Vanhan liiman poisto purjeesta (ja tarrojen poisto)

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vanhan liiman poisto purjeesta (ja tarrojen poisto)

by harald » Fri Jun 06, 2008 15:51 pm

Koskien alkuperäistä otsikkoa. Numero- tai sponssitarrojen poisto purjeesta.

THE työkalu tarrojen poistoon on taas tuo höyrypesuru! Sillä lähtee
numerot, liimat ja kaikki ilman että on pelkoa purjeen liukenemiseen
asetoonin avustuksella vaaleaksi pläntiksi parketin päälle.

Eli kun totesimme että vesilinjatarrat lähtevät tuolla tosi helposti,
vaikka olisivatkin 27v vanhat, ajattelin kokeilla tätä samaa laitetta sponssi-
tarrojen poistoon. Toimii kuin buicki, älkää edes kokeilko mitään muuta!

edit: Höyrypesuri on osa jäsenistön lainarinkiä, joten jos on tarvetta niin yhteyttä.

edit²: Kalvopurjeet eivät välttämättä tykkää tästä menetelmästä
(kuumuudesta) ollenkaan! Nylonista en ole varma, mutta sopivalla
etäisyydellä ettei kuumenna liikaa toiminee?

edit³: Kalvopalaan testasin, ei saanut reikää filmiin aikaiseksi ainakaan. Ehkä
tuo nyt ei niin kuumaan ole sittenkään, 100°C? Kinkkumetri sanoo noin
65°C parin sentin etäisyydellä suuttimesta. Ei pitkäkään sumutus saa
sitä tuosta nousemaan, lämpötila alkaa jopa siitä laskemaan jatkuvalla
ruiskutuksella kun paineet kattilassa laskevat.

by Olli » Sun May 07, 2006 13:03 pm

Hiukan aikaa mietittyä kokeilin toisenlaista tekniikkaa. Purje käännettiin toisin päin. Asetoniin kastetulla rievulla pyyhkäistiin purjeen pintaa toisella puolella olevan irroitettavan numeron kohdalta. Sitten nopeasti, ennen liuottimen haihtumista, numeropuoli esiin ja numeron irroitus. Nyt melkein kaikki liima oli kiinni numerossa ja purje oli melko puhdas. Loppujen numerojen irroitus kesti kahdesta purjeesta noin tunnin kaikkine liimojen poistamisineen!
Heikin niksi on hyvä, irroittelin spinnusta numeroita, ja kehittelin tuota vielä hieman eteenpäin:

Homma kannattaa tehdä kovalla alustalla, ja kun numeron reunaa on ensin saatu muutama sentti irti, sen reunan voi kääntää, ja liimata alustaan. Tarttuu hyvin, koska suurin osa liimasta on numerossa. Nyt loppu sujuu näppärästi, kun koko homman voi tehdä kääntöpuolelta. Samalla kun purjetta vedetään hitaasti ja tasaisesti, luututaan irrotuskohdan kääntöpuolta koko ajan asetonirievulla. Irronnut teippi tarttuu samalla näppärästi alustaan.

by rpuustin » Wed Apr 26, 2006 10:10 am

Hei,

selvittelin hieman asiaa ja sain palautteeksi, että asetoni on turhan "kovaa" tavaraa. Missään tapauksessa laminaattipurjeelle asetoni ei sovi järeytensä vuoksi.

Eli, suositus on ollut liuotinbensiini eli mineraalitärpätti. Sillä olen onnistunut liimaa sulattelemaan, mutta helppoa se ei ole ollut. Kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä reippaasti.

t. Raimo

Sama ongelma edessä

by Guest » Thu Apr 06, 2006 20:28 pm

Näköjään muotia näin keväällä tuo Erkan lemppaamien purjeiden teippien irroittelu. Sama homma täällä edessä. :D

rpuustin, kokeilitko edellä mainittua konstia? Toimiko?

by rpuustin » Sun Apr 02, 2006 12:33 pm

Hei, ja kiitoksia vinkistä. Kerron sitten kuinka tässä käy. Vasta toisen puolen numerot irrotettu, eli pääsen tosissaan kokeilemaan neuvosi toimivuutta.

Erityisesti olin huolissani asetonin vaikutuksesta dacroniin. Kokeilin sitä yhteen vanhaan purjeeseen ja silmämääräisesti katsoen siihen ei ainakaan tullut reikiä tms. vaurioita.

t. Raimo

by Guest » Sun Apr 02, 2006 12:23 pm

Tämän tarinan neuvot voivat tulla vähän liian myöhään ja ovat dacron purjeile suunnattuja, mutta ehkä joku niistä hyötyy.

Kun hankimme aikoinaan veneemme Ruotsista, olimme saman ongelman edessä. Kysyin neuvoa useammasta eri purjeneulomosta ja sain kaikista samat ohjeet mutta eri aine(liuotin)suosituksin. Liuottimen vaihdellessa (asetoni, ksyleeni ym.) ohjeet olivat suunnilleen: numerot irroitetaan purjeesta liuottimen avulla (ainemäärän vaihdellessa melko runsaasta lainehtivaan) ja purjeeseen jäljelle jäävä liima irroitetaan/hinkataan sitten liuottimeen kastetun rätin avulla pois. Kyselin myös tekeekö neulomot numeroiden poiston, mutta eivät olleet kovin innokkaita tai hinta per numero oli melko suolainen. Syy moiseen selvisi kun aloitti irroittamisen...

Numero lähti hyvin asetonilla irti, mutta kaikki liima jäi purjeesen. Yhden numerojen liimojen irroittaminen kesti noin 45 minuuttia - sormet oli hellinä, päässä pyöri ja usko alkoi loppua.

Hiukan aikaa mietittyä kokeilin toisenlaista tekniikkaa. Purje käännettiin toisin päin. Asetoniin kastetulla rievulla pyyhkäistiin purjeen pintaa toisella puolella olevan irroitettavan numeron kohdalta. Sitten nopeasti, ennen liuottimen haihtumista, numeropuoli esiin ja numeron irroitus. Nyt melkein kaikki liima oli kiinni numerossa ja purje oli melko puhdas. Loppujen numerojen irroitus kesti kahdesta purjeesta noin tunnin kaikkine liimojen poistamisineen!

Sama tekniikka toimi myös spinnussa siten, että asetonilla miedosti kostutettu rätti laitettiin kankaan alle numeron kohdalle ja kangasta/numeroa painellen säädeltiin liuottimen määrää ja hiljalleen, kangasta numeron ympärillä tukien, vedettiin varovasti numeroa irti. Maltti on valttia spinnun kanssa, jottei tule venymiä kankaaseen.

Näin onnistuttiin meillä dacron ison ja spinnun kanssa. Mitään takuuta ei näille ohjeille saa ja laminaattipurjeet ovat sitten vielä asia erikseen, joista ei ole kokemusta.

Heikki / X-tas

www.x79.info

Vanhan liiman poisto purjeesta (ja tarrojen poisto)

by rpuustin » Sat Apr 01, 2006 21:33 pm

Hei,

kiskoin Erkalta saamasta Awan vanhasta G2:sta irti purjenumerot ja yritin poistaa purjeeseen jäänyttä liimaa asetonilla, joka yleensä tepsii hyvin.

Mutta, eipäs sitten onnistunutkaan. Eli, osaako joku neuvoa, millä dacron purjeesta saa parhaiten liiman pois?

t. Raimo

mode edit(hh): Korjasin otsikon paremmin kuvaavaksi

Top