Sähköisten karttojen hinnoittelu

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Sähköisten karttojen hinnoittelu

gulf of finland = laatokka ja siitä pohjoiseen

by FE-Sillanpää » Tue Mar 08, 2011 09:54 am

[quote="harald"]Pikkuhiljaa, mutta tuon sivun mukaan alue on vain laatokka ja pietarin edusta.

Image

Toisen käden tietoa: Asiasta on valitettu toimittajalle, veikkaus että ovat syöttäneet väärän kartta-aineiston tarjolle. Otsikko on gulf of finland ja sisältö Venäjän vesiä, siinä oli Laatokan pohjoisia sisävesiä myös mukana. Muuten toimii hienosti Nokia C7:llä, kokeilin jopa.

by Olli » Thu Feb 17, 2011 14:10 pm

harald wrote:Suurempi uutinen on mielestäni että merikartat.fi/sjokort.fi eli John Nurminen Marine on myymässä merikortteja BSB-muodossa!
Hieman kallista on kyllä rasteriaineistoksi. Tässä hommassa pitäisi kyllä ottaa mallia ameriikasta, ja jakaa ilmaiseksi.

BSB on kyllä sikäli houkutteleva, että sitä tukevia navigointisoftia löytyy linuxiin. Pääsisi yhdestä mätäpaiseesta eroon veneessäkin...

Re: Navionics Symbian 3:een

by Olli » Thu Feb 17, 2011 14:03 pm

okuivala wrote:Löytyy myös Nokialle.
http://store.ovi.com/content/94471?clickSource=search
Tarvii ilmeisesti olla Symbian^3, ei taida toimia S60 luureissa...

by harald » Thu Feb 17, 2011 09:22 am

Pikkuhiljaa, mutta tuon sivun mukaan alue on vain laatokka ja pietarin edusta.

Image

Suurempi uutinen on mielestäni että merikartat.fi/sjokort.fi eli John Nurminen Marine on myymässä merikortteja BSB-muodossa!

http://www.sjokort.fi/rasterikartat-c-1 ... =2&sort=2a

Navionics Symbian 3:een

by okuivala » Wed Feb 16, 2011 23:59 pm

by vvoltti » Sat Jan 22, 2011 14:15 pm

Joakim wrote:
jr wrote: Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
Tuon lisäksi tulee kai kertamaksuna ~20 euroa/solu ja sitten 8 euroa/solu/vuosi (lienee ALV 0%) päivitysmaksua. Nopeasti katsottuna Itämerellä on n. 300 solua, joten hinnat 6000 ¤ aluksi ja sitten 3000 ¤/v + se 35% rojalti. Pitää noita aika monta myydä, jotta kympin hinnalla saa edes karttakulut katettua. Mitenköhän tuo 35% määritellään? Kymppihän sisältää myös jonkun ohjelman, joten tuskin koko hinnasta menee rojaltia.

Olikohan mahdollista tehdä kimppa jolla maksaa tuon perusmaksun ja jakaa sitten karttaa ilmaiseksi? Paljon tuostahan tuo iphone/androit ei enää poikkea.
No mutta hei, tuonhan nuo kaupalliset toimijat juuri ovat tehneet. Hauskinta on, ettei vanhan virkamiesäijät ex-merenkulkulaitoksessa edes tajunneet mikä heihin iski. Sieltä tuli joku iso kansainvälinen firma joka osti Suomen kartta-aineistot naurettavaan 9000 euron hintaan + 35 % myynnistä. Vaan mitäpä on 35 % nollasta? Voila, kartta-aineistot vapaassa käytössä. Käytännössä tietysti vähän monimutkaisemmin, mutta tuossa on se general idea.

Maailma tulee muuttumaan hyvät ystävät. Mun omalla alalla on iät ja ajat puhuttu tästä, että julksilla varoilla tehdyt kaikenlaiset data-aineistot pitäisi olla vapaassa käytössä, se olisi kaikkien etu. Tätä ei vaan ole markkinatalouden oppeja päin helvettiä soveltavat poliitikot ja virkamiehet tajunneet. Esim. itse olen laskuttanut isoja summia yhteiskunnalta, kun olen tehnyt duunia, joka olisi hoitunut lähes nollatyöllä, jos olisin saanut käyttööni yhden julkishallinnon aineiston. Mutta kun julkishallinnon taho A vaati aineistostaan kovan hinnan julkishallinnon taholta B, niin homma päätyi siihen, ettei taho A saanut penniäkään ja taho B maksoi minulle paljon rahaa siitä että tein jo kertaallen tehdyn duunin uusiksi. Tämä on tätä "hyötyjä maksaa" yms. periaatetta parhaimmillaan. ](*,) Jokainen julkinen organisaatio yrittää rahastaa muita julkisen hallinnon organisaatioita, kun koko kuvio on suuressa viisaudessa vain päätetty rakentaa tälleen "markkinatalousopeilla".

