lazy jack - kannattaako asentaa ja miten?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Lazy jack FEneeseen vai ei?

Kyllä
2
22%
Ei
7
78%
 
Total votes: 9

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

lazy jack - kannattaako asentaa ja miten?

Post by FE-Sillanpää »

Olen seuraillut lazy jackien yleistymistä muutaman vuoden ja testailin hieman alkeellisella köysivirityksellä saalinkien (FE:n verrattain matalalla olevien) editse kiertävää laizkajaakkoa. Jossain tilanteessa, kun köysiviritys oli parhaimmillaan, siitä oli kiistämätöntä etua isoa laskiessa.

Mutta joka tilanteessa siitä oli haittaa nostaessa. Olen tottunut melko huolettomaan ison nostoon jossa feneen ei tarvitse olla piissä - mitään häiritseviä takavantteja tai barduunoita ei joudu varomaan feneen takilassa ja purje liukuu iloisesti ylös vaikka veto jo alkaisi. Nyt lazy jack köydet vaativat tarkkaa piissä nostoa ja vielä takaliikistä auttelua. Piissä ei näin pieni paatti halua pysyä kuin hetken, eikä piissäolosta edes ollut ihan täyttä apua. Ison yläkulma tai jokin latta (ylin läpilatta erityisesti) halusi vilahtaa ärsyttävästi lazy jack köyden väärälle puolelle.

Purin virittelyni ja pidän toistaiseksi linjaa "helppo nostettavuus menee helpon viikkauksen edelle". Silti päätin kysyä teiltä jotka ovat kokeneet kunnolla asennettuja lazy jackeja, että

a) onko kunnollinen lazy jack selkeästi/vain vähän/ei ollenkaan ison nostoa haittaava lisäominaisuus, sekä

b) millainen olisi FE83/FE741 takilan lazy jack parhaimmillaan
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kaikki laitteet jotka viittaavat laiskuuteen ovat pahasta. Paras tapaus oli
vastaantuleva vene 6-7m/s tuulessa hangon läntisellä, veneessä oli
rulla-genoa, rulla-fokka sen sisällä sekä jopa rullaiso. Ei näitäkään oltu
edes jaksettu rullata ulos.

Älä laita laiskajaakkoja, se on ensimmäinen merkki laiskuudesta. Seuraava
on sitten rullagenoa, ja alamäki on valmis. Seuraavaksi ajat vain koneella
joka suuntaan ja lopuksi huomaat että moottorivene on sittenkin aika järkevä
härpätin.






;)
disclaimer: en ole ikinä ollut veneessä jossa laiskajaakkoja
Last edited by harald on Sat Aug 11, 2007 00:00 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote:Kaikki laitteet jotka viittaavat laiskuuteen ovat pahasta. Paras tapaus oli
vastaantuleva vene 6-7m/s tuulessa hangon läntisellä, veneessä oli
rulla-genoa, rulla-fokka sen sisällä sekä jopa rullaiso. Ei näitäkään oltu
edes jaksettu rullata ulos.

Älä laita laiskajaakkoja, se on ensimmäinen merkki laiskuudesta. Seuraava
on sitten rullagenoa, ja alamäki on valmis. Seuraavaksi ajat vain koneella
joka suuntaan ja lopuksi huomaat että moottorivene on sittenkin aika järkevä
härpätin.






;)
Löytyihän se hymiökin sieltä... ;-)

Sinänsä olen Haraldin kanssa samaa mieltä, että laiskuus on pahasta etenkin feneen kokoisessa pelissä.

Kesän alkuun asti olin myös sitä mieltä, että kaikki "rulla"-alkuiset purjeet voi rullata varastoon odottamaan veneen seuraavaa omistajaa, mutta n 1200 nm Atlantilla muutti käsitykseni. Matkapurjehduksessa hyvät rullapurjeet on ihan oikeasti kivat, ei tarvitse miettiä purjeiden vaihtoa ja hyvä rullaiso on yllättävän toimiva etenkin isommassa veneessä. Reivaaminen on aika leppoisaa, senkun kääntää vinssiä. Ehkä perhekäyttöön tarkoitetussa feneessäkin rullagenua täyttää tarkoituksensa, mutta en minä noin pieneen isoon vielä laiska-jaakkoja asentaisi, enkä kyllä sitä rullagenuaakaan kaipaisi... But that's just me...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, voititteko 1200nm kisan rullapurjeilla? ;) Eihän kukaan, kai, purjehdi atlantin
yli 1200nm ilman naapuriveneitä (gentlemen, we have a race)?

