Yleistä keskustelua kilpapurjehduksen tulevaisuudesta
Ottamatta suoraan kantaa itse WHC:n luokkajakoon niin kyllä tämä iso keskustelun aihe on AMP:ssakin. Tämä sekä LYS että ORC. Fakta on vaan se että meille tuleva uusi venekanta on "alkaen" noin 31 jalkaa ja siitä ylöspäin. Ja eniten uutta kalikkaa tulee tuonne 34-40 jalan tienoille.
Tähän sitten lisämausteen tuo se, että kun alle 30-jalkaisia kisaveneitä on yllä olevasta johtuen yhä vähemmän niin toisaalta yli 40-jalkaiset ovat keskimääräistä laiskempia kisaamaan.
Tähän sitten lisämausteen tuo se, että kun alle 30-jalkaisia kisaveneitä on yllä olevasta johtuen yhä vähemmän niin toisaalta yli 40-jalkaiset ovat keskimääräistä laiskempia kisaamaan.
Pakko todeta tähän, että enpä tiedä onko tämä syy vai seuraus. Eli että onko vaan pienten kisaaminen hyytynyt kun selkeästi fokus on isommissa ja kalliimmissa kalikoissa?Kimmo L wrote:Tähän sitten lisämausteen tuo se, että kun alle 30-jalkaisia kisaveneitä on yllä olevasta johtuen yhä vähemmän...
Jos mietitään kölivenetasoituspurjehduksen suosion kehittymistä pitkällä tähtäimellä, olisi hyvä miettiä myös sub 30 -veneiden, eli ns entry levelin tulevaisuutta. Niitä on kuitenkin rannat väärällään ja melkein mistä tahansa kiposta on väännettävissä tehoja irti aika maltillisella panostuksella. Ja toi on siksi juuri se luokka, missä mielestäni asuu isossa mittakaavassa myös tulevaisuuden kilpapurjehduksen potentiaali. Aika harva kuitenkaan menee ostamaan 60-80 000 e laitetta kokeillaakseen pari kautta skabaamista. Sen sijaan 10-20 t voisi joku snadi porukka laittaakin likoon testaillakseen. Tällä hetkellä näyttää vaan aika pahalta tuon jengin osallistujamäärien kehitys ainakin Helsingin alueen LYS-skaboissa (harjoituskilpailuja lukuun ottamatta).
ORC-keskustelu on sitten asia erikseen ja siitähän jutellaan jo toisessa threadissa. Mielestäni olisi ihan hyvä, että tätäkin asiaa lähestyttäisiin siten, että tarjottaisiin luonnollinen ja järkevä polku siirtyä "hölkkäkisoista" "oikeisiin skaboihin". Myös pienille veneille.
Ville
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Tässä voisi olla myös sellainen tulevaisuuskuvio, että FEneen kokoisia voi pitää vielä kohtuuvaivalla "kakkosveneenä" tai siis kilpapurjehdusmielessä "ykkösveneenä" ja isompi paatti varustetaan sitten cruising-osastolle. Kimppaomistukset vielä tuhon päälle helpottamaan kunnostus-, finanssi- ja miehistöasioita. Meinaan, ettei nämä kasimetriset vessakopittomat perähytittömät nyt niin kovia matkaveneitä ole ainakaan kaikkien mielestä.villee wrote:Jos mietitään kölivenetasoituspurjehduksen suosion kehittymistä pitkällä tähtäimellä, olisi hyvä miettiä myös sub 30 -veneiden, eli ns entry levelin tulevaisuutta. Niitä on kuitenkin rannat väärällään ja melkein mistä tahansa kiposta on väännettävissä tehoja irti aika maltillisella panostuksella. Ja toi on siksi juuri se luokka, missä mielestäni asuu isossa mittakaavassa myös tulevaisuuden kilpapurjehduksen potentiaali.
Tätäkin on mietitty! Ja vieläpä useaan otteeseen...FE-Sillanpää wrote:Tässä voisi olla myös sellainen tulevaisuuskuvio, että FEneen kokoisia voi pitää vielä kohtuuvaivalla "kakkosveneenä" tai siis kilpapurjehdusmielessä "ykkösveneenä" ja isompi paatti varustetaan sitten cruising-osastolle. Kimppaomistukset vielä tuhon päälle helpottamaan kunnostus-, finanssi- ja miehistöasioita. Meinaan, ettei nämä kasimetriset vessakopittomat perähytittömät nyt niin kovia matkaveneitä ole ainakaan kaikkien mielestä.
