Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

PasiS
alokas
Posts: 8
Joined: Sun Oct 01, 2006 10:54 am

Post by PasiS »

Palautetaanpa vanha keskustelu esille...

Itsellänikin on nyt tämä peräsimen klapin poisto projektina, ja mikäs on tehdessä kun homma on näin hyvin dokumentoitu muiden toimesta. Mulla homma vain tyssäsi viime viikonloppuna siihen, että kun peräsin oli saatu kunnialla pois, noita puslia en sitten saanut enää liikkeelle millään. Ilmeisesti joku vähän käsipihtejä jämerämpi työkalu olisi hyvä niiden suostutteluun. Onko vinkkejä työkaluista/tekniikoista jolla tällainen vähän hintelämpikin kaveri saisi puslat irti rikkomatta pahemmin venettään?

- Pasi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

PasiS wrote:Palautetaanpa vanha keskustelu esille...

Itsellänikin on nyt tämä peräsimen klapin poisto projektina, ja mikäs on tehdessä kun homma on näin hyvin dokumentoitu muiden toimesta. Mulla homma vain tyssäsi viime viikonloppuna siihen, että kun peräsin oli saatu kunnialla pois, noita puslia en sitten saanut enää liikkeelle millään. Ilmeisesti joku vähän käsipihtejä jämerämpi työkalu olisi hyvä niiden suostutteluun. Onko vinkkejä työkaluista/tekniikoista jolla tällainen vähän hintelämpikin kaveri saisi puslat irti rikkomatta pahemmin venettään?

- Pasi
Tervehdys

Tarkoittanet niitä peräsimen muovisia laakeripuslia. Joo lujassa ovat kiinni. Ei kannata "neiteillä" vaan lyöt teräsputkella ne ulos. Eli pujota alhaalta teräsputki vannasputkeen sisään ja vauhdilla yrität osua ylähelan reunaan. Vastaavasti istuinlaatikosta toimien saat sen alahelan irti. Pari kertaa putkella tökäten pitäisi riittää. Muista käyttää voimaa... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Jep, juuri näin. Vääntäminen ei ole sopiva, koska siinä vääntää sitten putkea mukana, jolloin laminointi voi spragata. Auton kattotelineen putki ja kakkosnelonen lyömä-/koputteluaseena on toiminut vallan hyvin.
-Erkka / Awasome
Sibbe
alokas
Posts: 9
Joined: Mon Sep 18, 2006 09:58 am
Location: Tampere

Post by Sibbe »

Mikäli puslat eivät lähde naputtelulla, vaan vaativat enemmän voimaa, niin ainakin istuinlaatikosta päin lyödessä kannattaisi vannasputken alapäätä tukea laudalla / lankulla tms. maasta käsin.

Meillä oli alapusla aika tiukassa, mutta jonkinasteisen reippaan kolauttelun jälkeen pusla irtosi ja loppuhuipennuksena myös vannasputken pää kurkki sentin pohjan alapuolella.

Kuten joku joskus osuvasti totesi näissä hommissa jos ei tiedä mitä tekee, se tietää laminointia...

- Mika
PasiS
alokas
Posts: 8
Joined: Sun Oct 01, 2006 10:54 am

Post by PasiS »

Aikanaan tuli nuo em. peräsimen muovipuslat saatua vihdoin irti (olivat tosiaan tiukassa!), kiitos vaan neuvoista. Käytin muuten apuna pientä sopivan muotoista ja kokoista palikkaa, jonka sujautin alapuslan yläpuolelle, jolloin sai hyvän tason jota vastaan sopi hakata (tämä vinkki tuli naapuriveneen kaverilta). Muuten tämä ei olisi kyllä onnistunut, voimaa siis joutui oikeasti käyttämään.

Kun palikka sitten lähti irti, huomasin että alapuslan kauluksen ja pohjan väliin oli tungettu jonkinmoista tiivistekittiä, mikä oli yllätys koska sellaisesta ei täällä ole aiemmin puhuttu mitään. Kun sitten rupesin katselemaan tuota vannasputken ja pohjan välistä saumaa, niin syykin alkoi valjeta: siinä oli joillain kohti pahimmillaan n. millin kokoinen kohtuullisen ruman näköinen rako putken ulkoreunan ja laminaatin välissä, johon tuota tiivistettä on tungettu. Ei siitä vettä juoksemalla sisään pääse, koska laminointi menee ylempänä "putken ympärille", mutta pisti mietityttämään kuinka kosteustiivis tuollainen on. Onkohan tällaista tullut muille vastaan? Ilmeisesti ei olisi huono ajatus laittaa vastaavasti uudestaan tiivistettä (jotain sikaa, mitä?) tuohon samaan väliin ennen uusien palikoiden paikalleen asettamista. Onko muita ajatuksia mitä tässä kannattaisi tehdä?

Voisin ottaa tuosta paikasta kuvan, josta toivottavasti edes jollain tapaa näkyy tilanne ja laittaa saataville tänne, mikäli se kiinnostaa

- Pasi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11098
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiinnostaa, ilman muuta!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mullakin on rako gelcoatin ja peräsimen vannasputken välissä. Rako oli kyllä mielestäni siisti, ja aika tasaisesti sen millin verran putken ympärillä. Gelkkarin reuna näytti siltä, että se on tullut muotista noin. Eli olisikohan muotissa ollut putken kohdalla joku holkki, joka on vähän isompi kuin paikalle tuleva putki?