Ymmärrän oikeasti että isommissa veneissä rulla on tarpeellinen, kun purjekoot
alkavat olemaan niin suuria ettei niitä yksin voi siirrellä kannella jne. Mutta FE83:
en tapauksessa pitäisin asiat mahdollisimman urheilullisina (yksinkertaisina
ja idiootti- sekä toimintavarmoina) jottei laiskuusmörkö hiipisi pikkuhiljaa
olkapäälle.

Kaikki ekstralaitteet kuten rullat, laiskajaakot jne menevät kuitenkin rikki jossakin
vaiheessa. Jos jotain menee rikki kilpailussa, niin hyvä on, meillä on esimerkiksi
Aleksi. Mutta perheen kanssa... En halua mitään laitteita sellaiseen purjehdukseen,
en siis yhtään ylimääräistä. Isopurje, kolmonen ja spinnu, se on siinä...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: lazy jack - kannattaako asentaa ja miten?

Post by Panu »

FE-Sillanpää wrote: Olen seuraillut lazy jackien yleistymistä muutaman vuoden ja testailin hieman alkeellisella köysivirityksellä saalinkien (FE:n verrattain matalalla olevien) editse kiertävää laizkajaakkoa. Jossain tilanteessa, kun köysiviritys oli parhaimmillaan, siitä oli kiistämätöntä etua isoa laskiessa.
Tervehdys

Laiska jaakkoja en ole osannut kaivata Fe:hen viimeiseen 21 vuoteen. Käyttäisin säästyneet rahat vaikka miehistön "kulttuuri rahaston" virkistys käyttöön. Näin pieneen veneeseen täysin tarpeettomat vempaimet. Ihan oikeesti tuo iso purjehan on aivan nenäliina kokoinen, eikä sen nosto taikka viikkaus puomille ole koskaan ollut kummoinenkaan operaatio. Jos viikkaus tuntuu pahalta / hankalalta, niin tervetuloa Annelin katsomaan miten siitä suoriudun alle 3 min. Tarvittaessa tulen jopa sinun veneeseen näyttämään mallisuorituksen.

Ei. Ei kyse ole minusta laiskuudesta ja sen kammoisuudesta veneessä vaan ihan tarpeettomuudesta. En ole itse osannut ajatella, että levällää oleva purje olisi mitenkään ongelmallinen varsinkin kun se on pienikokoisena helppo panna pakettiin. Itse asiassa laskajaakot olisivat vain tiellä purjetta viikattaessa!

Tilanne on aivan toinen, kun purjeella alkaa olla kokoa ja painoa (esim: yli 40m2/40kg). Silloin alan jo ymmärtää kyseisien vempaimien päälle.

Sanalla laiskuus on yleisesti turhan negatiivinen kaiku. Itse kannatan tiettyä luovaa laiskuutta, koska se on niitä aidoimpia eteenpäin vieviä voimia :wink:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote:No, voititteko 1200nm kisan rullapurjeilla? ;) Eihän kukaan, kai, purjehdi atlantin
yli 1200nm ilman naapuriveneitä (gentlemen, we have a race)?
Vähän OT, mutta kun kerran kysyit:

Paperilla nopeampi vene (eikä mitään rullapurjeita) jäi reilun 12h, eli tottakai oli kisa ja luonnollisesti voitettiin! 8) Henkinen voitto oli sitä suurempi, kun me syötiin oikein hyvin joka päivä kunnon ruokaa eikä mitään säilykkeitä ja tämä kävi ilmi vasta määränpäässä...
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Entä ylösnoston hankaluus?

