Ihan pikku projekti vain...
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ihan pikku projekti vain...
Tuosta Hartikaisen projektista on ollut puhetta tässä jopa niin että
Eivindkin kertoi siitä. Oli siis pakko käydä moikkaamassa ja tarkastamassa
mitä se on syönyt. Aika paljon oli kyllä syönyt.
Rikiksi tulee metrin korkeampi, kahdella saalinkill 15° kulmassa. Rustit
näyttä olevan sisempänä ja masto on läpimenevä, eli seisoo pohjan
päällä.
Kölin projektiin on myös Stillin piirtämä. Syvyydestä ei (vielä) ole tietoa
mutta köli painaa kai 100kg vähemmän kuin se rautaköli joka vakiona
siinä roikkuu.
Sitten kun tuossa veneessä ei ole konetta ja aika moni laipio on jäänyt
pois sekä purjepintalaaa tulee lisää niin tuo vene taitaa kulkea kyllä
kevyessäkin.
Tuo peräpuolen tuplapunkka rupesi tässäkin kiinnostamaan. Mutta mihin
kone jos sitä ei haluaisi jättää pois, paljonkohan sitä voisi siirtää eteen-
päin ja paljonko koneesta mahtuisi punkan alle, vaihteisto nyt ainakin
mahtuu, se on jo kesällä 2002 katottu
No, käykää katsomassa kuvia;
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album139
Eivindkin kertoi siitä. Oli siis pakko käydä moikkaamassa ja tarkastamassa
mitä se on syönyt. Aika paljon oli kyllä syönyt.
Rikiksi tulee metrin korkeampi, kahdella saalinkill 15° kulmassa. Rustit
näyttä olevan sisempänä ja masto on läpimenevä, eli seisoo pohjan
päällä.
Kölin projektiin on myös Stillin piirtämä. Syvyydestä ei (vielä) ole tietoa
mutta köli painaa kai 100kg vähemmän kuin se rautaköli joka vakiona
siinä roikkuu.
Sitten kun tuossa veneessä ei ole konetta ja aika moni laipio on jäänyt
pois sekä purjepintalaaa tulee lisää niin tuo vene taitaa kulkea kyllä
kevyessäkin.
Tuo peräpuolen tuplapunkka rupesi tässäkin kiinnostamaan. Mutta mihin
kone jos sitä ei haluaisi jättää pois, paljonkohan sitä voisi siirtää eteen-
päin ja paljonko koneesta mahtuisi punkan alle, vaihteisto nyt ainakin
mahtuu, se on jo kesällä 2002 katottu
No, käykää katsomassa kuvia;
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album139
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Eilen tuli sit piirreltyä vähän ja jos sen koneen sijoittaa rappusten alle
(vaatii vain moottoripukkien siirtoa sekä nivelen hankkimista) niin kone-
kopan päälliosasta tulisi toiseksi korkein askelma (n 50cm korkeudella)
ja jos tarvitsee/haluaa niin konekopan etuosaan voisi tehdä viimeisen
askelman. Jos konekopasta tekee tarkasti niin pentryn ja konekopan
väliin jää vielä n 20cm tilaa jaloille.
Tuo 20cm ei kyllä ole paljon mutta taitaa olla niin että se riittää koska
siinä seistessä voi a) nojata rappusiin ja b) konekopan etureuna tulisi
vain vähän nykyisten rappusten eteen.
Näin saisi aikaan tuplavuoteen sitlooran alle joka olisi vanhan pistopunkan
kohdalta äärettömän pitkä ja sitlooran alle tulisi 190cm pitkä vuode.
Tuplapunkan leveydeksi saa aika helposti 140cm hartioitten kohdalla,
ja kun vielä styyran kylki on noin paljon kallellaan niin tilaa olisi kahdelle
(lyhyelle?) aikuiselle yöpyä siinä.
Tämän vielä kun yhdistäisi racer-malliseen istuinkaukaloon niin tilaa
olisi ruhtinaallisesti. Tuo racer-mallinen istuinkaukalo olisi siis J-92
mallin mukaan. Katsokaa tuosta kuvaa: http://www.jboats.com/j92/
Tuossa kaukalossa olisi enemmän tilaa liikkua sekä poikittan että
pitkittäin (kun levanki olisi pohjalla) ja peräkiinnityksessä voisi ajaa
lastenrattaat suoraan veneeseen Ja kuka nyt penkeillä istuu? Meidän
veneessä tuskin enää koskaan, laidalla istutaan sekä merellä että
satamassa.
Jos vielä istuinkaukalon pohjalle tekisi luukun a'la keulaluukku niin
tuplavuoteelle tai "peräkajuuttaan" voisi lykätä suoraan istuinkaukalosta
purjepusseja ym sisään.
Hmm.. Pitää vähän piirrellä vielä ennen kuin otetaan tuo moottori-
saha käteen Onpahan jotain haaveilemista talveksi ...
