Vesipumppu

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vesipumppu

Re: Vesipumppu

by harald » Tue Nov 14, 2023 10:19 am

Joo, ihan tasohiomakoneella hioin. Loppupäässä vesihiomapaperilla käsin jonkin tasaisen esim. lasin päällä.

Re: Vesipumppu

by Ari » Tue Nov 14, 2023 00:24 am

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 23:33 pm Teräsharjalla tai vastaavalla maalit ja moska pois.
Tämä on maalaamatonta messinkiä. Teräsharjaa en omista ja niissä olisi paras olla varmuus, että on harjakset läpeensä ruostumatonta terästä. Taidan tyytyä ottamaan paloja tavallista hiomapaperia eri karkeuksilla ja hioa molemmat puolet kiiltäviksi.

Re: Vesipumppu

by olpalon » Mon Nov 13, 2023 23:33 pm

Teräsharjalla tai vastaavalla maalit ja moska pois.

Re: Vesipumppu

by Ari » Mon Nov 13, 2023 21:03 pm

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 19:09 pm Haraldin vinkki on kääntää vesipumpun kansi aina 40 v välein, niin kuluma jää ensimmäisen käännön jälkeen ulkopuolelle, toisesta ei tarvitse itse todennäköisesti huolehtia :D

Edit: viewtopic.php?p=33467#p33467
Heh, nokkelaa, ja tuon ketjun muiden viestien perusteella temppu myös korjaa pumpun olennaisen ja akuutin ongelman. Se ei tahdo imeä glykolia ämpäristä niin millään.

Upotin nyt kannen alkajaisiksi valkoviinietikkaan. Millä keinolla se olisi kylvyn jälkeen järkevintä hioa?
Attachments
IMG_9492.jpeg

Re: Vesipumppu

by olpalon » Mon Nov 13, 2023 19:09 pm

Haraldin vinkki on kääntää vesipumpun kansi aina 40 v välein, niin kuluma jää ensimmäisen käännön jälkeen ulkopuolelle, toisesta ei tarvitse itse todennäköisesti huolehtia :D

Edit: viewtopic.php?p=33467#p33467

Re: Vesipumppu

by Ari » Mon Nov 13, 2023 18:25 pm

Tiedä, pitäisikö avata uusi ketju, mutta tässä kysymys kuvan kera: mikä olisi oikea keino putsata tämä eilen irrottamani vesipumpun kansi? Ihan kuin siihen olisi kulunut yllättävän syvä kehämäinen ura siipipyörän kohdalle.

Käykö tavallinen hiomapaperi vai ainoastaan vesihiomapaperi? Olisiko hyvä upottaa ensin johonkin kemikaaliin?

Siipipyörää tuskin oli edelliset omistajat vaihtaneet, niin surkeassa kunnossa se oli, kärjet täysin kadonneet. Ilmankos kone usein tyhjäkäynnillä on purnannut jäähdytysveden puutetta.
Attachments
IMG_9486.jpeg
IMG_9480.jpeg
IMG_9483.jpeg

by harald » Wed Nov 27, 2002 16:53 pm

oikkpasi wrote:Edelleenkin tosin haluaisin tietää miten se vesi tässä veneen myllyssä kulkee?
Sikäli mikäli minä olen ne letkut ym ymmärtänyt oikein niin vedet menee moottoriin ja moottorista
samasta kohtaa, siitä termarin kohdalta. Jos se on auki vedet kiertää lohkossa, ellei menee
vedet "ohi"... Pitänee mennä katsomaan VeMa kuvia tai manuaalia varmistaakseni tuota teoriaa
mutta näin olen asian ymmärtänyt.

by oikkpasi » Wed Nov 27, 2002 16:44 pm

No niin nyt ollaan jo lähes samaa mieltä. Niin osa vesipumpun tuotosta (foordissa) johdetaan suoraan ylävesiletkuun, mutta kun termari sitten lohkon veden lämmettyä aukeaa, niin pääosa virtauksesta menee helpointa reittiä eli koneen kautta. Joo ja sitten kun trasitissa sulkee sen pikku letkun talveksi, niin on edes jotain toivoa saada lämmintä sisään.