Näissä meidän kasarishitboxeissa on nimittäin kilpapurjehduksen kannalta kyllä tiettyjä (kustannuksellisia ja riskinhallinnallisia) etuja.
Kunnon sarjat vaan kehiin <=1.14 -klassille!
Kyllä silleen elämän taloudellisetkin realiteetit voivat vaikuttaa tuohon isojen veneitten kisaintoon.
Kyllä sopivilla tuloilla ostaa vaikka minkälaisen kiljun lainarahalla mutta pankki tuskin antaa lainaa kisapurjeisiin. Siinä saa sitten olla jo kohtalaisen hyvässä asemassa että omasta kukkarosta rahoittaa 40 jalkaisen veneen kisaprojektia itsekseen ja sitten taas kimppaprojekti tarkoittaa sitä että moni potentiaalinen kilpailija sitoutuu kimppaan ja näin ollen eivät kisaa omilla veneillään (tai eivät edes hanki sellaista vaikka se taloudellisesti olisi silti mahdollista). Ja jos on voimakasta kisataustaa niin ei sitä välttämättä edes tahdo lähteä radalle jollain veistämön perus-räteillä tai vanhoilla pusseilla jos vene on ostettu käytettynä. Ja on siinä sitten se miehistöpuolikin, MM-kisoissa TP52:iakin katsottiin vähän sillä silmällä että onhan se ihan kiva vene purjehtia 15 parhaan ammattipurjehtijakaverin kanssa. Mutta siis käytännössäkin on se ~10 hengen miehistörotaation pyöritys kaveri/kumminkaima-akselilla aika iso projekti ja ei taida montaa venettä olla jotka pystyvät vetämään kokonaisen kauden läpi ilman gastiongelmia. Tiivistäen vähän tuntuu että tilanne on sellainen missä kaikki häviävät.
Näissä <30 jalan shitboxeissa on se hyvä puoli että kisaprojektia rahoittaa ihan palkkatuloilla ja kisaporukka on 3-4 henkeä, mutta kun imago on mitä on, niin kisainnon kasvatus on haastavaa vaikka Albinit siinä hetkellisesti onnistuivatkin.
Mutta ottaisin kyllä sitten vielä kolmannenkin aspektin, eli kisajärjestelyt, se kun tuntuu olevan sellainen suo että hyvin läheltä tilannetta seuraavana tuntuu että on vain ajan kysymys kunnes oikeasti homma leviää käsiin kun järjestelijöitä ei enää löydykään. Ensin kilpaileminen ei jostain syystä kiinnosta aloittelevia purjehtijoita, jo olemassaoleva kilpailijaporukka kasaantuu isompiin veneisiin ja/tai eri luokkiin ja näkee sitten kisattomat viikonloput ansaittuna lomana niin ollaan tilanteessa että ei enää olekaan oikein ketään jota saa raahattua viikonlopuksi järkkäämään niitä kisoja.
Hmm, tämä keskustelu pitänee siirtää pois WHC:sta, minnekäs sen laittaisi...
Kyllä sopivilla tuloilla ostaa vaikka minkälaisen kiljun lainarahalla mutta pankki tuskin antaa lainaa kisapurjeisiin. Siinä saa sitten olla jo kohtalaisen hyvässä asemassa että omasta kukkarosta rahoittaa 40 jalkaisen veneen kisaprojektia itsekseen ja sitten taas kimppaprojekti tarkoittaa sitä että moni potentiaalinen kilpailija sitoutuu kimppaan ja näin ollen eivät kisaa omilla veneillään (tai eivät edes hanki sellaista vaikka se taloudellisesti olisi silti mahdollista). Ja jos on voimakasta kisataustaa niin ei sitä välttämättä edes tahdo lähteä radalle jollain veistämön perus-räteillä tai vanhoilla pusseilla jos vene on ostettu käytettynä. Ja on siinä sitten se miehistöpuolikin, MM-kisoissa TP52:iakin katsottiin vähän sillä silmällä että onhan se ihan kiva vene purjehtia 15 parhaan ammattipurjehtijakaverin kanssa. Mutta siis käytännössäkin on se ~10 hengen miehistörotaation pyöritys kaveri/kumminkaima-akselilla aika iso projekti ja ei taida montaa venettä olla jotka pystyvät vetämään kokonaisen kauden läpi ilman gastiongelmia. Tiivistäen vähän tuntuu että tilanne on sellainen missä kaikki häviävät.
