Lisää kolmosgenoasta ja sisäskuuteista

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Lisää kolmosgenoasta ja sisäskuuteista

by Joakim » Sat Jun 25, 2016 15:57 pm

Riippuu fokan leikkauksesta. Ideana on, että edelleen pystyy hyvin käyttämään skuuttikiskon säätöä eli muutettua fokan muotoa. Sisäskuutti ei siis saa vetää (paljoa) eteen-taakse suunnassa. Mielestäni "avoin" sisäskuutti toimii parhaiten eli siis sellainen, jossa skuuttia vetävän lenkin osat eivät mene samaan paikkaan, vaan toinen on selvästi edempänä kuin toinen. Itse en laittaisi plokia. Kuoreton dyneema toimii sellaisenaan hyvn skuutin ympärillä tai sitten voi laittaa metallirenkaan, ehkä mielummin alumiinisen low friction.

Itse pidän enemmän taljattomasta vinssivapauttajalle tulevasta systeemistä, siis vain 1:2 välitys. FE:n fokalla tuota jaksanee vetää käsin vielä aika kovassa tuulessa, kun 30 m2 fokkaakin jaksaa vetää ehkä 5 m/s saakka. Noita ei ole tarvetta säätää aktiivisesti, vaan etsitään oikea paikka kelin mukaan. Omassa veneessä sisäskuutit tulevat ristiin "organisereiden" kautta vinssivapauttajille. Toiselle on oma vapauttaja ja toinen on kakkosreivin vapauttajassa. Reiviä ja sisäskuuttia ei koskaan tarvitse samaan aikaan.

by Cage » Sat Jun 25, 2016 14:22 pm

Mikä on optimaalinen paikka sisäskuutille? Vakoiltuani Charlottaa näyttää siltä että on juuri takavanttien välissä. Onko hyvä paikka tai pitäiskö olla taaempana?

by harald » Fri Jun 13, 2008 20:22 pm

by harald » Sun Sep 09, 2007 20:28 pm

Sailing Worlding artikkeli on vanhentunut sen verran että se
löytyy nyt niitten nettiarkistosta.

by harald » Sun Sep 09, 2007 15:55 pm

Mainittavaa että sisäskuuti on melkein pakko merkitä esim tekstiiliteipillä koska
tuulen puolelta ei näe kuinka kireällä ne ovat. Merkitsisin ne kolmella merkillä,
eli min-mid-max merkeillä. Min (minimi) olisi se kohta missä sisäskuutista on vain
hiukan otettu löysää pois, tämä on ehkä tarpeeton merkki koska tämän tuntee
sisäskuutin kuormassa.

Mid olisi se kohta missä skuutikulma on takaa katsottuna ikkunan yläreunan
yläpuolella.

Max olisi se kohta missä skuutikulma on lähellä ruffikattoa. Tätä asentoa ei voi
kovinkaan kauan käyttää ennen kuin vauhti hiippuu, tämä kohta vaatii myös että
vauhti on jo ylhäällä.

Merkinnät voisi tehdä myös yhdellä teipinpalalla ja kolmella merkillä kannella
tartuntakahvan sisäpuolella. Mikäli teipataan merkki vetopäähän niin lukko syö
teipin pois ennemmin tai myöhemmin.

Ulkoplokiin (jonka läpi se oikea skuutti siis tulee) voisi laittaa shock-chord
(kumiköysi) palanen ja rustirautaan pitämään sisäskuuti selvinä.

by harald » Sun Sep 09, 2007 15:21 pm

Nyt on sitten v3.0 tekeillä.

Välitystä piti lisätä, kolminkertainen ei vain riittänyt, vaan kuorma vetopäässä
oli sellainen että lukon aukaisu ja säätäminen vaati molemmat kädet. Kokeillaan
nyt nelinkertaisella, ja ellei se riitä niin sitten kuusinkertaisella.

Skuutin pää sisäskuutista:
Image

Genoan skuutti tulee siis sisäskuutin 40mm plokin (tai teräsrenkaan) läpi, ja
sitten skuutikiskon plokiin.

