Peräsimestä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Peräsimestä

by Erkka » Wed Nov 05, 2003 12:50 pm

Tämän takia kai juuri palataan asiaan joulun kieppeillä, että nähdään, onko vaahto kuivunut lainkaan. Alaosaan on tehty myös aukko, jotta vaahto voisi edes teoriassa kuivua. Tietenkin tämä nykyinen arvio on, että vaahto kuivuu ja peräsin kasataan, toinen juttu on sitten jos vaahdot vaihdetaan. Mutta tosiaan, kuten sanoin, joudun luottamaan korjaamon sanaan kun ei itsellä ole välttämättä tietoa ja ymmärrystä kuivumisesta, laminoinnista, liimauksesta ym.

by harald » Wed Nov 05, 2003 12:29 pm

Kannattaisiko korjata itse ongelmaa eikä vain laittaa kunnolla kiinni? Syy
halkeamiseen löytyy kosteudesta. Kosteus on vaahdossa. Vaahto pois =
kosteus pois = ei halkea enää.

Mutta tuota 800€ hintaa olisiin itsekin voinut miettiä jos siihen kuuluu maalitkin.

by Erkka » Wed Nov 05, 2003 09:01 am

Peräsintä avataan niin paljon, että yläreunan halkeama saadaan laitettua kunnolla kiinni. En tiedä menetelmistä tuon taivaallista, siksihän se peräsin sinne Kotkaan matkasi. Pohjasta en myöskään tiedä, faija siis asuu Kotkassa ja on toiminut puhemiehenä tuossa lafkassa. Pyysin kysäisemään pohjan huoltohintaa ihan mielenkiinnosta, täällä kun on aika suolaisen tuntuinen ja tuo ~800 e oli arvio, jonka antoivat. Kun ei ole pohjan laitto nyt ajankohtainen, niin en selvitellyt (vielä) mitä sisältää. Mutta tuon 800 voisin maksaa kelpo huollosta, kai siinä omaa aikaa ja vaivaa säästää ainakin tuon verran.

by harald » Tue Nov 04, 2003 17:24 pm

Hinnasta ei tietoa, evvk oikeastaan.. :) Kun en ole maksumiehenä tällä kertaa.

Tuo 150€ ei kuullosta pahalta jos peräsintä aukaistaan kunnolla. Vai onko tuo
vain yläpään raottamista? Jos kerran tekee niin... ?

4 kerrosta epoksia ja myrkyt jos on alle laitettuna ja alle 800 € niin ei ole
myöskään paha. Sisältääköhän välihionnat?

by Erkka » Tue Nov 04, 2003 15:49 pm

Ei Rainer osannut sanoa mitään osviittaa hinnasta? BTW. Awan peräsin on paraikaa Kotkassa Korela Boatsilla (Korela-tuote Ky?), jossa sanottiin, että peräsin auki yläpäästä akselista eteen- ja taaksepäin ihan kunnolla, patterin kylkeen kuívumaan ja asiaan palataan joulun kieppeillä. Koko hoito maksaa kasattuna laminoituna/liimattuna noin 150 ecua. Peräsintä taivuteltiin suuntaan ja toiseen, eikä siitä mitään muuta vikaa keksitty, eli sisuskalut on kunnossa.

Pohjan hoito eli puhdistus, 4 kerrosta epoksia ja myrkky 4-5 tmk. Ei ihan hirmuinen. Pakko oli kysyä.

by harald » Tue Nov 04, 2003 14:21 pm

Siitä vielä että jos huomaa että peräsimessä on kosteutta niin taitaa kuitenkin
olla niin että sitä vettynyttä vaahtoa ei saa kuivumaan millään keinolla.

Joku tässä vertasi tilannetta siihen että laitetaan märkä pesusieni muovipussiin,
vaikka pussiin pistetään reikiä ja pussi saunaan puoleksi vuodeksi niin se
sieni taitaa olla kostea vielä puolenkin vuoden päästä kuitenkin.

Mutta lisää infoa tulee vielä..

by harald » Tue Nov 04, 2003 14:18 pm

Muotit on muuten nyt paikallistettu. Ne ovat Pietarsaaressa sellaisella
kaverilla kun Rainer Svenfeld puhno 0400-665831. Rainer ei näillä näkymin
halua lähettää niitä ympäri suomea mutta häneltä voinee tilata puoliskoja
jos haluaa tehdä uuden peräsimen. Palaan asialle vielä kun tiedän meidän
projektista enemmän, mitä matskua kannattaa käyttää jne...

by Guest » Tue Oct 28, 2003 19:32 pm

AJATTELIN HEITTÄÄ TÄSSÄ KOMMENTIN OMA FE 83:SEN PERÄSIMESTÄ, JOKA OSOITTAUTUI MÄRÄKSI SISÄLTÄ. MITÄÄN ULKOPUOLISTA OIRETTA EI OLLUT KUTEN SÄRÖJÄ TMS. AINOASTAAN PAKKASTEN TULLEN HOMMA KÄVI ILMI, JOLLOIN SISÄLLÄ OLLUT MÄRKÄ URETAANI JÄÄTYI JA KOSTEUTTA TIIVISTYI KYLMÄÄN PERÄSIMEN PINTAAN ILMAN JÄLLEN LAUHDUTTUA.

