Awa wrote:Awan akselin läpiviennistä ja sen ympäristöstä tihkuu öljyä läpi, eli vannasputken ja maalin välissä lienee öljyä. Yök, ei kivaa. Tarkoittanee koko hoidon vaihtoa, pl. putki. Minkälainen urakka tuo on tehdä itse, mitä pitää irroittaa (akseli, peräsin jotta akseli tulee taaksepäin?)? Ja kun en ole kovin taidokas kaveri näissä teknisissä hommissa, saattaa olla Mr. Wiedebaumin paikallekutsu paikallaan. Ei kevättä ilman häntä
Tervehdys
Ei ole kovinkaan paha homma olettaen, ettei paikat ole jämähtäneet pahasti jumiin. Harald on kuvannut homman Nyt on potkuriakseli irti foorumissa:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ight=stefa .
Huomaa, että stefoa ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA kannata ostaa venetarvikeliikkeestä. Tiivistekeskus saattaa olla (lue todellakin on) edullisempi vaihtoehto. Linkki on:
www.tiivistekeskus.fi . Muista ostaa stefoihin myös rosteriset jouset, jotta saat niistä merivettä kestävät.
Awa wrote: Miten muilla, kun laakeri on öljyvoideltu, onko öljyt pysyneet sisällä vai tulleet ulos? Mulla ei ole tätä ongelmaa ollut ennen, mutta nyt ensimmäistä kertaa tihkuttaa. Etenkin rungon läikät on ikävät. Myös akselin ulostulon luona on siis öljyä, mutta sieltä kaiketi Charlotastakin on joskus tullut ulos, ja joku muukin valitteli että vettä tulee sisään tyhjäkäynnillä.
-Erkka / Awa
Kyllä vettä voi tulla sisään vannasputken kautta, jos stefat ovat totaalisen rikki (sekä sisemempi että ulommat). Itse olen huomannut että vettä voi tulla sisään myös vannasputken ja laminaatin välistä. Tämä johtunee 1 sylinterisen moottorin ajoittaisesta voimakkaasta heilahduksesta varsinkin kylmänä käynnistettäessä. Tiivistysploki on kiinni vannasputkessa kumiletkulla ja klemmarein ja antaa siten hieman "elintilaa" heilahteluille, mutta vannasputki taas ei. Voimakas moottorin sivupotku saa akselin isteytymään kiinni putkeen ja riittävän usein toistettuna ajan kanssa tämä saa laminaatin irtoamaan putkesta ja siten vedellä on kapea rako josta uida sisään.
Tämäkään ei ole kovinkaan paha vaurio korjattavaksi, joten ei sitä kannata turhaan kauhistella. Itse tein paikkauksen 8 vuotta sitten ulkopuolelta epoksilla. Nyt taitaa olla aika uusintakäsittelylle.