Post by FE-Sillanpää »

Hei, tähän mennessä jo selvä peli, että helpotus viikkauksessa on äänestetty tarpeettomaksi. Ei se etu minustakaan ollut niin merkittävä. Ehkäpä siis juuri ison maltillisen koon vuoksi.

Entä onko sitten kellään kokemuksia lazy jackeista ja ison nostosta niiden kanssa?
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Re: Entä ylösnoston hankaluus?

Post by Mikko »

FE-Sillanpää wrote:Hei, tähän mennessä jo selvä peli, että helpotus viikkauksessa on äänestetty tarpeettomaksi. Ei se etu minustakaan ollut niin merkittävä. Ehkäpä siis juuri ison maltillisen koon vuoksi.

Entä onko sitten kellään kokemuksia lazy jackeista ja ison nostosta niiden kanssa?
Meillä on pari kautta ollut suunnilleen saman kokoisessa veneessä (Artina 29 spec) lazy jackit ja zip bag ja itse olen kyllä kokenut ne erittäin käteviksi. Tosin luultavasti zip bagilla on enemmän tekemistä käyttäjäkokemuksessa, kuin pelkillä lazy jackeilla. Kunhan vaan mastolla katsoo, että purje jakautuu ratsastajien väleistä molemmille puolille tasaisesti, ei purjetta tarvitse käytännössä viikata ollenkaan. Riittää, että vetää sen suoraksi. Aiemmin veneessä ei ollut dirkkiä, eikä rodkickiä ja silloin ainakin ison laskeminen ja viikkaaminen oli varsin vastenmielistä puuhaa jos vähänkin puhalsi.

Nostaminen ei mielestäni ole ongelma, mikäli laiskat jaakot (eikös Teerenpelistä saa tämän nimistä olutta?) kiinnittää riittävän leveälle, eli saalinkien päihin. Meillä on tosin myös barskat, joten nostaessa pitää olla joka tapauksessa tarkkana. Silti riittää, että vene on ihan piissä vaan aina sen fallin kiskaisun ajan, kun ison toppi menee lazy jacksien / barskojen kiinnityskohdan ohi.

mikko
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Entä ylösnoston hankaluus?

Post by Panu »

Mikko wrote: ... Kunhan vaan mastolla katsoo, että purje jakautuu ratsastajien väleistä molemmille puolille tasaisesti, ei purjetta tarvitse käytännössä viikata ollenkaan. Riittää, että vetää sen suoraksi.
Tervehdys

Juuri tästä on kysymys ja ei siihen laiska jaakkoja tarvita.

Purje jaetaan ratsastajien avulla vasemmalle ja oikealle tasaisesti ja vedetään suoraksi takaliikistä aloittaen alhaalta puomin päästä edeten kohti mastoa. Syntyneet "laskokset" sidotaan kuminauhalla (kolme kumpparia riittää FE:hen) nippuun, ettei tuuli niitä levittele. A'vot ja purje on viikattu, eikä hommaan todellakaan saa hukattua muutamaa minuuttia enempää aikaa.

Jos oikein haluaa hifistellä, niin kumpparit kannattaa painaa ylhäältä alaspäin puomin molemmin puolin ja kiinnittää alapuolelta. Näin syntyy huomattavasti vähemmän purjetta rypistäviä ruttuja kuin alhaalta ylöspäin vedettäessä :idea:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: Entä ylösnoston hankaluus?

Post by FE-Sillanpää »

Mikko wrote: Nostaminen ei mielestäni ole ongelma, mikäli laiskat jaakot kiinnittää riittävän leveälle, eli saalinkien päihin.
Ok, tämä kiinnitystapa varmasti helpottaisi nostossa. FE:n takilassa saalingit ovat kyllä kovin matalalla. En usko, että FE:n saalinkien päihin kiinnitetty lazy jack olisi enää riittävän kireä varsinaiseen tarkoitukseensa. Sitä löysäähän varmasti tarvittaisiin sen verran, että puomi vielä pystyisi kulkemaan vastakkaiselle puolelle myötätuuliasentoon. Havaitsin omassa kokeiluversiossani että liian löysä lazy jack on ihan susi. Zip bag voisi tehdä siinäkin positiivisen poikkeuksen.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Sprayhood lisätekijänä