(vaatii vain moottoripukkien siirtoa sekä nivelen hankkimista) niin kone-
kopan päälliosasta tulisi toiseksi korkein askelma (n 50cm korkeudella)
ja jos tarvitsee/haluaa niin konekopan etuosaan voisi tehdä viimeisen
askelman. Jos konekopasta tekee tarkasti niin pentryn ja konekopan
väliin jää vielä n 20cm tilaa jaloille.
Tuo 20cm ei kyllä ole paljon mutta taitaa olla niin että se riittää koska
siinä seistessä voi a) nojata rappusiin ja b) konekopan etureuna tulisi
vain vähän nykyisten rappusten eteen.
Näin saisi aikaan tuplavuoteen sitlooran alle joka olisi vanhan pistopunkan
kohdalta äärettömän pitkä ja sitlooran alle tulisi 190cm pitkä vuode.
Tuplapunkan leveydeksi saa aika helposti 140cm hartioitten kohdalla,
ja kun vielä styyran kylki on noin paljon kallellaan niin tilaa olisi kahdelle
(lyhyelle?) aikuiselle yöpyä siinä.
Tämän vielä kun yhdistäisi racer-malliseen istuinkaukaloon niin tilaa
olisi ruhtinaallisesti. Tuo racer-mallinen istuinkaukalo olisi siis J-92
mallin mukaan. Katsokaa tuosta kuvaa: http://www.jboats.com/j92/
Tuossa kaukalossa olisi enemmän tilaa liikkua sekä poikittan että
pitkittäin (kun levanki olisi pohjalla) ja peräkiinnityksessä voisi ajaa
lastenrattaat suoraan veneeseen Ja kuka nyt penkeillä istuu? Meidän
veneessä tuskin enää koskaan, laidalla istutaan sekä merellä että
satamassa.
Jos vielä istuinkaukalon pohjalle tekisi luukun a'la keulaluukku niin
tuplavuoteelle tai "peräkajuuttaan" voisi lykätä suoraan istuinkaukalosta
purjepusseja ym sisään.
Hmm.. Pitää vähän piirrellä vielä ennen kuin otetaan tuo moottori-
saha käteen Onpahan jotain haaveilemista talveksi ...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuosta voi jäsenet ainakin katsoa tarkemmin mahdollisuuksia:
http://www.fe83.org/intern/kuvat/im000104.jpg
(salasana löytyy jäsenforumista)
http://www.fe83.org/intern/kuvat/im000104.jpg
(salasana löytyy jäsenforumista)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote: Hmm.. Pitää vähän piirrellä vielä ennen kuin otetaan tuo moottorisaha käteen Onpahan jotain haaveilemista talveksi ...
Onko tämä nyt ymmärrettävä siten, että mietit jo "Charlotta Racerin" tekoa... ?
Onko muuten hartikaisella aikomus tehdä vene valmiiksi, vai kaupitteleeko hän jo projektiaan?
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos perähytin tekee niin eihän siitä raaseria silloin tule?Panu wrote: Onko tämä nyt ymmärrettävä siten, että mietit jo "Charlotta Racerin" tekoa... ?
Oli kuulemma aikomus saada vesille kesäksi. Hän ei tosin maininnut ettäOnko muuten hartikaisella aikomus tehdä vene valmiiksi, vai kaupitteleeko hän jo projektiaan?
minä vuonna
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Harald,
Mepratuotteen nivelyksikkö saattaisi olla passeli tohon tarkoitukseen, eikä tarvitsis siirtää sitä vanhaa akselia, tai tehdä niin pitkää uutta akselia (värinöitä yms.) Lisäksi ei olis sen "rihtaamisen" kanssakaan niin tarkkaa.
http://www.mepratuote.fi/venetarvikkeet ... ikkeet.htm
Esa
Mepratuotteen nivelyksikkö saattaisi olla passeli tohon tarkoitukseen, eikä tarvitsis siirtää sitä vanhaa akselia, tai tehdä niin pitkää uutta akselia (värinöitä yms.) Lisäksi ei olis sen "rihtaamisen" kanssakaan niin tarkkaa.
http://www.mepratuote.fi/venetarvikkeet ... ikkeet.htm
Esa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Joo, soittelin päivällä sinne ja se python olisi sopiva. Sen saisi jopa
600mm pituisena ja se sallisi 2x8° taivutuksia mutta kun sitä konetta
alkaa sovittamaan paikalleen niin se joutuisi eteenpäin kallelleen
korkeuseroista johtuen. Vielä kun se nivel on noin 700¤ niin..
Ja kuitenkin oltaisiin nivelien speksien rajamailla..
Taitaa olla halvempi ja helpompi sitten kuitenkin siirtää vannasputki
ja kallistaa takalaakeria hiukan sekä hankkia pidempi akseli (2m 200¤).
Muuta ei sitten paljoa tarvitakaan, joustonivel 110¤ ja sitten mattoa ja
hartsia.
600mm pituisena ja se sallisi 2x8° taivutuksia mutta kun sitä konetta
alkaa sovittamaan paikalleen niin se joutuisi eteenpäin kallelleen
korkeuseroista johtuen. Vielä kun se nivel on noin 700¤ niin..
Ja kuitenkin oltaisiin nivelien speksien rajamailla..
