by Olli » Fri Apr 10, 2009 11:47 am
Mullakin on rako gelcoatin ja peräsimen vannasputken välissä. Rako oli kyllä mielestäni siisti, ja aika tasaisesti sen millin verran putken ympärillä. Gelkkarin reuna näytti siltä, että se on tullut muotista noin. Eli olisikohan muotissa ollut putken kohdalla joku holkki, joka on vähän isompi kuin paikalle tuleva putki?
Alunperin urassa ei mun veneessä ollut mitään massaa välissä, vaan se oli tyhjä. Vedin pohjarempan yhteydessä sinne epoksimaalit pohjalle, ja 292 sikaa uraan. Ongelmahan siinä on, että milli on liian pieni rako, jotta siihen saisi oikeasti pysyvän sikasauman. On se mulla kuitenkin jotenkin siinä pysynyt. Varmaan oikeaoppisin ratkaisu olisi tässäkin jyrsiä siihen leveämpi ura, johon saisi jo oikeasti elastisen sikasauman. Kovin vaan on hankala operaatio, siinä pitäisi melkein irrottaa se putki. Paikkakin on vaikea, kun edessä on skegi lähellä.
Sitten vielä tuolta ketjusta
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=890 poimittu kommentti:
Olli wrote:Yksi huomio tuli myös mieleen skegistä... Mulla oli skegin taaimmaisten terävien kärkien ja pohjan yhtymäkohdassa pohjan puolella molemmilla puolilla ontto kohta. Siinä on ilmeisesti vaikea kohta laminoida, kun gelcoatin ja laminaatin välissä oli semmonen pikkusormen kärjen kokoinen kupla. Gelcoat oli siinä täysin ehjä, vain ontto ääni paljasti paikan, kosteaakaan ei ollut. Kannattanee muidenkin koputella, hämmästyisin, jos mulla olisi ainoa runko jossa tuommoinen kupla oli.
Tuo kohta kannattaa koputella samalla kun on perämela irti. Mulla tosiaan oli siinä ihan ehjä gelkkari, joka meni ruuvarilla puhki, siellä alla oli ontto kohta. Tossa on ollut todella jyrkkä kohta laminoitavaksi, ja sellaisissa helposti kuitu irtoaa gelkkarista, ja tekee kuplan. Mitään kosteaa siellä ei ollut, eikä mitään delaminoitumisen merkkejä, mutta kannattaa kitata umpeen, jos tommonen löytyy.
Mullakin on rako gelcoatin ja peräsimen vannasputken välissä. Rako oli kyllä mielestäni siisti, ja aika tasaisesti sen millin verran putken ympärillä. Gelkkarin reuna näytti siltä, että se on tullut muotista noin. Eli olisikohan muotissa ollut putken kohdalla joku holkki, joka on vähän isompi kuin paikalle tuleva putki?
Alunperin urassa ei mun veneessä ollut mitään massaa välissä, vaan se oli tyhjä. Vedin pohjarempan yhteydessä sinne epoksimaalit pohjalle, ja 292 sikaa uraan. Ongelmahan siinä on, että milli on liian pieni rako, jotta siihen saisi oikeasti pysyvän sikasauman. On se mulla kuitenkin jotenkin siinä pysynyt. Varmaan oikeaoppisin ratkaisu olisi tässäkin jyrsiä siihen leveämpi ura, johon saisi jo oikeasti elastisen sikasauman. Kovin vaan on hankala operaatio, siinä pitäisi melkein irrottaa se putki. Paikkakin on vaikea, kun edessä on skegi lähellä.
Sitten vielä tuolta ketjusta http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=890 poimittu kommentti:
[quote="Olli"]Yksi huomio tuli myös mieleen skegistä... Mulla oli skegin taaimmaisten terävien kärkien ja pohjan yhtymäkohdassa pohjan puolella molemmilla puolilla ontto kohta. Siinä on ilmeisesti vaikea kohta laminoida, kun gelcoatin ja laminaatin välissä oli semmonen pikkusormen kärjen kokoinen kupla. Gelcoat oli siinä täysin ehjä, vain ontto ääni paljasti paikan, kosteaakaan ei ollut. Kannattanee muidenkin koputella, hämmästyisin, jos mulla olisi ainoa runko jossa tuommoinen kupla oli.[/quote]
Tuo kohta kannattaa koputella samalla kun on perämela irti. Mulla tosiaan oli siinä ihan ehjä gelkkari, joka meni ruuvarilla puhki, siellä alla oli ontto kohta. Tossa on ollut todella jyrkkä kohta laminoitavaksi, ja sellaisissa helposti kuitu irtoaa gelkkarista, ja tekee kuplan. Mitään kosteaa siellä ei ollut, eikä mitään delaminoitumisen merkkejä, mutta kannattaa kitata umpeen, jos tommonen löytyy.