UPS Albin Express & Finn Express ranking+FE luokkamestar

Moderators: Petri, harald

Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

UPS Albin Express & Finn Express ranking+FE luokkamestar

Post by Arkki »

Viikko Hangon jälkeen Uuteenkaupunkiin - ilmoittautua voi jo http://www.uusikaupunki.fi/ups/
ja kaksi venettähän on jo ilmoittautunutkin :)

Alustavasti ohjelmasta ja järjestelyistä :arrow:

PErjantai-iltana tiedossa mukavaa illanviettoa – saunomista + pikku syömistä ja jotain hyvää musiikkia UPSilla eli Pietarinkarilla - kartat ja info vaikka tuolta http://www.uusikaupunki.fi/ups/
Aamupalamahdollisuus myös tarjolla kohtuuhintaan pursiseuran ravintolasta LA aamuna ellei halua kokkailla veneessä. Kisaan lähtö lauantaina samasta paikasta.

LA kisan jälkeen sitten purjehditaankin kaupungin rantaan jossa Hotelli Aquariuksen http://www.hotelliaquarius.fi/index.php edustalle parkkeeramme veneet LA iltapäivä - SU aamu väliseksi ajaksi.
Sauna varattu kisaajille hotellista pariksi tunniksi klo 17-19 heti kisan jälkeen - sitten vaikka tutustumaan Uudenkaupungin kesä- ja rantaelämään jossa mm. ruoka 8) paikkoja löytyy - enemmän infoa tuolta matkailun alta http://uusikaupunki.fi/template_etusivu.asp

SU sitten aamupalamahdollisuus hotellilla ¤ 8,60 per henkilö ellei halua veneessä kokata. Startti kisaan ja kisan jälkeen taas sauna lämpimänä Pietarinkarilla, mahdollisuus vaikka edulliseen kisalounaaseen viimevuoden tapaan, palkintojenjako yms.

Lisäksi tärkeät asiat kuten että mihin kesälomakamoista kisaamisen ajaksi :?:
a) mahdollisuus Pietarinkarilla pistää varastoon tai sitten
b) osa sitten tarvittaessa Akun (Hotelli Aquarius) rantaan otettaviin kuomullisiin-lukittaviin peräkärryihin tai vuokrakonttiin (yöpymis yms).

Kuljetukset saareen ja mantereelle :?:
- järjestetään taas vaikka Busterilla muutamia keikkoja miehistön haut / viennit yms.
- tai sitten vaikka omilla veneillä - matkat 1-2 mailia.

Majoitusmahdollisuus perheenjäsenille tai muille ei veneissä yöpyjille :?:
- Hotelli Aquarius tarjoaa 75 ¤ / 1-2 hlö/vrk, lisävuode 25 ¤ / hlö/vrk
Huonehintaan sisältyy asukas-sauna ( uima-ja poreallas, joten omat uima-asut mukaan) ja aamiainen bufeesta. PS jos tarvitaan perhehuoneita kannattaa varaus tehdä pikaisesti.

Tutustuminen kaupunkiin :?:
- pyritään järjestämään vaikka kaupunkijuna tai muu vaihtoehto tähän.

Muuta :?:
- tähän varmasti palataan

Tästä sitten maanantaina mahdollisuus liittyä mukaan vapaamuotoiseen eskaaripurjehdukseen Uudestakaupungista Ahvenanmaan pohjoiskautta Tukholman saaristoon - lisäinfoa ajatuksista http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1459

Perusideana se että sunnuntaina vielä rentoudutaan saaressa ja pakataan lomakamat ja puuttuvat jäsenet takaisin veneisiin. Maanantai aamupäivällä bunkraukset n. 3 – 4:n päivän ruoat ja muonat ... sitten vaikka Katanpään linnakesaari tai vaikka Jurmo (pohj.) n. 3,5 – 4,5h...

Näin, eli ei muuta kun ilmoittautumaan kisaan ja vaikka pitemmällekin.