En edes yritä kuvitella minkälaisia "maailmanjärjestyksen" muutoksia tässä voi olla edessä kymmenen-parinkymmenen vuoden sisällä, mutta isoja ne tulee olemaan varmasti.

T.

Ville
filosofisella päällä tänään

by Olli » Thu Jan 20, 2011 01:01 am

Googlen täytyisi kyllä hoitaa tuo kuvaus sukellusveneellä, jotta voitaisiin vakoilla myös kavereiden veneiden pohjan sileyttä, ja nauraa veneissä mahdollisesti roikkuville pölynimureille :wink:

Image

by Artsi » Thu Jan 20, 2011 00:26 am

(Niin, ja näemmekö vielä googlen kameraveneitä kuvaamassa reitit ja joka poukaman

Upea idea! nyt vaan työvoimatoimistosta hakemaan bensarahaa perätuuppariin ja vesille heti, kun jäät sulaa!!! :madlaugh:

laatu?

by FE-Sillanpää » Tue Jan 18, 2011 18:12 pm

Petri wrote: Toisaalta Suomen vesistä kun on muitakin, ilmaisia, vaihtoehtoja, niin eipä tuo kovinkaan ajankohtaista ole toistaiseksi.
Ehkä tässä on se juju (josta koko keskustelu alkoikin): Satelliittikuvat ja maakartat ovat jo "ilmaisia" ts. maksamme ne klikkailemalla googlessa mainoksia tai ostamalla nokian kännyköitä. Merialueet näyttävät seuraavan perässä.

Toinen juttu on sitten laatu: Kyllähän tarinoita kuulee , kuinka turistibussit putoilevat vuorenrinteiltä kun ovat totelleet navigaattorin ohjeita. Paljonko virheitä sitten eksyy merialueille?? Ja kuinka paljon puutteita niihin jätetään jossain määrin tarkoituksella - kuten talojen numeroinnin puuttuminen netin katukartoissa tai kielen vaihtuminen niissä jokseenkin satunnaisesti.

(Niin, ja näemmekö vielä googlen kameraveneitä kuvaamassa reitit ja joka poukaman :-) )

by Petri » Tue Jan 18, 2011 13:38 pm

En toki kiistä tuota suosion mahdollisuutta, mutta toisaalta onko 10¤ sitten kuitenkaan riittävän halpa ei-merenkulkijalle? Sinäkin nyt kuitenkin olet purjehtija ja edes siksi sinua saattaa etäisesti kiinnostaa Italian rannikkokartat.

Toisaalta tietenkin kun globaalia kilpailua mobiilipuolella ei sinänsä ole, niin on paha sanoa onko tuo 10¤ halpa hinta vai ei, jos ainoa reaalinen vertailupohja on juuri joku Taskuloisto (kai muitakin on), GPS-laitteisiin laitettavat kartat ovat sikäli oma juttunsa, koska niissä kilpailun mahdollisuus on vähäisempi, Garminin GPS:iin voit ostaa vain Garminin karttoja eli hinnoittelu voi perustua puhtaasti kermojen kuorintaan.

Kieltämättä toki riittävän suurilla volyymeillä Navionics tuollakin varmaan tekee voittoa vaikka joutuisikin sen perushinnan 6000¤ tms. maksamaan Suomen kartoista ja sitten tiliyttämään jostain osuudesta 35% Suomeen, enkä sinänsä näe syytä miksei Garmin tai vast. voisi samalla lailla tiputtaa hinnoitteluaan vaikka toki käsi-GPS:llä on muitakin kilpailuetuja.

Sinänsä toki pakko todeta, että jos Navionics tekee tuosta softastaan vielä S^3-version (ja joskus sellaisen kännykän hankin) niin kyllähän samasta omistamisen ilosta pitänee itsekin hankkia ne Italian merikartat :)
Toisaalta Suomen vesistä kun on muitakin, ilmaisia, vaihtoehtoja, niin eipä tuo kovinkaan ajankohtaista ole toistaiseksi.

by jr » Tue Jan 18, 2011 13:03 pm

Eiku taidetaan ne sopimukset tehdä paikallisten viranomaisten kanssa, esim. Suomen järvialueita koskeva tiedote: http://www.navionics.com/NavionicsNews. ... eYear=2005

by jr » Tue Jan 18, 2011 12:58 pm

En mitenkään usko että pelkällä volyymillä voisi kompensoida tuota hintaeroa, ei purjehtijoitten määrä kuitenkaan olennaisesti riipu Appstoren latausmääristä...
Halvassa hinnassa se osavitsi varmaan piileekin, jokainen mökkeilijä/onkija/laivamatkustaja on potentiaalinen heräteostoasiakas. En mäkään kuvittele ihan heti tarvitsevani Italian rannikkokarttoja, mutta tulipa vaan ladattua koko Euroopan kartasto, kun sai niin halvalla :D