Taitaa olla halvempi ja helpompi sitten kuitenkin siirtää vannasputki
ja kallistaa takalaakeria hiukan sekä hankkia pidempi akseli (2m 200¤).
Muuta ei sitten paljoa tarvitakaan, joustonivel 110¤ ja sitten mattoa ja
hartsia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nyt on tullut soviteltua vähän miten sellainen moottorikoppa sopisi tuohon ja
sen mataluudesta johtuen se ei kai olisi sittenkään tiellä. Kun se on suurin
piirtein polven korkeudella niin pylly mahtuu pullistumaan ulos eikä se rakonen
siinä olekaan niin kapea.
Kuvia sommittelusta;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000356
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000357
Ja vähän virikkeitä istuinkaukaloille
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 103&page=6
sen mataluudesta johtuen se ei kai olisi sittenkään tiellä. Kun se on suurin
piirtein polven korkeudella niin pylly mahtuu pullistumaan ulos eikä se rakonen
siinä olekaan niin kapea.
Kuvia sommittelusta;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000356
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000357
Ja vähän virikkeitä istuinkaukaloille
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 103&page=6
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Aika mielenkiintoiselta näyttää toi stillin vehje. Voipa olla nopeakin.
Saakohan tuolla moottorin eteenpäin siirtämisellä painopistettä samalla eteenpäin, kun mielestäni se on Fe:ssä ollut hieman liian takana. Ainakin tuossa Hannassa jolla ollaan purjehdittu. Hannassa on kuitenkin tuo jatkettu perä, joka vaikuttaa asiaan hieman.
Saakohan tuolla moottorin eteenpäin siirtämisellä painopistettä samalla eteenpäin, kun mielestäni se on Fe:ssä ollut hieman liian takana. Ainakin tuossa Hannassa jolla ollaan purjehdittu. Hannassa on kuitenkin tuo jatkettu perä, joka vaikuttaa asiaan hieman.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Mallia atlantinylitysfolkkarista
Moi, tässä Yachting Worldia lukiessa tuli tämä vene vastaan artikkelissa, jossa tämän tuunannut kaveri seilasi Kap Verdelle ja siitä Karibialle. Siitä taas muistui mieleeni tämä vanha FE-keskustelu.
Korotetun sitloodan turkin edut ovat ilmiselvät, jos iso aalto tulee päälle ... vaikka on siinä tietty vaara luiskahtaa poiskin. Tuolla on siis selvitty melkoiset matkat eikä valtamerellä taida tarvita kaiteitakaan ... omatekoinen autopilotti (*) on myös huomattava, samoin kuin se, että veneessä ei ole mitään elektroniikkaa. Muovisekstantti riittää.
Juttua aiheesta ja matkanteosta voipi lukea tästäkin: http://www.classicboat.co.uk/articles/f ... e-and-win/
(*)
My home-made windvane self-steering, which had been so faithful all this time (and had been thoroughly overhauled in Mindelo), couldn’t deal with the huge amount of Sargasso grass that seemed to cover the entire Atlantic, and so after a day of leaning perilously over the transom with a boathook, I took the whole thing off and sailed the next 1,700 miles using jib-sheets lashed to the tiller.
Korotetun sitloodan turkin edut ovat ilmiselvät, jos iso aalto tulee päälle ... vaikka on siinä tietty vaara luiskahtaa poiskin. Tuolla on siis selvitty melkoiset matkat eikä valtamerellä taida tarvita kaiteitakaan ... omatekoinen autopilotti (*) on myös huomattava, samoin kuin se, että veneessä ei ole mitään elektroniikkaa. Muovisekstantti riittää.
Juttua aiheesta ja matkanteosta voipi lukea tästäkin: http://www.classicboat.co.uk/articles/f ... e-and-win/
(*)
My home-made windvane self-steering, which had been so faithful all this time (and had been thoroughly overhauled in Mindelo), couldn’t deal with the huge amount of Sargasso grass that seemed to cover the entire Atlantic, and so after a day of leaning perilously over the transom with a boathook, I took the whole thing off and sailed the next 1,700 miles using jib-sheets lashed to the tiller.
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Tuon folkkarin tarina ja etenkin seuraava projekti löytyy osoitteesta http://sampsonboat.co.uk
Aivan mahtavasti dokumentoitu projekti ja oletettavasti jatkuu vielä aika kauan.
Ja terve taas foorumille, hetki hiljaiseloa mutta nyt taas linjoilla.
Aivan mahtavasti dokumentoitu projekti ja oletettavasti jatkuu vielä aika kauan.
Ja terve taas foorumille, hetki hiljaiseloa mutta nyt taas linjoilla.
Ellen aivan väärin syksyllä nähnyt niin vene näyttäisi talvehtivan Marjaniemessä eli Helsingissä näyttäisi edelleen vaikutavan.PetriF wrote:Hieno Folkkari.
Onks tosta FE 831 :stä muuten mitään havaintoa missä se nykyään vaikuttaa? Se on vaihtanut Hartikaisen jälkeen omistajaa vissiin pariin kertaan.
...rungon väri näyttäisi matkan varrella muuttuneen vihreäksi.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545