Näissä <30 jalan shitboxeissa on se hyvä puoli että kisaprojektia rahoittaa ihan palkkatuloilla ja kisaporukka on 3-4 henkeä, mutta kun imago on mitä on, niin kisainnon kasvatus on haastavaa vaikka Albinit siinä hetkellisesti onnistuivatkin.
Mutta ottaisin kyllä sitten vielä kolmannenkin aspektin, eli kisajärjestelyt, se kun tuntuu olevan sellainen suo että hyvin läheltä tilannetta seuraavana tuntuu että on vain ajan kysymys kunnes oikeasti homma leviää käsiin kun järjestelijöitä ei enää löydykään. Ensin kilpaileminen ei jostain syystä kiinnosta aloittelevia purjehtijoita, jo olemassaoleva kilpailijaporukka kasaantuu isompiin veneisiin ja/tai eri luokkiin ja näkee sitten kisattomat viikonloput ansaittuna lomana niin ollaan tilanteessa että ei enää olekaan oikein ketään jota saa raahattua viikonlopuksi järkkäämään niitä kisoja.
Hmm, tämä keskustelu pitänee siirtää pois WHC:sta, minnekäs sen laittaisi...
Olet valitettavasti hyvin oikeasssa. Jotenkin tekisi mieli luoda tästäkin syystä linjaus ainakin LYStittelyn osalta että "less is more".Petri wrote:Mutta ottaisin kyllä sitten vielä kolmannenkin aspektin, eli kisajärjestelyt, se kun tuntuu olevan sellainen suo että hyvin läheltä tilannetta seuraavana tuntuu että on vain ajan kysymys kunnes oikeasti homma leviää käsiin kun järjestelijöitä ei enää löydykään.
Todettaisiin kollektiivisesti että järjestetään kunnolla muutaman aktiivisen pursiseuran kesken muutama isohko regatta, jonne sitten haalitaan tavalla tai toisella kaikki kisaavat venekunnnat. Lista olisi helpo muodostaa vaikka niistä kisoista joissa on vielä tällä hetkellä paljon veneitä (Emäsalo, HTR, karvalakki, jne) ja ehkä pari runner-uppia? Sitten lisäksi tietysti tiistis- ja whc-sarjat, joista voisi poistaa "harjoitus"-etuliitteen. Siinä olisi sisältöä varmasti kaikille riittävästi ja porukka saisi nuo järjestettyä.
Lisäksi tietysti olisi OD- ja ORC-lähdöt, mutta ne nyt on muutenkin asia erikseen.
Btw, tiistiksen osalta muuten ollaan ensi kaudeksi suunnittelamassa vähän kehitystä, jotta saataisiin lisää porukkaa mukaan. Isoa fleettiä ja kokonaistuloslaskentaa ei hajoteta, mutta peliin tuotaneen 1- ja 2- lähdökohtaiset tuloslistat. Idealla: lisää voittajia, lisää kivaa. Ja lisää oikeudenmukaisuuttakin: 1.00 LYS kisaa vähän hassusti 1.42sta vastaan...
Mihinköhän threadiin tämä keskustelu menisi?
ville
Tähänvillee wrote: Mihinköhän threadiin tämä keskustelu menisi?
ville
Regattamallissa haaste on sitten löytää sitä vapaa-aikaa, mutta siltä osin olen samaa mieltä että less is more eli jonkinlaista tehostusta voisi harrastaa. Toisaalta sitten taas ongelmaksi tulee että jos kisaviikonloppuja on vähemmän, niistä voi osa jäädä väliin muista syistä johtuen joten sitten harmitellaan sitä kun kisoja on niin vähän
Ei oo helppoo.
Valitettavasti hitaampien (LYS<1.15, GPH>700) veneiden kisaamisella pääkaupunkiseudulla on varsin huono historia viimeisen reilun 10 vuoden ajalta kaikissa ei-iltakisoissa.