Post by FE-Sillanpää »

Panu wrote: Syntyneet "laskokset" sidotaan kuminauhalla (kolme kumpparia riittää FE:hen) nippuun, ettei tuuli niitä levittele.
Yksi syy miksi lähdin tätä lazy jackia kokeeksi virittämään on se, että feneessämme on sprayhood. Se on niin lähellä puomia, että varsinkin sen kohdalla kuminauhoja saa olla huomattavasti tiuhemmassa. Vaikka puomin säilytyspaikka satamassa onkin aina niin reunassa kuin levanki sallii, tulee kuitenkin kuminauhojen olla tarkasti ja tiukasti paikallaan sekä puomin vedettynä mahdollisimman ylös (sen minkä kickrod sallii). Kolme ei siis riitä. Muuten puomilta muutaman sentin alas luiskahtava takaliikki hivelee sprayhoodin yläpintaa kulutellen kummastakin lankoja poikki ... sekä häiriten peräsviitin n:o 741 nukkumarauhaa.
Guest

Re: Sprayhood lisätekijänä

Post by Guest »

FE-Sillanpää wrote: Kolme ei siis riitä. Muuten puomilta muutaman sentin alas luiskahtava takaliikki hivelee sprayhoodin yläpintaa kulutellen kummastakin lankoja poikki ... sekä häiriten peräsviitin n:o 741 nukkumarauhaa.
En osaa oikein hahmottaa tilannetta, mutta omassa veneessä sidon isopurjeen (23 m2) kahdella hihnalla, joka riittää aivan erinomaisesti pitämään purjeen puomin päällä. Toisessa kisapurjeessa on yksi ja toisessa kaksi läpilattaa. Viikkaaminen puomin päälle kestää enintään pari minuuttia ja teen sen yleensä aina yksin.

Ostettaessa veneessä oli LJ:t, joiden kanssa tuskailin viime syksyn. Hankaloitti sekä purjeen nostoa, että viikkausta. Nostossa läpilatta meni helposti väärälle puolelle ja purjetta ei helposti saanut viikattua purjetta säästävän "pehmeästi", varsinkaan yksin, vaan narujen kohdalle tuli vekit. Ehkä asennus ei ollut optimaalinen, mutta ei ollut intoa parannella.

Lisäksi puomipussin laittaminen oli vaikeampaa. Tähän tietysti auttaisi zip-bag, mutta tuollaista en purjehtiessa suostu veneessä pitämään.

Ainoa etu oli siinä, että laskettaessa purje ei tule kannelle, mutta se on vain ajoituskysymys eli antaa tulla kannelle sellaisena hetkenä, että haittaa ei ole.

Olen viikannut paljon isompiakin isopurjeita (ainakin 35 m2) yksin ilman ongelmia ja LJ:tä. Purje tosin oli Kevlaria. Tukeva dacroniso noin suurena alkaa ehkä olla jo hieman raskas yksin viikattavaksi.

Joakim
Guest

Re: Sprayhood lisätekijänä

Post by Guest »

Anonymous wrote:
FE-Sillanpää wrote: Kolme ei siis riitä. Muuten puomilta muutaman sentin alas luiskahtava takaliikki hivelee sprayhoodin yläpintaa kulutellen kummastakin lankoja poikki ... sekä häiriten peräsviitin n:o 741 nukkumarauhaa.
En osaa oikein hahmottaa tilannetta, mutta omassa veneessä sidon isopurjeen (23 m2) kahdella hihnalla, joka riittää aivan erinomaisesti pitämään purjeen puomin päällä. Toisessa kisapurjeessa on yksi ja toisessa kaksi läpilattaa. Viikkaaminen puomin päälle kestää enintään pari minuuttia ja teen sen yleensä aina yksin.