Viimevuodesta vielä muistoja täältä http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album277
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Eli linkin http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1629 mukaan FinnExpressejä tulossa ainakin Alma, Arkki, Aurora, Daniela, Katariina, Pikkumyy - lisäksi ainakin kovin tulossa? myös Anneli, Filia ja Lisbeth.
Miten edelliset ja muut?
Ja linkin http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... c.php?t=36 Expressejä tulossa ainkain Exkani, Experience, Helmi, Jalanjalan, Maximus, 4play.
Tiedottakaahan tilanteesta :!:
Kilpailukutsu ja ilmoittautuminen kuntoon tulossa UPS:n sivuille varmasti tämän viikon aikana :wink:
t
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
jaoksman
alokas
Posts: 39
Joined: Sun Jun 04, 2006 16:52 pm
Location: Turku

Post by jaoksman »

Katariina ilmoitettu mukaan 8)

Ilmoittautuminen hoituu näemmä sähköpostin välityksellä.

T. Jari
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vaikka moni on jo ilmoittautunut niin laitetaan nyt tännekin se varsinainen
kilpailukutsu:

http://www.fe83.org/files/KutsuAeFe08.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Eli linkin http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1629 mukaan FinnExpressejä tulossa ainakin Alma, Arkki, Aurora, Daniela, Katariina, Pikkumyy - lisäksi ainakin kovin tulossa? myös Anneli, Filia ja Lisbeth.
Miten edelliset ja muut?

27.6. Uuteenkaupunkiin ilmoittautuneet tällä hetkellä FE83:sia:
Alma, Arkki, Daniela ja Katariina.
Muistakaa että ilmoittautuminen päättyy 5.7. mennessä ja mereltä ei aina muista ilmoittautua :wink: http://www.uusikaupunki.fi/ups/
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olga on tulossa, mutta vielä on aikaa ilmoittautua :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oho, näyttää kohta siltä että UKI:ssa on enemmän veneitä kuin
hangossa. Sinänsä saavutus sillä Hanko on perinteisesti ollut meille
"keskellä suomea". Mainioita kisoja teille!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Voin osallistua veneen siirtämiseen esim. Helsingistä tai Hangosta UKIin päin.

Kisassa olen mukana Annelissa.
Last edited by Rea on Sun Jun 29, 2008 22:55 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja tuollaisia lähtöjä sitten heti ekasta lähdöstä lähtien:

Image

Ja paljon kuvia please!

Luokkamestarin pytty on kiillotettu ottajaansa varten:
Image
(kuvassa puolitiessä)
Pytty kulkee Charlottassa Hankoon, josta joku saa ottaa sen
edelleenkuljetusta varten UKI:iin. Mehän emme sinne valitettavasti
tule.

Ottajalle toive että kaiverruksen yhteydessä hoidettaisiin edellis-
vuoden kaiverrus samalla. Pääsi vähän kröhöm unohtumaan taas.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Onnittelut Ollille, Villelle ja Aleksille ts. Lisbethille luokkamestaruudesta.
Loistava kisaviikonloppu takana ja tarkempaa raporttia varmaan voisi kirjoitella huomenna työajalla :)

Seppo varmaan järjestää jossain vaiheessa paikalta otetut kuvat esille.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jaahans, tehdääs pientä raporttia.

Kisassa siis 6 lähtöä, joista 4 ajettiin lauantaina vaihtelevassa 4-7m/s tuulessa (vaihteli lähinnä lähtöjen välillä, ei lähtöjen aikana) ja 2 sunnuntaina 7-8 m/s tuulessa. Rata-alue oli käytännössä aalloton ja radat suorat, eli sikäli ihanteelliset kisaolosuhteet. Radalla ajettiin periaatteessa 2,5 kierrosta eli maali oli ylämerkillä.
Olgassa Lisbethin tavoin kolmen (kevyen) hengen miehistö, joten keli ei ollut liian kova.

