Nyt on sitten v3.0 tekeillä.
Välitystä piti lisätä, kolminkertainen ei vain riittänyt, vaan kuorma vetopäässä
oli sellainen että lukon aukaisu ja säätäminen vaati molemmat kädet. Kokeillaan
nyt nelinkertaisella, ja ellei se riitä niin sitten kuusinkertaisella.
Skuutin pää sisäskuutista:
Genoan skuutti tulee siis sisäskuutin 40mm plokin (tai teräsrenkaan) läpi, ja
sitten skuutikiskon plokiin.
(Klikkaa kuvaa saadaksesi isomman version kuvateksteineen)
Tuulenpuoleinen pää sisäskuutista taittoplokeineen:
Taaimmainen säätöpää lukkoineen:
Tavoite on, että tuolla järjestelmällä voidaan päästää puuskissa skuuttikulmaa
ulommas samaan tahtiin isopurjeen levangin kanssa. Perussäätönä toimii
genoan skuuttikulman asettaminen suoraan ikkunan yläreunan päälle. Tästä
voi ehkä taktisessa tilanteessa, tai erittäin otollisissa olosuhteissa vetää
vielä hiukan sisään, ja aallokossa tai kovissa puuskissa päästää ulommas.
Alkuperäinen skuuttikisko on auttamattomasti liian alhaalla/ulkona joka
tapauksessa.
Kuvissa on toisen puolen järjestelyt. Toiselle puolella rakennetaan samalla
tavalla, mutta peilikuvana.
Tarpeet:
- 4 * 29mm carbo airblock
- 2 * teräsrengasta tai 40mm airblock (skuutin paksuuden takia isot)
- neljä silmukkapulttia + prikkaa + mutteria (tulee pultin mukana)
- kaksi peltistä minisakkelia ruuvilla (ei sillä tapilla, ei mahdu jousen sisään)
- kaksi jousta pitämään tuulen puoleinen ploki oikeassa asennossa
- kaksi kuulalaakeroitua harkenin plokia (pari ruuvia + epoksiliimaa)
- kaksi pientä rottalukkoa (esim servo clamcleat maritimista toimii ja on suht halvat)
- säätököyttä 5mm, paljon...
Nyt on sitten v3.0 tekeillä.
Välitystä piti lisätä, kolminkertainen ei vain riittänyt, vaan kuorma vetopäässä
oli sellainen että lukon aukaisu ja säätäminen vaati molemmat kädet. Kokeillaan
nyt nelinkertaisella, ja ellei se riitä niin sitten kuusinkertaisella.
Skuutin pää sisäskuutista:
[url=http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album256&id=09092007178_G][img]http://www.fe83.org/albums/album256/09092007178_G.thumb.jpg[/img][/url]
Genoan skuutti tulee siis sisäskuutin 40mm plokin (tai teräsrenkaan) läpi, ja
sitten skuutikiskon plokiin.
(Klikkaa kuvaa saadaksesi isomman version kuvateksteineen)
Tuulenpuoleinen pää sisäskuutista taittoplokeineen:
[url=http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album256&id=10092007182_G][img]http://www.fe83.org/albums/album256/10092007182_G.thumb.jpg[/img][/url]
Taaimmainen säätöpää lukkoineen:
[url=http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album256&id=09092007180_G][img]http://www.fe83.org/albums/album256/09092007180_G.thumb.jpg[/img][/url]
Tavoite on, että tuolla järjestelmällä voidaan päästää puuskissa skuuttikulmaa
ulommas samaan tahtiin isopurjeen levangin kanssa. Perussäätönä toimii
genoan skuuttikulman asettaminen suoraan ikkunan yläreunan päälle. Tästä
voi ehkä taktisessa tilanteessa, tai erittäin otollisissa olosuhteissa vetää
vielä hiukan sisään, ja aallokossa tai kovissa puuskissa päästää ulommas.
Alkuperäinen skuuttikisko on auttamattomasti liian alhaalla/ulkona joka
tapauksessa.
Kuvissa on toisen puolen järjestelyt. Toiselle puolella rakennetaan samalla
tavalla, mutta peilikuvana.
Tarpeet:
- 4 * 29mm carbo airblock
- 2 * teräsrengasta tai 40mm airblock (skuutin paksuuden takia isot)
- neljä silmukkapulttia + prikkaa + mutteria (tulee pultin mukana)
- kaksi peltistä minisakkelia ruuvilla (ei sillä tapilla, ei mahdu jousen sisään)
- kaksi jousta pitämään tuulen puoleinen ploki oikeassa asennossa
- kaksi kuulalaakeroitua harkenin plokia (pari ruuvia + epoksiliimaa)
- kaksi pientä rottalukkoa (esim servo clamcleat maritimista toimii ja on suht halvat)
- säätököyttä 5mm, paljon...