(Klikkaa kuvaa saadaksesi isomman version kuvateksteineen)

Tuulenpuoleinen pää sisäskuutista taittoplokeineen:

Image


Taaimmainen säätöpää lukkoineen:

Image

Tavoite on, että tuolla järjestelmällä voidaan päästää puuskissa skuuttikulmaa
ulommas samaan tahtiin isopurjeen levangin kanssa. Perussäätönä toimii
genoan skuuttikulman asettaminen suoraan ikkunan yläreunan päälle. Tästä
voi ehkä taktisessa tilanteessa, tai erittäin otollisissa olosuhteissa vetää
vielä hiukan sisään, ja aallokossa tai kovissa puuskissa päästää ulommas.
Alkuperäinen skuuttikisko on auttamattomasti liian alhaalla/ulkona joka
tapauksessa.

Kuvissa on toisen puolen järjestelyt. Toiselle puolella rakennetaan samalla
tavalla, mutta peilikuvana.

Tarpeet:

- 4 * 29mm carbo airblock
- 2 * teräsrengasta tai 40mm airblock (skuutin paksuuden takia isot)
- neljä silmukkapulttia + prikkaa + mutteria (tulee pultin mukana)
- kaksi peltistä minisakkelia ruuvilla (ei sillä tapilla, ei mahdu jousen sisään)
- kaksi jousta pitämään tuulen puoleinen ploki oikeassa asennossa
- kaksi kuulalaakeroitua harkenin plokia (pari ruuvia + epoksiliimaa)
- kaksi pientä rottalukkoa (esim servo clamcleat maritimista toimii ja on suht halvat)
- säätököyttä 5mm, paljon...

by harald » Mon Nov 13, 2006 21:39 pm

Niinpä. Sailing World-lehdessä (vai oliko yachting?) oli juttua nimenomaan
noista sisäskuuteista. Artikkelin mukaan pitää varoa sitä, että skuuttikulma
"taittuu sisään". Tuolle oli joku termikin, setback tjms. Tästä samasta syystä
olen huomannut että on helpompi vetää (pää)skuuttia ensin sisään, näin
vetäen alaosan latteammaksi, ja vasta sitten sisäskuuttia sisään. Tämä siis
reippaan keskituulen kohdalla ja ylöspäin. Kevyessä pieni sisäänkaartuminen
voi olla toivottavaakin, jotta mm. pinnaan tulee enemmän tuntumaa.

by Olli » Mon Nov 13, 2006 21:35 pm

Oisko peräti wiki-artikkelin arvoinen projekti? Tuommoisten virittely lienee keväällä edessä. Luun skuuttikin toimii jotenkin, mutta sivuvaikutuksena se vetää vähän liikaa myös eteen...

by harald » Mon Nov 13, 2006 21:06 pm

Ja meidän sisäskuuteissa on nyt kolminkertainen välitys. Nyt vastaa alkaa
toimia niin että sitä voi säätääkin ja ravusta saa narun irti. Yllättävän paljon
kuormaa tuossa sisäskuutissa on.

Sitten kun muistan niin tulen lisäämään kuvia miten tuo on tehty. Periaate-
piirros olisi varmaan poikaa?

by harald » Tue Oct 24, 2006 23:37 pm

Ja tuosta näkymä sisäskuutista erittäin isossa kuvassa:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... &id=full_3

Kuvassa sisäskuutti on kireällä, tuossa kelissä voisi olla jopa auki. Ehkä siitä
sisäskuutin kireydestä johtuen on genoan skuutti jäänyt hiukan auki ja purje
on mielestäni turhan pussikas vielä tuossa. Tuossa kelissä voi vetää skuuttia
tosi kireälle, joka vaikuttaa positiivisesti pinnapaineeseen tuossa kelissä.

Toisaalta kuvassa pinna ei ole kovin paljon vinossa. On vaikeaa nähdä näin
veneen ulkopuolelta millä suhteellisella kireydellä purje on skuutattu.

by harald » Tue Oct 24, 2006 23:33 pm

Lisää kolmosgenoasta ja sisäskuuteista

by harald » Tue Oct 24, 2006 23:31 pm

Saimme ystävällisesti Ollilta lainaksi uudehko genoa kolmonen meidän syys-
reissulle. Pistin vähän kuvia purjeesta galleriaan:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album247

Josta poiki jotain kommentteja. Helpointa olisi ehkä jatkaa tässä forumissa aiheesta.

Top