Aikanaan oli IMS4-luokka, mutta se kuoli olemattomaan osallistumiseen. Viimeisenä vuotena 2000 oli hurjat kolme osallistujaa, joista kaksi ajoi enemmän kuin yhden kisan: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82
Toki tuolloin oli vielä IMS3:ssa aika runsaasti "hitaita" veneitä: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82
Muutama vuosi myöhemmin IMS3:n rajaa piti siirtää nopeampaan suuntaan, jotta luokassa riittäisi veneitä.
Sitten oli Espoo LYS Ranking, jossa loppuaikoina erityisesti pieni luokka oli varsin vähälukuinen. Tässä taitaa olla viimeisen Espoo Rankingin tulokset: http://www.meritie.org/index.php?option ... &Itemid=77
Pikkuluokassa kahdessa kisassa ei ketään, yhdessä 2, yhdessä 3 ja lopuissa kolmessa 6-11.
Hetken aikaa Expressit tosiaan kukoistivat jopa yli 20 veneen fleeteillä, mutta nekin ovat kuihtuneet alle kymmeneen.
Aika moni 2000-luvun alun aktiivisesta ko. luokan kisaajasta on hankkinut nopeamman veneen. Aika moni on myös lopettanut (varsinkin Expresseissä). Uusia taas ei hirveästi ole tullut, varsinkaan LYS/ORC-puolelle.
Aikanaan oli IMS4-luokka, mutta se kuoli olemattomaan osallistumiseen. Viimeisenä vuotena 2000 oli hurjat kolme osallistujaa, joista kaksi ajoi enemmän kuin yhden kisan: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82
Toki tuolloin oli vielä IMS3:ssa aika runsaasti "hitaita" veneitä: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82
Muutama vuosi myöhemmin IMS3:n rajaa piti siirtää nopeampaan suuntaan, jotta luokassa riittäisi veneitä.
Sitten oli Espoo LYS Ranking, jossa loppuaikoina erityisesti pieni luokka oli varsin vähälukuinen. Tässä taitaa olla viimeisen Espoo Rankingin tulokset: http://www.meritie.org/index.php?option ... &Itemid=77
Pikkuluokassa kahdessa kisassa ei ketään, yhdessä 2, yhdessä 3 ja lopuissa kolmessa 6-11.
Hetken aikaa Expressit tosiaan kukoistivat jopa yli 20 veneen fleeteillä, mutta nekin ovat kuihtuneet alle kymmeneen.
Aika moni 2000-luvun alun aktiivisesta ko. luokan kisaajasta on hankkinut nopeamman veneen. Aika moni on myös lopettanut (varsinkin Expresseissä). Uusia taas ei hirveästi ole tullut, varsinkaan LYS/ORC-puolelle.
Teemme juuri KoPussa kyselyä jäsenistöllemme mm. kisaamisen motiiveista. Tämä on ihan mielenkiintoista. Kaiketi nimittäin tässä on se tilanne, että etenkin pienten veneiden kilpapurjehdus pitäisi "keksiä uudestaan". Tai sitten todeta, ettei kiinnosta.Joakim wrote:Valitettavasti hitaampien (LYS<1.15, GPH>700) veneiden kisaamisella pääkaupunkiseudulla on varsin huono historia viimeisen reilun 10 vuoden ajalta kaikissa ei-iltakisoissa.
Tuo esittämäni juttu oli yksi ajatus. Toinen vaihtoehto on keskittyä tosissaan iltasarjoihin, mikä ei sekään ole lainkaan hullumpi idea.
Tästä syystä herääkin kysymys, että kuka enää kölivenetasoituskisaa 10 v päästäJoakim wrote:Aika moni 2000-luvun alun aktiivisesta ko. luokan kisaajasta on hankkinut nopeamman veneen. Aika moni on myös lopettanut (varsinkin Expresseissä). Uusia taas ei hirveästi ole tullut, varsinkaan LYS/ORC-puolelle.
ville
Kuten tuossa aikaisemmin totesin niin maahan tulevan uuden kaluston keskikoko on kasvanut koko ajan ja sub-30 jalkaisia ostetaan todella vähän.
Noita toki rannoilla on vielä paljon mutta aika vähän on kilpailukuntoista tai sellaista joilla olisi kiva kisata. Mm. Albin Vega oli aikoinaan iso OD-luokka Gotland Runtissa mutta ei noita nykyään kilparadoilla näy.