Kisassa 7 venettä, eli enemmänkin voisi olla mutta parempi tämä kuin Albinien 3 venettä mikä oli toki kova pettymys myös albinisteille (etenkin kun toisena päivänä radalla oli käytännössä 2 venettä nimeämättömäksi jääneen Albinin kipparin ollessa ehkä skidisti laitamyötäisessä vielä sunnuntaiaamulla).


Lähtö 1:
Otin aika tappolähdön, paukun tullessa veneen vieressä ja vauhtia 5 solmua. Sen jälkeen sitten vaihtelevasti kryssien ja lensseillä sitten aika normisettiä, mutta ei kyllä kauhean kovaa.
Vauhti ja kulma ei riittänyt Arkin ja Lisbethin (joka kulki kuin unelma) vauhtiin ja Alma sitten painoi lenssillä kovempaa, mikä osittain kyllä johtui että löydettiin aina jokainen reikä kun muut surffasivat kovaa vierestä.
Anneli ei pystynyt vastaamaan kryssillä vauhtiin, mutta yhtälailla lenssillä kulkivat hyvin. Kuitenkin maaliin lopulta neljäntenä, Daniela ja Anneli kohtuu lähellä takana.

Lähtö 2:
Keskitason lähtö, mutta liian keskellä fliittiä ja piti odotella muitten ratkaisua ennenkuin pystyi vendaamaan paaralle.
Olikohan ekan tai toka kryssi kun jotain meni pieleen, vene kulki kolmea solmua styyralla ja vaikka mitä tehtiin, ei vauhtia tullut lisää. Luultavasti ajoin aivan liian ylös, mutta ei silti liian ylös että purje olisi pakannut. Tai sitten osuttiin vaan reikään.
No, hetken ihmettelyn jälkeen venda ja vauhti taas normaali. Siinä vaiheessa kisa oli jo menetetty ja kaikki veneet menneet ohi, eikä sitten lensseilläkään takaa-ajo onnistunut yhtään vaan Katariinakin otti kaulaa.
Tuloksena siis vika sija ja armoton vitutus, etenkin kun sitten jälkikäteen tietää että "normaalilla" sijoituksella tämä lähtö ja yksi styyran kryssi ratkaisi häviön Panulle kokonaissijoituksissa.

Lähtö 3:
Pre-startin aikana laskeskelin sekunteja sopivasti, vähän ennen venettä laskin Annelin alle ja purjeet auki ajoin viereen -> NOUSEE :twisted:
Anneli yli linjan ja lautakunta vähän sooloili ja pakotti Panun kiertämään myös lautakuntaveneen, vaikkei I-lippu ollut ylhäällä, eikä ordereissa mainita mitään sellaisesta.
Krysseillä tiukkaa skabaa Danielan kanssa mutta lensseillä teki välillä tiukkaa. Panu ajoi armotonta takaa-ajoa, mutta väitän yhä että tuuli oli se verran reikäinen ja shiftaileva että mukana oli hieman tuuriakin kun parinsadan metrin ero kutistui maalille tullessa pariksi veneenmitaksi.
Meilläkin oma kryssi meni leikkarin alle, mutta ajoin sitten niin lähelle ja pitkään poijua päin kuin uskalsi (kokoajan seuraten missä Anneli&Daniela ovat) ja viime hetkellä kiskaisin keulan tuuleen ja liikemäärä riitti hyvin linjan ylitykseen. Sama kikka tuli tehtyä myös ykköslähdössä, mutta tällä kertaa sai oikeasti panikoida että menikös tää nyt tässä, kun pahimmillaan olisi hävinnyt 2 sijaa 5 sekuntin aikana.
Tuloksena siis nelossija.
Hauskana kuriositeettina Arkin ja Lisbethin keskinäinen nostatusskaba lenssillä, jonka aikana Alma puikkasi molemmista ohi ajaen suoraan merkille ja otti lopulta myös lähtövoiton :)

