Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan

by Olli » Sun Apr 12, 2009 20:17 pm

Niin... Tohon putken ympäristön tiivistämiseen en juuri muutakaan keinoa keksi kuin sika. Voihan sen kolon paklata epoksillakin, mutta halkeaa satavarmasti, ja yhtä vaikeaa sitäkin on jatkossa ulos kaivaa kuin sikaa.

Puslan väliin ei tietenkään kannata sikaa laittaa, ja jos kyseessä on kauluksellinen alapusla (niitäkin joillain on), niin sitten ensin sikaa saumaan, ja antaa sen kuivaa ennen kuin lyö puslan paikalleen. Muuten se sika on kiinni siinä kauluksessa. Kauluksellinen pusla olisi kyllä siitä hyvä, että kaulus pitäisi sen sikan tuolla pienessäkin urassa vuodesta toiseen...

by Panu » Sun Apr 12, 2009 16:42 pm

PasiS wrote: Protoshopissa peräsinlaakerit ovat tulleet ilmeisesti tutuiksi, koska wikin kuvia vastaavat löytyivät suoraan hyllystä. Uusi yläpusla tuntuu oikein hyvältä ja tiukalta, mutta alapäässä uusi palikka vaikuttaa ulkohalkaisijaltaan liian löysältä, koska meinaa tipahtaa itsekseen pois (olin varautunut samanlaiseen voimankäyttöön kuin vanhoja poistettaessa). Ikään kuin vannasputki olisi hieman väljempi alapäässä(??) Pitäisikö noihin varata jonkinlaista turpoamisvaraa, vai lähdenkö suosiolla uutta alapuslaa teettämään?
Tervehdys

Jos pusla on tehty oikeasta materiaalista ei sen pitäisi turvota vedessä. Jos yläpusla on tiukka ja alapusla ei, niin epäilen puslan sorvaaja tarkkuutta. Voihan se olla että alasovite on suurempi kuin ylä, mene ja tiedä. Et kai kuitenkaan sen takia tarvitse uutta alapuslaa. Eikös tuohon väliin saa laitettua jotain "mömmöä", kuten hartsin ja talkin sekoitusta. Em mömmö kovettuu kovaksi, muttei tartu kuin p****a Junttilan tuvan seinään, mistä lienee etua kun seuraavan kerran olet puslia vaihtamassa.

Muistutan tässä vaiheessa kuitenkin, että sen mikä Sika on yhdistänyt ei ole ihmisen tarkoitus erottaa... :!: Joten älä laita sikaa väliin, jos vielä joskus ajattelit askarrella asian tiimoilla :wink:.

by PasiS » Sun Apr 12, 2009 11:55 am

En osannut käyttää kameraa tarpeeksi hyvin, että olisin saanut selvää kuvaa otettua tuosta kohdassa, mutta ohessa kuitenkin jotain. Ollin kuvaus kertonee asian paremmin kuin tämä kuva.

Image

Lohdullista tietää että jossain toisessakin yksilössä on ollut samantapaista. Eipä huvittaisi kovin suureen remonttioperaation nyt ryhtyä, joten yritän varmaan itsekin sikalla tuota paikkailla.

Protoshopissa peräsinlaakerit ovat tulleet ilmeisesti tutuiksi, koska wikin kuvia vastaavat löytyivät suoraan hyllystä. Uusi yläpusla tuntuu oikein hyvältä ja tiukalta, mutta alapäässä uusi palikka vaikuttaa ulkohalkaisijaltaan liian löysältä, koska meinaa tipahtaa itsekseen pois (olin varautunut samanlaiseen voimankäyttöön kuin vanhoja poistettaessa). Ikään kuin vannasputki olisi hieman väljempi alapäässä(??) Pitäisikö noihin varata jonkinlaista turpoamisvaraa, vai lähdenkö suosiolla uutta alapuslaa teettämään?

by Olli » Fri Apr 10, 2009 11:47 am

Mullakin on rako gelcoatin ja peräsimen vannasputken välissä. Rako oli kyllä mielestäni siisti, ja aika tasaisesti sen millin verran putken ympärillä. Gelkkarin reuna näytti siltä, että se on tullut muotista noin. Eli olisikohan muotissa ollut putken kohdalla joku holkki, joka on vähän isompi kuin paikalle tuleva putki?

Alunperin urassa ei mun veneessä ollut mitään massaa välissä, vaan se oli tyhjä. Vedin pohjarempan yhteydessä sinne epoksimaalit pohjalle, ja 292 sikaa uraan. Ongelmahan siinä on, että milli on liian pieni rako, jotta siihen saisi oikeasti pysyvän sikasauman. On se mulla kuitenkin jotenkin siinä pysynyt. Varmaan oikeaoppisin ratkaisu olisi tässäkin jyrsiä siihen leveämpi ura, johon saisi jo oikeasti elastisen sikasauman. Kovin vaan on hankala operaatio, siinä pitäisi melkein irrottaa se putki. Paikkakin on vaikea, kun edessä on skegi lähellä.

