Sähköisten karttojen hinnoittelu
Sähköisten karttojen hinnoittelu
Kartta-aineistojen hinnoittelu tuntuu olevan murroksessa.
Garminin kartat taitavat maksaa luokkaa 200e per pienehkö alue, kun samaan aikaan iPad ja iPhone alustoille saa koko Euroopan vektoripohjaiset merikartat hintaan 9,99. Mielenkiintoista.
Garminin kartat taitavat maksaa luokkaa 200e per pienehkö alue, kun samaan aikaan iPad ja iPhone alustoille saa koko Euroopan vektoripohjaiset merikartat hintaan 9,99. Mielenkiintoista.
s/y Mariko, FIN-2380
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Re: Sähköisten karttojen hinnoittelu
Saapa nähdä mitä käy hinnoille. Nokialaisiin merialueiden karttoja on ollut tietenkin jo > 5 vuotta , mutta hinnat esim. Tasku Loisto II alkaen 175 eur.
Nuo ovat tosin aitojen navigaattorienkin kartta-aineistoja. Uskaltaisiko amerikansetien softia ja niitä yliherkkiä kapistuksia käyttää oikeasti navigointiin, vai vain kotona matkan suunnitteluun?
Nuo ovat tosin aitojen navigaattorienkin kartta-aineistoja. Uskaltaisiko amerikansetien softia ja niitä yliherkkiä kapistuksia käyttää oikeasti navigointiin, vai vain kotona matkan suunnitteluun?
Mulla on jo pari vuotta ollut käytössä Nokialaiset E-51 ja 6220, joissa Smart-com navigaatiosofta (venäläinen, lisenssi maksaa about 25 ekeä) ja CD-merikarttojen bittikartat hieman kevennettyinä versioina. Kyllä ne navigointiin riittävät tarvittaessa (sumu yllättää), muttei niillä mitään reittejä suunnitella pienen näytön vuoksi. Applen puhelin on toki suurempi, mutta ei ratkaisevasti. I-pad taas sitten niin kallis, ettei sitä taida kannattaa harkita navigointikäyttöön (näytöstä ei esim. kirkkaassa auringonvalossa näe juuri mitään) Vettä mänä härpäkkeet eivät sitten kestä yhtään, eli molemmat nokialaiseni eivät enää ole soittokunnossa ( Muutama minuutti sadevettä, kummastakin mikrofoni rikki, E-51:n ei edes uskalla enää asentaa sim-korttia, kun ryhtyy heti lähettelemään textareita päättömästi yms!). Halvat kartat muuttuvat nopeasti kalliiksi.
Toivottavasti karttojen hinnat kuitenkin putoavat Macin softan myötä. Toki nytkin jo saa edullisia Nautic Path-kortteja, mutta niiden tarkkuus on jotain aivan muuta, kuin kalliinpien merkkien. Epäilenkin, että Maanmittauslaitoksen tarkkuuteen nuo halpakartat eivät aivan lähiaikoina yllä.
Toivottavasti karttojen hinnat kuitenkin putoavat Macin softan myötä. Toki nytkin jo saa edullisia Nautic Path-kortteja, mutta niiden tarkkuus on jotain aivan muuta, kuin kalliinpien merkkien. Epäilenkin, että Maanmittauslaitoksen tarkkuuteen nuo halpakartat eivät aivan lähiaikoina yllä.
terv. Artsi/DANIELA
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Niinpä, eli laite pitää pitää kännykkäpussissa (kuten Aquapac). Kosketusnäytölliset laitteet ovat poissa laskuista, vai? Muutenkin feneilyssä kosketusnäytöttömät rugged-mallit ovat kestävämpiä, mutta jostain syystä ne ovat sitten alustaltaan karvalakkiversioita (ainakin Nokialla s40) ja ymmärrettävästi pieninäyttöisiä. Äly + iso näyttö+ kestävyys on hankala yhdistelmä toteutettavaksi.Artsi wrote:Muutama minuutti sadevettä

Kosketusnäyttöisistä resistiivisillä näytöillä varustetut toimivat ihan ongelmitta pussukoitten läpi nm. koko kauden käytössä. Nokian 5230 kyllä osoittautui lähes täydelliseksi navigaattoripuhelimeksi, Jäsen-puolellahan on neuvoja miten tämän toteuttaa ihan ilmaiseksi.