Navionics ilmeisesti nykyään saa raakadatansa Primarin ( http://www.primar.no/ ) kautta ( http://www.navionics.com/NavionicsNews. ... eYear=2004 ), johon siis Liikennevirastokin tuota karttatauhkaa toimittaa.

by Petri » Tue Jan 18, 2011 12:14 pm

jr wrote:Kyllä tuo kartta-aineisto on lähtöisin ex-Merenkulkuhallitukselta (nyk. Liikennevirasto), eihän kenelläkään muulla tuollaista aineistoa ole. Jospa tuo AppStore on jakelukanavana vaan niin tehokas, että kasvaneen volyymin ja logistiikkasäästöjen ansiosta voi myydä hiukan halvemmallakin? Siis samaan tapaan kuin iTunes/Ovi vs. ostarin levykauppa.

Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
En mitenkään usko että pelkällä volyymillä voisi kompensoida tuota hintaeroa, ei purjehtijoitten määrä kuitenkaan olennaisesti riipu Appstoren latausmääristä ja kukapa muu nyt merikarttoja tahtoisi ostaa. Tai siis, kenties jotain virkamiestä on harhaanjohdettu näyttämällä latauslukuja tms. mutta kun ottaa huomioon että Navionicsin 9,99 hintahan on vielä niin isolle alueelle että Suomen datan osuus siitä lienee vain kymmeniä prosentteja niin eipä yhdestä Appista kauheita rahavirtoja voi Suomeen virrata. Tai toisinpäin, Suomen karttadata ei voi olla järin kallis jotta bisnes olisi kannattavaa.

Lähinnä tässä homma vähän haisee esim. Taskuloiston kannalta, eihän noilla hinnoilla voi tällä hetkellä oikein edes tehdä bisnestä, mutta tiedä sitten miten tiukasti hinnat on sidottu karttatoimittajan taholta.

Tai tietenkin jos hinnoittelu perustuu puhtaasti rojaltteihin, niin se ehkä selittäisi tuon, tavara annetaan kaikille vapaasti mutta myyntituotosta kahmaistaan tuo mainittu 35%. Eli tällöin Navionicsille Suomen kartat ovat käytännössä ilmaiset ja he taas voivat suurella volyymillä tehdä bisnestä euroopanlaajuisesti. Mielenkiintoinen tilanne tosiaan, mutta vähän tulee sellainen fiilis että taas myytiin kallisarvoista immateriaali-omistusta ulkomaille "ilmaiseksi".
Joakimin luvut vähän tosiaan selventävät tilannetta, ei tuollainen 6000¤ ole järin suuri summa bisnekselle joka pelaa Euroopanlaajuisella tasolla jos siis tuo rojaltiosuus sitten kuitenkin peilautuu jotenkin pinta-alasuhteeseen, mutta pienemmille toimijoille 6000¤ on iso investointi ja se ehkä selittää Taskuloistonkin hintoja. Garmin et co. varmaan sitten taas vain ovat kuorineet kermoja päältä niin kauan kuin se on ollut mahdollista.

by Joakim » Tue Jan 18, 2011 12:12 pm

jr wrote: Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
Tuon lisäksi tulee kai kertamaksuna ~20 euroa/solu ja sitten 8 euroa/solu/vuosi (lienee ALV 0%) päivitysmaksua. Nopeasti katsottuna Itämerellä on n. 300 solua, joten hinnat 6000 ¤ aluksi ja sitten 3000 ¤/v + se 35% rojalti. Pitää noita aika monta myydä, jotta kympin hinnalla saa edes karttakulut katettua. Mitenköhän tuo 35% määritellään? Kymppihän sisältää myös jonkun ohjelman, joten tuskin koko hinnasta menee rojaltia.

Olikohan mahdollista tehdä kimppa jolla maksaa tuon perusmaksun ja jakaa sitten karttaa ilmaiseksi? Paljon tuostahan tuo iphone/androit ei enää poikkea.

by jr » Tue Jan 18, 2011 11:45 am

Kyllä tuo kartta-aineisto on lähtöisin ex-Merenkulkuhallitukselta (nyk. Liikennevirasto), eihän kenelläkään muulla tuollaista aineistoa ole. Jospa tuo AppStore on jakelukanavana vaan niin tehokas, että kasvaneen volyymin ja logistiikkasäästöjen ansiosta voi myydä hiukan halvemmallakin? Siis samaan tapaan kuin iTunes/Ovi vs. ostarin levykauppa.

Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...

Top