Sitten vielä tuolta ketjusta http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=890 poimittu kommentti:
Olli wrote:Yksi huomio tuli myös mieleen skegistä... Mulla oli skegin taaimmaisten terävien kärkien ja pohjan yhtymäkohdassa pohjan puolella molemmilla puolilla ontto kohta. Siinä on ilmeisesti vaikea kohta laminoida, kun gelcoatin ja laminaatin välissä oli semmonen pikkusormen kärjen kokoinen kupla. Gelcoat oli siinä täysin ehjä, vain ontto ääni paljasti paikan, kosteaakaan ei ollut. Kannattanee muidenkin koputella, hämmästyisin, jos mulla olisi ainoa runko jossa tuommoinen kupla oli.
Tuo kohta kannattaa koputella samalla kun on perämela irti. Mulla tosiaan oli siinä ihan ehjä gelkkari, joka meni ruuvarilla puhki, siellä alla oli ontto kohta. Tossa on ollut todella jyrkkä kohta laminoitavaksi, ja sellaisissa helposti kuitu irtoaa gelkkarista, ja tekee kuplan. Mitään kosteaa siellä ei ollut, eikä mitään delaminoitumisen merkkejä, mutta kannattaa kitata umpeen, jos tommonen löytyy.

by harald » Thu Apr 09, 2009 22:45 pm

Kiinnostaa, ilman muuta!

by PasiS » Thu Apr 09, 2009 21:54 pm

Aikanaan tuli nuo em. peräsimen muovipuslat saatua vihdoin irti (olivat tosiaan tiukassa!), kiitos vaan neuvoista. Käytin muuten apuna pientä sopivan muotoista ja kokoista palikkaa, jonka sujautin alapuslan yläpuolelle, jolloin sai hyvän tason jota vastaan sopi hakata (tämä vinkki tuli naapuriveneen kaverilta). Muuten tämä ei olisi kyllä onnistunut, voimaa siis joutui oikeasti käyttämään.

Kun palikka sitten lähti irti, huomasin että alapuslan kauluksen ja pohjan väliin oli tungettu jonkinmoista tiivistekittiä, mikä oli yllätys koska sellaisesta ei täällä ole aiemmin puhuttu mitään. Kun sitten rupesin katselemaan tuota vannasputken ja pohjan välistä saumaa, niin syykin alkoi valjeta: siinä oli joillain kohti pahimmillaan n. millin kokoinen kohtuullisen ruman näköinen rako putken ulkoreunan ja laminaatin välissä, johon tuota tiivistettä on tungettu. Ei siitä vettä juoksemalla sisään pääse, koska laminointi menee ylempänä "putken ympärille", mutta pisti mietityttämään kuinka kosteustiivis tuollainen on. Onkohan tällaista tullut muille vastaan? Ilmeisesti ei olisi huono ajatus laittaa vastaavasti uudestaan tiivistettä (jotain sikaa, mitä?) tuohon samaan väliin ennen uusien palikoiden paikalleen asettamista. Onko muita ajatuksia mitä tässä kannattaisi tehdä?

Voisin ottaa tuosta paikasta kuvan, josta toivottavasti edes jollain tapaa näkyy tilanne ja laittaa saataville tänne, mikäli se kiinnostaa

- Pasi

by Sibbe » Thu Nov 27, 2008 11:01 am

Mikäli puslat eivät lähde naputtelulla, vaan vaativat enemmän voimaa, niin ainakin istuinlaatikosta päin lyödessä kannattaisi vannasputken alapäätä tukea laudalla / lankulla tms. maasta käsin.

Meillä oli alapusla aika tiukassa, mutta jonkinasteisen reippaan kolauttelun jälkeen pusla irtosi ja loppuhuipennuksena myös vannasputken pää kurkki sentin pohjan alapuolella.

Kuten joku joskus osuvasti totesi näissä hommissa jos ei tiedä mitä tekee, se tietää laminointia...

- Mika

by Erkka » Thu Nov 20, 2008 17:33 pm

Jep, juuri näin. Vääntäminen ei ole sopiva, koska siinä vääntää sitten putkea mukana, jolloin laminointi voi spragata. Auton kattotelineen putki ja kakkosnelonen lyömä-/koputteluaseena on toiminut vallan hyvin.

by Panu » Wed Nov 19, 2008 20:35 pm

PasiS wrote:Palautetaanpa vanha keskustelu esille...

Itsellänikin on nyt tämä peräsimen klapin poisto projektina, ja mikäs on tehdessä kun homma on näin hyvin dokumentoitu muiden toimesta. Mulla homma vain tyssäsi viime viikonloppuna siihen, että kun peräsin oli saatu kunnialla pois, noita puslia en sitten saanut enää liikkeelle millään. Ilmeisesti joku vähän käsipihtejä jämerämpi työkalu olisi hyvä niiden suostutteluun. Onko vinkkejä työkaluista/tekniikoista jolla tällainen vähän hintelämpikin kaveri saisi puslat irti rikkomatta pahemmin venettään?