Jos katsotte vaikka tuosta linkistä:
http://www.bavariasverige.se/en/sailboa ... la-diva/24
niin on oikein sääli että tuollaista kalustoa ei juuri osteta, varsinkaan kilpailtavaksi.
Noita toki rannoilla on vielä paljon mutta aika vähän on kilpailukuntoista tai sellaista joilla olisi kiva kisata. Mm. Albin Vega oli aikoinaan iso OD-luokka Gotland Runtissa mutta ei noita nykyään kilparadoilla näy.
Jos katsotte vaikka tuosta linkistä:
http://www.bavariasverige.se/en/sailboa ... la-diva/24
niin on oikein sääli että tuollaista kalustoa ei juuri osteta, varsinkaan kilpailtavaksi.
Ei kisaaminen ainakaan IMS/ORC:ssa ja tuskin LYSissäkään ole yleisesti vähentynyt 2000-luvulla. Se on vain siirtynyt nopeimpiin veneisiin. En siis ole mitenkään huolissani yleisesti tilanteesta 10 v kuluttua, mutta pienien osalta ei näytä kovinkaan hyvältä.villee wrote: Tästä syystä herääkin kysymys, että kuka enää kölivenetasoituskisaa 10 v päästä
Ainakin ORC:ssä kehitys on selvästi pidemmällä Keski-Euroopassa. Kroatian MM-kisoissa 2011 120 veneestä vain kolme oli GPH-luvultaan yli 650. Italian mestaruuskisoissa hitaimmat olivat First 34.7 ja vastaavat: http://www.cnrt.it/pub/Campionati%20Ita ... ruppoB.pdf
Alle 1,15 veneet C/R-käytössä eivät kuitenkaan ole enää yleisessä suosiossa, koska matkakäytössä valtaosa kaipaa yli 30-jalkaista, jotka nykyään menevät yli 1,15:n. Ne jotka eivät mene, eivät taas hirveästi houkuttele kisaamiseen, varsinkaan radalla.
Puhtaaksi kisaveneeksi (ainoa vene tai kakkosvene) FE ja vastaavat taas tuntuvat aika erikoiselta valinnalta. Halpaan ratakisaamiseen lienee järkevintä hankkia 606, H-vene tai vastaava. Melgesilläkin kisaaminen lienee halvempaa kuin FE:llä. 606 ja Melgesin saa helposti ylös kisan jälkeen ja muutenkin noista on paljon vähemmän riesaa kakkosveneenä kuin FE:stä ja vastaavista.
Suomesta käytössäni ei ole (vielä) tilastoa, mutta lahden toisella puolella numerot näyttävät kyllä hieman toisenlaisiltaJoakim wrote:Ei kisaaminen ainakaan IMS/ORC:ssa ja tuskin LYSissäkään ole yleisesti vähentynyt 2000-luvulla. Se on vain siirtynyt nopeimpiin veneisiin. En siis ole mitenkään huolissani yleisesti tilanteesta 10 v kuluttua, mutta pienien osalta ei näytä kovinkaan hyvältä.
http://www.blur.se/2012/10/07/kappsegli ... gare-2012/
Tämä taitaa olla myös mielipidekysymys - ei mikä on riesaa ja mikä ei. Toki keväällä ja syksyllä on hieman puuhaa. Mutta: Feneellä tai vastaavalla lähdetään kisaamaan mukavaan parin tunnin iltakisaan irroittamalla köydet ja vääntämällä avaimesta. Ja vastaavasti palataan pistämällä köysi kiinni ja seili pakettiin. Jollat sen sijaan lasketaan ja nostetaan veteen, mikä tuo iltapuuhiin monesti sen strategisen tunnin ekstralisän, mikä nostaa kynnystä / tekee kisaan lähtemisen liian vaikeaksi.Joakim wrote:Puhtaaksi kisaveneeksi (ainoa vene tai kakkosvene) FE ja vastaavat taas tuntuvat aika erikoiselta valinnalta. Halpaan ratakisaamiseen lienee järkevintä hankkia 606, H-vene tai vastaava. Melgesilläkin kisaaminen lienee halvempaa kuin FE:llä. 606 ja Melgesin saa helposti ylös kisan jälkeen ja muutenkin noista on paljon vähemmän riesaa kakkosveneenä kuin FE:stä ja vastaavista.