Lähtö 4:
Keli hieman koveni, jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt vaihtaa kolmoseen, mutta ei vaihdettu ja se kostautui hieman. Lähtö taas täydellinen, on pakko sanoa että aika moni kisassa mukana olleista kippareista on todella varovaisia ja sitä sai temmeltää aika vapaasti linjalla.
Ehkä kipparien keski-ikä vrt. platu/melges-luokka ja se että veneellä tehdään muutakin kuin kisataan aiheuttaa sen eron aggressiivisuudessa, väittäisin että jos Charlotta ja Paksu-Myy olisi ollut mukana niin veneen luona olisi ollut ruuhkaa.
Taas siis veneen vierestä, kosketusetäisyydellä, paukun tullessa 5,5 solmua vauhtia ja täysi kryssi päällä.
Kryssillä alkoi jo olla ongelmia kun läskiä ei vain ollut.
Ekalla lenssillä alamerkkiä lähestyttäessä jiippasin normaalisti, mutta tuuli shiftasikin oudosti ja yhtäkkiä spinnu olikin rusetilla etustaagin ympärillä, alamerkki jo etuoikealla ja vauhtia 6 solmua.
No, ordereissa ei määritelty yksiselitteisesti radan kiertosuuntaa, joten päätin ottaa harkitun riskin. Spinnu vain jotenkin alas, Ilari keulassa repi purjetta etustaagin ympäriltä kauhealla kiireellä ja alamerkki lähestyi.
Vetäisin sitten jiipin styyralle ilman genuaa, iso kryssisäätöön ja prkl, kierretään sitten alamerkki toisinpäin. Sen verran herrasmies olin, etten nyt lähtenyt vetämään styyra-paara-tilannessa alamerkillä spinnua laskevien Danielan ja Katariinan kanssa, vaan kiersin merkin kauempaa ja kunhan spinnu ja puomi saatiin pois, genua ylös ja menoksi.
Ratkaisu tuotti tulosta ja vaikka Panu olikin jo mennyt menojaan, Daniela ja Katariina olivat ylämerkillä yhä takana ja kun heilläkin oli ongelmia spinnujen kanssa, laskin spinnun jo puolivälissä pois ja maalissa sitten sija 5 pieni DSQ:n pelko perseessä...eipä sellaista tullut ja kisalautakunta tunnusti orderien epämääräisyyden ja pyynnöstä sitten täsmensivät ilmoitustaululle kiertosuunnaksi "normaalin".

Ekan päivän saldona siis 2 tappostarttia ja kelpo suorituksia, yksi Panuntappostartti sekä yksi surkea esitys noin koko lähdön kannalta. Lenssivauhtia ei ollut ja vaikka vene oli varmasti kevein kaikista ja purjeet varmasti "oikein" trimmatut, niin syy kai on sitten hieman alipienessä spinnussa. WHC:ssa yms. saaristokisoissa siitä ei ole niin paljoa haittaa, kun spinnukulmat ovat vaihtelevia mutta radalla, plattiskulmilla se tarkoittaa kai sitä, että mennään "vain" samaa vauhtia tai hitaampaa kuin muut.
Ensi kaudeksi olisi työn alla hankkia uusi spinnu, tällä kaudella on kai pakko kärvistellä tuolla.

Illalla syömään Ukin puolelle, Ekan Kebab&Pizza oli varsin viihtyisä paikka ja annoskoot sopivat. Seppo kuskaili meitä busterilla edestakaisin, joten kiitokset Sepolle. Saareen palattua ryhdyttiin pohjan pesuun vierestä seuraavien albinistien kauhuksi ja vesi oli yllättävän lämmintä.
vartin verran pohjaa hinkattiinkin köliä myöten ja toivottiin parasta.