PORASIN MUUTAMAN REIJÄN PERÄSIMEN POHJAAN (LAMINAATIN PAKSUUS N.5 CM POHJASSA), JOSTA TIHKUI VETTÄ. TEIN REIJÄN MYÖS URETAANIN TÄYTTÖKOHTAAN. URETAANI OLI MÄRKÄ.

KYSELIN PAIKALLISELTA VENEKORJAAJALTA, MITÄ KANNATTAISI TEHDÄ. ENSIKSI HÄN TOTESI ETTEI MUISTA YHTÄKKIÄ YHTÄÄN VENETTÄ, JOSSA PERÄSIN OLISI OLLUT KUIVA. RISKI ON, ETTÄ PERÄSIN SÄRÖILEE PAKKASEN VAIKUTUKSESTA. MUTTA TOTESI, ETTÄ KORJATAAN VASTA SITTEN JOS SÄRÖJÄ TAI MURTUMIA JOSKUS TULEE.

TODENNÄKÖISESTI KEVÄÄLLÄ PAIKKAAN TEKEMÄNI REIJÄT SIKAKITILLÄ JA YRITÄN UNOHTAA KOKO ASIAN. KESÄLLÄ MUUTEN ON SE HYVÄPUOLI, ETTÄ NÄMÄ POHJA-ASIAT UNOHTUVAT TÄYSIN EIVÄT JUURIKAAN TULE AIRISTOLLA MIELEEN.

KAIKKIEN FINN EXPRESSIN PERÄSIN ON MUUTEN VAIHDETTU ALKUPERÄISESTÄ VAHVEMPAAN ENSIMMÄISENÄ KESÄNÄ TAPAHTUNEEN PERÄSINRIKON JOHDOSTA, JOTEN VOISI OLETTA STILLIN PIRTÄNEEN SEN VAHVAKSI. MYÖS AIKAISEMMIN SINÄ KESÄNÄ JO TOIMITETTUIHIN TEHTIIN PERÄSIMEN VAIHDOS. SELASIN 80-LUVUN ALKUPUOLEN VENELEHTIÄ, JOSTA ASIA KÄVI ILMI ERÄÄN MYRSKY JUTUN YHTEYDESSÄ. HYVIN FE MUUTEN SELVIYTYI SIITÄ MYRSKYSTÄ, VAIKKA JOUTUIKIN HINAUKSEEN.

Re: perästin

by harald » Thu Nov 07, 2002 16:35 pm

ilona wrote:..Keli oli kova (18 m/s), mutta olimme saaristossa Nauvon kupeessa ja suhteellisen suojaisalla reitillä). Ympärillä uiskenteli hajonneen tukkilautan jäljiltä propseja ja vielä satamaan
...
Joo, eli ulkoinen tekijä on suhteellisen todennäköinen...
Muuten, mulle ei oikein ole auennut näiden sivujen sinänsä fiksu logiikka. Miten vastaan keskusteluun "quote"-toiminnalla? Laita pieni käytönopastus öllikälle.
Tuo "quote" on siis "Vastaa lainaten". Kannattaa kirjautua sisään omalla tunnarilla niin
saat esim oletuskielen vaihdettua suomeksi, forumi muistaa mitkä jutut sinä olet lukenut ja ei,
sekä saat mahdollisuuden muokata omia posteja tarpeen mukaan.

Kunnioitan joidenkin ihmisten halu olla anonyymi, eli tässä forumissa ei ole pakko
kirjautua mutta kirjautumalla saa paljon hyviä namiskuukkeleita käyttöön.

Ja tuo quote toiminto toimii niin että alkuperäisen postaajan teksti tulee sinun muokkaus-
ruutuun. Alkuun näkyy

Code: Select all

[quote]
joka periaatteessa aloittaa alkuperäisen teksti-
ruudun, ja sitten

Code: Select all

[/quote]
päättää sen ruudun.

Tuo on hyvä jos haluaa vastailla "rivien väliin", kuten minä ainakin olen tottunut tekemään.
silloin joutuu noita code-hakasia laittamaan vähän sinne tänne vain.

Ei kun Testi-forumiin testaamaan! Ei maksa mitään :)

perästin

by ilona » Thu Nov 07, 2002 15:53 pm

Peräsimen kaikki metalliosat olivat haponkestävää terästä (luullakseni ruostumaton ei kestäisi olosuhteita).

Peräsimen varsinainen hajoamissyy jäi epäselväksi. Keli oli kova (18 m/s), mutta olimme saaristossa Nauvon kupeessa ja suhteellisen suojaisalla reitillä). Ympärillä uiskenteli hajonneen tukkilautan jäljiltä propseja ja vielä satamaan mennessä tuuli kiusasi sen verran, että ajettiin poijun yli. Missään kohtaa ei tuntunut pinnassa mitään outoa tai äkkinäistä. Huomasin jutun vasta kun lähdimme ajamaan seuraavana päivänä hyvässä kelissä. Silloinkin koko juttu selvisi vasta kun uitin peräsimen pois alta.