Navionicsin karttoja tuli kerran ihmeteltyä ja kyllä ne yllättävän tarkkojakin ovat, ihan kaikkia pikkukiviä ei näkynyt mutta kohtalaisessa määrin kyllä. Tosin katselin lähinnä stadin lähialuetta minkä tuntee varsin hyvin, en sitten tiedä uskaltaisiko tuon varalla lähteä samalla lailla sukkuloimaan Hiittisten kariviidakossa. Mutta avainkysymys onkin mistä Navionics on karttadatansa hankkinut, en usko että 9 eurolla vielä kannattaa lähettää tänne laivaa luotaamaan vesiä, mutta kenellä muulla taholla oikeasti on karidataa vesistä? Maanmittauslaitoksen kartoissa löytyy kareja, mutta onko se data MML:n omaa dataa vaiko merenkulkulaitokselta ostettua?
Ts. jotenkin tuntuu että joku taho on mennyt myymään datansa _todella_ halvalla ulkomaille ja nyt siitä sitten joutuvat maksamaan ne tahot, jotka yrittävät jälleenmyydä merenkulkuhallituksen karttadataa (esim. juuri taskuloisto, eihän sen hinnoittelu sinänsä mitenkään olennaisesti poikkea paperisista kartoista).
Hintapaineitahan tuo väistämättä luo muille valmistajille, mutta yhä kiinnostaisi tietää mistä tuo karttadata on lähtöisin.
Navionicsin karttoja tuli kerran ihmeteltyä ja kyllä ne yllättävän tarkkojakin ovat, ihan kaikkia pikkukiviä ei näkynyt mutta kohtalaisessa määrin kyllä. Tosin katselin lähinnä stadin lähialuetta minkä tuntee varsin hyvin, en sitten tiedä uskaltaisiko tuon varalla lähteä samalla lailla sukkuloimaan Hiittisten kariviidakossa. Mutta avainkysymys onkin mistä Navionics on karttadatansa hankkinut, en usko että 9 eurolla vielä kannattaa lähettää tänne laivaa luotaamaan vesiä, mutta kenellä muulla taholla oikeasti on karidataa vesistä? Maanmittauslaitoksen kartoissa löytyy kareja, mutta onko se data MML:n omaa dataa vaiko merenkulkulaitokselta ostettua?
Ts. jotenkin tuntuu että joku taho on mennyt myymään datansa _todella_ halvalla ulkomaille ja nyt siitä sitten joutuvat maksamaan ne tahot, jotka yrittävät jälleenmyydä merenkulkuhallituksen karttadataa (esim. juuri taskuloisto, eihän sen hinnoittelu sinänsä mitenkään olennaisesti poikkea paperisista kartoista).
Hintapaineitahan tuo väistämättä luo muille valmistajille, mutta yhä kiinnostaisi tietää mistä tuo karttadata on lähtöisin.
Kyllä tuo kartta-aineisto on lähtöisin ex-Merenkulkuhallitukselta (nyk. Liikennevirasto), eihän kenelläkään muulla tuollaista aineistoa ole. Jospa tuo AppStore on jakelukanavana vaan niin tehokas, että kasvaneen volyymin ja logistiikkasäästöjen ansiosta voi myydä hiukan halvemmallakin? Siis samaan tapaan kuin iTunes/Ovi vs. ostarin levykauppa.
Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
Tuon lisäksi tulee kai kertamaksuna ~20 euroa/solu ja sitten 8 euroa/solu/vuosi (lienee ALV 0%) päivitysmaksua. Nopeasti katsottuna Itämerellä on n. 300 solua, joten hinnat 6000 ¤ aluksi ja sitten 3000 ¤/v + se 35% rojalti. Pitää noita aika monta myydä, jotta kympin hinnalla saa edes karttakulut katettua. Mitenköhän tuo 35% määritellään? Kymppihän sisältää myös jonkun ohjelman, joten tuskin koko hinnasta menee rojaltia.jr wrote: Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
Olikohan mahdollista tehdä kimppa jolla maksaa tuon perusmaksun ja jakaa sitten karttaa ilmaiseksi? Paljon tuostahan tuo iphone/androit ei enää poikkea.