Mutta preferenssikysymyksiähän nämä ovat.
ville
Ihan kivaltahan tuo näyttää mutta olennaisesti ei eroa muistakaan puhtaista racer-veneistä, esim. Platusta. Ehkä tuolla vähän inhimillisemmin purjehtii pienellä miehistöllä vakauden takia mutta sitten taas retkeilykäyttöön asumismukavuus on heikompaa kuin vaikkapa Feneellä ja toisaalta 1,86 syväys (nostokölin dynaamisuudesta en tiedä) tekee tuosta vähän huonomman pienen retkiveneen saaristoon, kölikin on noin metrimääräisesti aika lähellä keulaa.Kimmo L wrote: Jos katsotte vaikka tuosta linkistä:
http://www.bavariasverige.se/en/sailboa ... la-diva/24
niin on oikein sääli että tuollaista kalustoa ei juuri osteta, varsinkaan kilpailtavaksi.
Ja kun kyse on uudesta veneestä niin hinta on sitten vastaavasti ~35k¤ niin vähän siinä tulee mieleen että mitä tuolla saa jos käytetyn First317.n sitten roudaa Euroopasta tänne päälle 50k¤.
Ehkä olen vain pessimistinen mutta kun on yhden (tai tavallaan kahden, eskot ml.) ei-retkikäyttöisen kilpaveneluokan nousun ja tuhon nähnyt läheltä niin jotenkin tuollaisten veneitten nousu ei vaikuta todennäköiseltä, etenkin kun Platuhan on vielä ihan budjettivehje. Kyllä tuo veneitten lyhyt käyttöaika vähän syö ROI:ta harrastehankinnoilta pienessä maassa.
Eli kyllä tämän harrastekilpapurjehduksen tulevaisuus todennäköisesti on ja pysyy asuttavissa racer/cruisereissa missä veneellä on jotain muutakin käyttöä kuin kilpailu ja nähtäväksi jää miten pitkään Meglesitkään kitkuttavat pystyssä imagon ja draivin voimalla. Daycruiseritkin ovat siitä vähän hankalia että käyttöpäiviä on aika rajoitetusti, kyllähän ultimate day cruiser vieläkin seisoo Hoskilla myynnissä, osta JS9000 ja kukaan ei koskaan ohita sinua slöörillä
En kyllä tiedä tuosta Melgesin halpuudesta, mihin sen perustat? Ei se toki nyt ökyisen kallista ole jos mitään ei mene rikki eivätkä tavoitteet ole korkealla. Mutta ei se ilmaistakaan ole roudata venettä ympäri Suomea.Joakim wrote: Puhtaaksi kisaveneeksi (ainoa vene tai kakkosvene) FE ja vastaavat taas tuntuvat aika erikoiselta valinnalta. Halpaan ratakisaamiseen lienee järkevintä hankkia 606, H-vene tai vastaava. Melgesilläkin kisaaminen lienee halvempaa kuin FE:llä. 606 ja Melgesin saa helposti ylös kisan jälkeen ja muutenkin noista on paljon vähemmän riesaa kakkosveneenä kuin FE:stä ja vastaavista.
Toki on hankala vertailla sellaista käyttöä mitä kukaan ei oikeastaan tee ja olennaista on tietenkin omistaa sellainen vene millä voi kilpailla siellä missä asuu. On vielä yksi askel kilpailumotivaatiossa lähteä kilpailemaan kotiseudun ulkopuolelle.
Melges maksaa suunnilleen saman kuin FE: http://www.keltainenporssi.fi/search/ve ... t_id=10720Petri wrote: En kyllä tiedä tuosta Melgesin halpuudesta, mihin sen perustat? Ei se toki nyt ökyisen kallista ole jos mitään ei mene rikki eivätkä tavoitteet ole korkealla. Mutta ei se ilmaistakaan ole roudata venettä ympäri Suomea.
Purjeet tuskin ovat sen kalliimpia, kun ovat samaa kokoluokkaa. Satamamaksuissa ja nostokuluissa säästyy, ei tarvita myrkkymaalausta jne.
Espoossa näyttää olevan 2013 kolme kisaa: http://www.kilpapurjehtijat.com/melges. ... oming.html
Lisäksi voi ajaa iltakisoja tms.
Sitten tietysti homma tulee kalliimmaksi, jos aikoo kisata muuallakin. Sama koskee tietysti myös FE:tä. Traileriveneellä se kuitenkin on aikataulullisesti paljon helpompaa.