Ei kannata törmäillä....

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Ei kannata törmäillä....

by Petri » Thu Oct 29, 2009 17:15 pm

Joakim wrote: Terhit kai tehdään ABS-muovista, joka on aika kaukana lasikuidusta työmenetelmiltään.
Totta joo, mutta noin siis periaatteessa ei sen sandwichin pitäisi olla merkittävästi kalliimpi ratkaisu itsessään.
Tuntiveloitus sisältää kaikki nuo kulut (halli, lomat, luppoaika jne). Jos siis viet veneesi korjattavaksi tuntihinnalla, laskussa ei ole muuta kuin tarvikkeet, tuntikulut ja mahdolliset lisäkulut nostoista tms. 11 k¤:llä saat siis n. kuukauden tunnit veneelle tehtyä työtä.
Toki, tarkoitin vain että tämän kyseisen rempan kokonaishinnan kannalta en tiedä työtuntien määrää, mutta tuntiveloitus voi tosiaan olla kovinkin korkea. Erkalla tosin saattaa olla varsin hyvä tatsi asiaan (Fuugan Erkalla ehkä vieläkin parempi) mikä antaa suuntaviivoja työtunnin hinnalle.

by Joakim » Thu Oct 29, 2009 17:12 pm

Petri wrote: Tai toisaalta Sandwich-rakenteisen Terhi-soutuveneenkin

Täytyy nimittäin toki muistaa, että Leeveen hinnoissa on tutkiveloituksen lisäksi myös osa kiinteitä kustannuksia, ei se lämmitetty halli ilmainen ole ja tosiaan ei nyt niitä veneitä niiiin paljoa siellä varmastikaan käy, että ruuhkaksi asti töitä olisi.
Terhit kai tehdään ABS-muovista, joka on aika kaukana lasikuidusta työmenetelmiltään.

Tuntiveloitus sisältää kaikki nuo kulut (halli, lomat, luppoaika jne). Jos siis viet veneesi korjattavaksi tuntihinnalla, laskussa ei ole muuta kuin tarvikkeet, tuntikulut ja mahdolliset lisäkulut nostoista tms. 11 k¤:llä saat siis n. kuukauden tunnit veneelle tehtyä työtä.

Se ainut kerta kun olen venekorjaamoa tarvinnut kaikki myivät eioota käytännössä koko kesän. Talvella varmasti on hiljaisempaa.

by Petri » Thu Oct 29, 2009 17:00 pm

Joakim wrote:
Erkka wrote:Tuntiveloitus on korjaamosta riippuen, mutta veikkaan keskimäärin 70 e / h. Jos tuossa vahingossa on tarvikekustannus pari tonnia, niin työtä on 100 tuntia = kaksi ja puoli viikkoa.
Ihan vertailun vuoksi. 1000 eurolla saa 85 kg lasikuitua + muita osia suotuveneeksi tehtynä: http://www.termalin.fi/460.htm
Tai toisaalta Sandwich-rakenteisen Terhi-soutuveneenkin OVH on jossain (koosta riippuen toki) 1300 euron tienoilla, mutta joo, kyllä nuo Erkan mainitsemat tekijät varmasti nostavat hintaa etenkin jos osumakohta sattuu olemaan huonossa paikkaa sisärakenteitten kannalta.

Täytyy nimittäin toki muistaa, että Leeveen hinnoissa on tutkiveloituksen lisäksi myös osa kiinteitä kustannuksia, ei se lämmitetty halli ilmainen ole ja tosiaan ei nyt niitä veneitä niiiin paljoa siellä varmastikaan käy, että ruuhkaksi asti töitä olisi.

by Joakim » Thu Oct 29, 2009 16:52 pm

Erkka wrote:Tuntiveloitus on korjaamosta riippuen, mutta veikkaan keskimäärin 70 e / h. Jos tuossa vahingossa on tarvikekustannus pari tonnia, niin työtä on 100 tuntia = kaksi ja puoli viikkoa.
Ihan vertailun vuoksi. 1000 eurolla saa 85 kg lasikuitua + muita osia suotuveneeksi tehtynä: http://www.termalin.fi/460.htm

Tuostakin on työn osuus varmasti yli puolet. Lasikuitu+hartsi ei maksa montaa euroa kilolta kuten ei muutkaan aineet.

11 000 eurolla saa sitten jo uuden 5 m pulpettiveneen aika hyvällä varustuksella ilman moottoria.

Toinen vertailuajatus on vastaava osuma FE:hen ja H-veneeseen. Seurauksenahan olisi ollut lunastus.

by Erkka » Thu Oct 29, 2009 15:31 pm

Ulkopinnan korjaaminen on aina helppoa, leikkaa vaan isomman reiän ja laminoi, noin kärjistettynä. Vaikeaksi homma menee sisäpuolella, eli sisältä pitää purkaa kaikki verhoilu, sisämodulit jne ja kasata ne vielä takaisinki, laminoida mahdolliset laipiot ym uudestaan kiinni, hankkia puuseppää, sähköasentajaa, nosturia, rekkaa, kuivattaa noita odotellessa kerrosrakenne jotta sen voi ylipäätään korjata... Siitä nuo kustannukset tulevat aika helposti. Tuntiveloitus on korjaamosta riippuen, mutta veikkaan keskimäärin 70 e / h. Jos tuossa vahingossa on tarvikekustannus pari tonnia, niin työtä on 100 tuntia = kaksi ja puoli viikkoa.

