se mitä piti ajaa. Olisi kiva kuulla millä tekniikalla Tyyne ylitti.

Trackit on vielä veneessä, ehkä tuossa loppuviikosta saan aikaiseksi ne vielä
nettiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja tulipa St.Olga bongattua Piritassa:

Image

Olisiko tuo joku Finn Express:

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:Maalisuoralla Marietan ohituksen jälkeen meidän spinnusta irtosi tositiukan
55° AWA slöörin seurauksena tuulen puoleinen skuuttikulma. Matka jatkui
maaliin samaa vauhtia genoalla. Spinnu on taas weballa korjattavana, olisiko
kellään lainata spinnua keskiviikoksi? Keskiviikoksi luvattu 5m/s etelästä joten
uskon että sitä ei rikottaisi.
Helmin spinnun saat lainaan (viime talven kimppatilaushankinta), haluaisin sen sitten perjantaiksi takaisin.

Minä taas mielelläni lainaisin joskus jonkun G3:a. Ei tarvitse olla uusi, lähinnä haluaisin maistella tuntumaa vs. st-fokka, ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Post Reply