Edelleenkin tosin haluaisin tietää miten se vesi tässä veneen myllyssä kulkee?

by harald » Wed Nov 27, 2002 16:11 pm

Mun Opelissa :) se termari vaihtaa sen virran suunnan syylaripiirin ja konepiirin välillä.
Voidaan siis ajatella sitä kiertoa kahdeksikon muotoisena jossa termari on siinä "risteyksessä".
Ylempi silmukka on kone ja alempi on merestä-mereen.

Mitä lämpimäpi kone niin sitä enemmän virtaus menee kahdeksikon silmukoitten välillä.

Jotenkin noin. Ja kyllä, minunkin fordeissa tuo termari oli kuvaamallasi tavalla. Sen on pakko
olla siinä lämpimällä puolella.

by oikkpasi » Wed Nov 27, 2002 16:06 pm

Kyllä se nyt "yleensä" on kuitenkin niin, että se termari laskee sitä kuumaa ulos sieltä padasta. Ainankin omassa foordissani on näin.

Voi olla, että tässä kyseisesä 1GM:ssä asia onkin toisin.

Ja sitäpaitsi foordi on foordi?

Täytynee tutkia asiaa, sillä jos asia on näin se muuttaa aika paljon lämmönvaihtimen mitoituslaskelmaa!

by harald » Wed Nov 27, 2002 16:00 pm

Kas, sadas viesti jo :)

käytännössä tuon 1GM:n jäähdytyksen tekee helpoiten/nopeimmin uudestaan Martec:in sarjalla.
Mepratuote halusi siitä 720 € ja Veneakselisto sipoossa 670€.

Sarjassa on putkia, lämmönvaihdin, pumppu, paisuntasäiliö, asennusrautoja ja muuta sälää.
Varsin täydellinen siis. Hieman vain hinta minua kismittää. Eihän se voi maksaa noin paljon,
voiko?

by harald » Wed Nov 27, 2002 15:52 pm

Yleensä termarit ohjaavat kahta piiriä. Jos kone on kylmä niin vedet menee suoraan
ohi, sitä mukaa kun se aukeaa se avaa reitin koneen läpi enemmän ja enemmän. Vähän
kuten X-venttiili, jos ymmärrät mitä tarkoitan.. Eli kylmänä merestä mereen, haaleana
puolet vedestä koneen kautta mereen ja kuuman kierrätetään kaikki vedet koneen kautta.

Ja se "takaiskuventiili" on siis lapon-esto juttu. Teoriassa on mahdollista että vesi valuu
sisään lapolla, täyttää pakoputken ja siitä koneen sisälle. Etenkin jos kone on asennettu
vesilinjan alle. Tämän takia päästetään ilmaa sisään tuosta ylösalaisin olevasta U:n muotoisesta
ventiilistä. Samaa juttua käytetään muuten septitankin tai vessan vesiputkessa samasta
syystä, eli jos vessa on vedenlinjan alapuolella saattaa se täyttyä merivedestä lapolla, ja
pikkuhiljaa vene täyttyy kokonaan vedestä, syvyydestä riippuen aina mastonhuippuun
asti :)

Kun se lenkki palaa niin se palaa pakoputkeen, pakosarjaan. Tuo pakosarja on 1GM koneissa
tehty niin että siinä on jonkun matkaa kaksi putkea sisäkkäin, pakokaasut tulevat sisemmässä
ja välitilaan tulee siis jäähdytysvesi.

Voisihan sen koneen tehdä niin että käyttää syylarikennoa ja tuulettimia mutta juuri tuon
pakoputken takia on käytettävä merivettä jotta saadaan aikaan "märkä pakoputki", palo-
turvallisuuden takia jne...

by oikkpasi » Wed Nov 27, 2002 15:29 pm

Siis laskeeko termari todellakin vettä lohkoon, eikä sieltä pois? Yleensähän termari laskee kuumaa vettä lohkosta pois.
Mitä tarkoitat takaiskuventtiilillä? Sekö vacuum valve mikä heittää lenkin topissa ja palaa sitten johonkin. Mihin se muuten palaa?

by harald » Wed Nov 27, 2002 15:07 pm

oikkpasi wrote:Miten vesi kiertää nyt merivesijäähdytteisenä?
Hanasta/merestä pumppuun, siitä termarikoteloon ja joko lohko kautta tai lohkon ohi.
Siitä takaiskuventiiliin ja pakosarjaan, siitä pihalle.

by oikkpasi » Wed Nov 27, 2002 15:03 pm

Miten vesi kiertää nyt merivesijäähdytteisenä?

Top