Last edited by Joakim on Tue Jan 18, 2011 12:14 pm, edited 1 time in total.
En mitenkään usko että pelkällä volyymillä voisi kompensoida tuota hintaeroa, ei purjehtijoitten määrä kuitenkaan olennaisesti riipu Appstoren latausmääristä ja kukapa muu nyt merikarttoja tahtoisi ostaa. Tai siis, kenties jotain virkamiestä on harhaanjohdettu näyttämällä latauslukuja tms. mutta kun ottaa huomioon että Navionicsin 9,99 hintahan on vielä niin isolle alueelle että Suomen datan osuus siitä lienee vain kymmeniä prosentteja niin eipä yhdestä Appista kauheita rahavirtoja voi Suomeen virrata. Tai toisinpäin, Suomen karttadata ei voi olla järin kallis jotta bisnes olisi kannattavaa.jr wrote:Kyllä tuo kartta-aineisto on lähtöisin ex-Merenkulkuhallitukselta (nyk. Liikennevirasto), eihän kenelläkään muulla tuollaista aineistoa ole. Jospa tuo AppStore on jakelukanavana vaan niin tehokas, että kasvaneen volyymin ja logistiikkasäästöjen ansiosta voi myydä hiukan halvemmallakin? Siis samaan tapaan kuin iTunes/Ovi vs. ostarin levykauppa.
Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
Lähinnä tässä homma vähän haisee esim. Taskuloiston kannalta, eihän noilla hinnoilla voi tällä hetkellä oikein edes tehdä bisnestä, mutta tiedä sitten miten tiukasti hinnat on sidottu karttatoimittajan taholta.
Tai tietenkin jos hinnoittelu perustuu puhtaasti rojaltteihin, niin se ehkä selittäisi tuon, tavara annetaan kaikille vapaasti mutta myyntituotosta kahmaistaan tuo mainittu 35%. Eli tällöin Navionicsille Suomen kartat ovat käytännössä ilmaiset ja he taas voivat suurella volyymillä tehdä bisnestä euroopanlaajuisesti. Mielenkiintoinen tilanne tosiaan, mutta vähän tulee sellainen fiilis että taas myytiin kallisarvoista immateriaali-omistusta ulkomaille "ilmaiseksi".
Joakimin luvut vähän tosiaan selventävät tilannetta, ei tuollainen 6000¤ ole järin suuri summa bisnekselle joka pelaa Euroopanlaajuisella tasolla jos siis tuo rojaltiosuus sitten kuitenkin peilautuu jotenkin pinta-alasuhteeseen, mutta pienemmille toimijoille 6000¤ on iso investointi ja se ehkä selittää Taskuloistonkin hintoja. Garmin et co. varmaan sitten taas vain ovat kuorineet kermoja päältä niin kauan kuin se on ollut mahdollista.
Halvassa hinnassa se osavitsi varmaan piileekin, jokainen mökkeilijä/onkija/laivamatkustaja on potentiaalinen heräteostoasiakas. En mäkään kuvittele ihan heti tarvitsevani Italian rannikkokarttoja, mutta tulipa vaan ladattua koko Euroopan kartasto, kun sai niin halvallaEn mitenkään usko että pelkällä volyymillä voisi kompensoida tuota hintaeroa, ei purjehtijoitten määrä kuitenkaan olennaisesti riipu Appstoren latausmääristä...

Navionics ilmeisesti nykyään saa raakadatansa Primarin ( http://www.primar.no/ ) kautta ( http://www.navionics.com/NavionicsNews. ... eYear=2004 ), johon siis Liikennevirastokin tuota karttatauhkaa toimittaa.
Eiku taidetaan ne sopimukset tehdä paikallisten viranomaisten kanssa, esim. Suomen järvialueita koskeva tiedote: http://www.navionics.com/NavionicsNews. ... eYear=2005
En toki kiistä tuota suosion mahdollisuutta, mutta toisaalta onko 10¤ sitten kuitenkaan riittävän halpa ei-merenkulkijalle? Sinäkin nyt kuitenkin olet purjehtija ja edes siksi sinua saattaa etäisesti kiinnostaa Italian rannikkokartat.