5:Lähtö

Keli koventunut siihe 7-8 m/s tasolle, kuitenkin ykkösellä vielä kulki joten päätin jatkaa sillä. Starttia ennen normaalien manööverien yhteydessä Almasta ruvettiin vittuilemaan ( :D) joten sopivien ohjausliikkeeitten jälkeen nostatin sitten Alman yli linjan. No, nostatin sitten samalla puolet fleetistä ja kun Lisbethkin oli yli linjan poijun luona, niin yleinen takaisinkutsuhan siitä tuli, prkl.
No eipä paljoa haitannut, nyt pääsi jo hieman slööraamaan linjalla ja paukun tullessa täyteen kryssiin taas ihan yksin. Mutta joku sitten tökki ja yhtäkkiä fleetti olikin niskassa.
Ykkönen oli hieman liikaa meille ja jäätiin kokoajan kulmassa. Panu taas kulki ylipain...ylivoimaisesti kärjessä ja vasta viime metreillä Lisbeth puikkasi voittoon. Onnistuin silti pitämään Danielan ja Katariinan takana, joten vitossijahan taas tuloksena.

Lähtö 6:
Totesin, että aikalailla miten tahansa ryssitään, vitossija on jo plakkarissa ja kun Panu otti edellisessä lähdössä kakkossijan, niin nelossija karkasi tavoittamattomiin ellei Panu kämmäisi jotenkin katastrofaalisesti.
Sarjassamme päätöksiä, jotka yleensä menevät pieleen, 7 minuuttia ennen starttia aloimme vaihtamaan kolmosta eteen (rullalla putkipussin sisällä) ja 2 minsaa ennen lähtöä oltiin valmiina. Lähtö aika normaalia tasoa, ei aivan nappiin, mutta ei huonostikaan.
Kryssillä huomasi että vauhti oli sama kuin ykkösellä mutta vene kulki ylemmäs ja pienemmällä kallistuksella. Ylämerkille tultiinkin sitte kakkosina Lisbethin jälkeen (Aramid-1G on kai hieman latteampi kuin meidän Mylar-1G, joka ei sekään ole mikään pullukka, ja Lisbethissä punttia laidalla 40kg enemmän kuin meillä, joten Lissu pystyi ajamaan ykkösellä tuossa kelissä ongelmitta). Lenssillä eroja ei syntynyt, mutta kryssillä valitsin vähän huonoja linjoja ja Arkki&Alma pääsivät iholle/ohi.
Lenssillä sitten taas hidasteltiin ja Uudenkaupungin AA-kerho karkasi.
Panukin pääsi aika lähelle tullen ihan hirveätä vauhtia takaata ja alamerkiltä lähti kauas oikealle kun taas me mentiin keskeltä.
Maalin lähestyessä huomasin Panun ottaneen meitä rajusti kiinni ja Anneli jo keula kohisten veti styyralla kohti maalia vain vähäsen meitä kauempana, meidän ollessa vielä paaralla kaukana leikkarista.
No, päätin sitten että vähät leikkarista, nyt vaan ajetaan Panua vastaan ja vendasin Annelin päälle toivoen että saataisiin vene liikkeelle nopeasti, ihan sama vaikka ei oltaisi leikkarilla, oltiin kuitenkin Annelia ylempänä joten ei sekään silloin pääsisi.
Kikkakolmonen onnistui ja Anneli pysyi meidän pakkituulissa eikä päässyt sieltä minnekään. Tuulikin kääntyi sopivasti ja vähän huomaamatta oltiinkin hyvin leikkarin yläpuolella ja vaikka jatkuvasti pelkäsin että ryssitään vielä jotain, niin nelossija sieltä silti tuli.