Alunperin urassa ei mun veneessä ollut mitään massaa välissä, vaan se oli tyhjä. Vedin pohjarempan yhteydessä sinne epoksimaalit pohjalle, ja 292 sikaa uraan. Ongelmahan siinä on, että milli on liian pieni rako, jotta siihen saisi oikeasti pysyvän sikasauman. On se mulla kuitenkin jotenkin siinä pysynyt. Varmaan oikeaoppisin ratkaisu olisi tässäkin jyrsiä siihen leveämpi ura, johon saisi jo oikeasti elastisen sikasauman. Kovin vaan on hankala operaatio, siinä pitäisi melkein irrottaa se putki. Paikkakin on vaikea, kun edessä on skegi lähellä.

Sitten vielä tuolta ketjusta http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=890 poimittu kommentti:
Olli wrote:Yksi huomio tuli myös mieleen skegistä... Mulla oli skegin taaimmaisten terävien kärkien ja pohjan yhtymäkohdassa pohjan puolella molemmilla puolilla ontto kohta. Siinä on ilmeisesti vaikea kohta laminoida, kun gelcoatin ja laminaatin välissä oli semmonen pikkusormen kärjen kokoinen kupla. Gelcoat oli siinä täysin ehjä, vain ontto ääni paljasti paikan, kosteaakaan ei ollut. Kannattanee muidenkin koputella, hämmästyisin, jos mulla olisi ainoa runko jossa tuommoinen kupla oli.
Tuo kohta kannattaa koputella samalla kun on perämela irti. Mulla tosiaan oli siinä ihan ehjä gelkkari, joka meni ruuvarilla puhki, siellä alla oli ontto kohta. Tossa on ollut todella jyrkkä kohta laminoitavaksi, ja sellaisissa helposti kuitu irtoaa gelkkarista, ja tekee kuplan. Mitään kosteaa siellä ei ollut, eikä mitään delaminoitumisen merkkejä, mutta kannattaa kitata umpeen, jos tommonen löytyy.
Olli Niemi
PasiS
alokas
Posts: 8
Joined: Sun Oct 01, 2006 10:54 am

Post by PasiS »

En osannut käyttää kameraa tarpeeksi hyvin, että olisin saanut selvää kuvaa otettua tuosta kohdassa, mutta ohessa kuitenkin jotain. Ollin kuvaus kertonee asian paremmin kuin tämä kuva.

Image

Lohdullista tietää että jossain toisessakin yksilössä on ollut samantapaista. Eipä huvittaisi kovin suureen remonttioperaation nyt ryhtyä, joten yritän varmaan itsekin sikalla tuota paikkailla.

Protoshopissa peräsinlaakerit ovat tulleet ilmeisesti tutuiksi, koska wikin kuvia vastaavat löytyivät suoraan hyllystä. Uusi yläpusla tuntuu oikein hyvältä ja tiukalta, mutta alapäässä uusi palikka vaikuttaa ulkohalkaisijaltaan liian löysältä, koska meinaa tipahtaa itsekseen pois (olin varautunut samanlaiseen voimankäyttöön kuin vanhoja poistettaessa). Ikään kuin vannasputki olisi hieman väljempi alapäässä(??) Pitäisikö noihin varata jonkinlaista turpoamisvaraa, vai lähdenkö suosiolla uutta alapuslaa teettämään?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

PasiS wrote: Protoshopissa peräsinlaakerit ovat tulleet ilmeisesti tutuiksi, koska wikin kuvia vastaavat löytyivät suoraan hyllystä. Uusi yläpusla tuntuu oikein hyvältä ja tiukalta, mutta alapäässä uusi palikka vaikuttaa ulkohalkaisijaltaan liian löysältä, koska meinaa tipahtaa itsekseen pois (olin varautunut samanlaiseen voimankäyttöön kuin vanhoja poistettaessa). Ikään kuin vannasputki olisi hieman väljempi alapäässä(??) Pitäisikö noihin varata jonkinlaista turpoamisvaraa, vai lähdenkö suosiolla uutta alapuslaa teettämään?
Tervehdys

Jos pusla on tehty oikeasta materiaalista ei sen pitäisi turvota vedessä. Jos yläpusla on tiukka ja alapusla ei, niin epäilen puslan sorvaaja tarkkuutta. Voihan se olla että alasovite on suurempi kuin ylä, mene ja tiedä. Et kai kuitenkaan sen takia tarvitse uutta alapuslaa. Eikös tuohon väliin saa laitettua jotain "mömmöä", kuten hartsin ja talkin sekoitusta. Em mömmö kovettuu kovaksi, muttei tartu kuin p****a Junttilan tuvan seinään, mistä lienee etua kun seuraavan kerran olet puslia vaihtamassa.

Muistutan tässä vaiheessa kuitenkin, että sen mikä Sika on yhdistänyt ei ole ihmisen tarkoitus erottaa... :!: Joten älä laita sikaa väliin, jos vielä joskus ajattelit askarrella asian tiimoilla :wink:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Niin... Tohon putken ympäristön tiivistämiseen en juuri muutakaan keinoa keksi kuin sika. Voihan sen kolon paklata epoksillakin, mutta halkeaa satavarmasti, ja yhtä vaikeaa sitäkin on jatkossa ulos kaivaa kuin sikaa.

Puslan väliin ei tietenkään kannata sikaa laittaa, ja jos kyseessä on kauluksellinen alapusla (niitäkin joillain on), niin sitten ensin sikaa saumaan, ja antaa sen kuivaa ennen kuin lyö puslan paikalleen. Muuten se sika on kiinni siinä kauluksessa. Kauluksellinen pusla olisi kyllä siitä hyvä, että kaulus pitäisi sen sikan tuolla pienessäkin urassa vuodesta toiseen...
Olli Niemi
Post Reply