Muuten, mulle ei oikein ole auennut näiden sivujen sinänsä fiksu logiikka. Miten vastaan keskusteluun "quote"-toiminnalla? Laita pieni käytönopastus öllikälle.

Re: peräsimestä vielä

by harald » Thu Nov 07, 2002 10:19 am

ilona wrote:Vielä tuosta peräsimestä sen verran, että sen rakenne ei ainakaan mun -81 mallisessa ei ollut ihan loppuun saakka mietitty. Peräsinakseli oli yläpäästään halkaisijaltaan n. 45 mm:n umpitankoa. Mutta se oli sitä vain noin 10 cm peräsimen sisällä. Siitä se jatkui päittäin hitsatulla putkella alaspäin.
Harmittaa kun tuota ei voi tarkistaa kovinkaan helposti. Enkä halua sitten päättyä
tilanteeseen missä pitää rikata joku hätäperäsin tjms. Suosittelen kullekin FEneilijälle
hätäperäsimen rikaamisen harjoittelua.

Tuo saattaa muuten olla eräänlainen ominaisuus eikä huonous. Jos ajaa peräsimen kiville
niin minä olisin ainakin helpottunut jos te taittuu eikä revi koko akselia pinnoineen irti.

Oliko tuo putki sitten rosteria?
Tämä työsuorituksena ongelmallinen hitsausliitos petti minulla ja sen vuoksi peräsin taittui jatkoksen kohdalta. Akselista lavan takaosaan lähtevät latat olivat kyllä myös haponkestävää terästä, mutta niitä ei ole rakennettu kehäksi, eli takaosastaan yhteen.
Missä olosuhteissa tuo katkeaminen/taittuminen tapahtui? Kovassa merenkäynnissä vai
jonkun "ulkoisen tekijän" takia?
Muotit ovat olemassa ja tekijän nimikin tiedossa. Uusi vanhan, mutta alaosastaan parannetun akselin ympärille rakennettu ja ympärilaminoitu peräsin maksoi muutama vuosi sitten n. 5500 mk.
Taisi yksi Lauttasaarella toimiva korjaamo ehdottaa meille uuden peräsimen kun he näkivät
tuon "täplän" meidän peräsimessä. Hintaluokka noin 12 000 mk (2 000 €). Jäi ostamatta.
Mutta jos lavan muotit tosiaan löytyvät niin tuo sinun mainitsemasi hinta saattaa olla jo
lähempänä totuutta. Korjaamo olisi vissiin tehnyt olemassaolevasta peräsimestä muotin ja
me olisimme sen muotin todnäk joutuneet maksamaan, ainakin osittain.

peräsimestä vielä

by ilona » Thu Nov 07, 2002 10:08 am

Vielä tuosta peräsimestä sen verran, että sen rakenne ei ainakaan mun -81 mallisessa ei ollut ihan loppuun saakka mietitty. Peräsinakseli oli yläpäästään halkaisijaltaan n. 45 mm:n umpitankoa. Mutta se oli sitä vain noin 10 cm peräsimen sisällä. Siitä se jatkui päittäin hitsatulla putkella alaspäin. Tämä työsuorituksena ongelmallinen hitsausliitos petti minulla ja sen vuoksi peräsin taittui jatkoksen kohdalta. Akselista lavan takaosaan lähtevät latat olivat kyllä myös haponkestävää terästä, mutta niitä ei ole rakennettu kehäksi, eli takaosastaan yhteen.

Oireena peräsimen taittumiselle ainakin mulla oli lavan etusyrjän yläosassa ollut selvä halkeama. Peräsimen lavasta reilusti sivulle taivutettaessa halkema aukesi vähän.

Muotit ovat olemassa ja tekijän nimikin tiedossa. Uusi vanhan, mutta alaosastaan parannetun akselin ympärille rakennettu ja ympärilaminoitu peräsin maksoi muutama vuosi sitten n. 5500 mk.

by harald » Thu Oct 31, 2002 13:59 pm

Tuossa on vielä Segling lehden artikkeli peräsimistä:

http://www.segling.nakterhuset.se/97_07/roder.asp

Seglings artikel om roder

by harald » Mon Oct 28, 2002 15:14 pm

Akkuporakone käteen ja alta kaksi-kolme 8 mm reikää niin eiköhän se aika nopeasti
selviä josko lavassa on vettä. Suosittelen sen tekoa ennen pakkasia. Parasta olisi
kuivatella sitä sisällä. Ja sitten keväällä katsoo uudestaan mitä tekee.

by hkaila » Mon Oct 28, 2002 15:12 pm

Meillä on aika rajusti lähtenyt maalit ja gelgoatitkin(?) peräsinlavasta paarpuurin puolelta. http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 8_0834_IMG Siitä onko sisällä vettä ei ole tietoa, veikkailla toki voi.. Myöskään varsinaista toimintasuunnitelmaa asian fiksaamiseksi ei ole ehditty kehittää.

Top