Kokonaissaldona siis 4-7-4-5-5-4 ja sijoituksena 5. sija.
Kokonaisuudessaan meni hyvin, etenkin miehistö hoiti hommansa lähes täydellisesti ja jos sitä vielä itse oppisi purjehtimaankin (lue lukemaan shiftejä, välttelemään reikiä ja trimmaamaan purjeita) niin ehkä Olgakin joskus pystyisi ottamaan sen harppauksen keskikastista mitalisijoille. No, ehkä voisi toki ensin keskittyä pysymään keskikastissa, kun ei se matka pohjallekaan ole pitkä.
Lenssivauhti oli jatkuvasti pettymys ja vaikka kuinka yritin miettiä, en millään keksinyt mitä tehtiin väärin(paitsi kun ajoin reikiin, mutta ei sitä voi 12:ta lenssiä putkeen ajaa kokoajan reikiin), joten ongelman on oltava varusteissa, onko syy sitten vanhan, ehkä pienen, kulahtaneen spinnun (jollainen Annelissakin on ja vauhti paljon meitä parempi) vaiko huonon pohjan tai jotain ihan muuta. Kisan jälkeen keulagastimme kävi vielä uimassa ja hinkkaamassa kölin pohjan puhtaaksi, joten pitää nyt toivoa että pohja pysyisi kunnossa loppukauden...tai ehkä sitä vielä voisi elokuussa käydä pulikoimassa ettei homma jää siitä kiinni.
Edit: Mittailin vähän spinnua ja sivuliikki oli 7,64m pitkä, alaliikki 4,68, muita mittoja en tilanpuutteen vuoksi saanut mitattua. Tiedä sitten miten iso tuo on, mutta jos sivuliikki on 10% pienempi kuin maksimi niin kaitpa siitä voi jollain tasolla approximoida että spinnu lienee joku alle 35 neliöinen. Hmm, saisikohan siitä meidän scandicupista leikattua LYS-spinnun ja milläköhän kustannuksella.

Yhä on kiitettävä Seppoa loistavista oheisjärjestelyistä yms. ja muutenkin kisa oli aivan loistava ja tiukka! Lyhyellä radalla erot eivät kasvaneet merkittävän isoiksi. Tulokset siis lopulta
1. (LM) Lisbeth
2. Arkki
3. Alma
4. Anneli
5. St. Olga
6. Daniela
7. Katariina
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Upeaa, että joku pystyy vielä pari päivää kisan jälkeenkin analysoimaan noin tarkasti! Pitäisi varmaan pyrkiä samaan, mutta valitettavasti asiat (varsinkin huonot ) pyrkivät unohtumaan liian nopeasti. Virheistä pitäisi oppia, mutta kun ei millään muista kaikkia mokia!
Meillä Danielassa oltiin kuitenkin loppujen lopuksi melko tyytyväisiä kokonaisuuteen, vaikka parannettavaa on niin h..vetisti. Varsinkin kaikki lähdöt ja lähes kaikki vendat olivat todella syvältä. Miehistö oli taas kerran uusi, eikä aiempaa kokemusta veneestä. Myös kipparilla on vielä melkoisia vaikeuksia veneen hallinnassa (esim. aina myöhässä lähdöistä, paitsi se yksi,, joka varastettiin). Lisäksi tuli hieman kalustovaurioita, eli spinnupuomin hela hajosi 3. lähdössä ja lopulta spinnu repesi sitten 4. lähdössä. Onneksi vauriot saatiin korjattua. Ensi vuonna yritetään parantaa suoritusta!
Myös meidän puolesta suurkiitokset Ukilaisille hienoista kisoista!
Kaverin kuvaamia kännykkäkuvia on Danielan albumissa. Vilahtaa siellä muutama muukin vene, kuin vain meidän.

terv. Artsi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Nojaa tarkasti ja tarkasti, hyvä että itsekään muistaa missä lähdössä mikäkin kryssi tapahtui jne. :)

Mutta kevennyksenä sitten videota Ollin uimareissusta, oli vain ryökäle mennyt varustautumaan ennalta.
http://www.fe83.org/albums/album328/LM08.wmv
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Täytynee kirjoitella tänne "tuoreeltaan", jos vielä jotain muistan. Lisbeth on siis nyt palannut onnellisesti kotilaituriin.

Kisaa edeltäneenä päivänä tukittiin hotellihuone kaikella sillä täysin välttämättömällä tavaralla, jota ilman kolmihenkinen perhe ei voi veneessä lomaa viettää. Sitten vielä kisapäivän aamuna ladattiin Villen auto ikkunoita myöten täyteen sellaista ryönää, jota ei jaksanut hotelliin kantaa. Vähitellen saatiin vesilinja taas näkyviin. Ennen kisaa lähdettiin hyvissä ajoin treenaamaan. Saatiin esimakua rata-alueen olosuhteista, ja ehdittiin hioa manööverit toimimaan.

