by pjtuomaa » Wed Feb 09, 2005 19:00 pm
harald wrote:pjtuomaa wrote:
No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...
Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen
propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä
vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti
kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme
turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.
Millä perusteilla investointi olisi suuri? Olettaen että Yanmar 1GM10
maksaa vajaat 5k¤ ja Ozecodrive on siinä 4 k¤, glanspowerilla on
dieselpaikalliskoneita niin yhtälö ei yhtäkkiä olekaan enää niin mahdoton.
Laivakoneissa kun puhutaan taloudellisuudesta niin niissä on varmaan
polttoainekulutkin merkittävä osa yhtälöä. Minua ei oikeasti hirveästi
kiinnosta edes 100% vaihtelut kulutuksessa
Enempi olisin
kiinnostunut suuresta akkukapasiteetista jonka saisi "ilmaiseksi"
em. dieselsähköratkaisun yhteydessä.
Mutta se ääni, kyllä siitä dieselkoneesta pitäisi päästä kokonaan eroon.
Oikeita vaihtoehtoja tähän ei valitettavasti ole.
Kyllä tässä todellisuudessa mennään vielä monta vuotta dieselkoneella
ja saattaa olla että seuraava kone joka pitää hankkia nykyisen ikään-
tyessä elinkaarensa loppuun on sittenkin dieseli.
Nyt täytyy myöntää, etten ole kunnolla tutustunut tuohon OZecoDrive tuotteeseen, mutta yleensä puhuttaessa diesel-sähköisestä propulsio/potkurijärjestelmästä, kuuluu järjestelmään ainakin seuraavat osat:
diesel-kone, generaattori, alennusmuuntaja, taajuusmuuttaja, AC tahtimoottori, PMS säätöjärjestelmä jolla dieselin pyörimisnopeus pidetään koko ajan lähellä nimellispistettä sekä propulsiosäätö jolla kahvan nopeus- ja momenttiohjeet välittyvät AC moottorille joka lopulta pyörittää potkuria.
Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin rippuen aluksen käyttötarkoituksesta päästään tyypillisesti noin 7-8% polttoainesäästöihin verrattuna diesel-mekaaniseen järjestelmään. Säästöjä syntyy erityisesti satamamanöövereissä, avomeriosuudella säästöjä ei välttämättä synny, koska tällöin voidaan diesel-mekaanistakin järjstelmää ajaa lähellä diesel-koneen nimellistä pyörimisnopeutta.
Edellä kuvattu potkurijärjestelmä on kuitenkin sen verran monimutkainen, että ainakaan minä en ole tähän mennessä edes nähnyt vastaavia kaupallisia tuotteita huviveneiden tehoalueella - joitakin miljardöörien jahteja lukuunottamatta.
Nopeasti katsottuna OZecoDriven rakenne on aika paljon yksinkertaistettu tyypillisestä diesel-sähköisestä konseptista, millä saadaan varmasti hintaa laskettua. Uskoisin, että kokonaistoimituksen (ml. suunnittelu ja käyttöönotto) hinta on vähintään tuplat verrattuna siihen, että vanha diesel vaihdettaisiin uudempaan koneeseen. Ehkäpä käyttömukavuus edut ovat sen arvoiset, tämä on tietysti kiinni itse kunkin arvostuksista.
Polttokennoa odotellessa...
[quote="harald"][quote="pjtuomaa"]
No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...
[/quote]
:)
[quote]
Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen
propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä
vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti
kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme
turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.[/quote]
Millä perusteilla investointi olisi suuri? Olettaen että Yanmar 1GM10
maksaa vajaat 5k¤ ja Ozecodrive on siinä 4 k¤, glanspowerilla on
dieselpaikalliskoneita niin yhtälö ei yhtäkkiä olekaan enää niin mahdoton.
Laivakoneissa kun puhutaan taloudellisuudesta niin niissä on varmaan
polttoainekulutkin merkittävä osa yhtälöä. Minua ei oikeasti hirveästi
kiinnosta edes 100% vaihtelut kulutuksessa :) Enempi olisin
kiinnostunut suuresta akkukapasiteetista jonka saisi "ilmaiseksi"
em. dieselsähköratkaisun yhteydessä.
Mutta se ääni, kyllä siitä dieselkoneesta pitäisi päästä kokonaan eroon.
Oikeita vaihtoehtoja tähän ei valitettavasti ole.
Kyllä tässä todellisuudessa mennään vielä monta vuotta dieselkoneella
ja saattaa olla että seuraava kone joka pitää hankkia nykyisen ikään-
tyessä elinkaarensa loppuun on sittenkin dieseli.[/quote]
Nyt täytyy myöntää, etten ole kunnolla tutustunut tuohon OZecoDrive tuotteeseen, mutta yleensä puhuttaessa diesel-sähköisestä propulsio/potkurijärjestelmästä, kuuluu järjestelmään ainakin seuraavat osat:
diesel-kone, generaattori, alennusmuuntaja, taajuusmuuttaja, AC tahtimoottori, PMS säätöjärjestelmä jolla dieselin pyörimisnopeus pidetään koko ajan lähellä nimellispistettä sekä propulsiosäätö jolla kahvan nopeus- ja momenttiohjeet välittyvät AC moottorille joka lopulta pyörittää potkuria.
Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin rippuen aluksen käyttötarkoituksesta päästään tyypillisesti noin 7-8% polttoainesäästöihin verrattuna diesel-mekaaniseen järjestelmään. Säästöjä syntyy erityisesti satamamanöövereissä, avomeriosuudella säästöjä ei välttämättä synny, koska tällöin voidaan diesel-mekaanistakin järjstelmää ajaa lähellä diesel-koneen nimellistä pyörimisnopeutta.
Edellä kuvattu potkurijärjestelmä on kuitenkin sen verran monimutkainen, että ainakaan minä en ole tähän mennessä edes nähnyt vastaavia kaupallisia tuotteita huviveneiden tehoalueella - joitakin miljardöörien jahteja lukuunottamatta.
Nopeasti katsottuna OZecoDriven rakenne on aika paljon yksinkertaistettu tyypillisestä diesel-sähköisestä konseptista, millä saadaan varmasti hintaa laskettua. Uskoisin, että kokonaistoimituksen (ml. suunnittelu ja käyttöönotto) hinta on vähintään tuplat verrattuna siihen, että vanha diesel vaihdettaisiin uudempaan koneeseen. Ehkäpä käyttömukavuus edut ovat sen arvoiset, tämä on tietysti kiinni itse kunkin arvostuksista.
Polttokennoa odotellessa...