- Pasi
Tervehdys

Tarkoittanet niitä peräsimen muovisia laakeripuslia. Joo lujassa ovat kiinni. Ei kannata "neiteillä" vaan lyöt teräsputkella ne ulos. Eli pujota alhaalta teräsputki vannasputkeen sisään ja vauhdilla yrität osua ylähelan reunaan. Vastaavasti istuinlaatikosta toimien saat sen alahelan irti. Pari kertaa putkella tökäten pitäisi riittää. Muista käyttää voimaa... :?

by PasiS » Wed Nov 19, 2008 18:23 pm

Palautetaanpa vanha keskustelu esille...

Itsellänikin on nyt tämä peräsimen klapin poisto projektina, ja mikäs on tehdessä kun homma on näin hyvin dokumentoitu muiden toimesta. Mulla homma vain tyssäsi viime viikonloppuna siihen, että kun peräsin oli saatu kunnialla pois, noita puslia en sitten saanut enää liikkeelle millään. Ilmeisesti joku vähän käsipihtejä jämerämpi työkalu olisi hyvä niiden suostutteluun. Onko vinkkejä työkaluista/tekniikoista jolla tällainen vähän hintelämpikin kaveri saisi puslat irti rikkomatta pahemmin venettään?

- Pasi

by Erkka » Mon Jun 04, 2007 11:10 am

Tuossa tiukkuudessa kannattaa olla tarkka, jos peräsinakseli tarraa kiinni laakeriholkkiin pyöriessään, on vaarana putken pyöriminen mukana ja sehän sitten rapsauttaa laminoinnin irti.

by mepitkan » Mon Jun 04, 2007 09:40 am

Hei!

Saatiinpa pienen väännön jälkeen mekin uudet Protoshopin puslat paikoilleen.

Alapusla sujahti paikalleen ilman ongelmia, mutta yläpuslan kanssa saimmekin sitten hieman taistella. Se oli tiukka, mutta vasaralla ja puukapulla naputtelemalla se meni kyllä sisälle. Sen jälkeen alkoi "mallailu".

Peräsinakseli meni sisälle yläpuslastakin, mutta kun peräsin oli ruuvattu paikalleen, se oli todella jäykkä - juuri ja juuri sitä jaksoi käännellä pinnan kanssa. Joku rannan asiantuntijoista väitti, että senkun veteen vaan - joku taasen sanoi, että vedessä puslat tulevat vielä pikkaisen turpoamaan.

Emme ottaneet riskiä, vaan lähdimme yläpuslaa käsittelemään. Hiekkapaperilla ei ollut suurempaa vaikutusta, joten Awan tapaan hankimme hoonaustyökalun (Bilipali Temasta n. 5EUR). Digitaalisella mauserilla seurailimme, miten hoonausporailu alkoi vaikuttaa.

Akkuporakoneella pyöritellessä vaikutus tuntui olevan hyvin pieni, mutta sähköporakoneella ei tarvinnut kuin muutaman kerran pyöräyttää, niin tarvittava väljyys saatiin. Itse asiassa taisi mennä pikkaisen liikaakin, eli suosittelemme malttia ja pitkäjänteistä välikokeilua jos ja kun joku vastaavaa hommaa lähtee tekemään!

Kiitos kaikille teille, jotka tämän aiheen tiimoilta olette vinkkejä ja tukea antaneet!! Tulipa taas yksi veneen "konstruktioista" tutuksi!!

terv. MeMa

by Erkka » Sat Apr 28, 2007 21:26 pm

80-paperilla ja jarrusylinterin hoonaustyökalulla tuli nyt sitten ne "jetipelit". Kiitos poijjaat!

by Panu » Fri Apr 27, 2007 10:24 am

Awa wrote:Nyt on sitten holit paikallaan, mutta kaskas kun ei mennytkään peräsin enää läpi, eli taisi olla turhan tiukka sovite. Tässä ketjussa on mainittu tuommoinen hoonaustyökalu, onko visiota mistä sellaista voisi kysellä vai omistaisiko joku peräti sellaisen? Vai olenko pakotettu ottaamaan holkit irti ja viemään takaisin sorvattavaksi? God damn kun nyppii tämä.
Tervehdys

Tuolta Bilipali Temasta saa tuollaisen LAMELLIHIONTALIERIÖ, 50 X 20 MM, MEDIUM (80) Tuotenro 192442. Sen varmasti saisi mahtumaan puslan sisään ja porakoneella antamalla hieman kierroksia saa sisähalkaisijaa kasvatettua helposti. Älä vaan hio liikaa.

Alkaa tuntua siltä, kun olen muutaman Feneilijän kanssa keskustellut, että peräsimen vannasputken sovite tai puslien sorvaajien toleranssit ovat kovin vaihtelevia. Toisilla solahtaa hyvin sisään ja toisilla on tiukkaa. Mene ja tiedä. Jos jotkut saisivat sisäreiän halkaisijan mitattua, niin saataisiin luotettavaa tietoa.

by ipe » Fri Apr 27, 2007 08:11 am

Ei hätää, jos sovite on todella tiukkka älä turhaan lyö puslaa enää pois->väljistyy. Ota karkeata hiomapaperia 80-100 ja pyöräyttelelet etusormella sisähalkaisijaa isommaksi. Näin kävi myös minulla ja toi ei hirveesti aikaa ota.

-ipe

Top