Toisaalta tietenkin kun globaalia kilpailua mobiilipuolella ei sinänsä ole, niin on paha sanoa onko tuo 10¤ halpa hinta vai ei, jos ainoa reaalinen vertailupohja on juuri joku Taskuloisto (kai muitakin on), GPS-laitteisiin laitettavat kartat ovat sikäli oma juttunsa, koska niissä kilpailun mahdollisuus on vähäisempi, Garminin GPS:iin voit ostaa vain Garminin karttoja eli hinnoittelu voi perustua puhtaasti kermojen kuorintaan.
Kieltämättä toki riittävän suurilla volyymeillä Navionics tuollakin varmaan tekee voittoa vaikka joutuisikin sen perushinnan 6000¤ tms. maksamaan Suomen kartoista ja sitten tiliyttämään jostain osuudesta 35% Suomeen, enkä sinänsä näe syytä miksei Garmin tai vast. voisi samalla lailla tiputtaa hinnoitteluaan vaikka toki käsi-GPS:llä on muitakin kilpailuetuja.
Sinänsä toki pakko todeta, että jos Navionics tekee tuosta softastaan vielä S^3-version (ja joskus sellaisen kännykän hankin) niin kyllähän samasta omistamisen ilosta pitänee itsekin hankkia ne Italian merikartat
Toisaalta Suomen vesistä kun on muitakin, ilmaisia, vaihtoehtoja, niin eipä tuo kovinkaan ajankohtaista ole toistaiseksi.
Toisaalta tietenkin kun globaalia kilpailua mobiilipuolella ei sinänsä ole, niin on paha sanoa onko tuo 10¤ halpa hinta vai ei, jos ainoa reaalinen vertailupohja on juuri joku Taskuloisto (kai muitakin on), GPS-laitteisiin laitettavat kartat ovat sikäli oma juttunsa, koska niissä kilpailun mahdollisuus on vähäisempi, Garminin GPS:iin voit ostaa vain Garminin karttoja eli hinnoittelu voi perustua puhtaasti kermojen kuorintaan.
Kieltämättä toki riittävän suurilla volyymeillä Navionics tuollakin varmaan tekee voittoa vaikka joutuisikin sen perushinnan 6000¤ tms. maksamaan Suomen kartoista ja sitten tiliyttämään jostain osuudesta 35% Suomeen, enkä sinänsä näe syytä miksei Garmin tai vast. voisi samalla lailla tiputtaa hinnoitteluaan vaikka toki käsi-GPS:llä on muitakin kilpailuetuja.
Sinänsä toki pakko todeta, että jos Navionics tekee tuosta softastaan vielä S^3-version (ja joskus sellaisen kännykän hankin) niin kyllähän samasta omistamisen ilosta pitänee itsekin hankkia ne Italian merikartat

Toisaalta Suomen vesistä kun on muitakin, ilmaisia, vaihtoehtoja, niin eipä tuo kovinkaan ajankohtaista ole toistaiseksi.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
laatu?
Ehkä tässä on se juju (josta koko keskustelu alkoikin): Satelliittikuvat ja maakartat ovat jo "ilmaisia" ts. maksamme ne klikkailemalla googlessa mainoksia tai ostamalla nokian kännyköitä. Merialueet näyttävät seuraavan perässä.Petri wrote: Toisaalta Suomen vesistä kun on muitakin, ilmaisia, vaihtoehtoja, niin eipä tuo kovinkaan ajankohtaista ole toistaiseksi.
Toinen juttu on sitten laatu: Kyllähän tarinoita kuulee , kuinka turistibussit putoilevat vuorenrinteiltä kun ovat totelleet navigaattorin ohjeita. Paljonko virheitä sitten eksyy merialueille?? Ja kuinka paljon puutteita niihin jätetään jossain määrin tarkoituksella - kuten talojen numeroinnin puuttuminen netin katukartoissa tai kielen vaihtuminen niissä jokseenkin satunnaisesti.
(Niin, ja näemmekö vielä googlen kameraveneitä kuvaamassa reitit ja joka poukaman