Kisa oli hienosti järjestetty, rata oli oikkuilevaan tuuleen nähden hämmästyttävän suora, ja lähtöjä ammuttiin ripeästi, niin ettei tullut aika pitkäksi.

Ihan lähdön tarkkuudella en tapahtumia muista, mutta meillä oli alusta lähtien taktiikkana lähestyä viivaa omassa rauhassa poijun puolelta, ja heittää siinä sitten styyralle ja viivan yli sopivassa raossa. Tätä harjoiteltiin 7 kertaa, joista vain yksi epäonnistui, ja siinäkin saatiin uusi yritys 8) Muut tunkivat ruuhkassa aluksen päästä linjalle, vaikka poijun pää oli suurimmassa osassa lähtöjä edullisempi. Isoa eroa ei kyllä ollut, kun rata oli todella suora, mutta välillä vasen reuna veti muutenkin hyvin. Aleksi taisi tehdä analyysia, että kolmessa ekassa lähdössä vasemmanpuoleisin lähtijä voitti...

Vesi oli saarten suojassa todella sileä, mutta tuuli mutkainen. Charlottan aramidi-G1 oli meillä koko kisan ajan keulassa, ja toimi kuin unelma. Kun aaltoa ei ollut yhtään, sillä päästiin ihan huikeisiin nousukulmiin. Ero dacroniin on kyllä niin iso, että joutuu ehkä ensi kaudeksi hankkimaan keltaista kangasta...

Kolmen hengen miehistö oli aika hyvin työllistetty, Aleksi hoiti keulagastin hommat, taktiikan ja purjeiden nostot, Ville trimmasi ja hoiti loput pianistin hommat. Äijillä oli kädet täynnä, mutta ilo oli seurata kun homma silti toimi upeasti. Mä vaan ajoin, mutta olin silti ihan finaalissa illalla. Paljon ei saanut katsetta irrotettua purjeista, mutta jälkeenpäin olen kelaillut päässäni hauskoja muistikuvia, joissa Aleksi seisoo yhdellä jalalla kannella, käyttää toista jalkaa spinnupuomina samalla kun tunkee oikeaa puomia pussiin... :shock:

Kovin isoja mokia ei mukaan mahtunut, yhden styyra-paara-tilanteen Arkin kanssa möhläsin ekana päivänä, ja rahtilaivan väistössä tuli hölmöiltyä, mutta näihin ei näköjään kisa kaatunut. Villeltä saattaa löytyä meidän trackit, jotka ovat kyllä varmaan yhtä kieroja kuin tuulikin.

Kiitokset Aleksille ja Villelle upeista suorituksista, sekä Sepolle ja UPSille hienosta kisasta ja loistavista järjestelyistä!
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote: Muut tunkivat ruuhkassa aluksen päästä linjalle, vaikka poijun pää oli suurimmassa osassa lähtöjä edullisempi. Isoa eroa ei kyllä ollut, kun rata oli todella suora, mutta välillä vasen reuna veti muutenkin hyvin. Aleksi taisi tehdä analyysia, että kolmessa ekassa lähdössä vasemmanpuoleisin lähtijä voitti...
Mun mielestä rata oli kyllä aina sen verran suora, että sikäli veneen puoli oli parempi ja toisaalta kun sitten pystyi ottamaan täydellisiä startteja veneen luota niin mikäs siinä. Eri asia onkin mitä tehdä sitten startin jälkeen, eli sikäli Aleksin analyysissä ehkä jätetään pois muutamia olennaisia muuttujia (ts. veneitten huonous-faktori, joka vaikuttaa lopputulokseen riippumatta startista/valituista laidoista tms. :) )

Vasen laita noin krysseillä taas ei tarjonnut mitään yleispätevää ratkaisua, Panu veti monesti oikealta paljon paremmin kuin me vasemmalta/keskeltä, eli keskusta nyt oli ainakin väärä valinta monesti.
Post Reply