Joakim
Itse käytän puomilla itse tehtyä "krokotiilikuminauhaa". Tämä helpottaa oleellisesti puomille sitomista. Alla kuva:

--I---I---I---I--

jos kuvasta jäi jotain epäselvää tässä verbaalinen selostus:

-tarvitaan hieman puomia lyhyempi pätkä kumiköyttä, molempiin päihin haka. Haka voi olla muovia, tai mitä sattuu tarvelaatikosta löytymään.

-kuminauha vedetäänheti puomin alapuolella maston ympäri ja laitetaan haalla itseensä kiinni (voidaan myös laittaa suoraan mastoon kiinni jos sopiva kiinnityskohta tarjolla).
-kuminauhan toinen pää laitetaan haalla kiinni puomin takapäähän.
-etu- ja takapään haat tulee olla erilaisia tai värisiä jotta käyttäjä tietää heti kumpi pää on kumpi.

-kumiköyteen on sopivin välimatkoin sidottu poikittain lyhyemmät kumiköyden pätkät, joiden päätyyn laitettu muovihaat. Näillä lyhyillä pätkillä sidotaan purje puomille.

Eli miten homma toimii?

1) Kun purje on ylhäällä krokotiiliköysi kiinnitetään puomin alle käyttäen hakoja.
2) Kun purje on laskettu, poikittaisilla kumiköysillä purje sidotaan puomiin.

Miksi?

tällä mekanismilla sidetarpeet ovat aina paikalla, ovat oikean pituisia ja aina tallessa. Eli kun kerran virittää krokotiiliköyden optimiksi, se toimii aina ja jatkuvasti kuin junan vessa.

jos käyttäjä on laiska niin virityksen voi jättää purjehtiessakin puomin alle roikkumaan. Ei haittaa käyttöä, ja on aina valmiina. Esteetikot vetävät sen talteen.

Näillä vehkeillä ison lasku laskostaminen sujuu alle parissa minuutissa. Myös nosto sujuu nopeammin, haat auki ja ylös, eikä tarvi huolehtia mihin sidetarpeet laittaa, ja mistä ne löytää myöhemmin

Kuinka moni käyttää tätä sydeemiä?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Sprayhood lisätekijänä

Post by Olli »

Anonymous wrote:Itse käytän puomilla itse tehtyä "krokotiilikuminauhaa". Tämä helpottaa oleellisesti puomille sitomista. Alla kuva:

--I---I---I---I--
Jos joku haluaa kokeilla tuollaista, niin mulla on jossain vajan perukoilla juuri tuollainen ylimääräisenä. Löytyi joskus veneestä, enkä ole kertaakaan tarvinnut, kun kaksi kumilenkkiä riittää FE:ssä hyvin.

FE:n purjeen laskostaa nätisti parissa minuutissa, jos on yksin. Sitten jos veneessä on enemmän käsipareja, menee neljä minuuttia 8) Mitä enemmän kokkeja...

Jos sprayhood on ongelmana, niin lähtisin kyllä ensin säätämään sitä kikkatankoa niin, että puomin saa ylemmäs...
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Krokotiili käytössä

Post by FE-Sillanpää »

Jep. Krokotiilikuminauhaa käytetään. Joskus ollaan esteetikkoja, joskus taas laiskoja. Kiktankoa taas ei voi paljoa nostaa ettei ala muistuttamaan kahvelipurjetta. Koko tämä keskustelu on "virittely"henkinen, mitään varsinaista ongelmaa minullakaan ei ison kanssa ole. Olemme ihan kavereita.

Luin jostain toiselta keskustelupalstalta keväällä pois heitetyistä lazy jackeista ja ihmettelin tuolloin että miksi. Sitten siis kokeilin. Oma kokeilu toi jo käsityksen siitä, miksi niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä ja tuossahan (lainaus)

" Hankaloitti sekä purjeen nostoa, että viikkausta. Nostossa läpilatta meni helposti väärälle puolelle ja purjetta ei helposti saanut viikattua purjetta säästävän "pehmeästi", varsinkaan yksin, vaan narujen kohdalle tuli vekit. .... Lisäksi puomipussin laittaminen oli vaikeampaa."


tuo asia nyt on harvinaisen selvästi kuvattu.
Post Reply