Vieläkö tuntuu FE:n vakuutusmaksu 200 e korkealta? :twisted:

by Olli » Thu Oct 29, 2009 15:14 pm

Niin, kai se kuorma on noilla telakoilla aika epätasaista, ja pitää niistä hommista nyhtää sen verran että elää hiljaisemmankin ajan yli.

Jotenkin vaan silti ihmetyttää. Jos nyt tota ylläolevaa kuvaa katsoo, ja kuvittelisi että pitäisi jostain syystä lähteä tollaista itse korjaamaan omalla kustannuksella, niin kannattaisi ottaa neljä kuukautta (!) palkatonta vapaata töistä, aloittaa vaikka vuodenvaihteessa, ja odottaa kolme kuukautta ilmojen lämpenemistä, harjoitella vaikka sillä aikaa laminointia, ja tehdä kaikessa rauhassa korjauksia hitaaseen tahtiin koko huhtikuu :!: Silti keskiverto palkansaaja säästäisi vielä rahaa verrattuna tohon 11 k¤ korjaukseen.

Mielestäni tämä on täysin järjenvastaista, varsinkin kun tuo homma ei ole mitään rakettitiedettä. Ei tämä toki ole pelkästään venealan ongelma. Esim. autokorjaamot ja rakennusfirmat rokottavat helpoista hommista ihan samalla tavalla...

by Guest » Thu Oct 29, 2009 14:57 pm

Panu wrote:
Olli wrote:Ei se ihme ole että vakuutukset maksaa, kun venekorjaamot pääsevät ryöstämään korjauksista ihan mitä tahansa hintoja.
Tervehdys

Joo kalliilta kuulostaa :shock:. Kovat taitavat olla korjaustelakoiden yleiskustannukset, kun noita hintoja ei ainakaan työpalkoilla taikka tarvikkeiden hinnoilla pysty selittämään.

Missäköhän vaiheessa koulutusta / työuraa se suhteellisuuden taju ambutoidaan...? :?
En tiedä ambutoinnista tai yleiskustannuksista, mutta noin yleisesti korjaustelakat eivät tunnu olevan mitään varsinaisia rahasampoja omistajilleen. Tuloksia voi katsella vaikka inoan sivuilta. Eli joko k.o. alalle on valikoitunut erittäin heikoilla taidoilla varustettuja yrittäjiä tai sitten asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin meistä veneenomistajista tuntuu. Ja kuka vaanhan saa perustaa oman telakkansa ja alkaa vuolemaan kultaa...

Tämä kommentti siis irrallaan tästä yksittäisestä tapauksesta.

by Panu » Thu Oct 29, 2009 14:04 pm

Olli wrote:Ei se ihme ole että vakuutukset maksaa, kun venekorjaamot pääsevät ryöstämään korjauksista ihan mitä tahansa hintoja.
Tervehdys

Joo kalliilta kuulostaa :shock:. Kovat taitavat olla korjaustelakoiden yleiskustannukset, kun noita hintoja ei ainakaan työpalkoilla taikka tarvikkeiden hinnoilla pysty selittämään.

Missäköhän vaiheessa koulutusta / työuraa se suhteellisuuden taju ambutoidaan...? :?

by Olli » Wed Oct 28, 2009 23:55 pm

No joo, onhan toi vähän paha paikka, kun on ihan kiinni varvaslistassa ja kerrosrakennekin vielä. Mutta silti, tohon hintaan saa jo pieniä veneitä.

Ei se ihme ole että vakuutukset maksaa, kun venekorjaamot pääsevät ryöstämään korjauksista ihan mitä tahansa hintoja.

by Petri » Wed Oct 28, 2009 23:38 pm

Image

Tarkemmin en sitten tiedä korjauksista, vain hinnan. Eli sandwichia meni murusiksi, mutta olennaisempaa on se että vastaavaa voisi tapahtua kenelle tahansa :) Onneksi tosiaan vakuutukset ovat pakolliset.

by Olli » Wed Oct 28, 2009 22:59 pm

Siis täh? Oikeestiko kyse oli pelkästä lasikuitukorjauksesta? Eli ei tarvinnut esim. irrottaa varvaslistaa? Oliko edes sandwich-rakenne? Lasikuidun leipominen on yksi helpoimmista asioista maailmassa. Onhan tossa tietysti nostot ja hallivuokrat ja muut oheishommat, mutta silti...

Materiaalit ei tossa maksa käytännössä mitään, jollain 100 ¤ tuntihinnalla saa painaa kolme viikkoa täyttä päivää tohon hintaan. Tapausta tuntematta, tossa tuntuisi olevan pari viikkoa kahvinjuontia mukana...

Ei kannata törmäillä....

by Petri » Wed Oct 28, 2009 22:37 pm

Loppusyksystä tuli kisassa törmättyä (ei Olgalla) toiseen veneeseen tuloksena täysi T-bone, meidän veneeseen ei tullut mitään vaurioita, toiseen puhdas reikä kylkeen varvaslistan alle.

Nyt sitten jotain kautta tieto korjauskustannuksista tuli esille ja hintaa pikkupusulle tuli 11 000 euroa...onneksi on vakuutukset :)

Eli sinänsä pientä perspektiiviä kuitenkin siihen minkälaisista rahoista puhutaan tapahtumasta, missä ei kuitenkaan varsinaisesti käynyt mitään pahempaa ja kummatkin veneet säilyivät purjehduskelpoisina.

Top