Rekisterinumero purjeeseen?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rekisterinumero purjeeseen?

by harald » Fri Nov 07, 2008 18:01 pm

Pienempi numero on mielestäni siistempi minun mielestäni, mutta
muuten olen kyllä vähän samalla kannalla että se mitä maksusta saa
on kyllä vähän hämärän peitossa.

by Artsi » Fri Nov 07, 2008 17:53 pm

Lainaus: Asia, jossa kilpapurjehduksen osalta päätösvalta on kansainvälisellä purjehtijaliitolla, ei ole kahden kansallisen liiton välinen "pieni perusasia". P-liitolla ei yksinkertaisesti ole edes valtuuksia sopia tällaista.

Ei se nyt ihan noin mene. Minullekin jo kerrottiin, että saan haluamani numeron 500 euron lisämaksusta. Kyllä SPL päättää Suomessa jaettavista tunnuksista, ei kansainvälinen liitto. Toki sieltä tulee "määräys" (sopimus) FIN -tunnuksen käytöstä, muttei numeroista.
Mielestäni olisi ollut fiksua sopia liittojen kesken numerokäytännöstä. En tunne käytyjä neuvotteluja, mutta kuten Seljavaaran lausumasta voi päätellä, on SPL ollut se "hankalampi" osapuoli. Veneilyliittohan jakaa numerot rekisteriperustaisesti ja ilmaiseksi, joka ei ole sopinut SPL:lle muutoin kuin mittavasta lisämaksusta. Toki kirjaimen sisältävää 6 merkkistä tunnusta ei saa edes sillä.
Väittämä jäsenten kalastelusta on melko lapsellinen. Eihän matkapurjehtija saa SPL:ta jäsenenäkään juuri mitään vastinetta jäsenmaksulleen, joten jäsenenä ollaan periaatteellisista syistä, tai sitten tunnisteet Purjehtijan Kalenterissa merkitsevät niin paljon, että siitä halutaan maksaa. Eikä matkapurjehtija ala vaihtaa purjeessa jo olevia numeroita vaan sen takia, että voisi rekisteröityä toiseen liittoon ilmaiseksi. Voihan sinne jo nytkin rekisteröityä SPL:n vanhalla numerolla. Pentin lausumasta käy selväksi, voi SPL:n jäsen laitta purjeeseensa mitä tahansa tunnuksia, jotka kuitenkin "saattavat herättää hilpeyttä" hänen mielestään. Kisoihin voi kuitenkin osallistua vain SPL:n purjetunnuksella.
Summa summarum: Olisin halunnut uuteen isopurjeeseeni rekisterinumeroa vastaavan tunnuksen.(Tiedän, että on muitakin, jotka haluaisivat samoin). Veneilyliitosta saisin tunnuksen FIN-X16166 ilmaiseksi ja Purjehtijaliitosta FIN-16166 (joka sekin olisi riittävän selkeästi rekisterinumeroa vastaava), mutta 500 euron lisähintaan, jota en tietenkää maksa täysin turhasta asiasta. Eli jatketaan vanhalla tunnuksella edelleen. Ei se numero sitä purjetta pahenna! Tosin, täytyy myöntää, että FIN-X16166 näyttäisi huomattavasti komeammalta kuin FIN-2614...

terv. Artsi

by Guest » Fri Nov 07, 2008 10:45 am

Se sitten siitä kovasti puhutusta ja kehutusta liittojen välisestä yhteistyöstä. Jos ei näin pienestä perusasiasta pysty sopimaan , niin mistä sitten!
Asia, jossa kilpapurjehduksen osalta päätösvalta on kansainvälisellä purjehtijaliitolla, ei ole kahden kansallisen liiton välinen "pieni perusasia". P-liitolla ei yksinkertaisesti ole edes valtuuksia sopia tällaista.

Toinen asia mitä ei pidä unohtaa on se, että miksi veneilyliitto alunperin alkoi jakaa purjenumeroita eli houkutellakseen matkapurjehtijoita SPL:stä oman liittonsa alaisuuteen. (Vrt. vaikka joidenkin ammattiliittojen keskinäinen kilpailu.) Jäsenmäärä merkitsee kuitenkin liitolle tuloja ja valtaa. Jos veneilyliitto on lähtenyt kalastelemaan toisen liiton jäseniä itselleen, niin aika turha tulla itkemään, jos SPL ei muitta mutkitta hyväksy tähän liittyviä muutoksia. Veneilyliitollahan ei sinänsä ole mitään tarvetta myöntää purjenumeroita, purjeveneitä on ollut veneilyliitossa jäsenenä paljon ennen numeroiden myöntämistä. Tämä "nyt saat purjenumeron myös veneilyliitosta" oli vain ja ainoastaan jäsentenkalasteluyritys, mitään omaan toimintaan liittyvää todellista tarvetta jakaa purjenumeroita ei veneilyliitolla ollut. Tätä taustaa vasten yhteistyö on kuitenkin edennyt huomattavasti parempaan suuntaan viimeisten viiden tai kymmenen vuoden aikana.

Ville

by harald » Thu Nov 06, 2008 22:54 pm

Ja Charlotta on vuorostaa X 16468 , vähän kuten X-15 (mach 6,7). Sopii vauhtiin myös :)

by Petri » Thu Nov 06, 2008 22:49 pm

Enpä ollutkaan huomannut aiemmin, mutta Olgan rekkari on siis U52802...ts. vähän niinkuin U-96 jne.

Eli kannattaa vähän varoa vesillä ensi vuonna...ensi kauden valmistautuminen aloitetaankin Olgan miehistön osalta katsomalla Das Bootin ultimate extended Directors Cut, luultavasti n. 12h tuntia Jurgen Prochnovia tuijottamassa verestävin silmin periskooppiin.
http://www.youtube.com/watch?v=_KIl8-GADyE

by Erkka » Thu Oct 30, 2008 12:21 pm

Eli tätä taisi tarkoittaa se Navigaressa (lehti) ollut hiukka sekava juttu purje- ja rekisteritunnuksen yhtenäisyydestä. Mutta, eikös SVEL ole jonkinasteinen kattojärjestö, jonka alla on SPL ja entinen motariliitto? Vai ei? Ihmettelen muuten myös, että milloinkohan mun purjetunnus ilmestyy SPL:n sivuille. Vene on kuitenkin katsastettu ja rekisteröity seuraan, ja siitä on maksut maksettu joka suuntaan. Samapa tuo toisaalta.

by Artsi » Wed Oct 29, 2008 20:46 pm

Näin tylsien syysiltojen ratoksi vielä hieman lisää ruikutusta. Kyselin rekisteriasiasta myös Veneilyliitosta, jonka jäsen seuramme kautta myös olen. Tässä vastaus:

Hyvä Arto Mattila,

SVEL:n purjevenerekisteriin pääsee ilmaiseksi ja tunnukseksi saa saman
tunnuksen kuin rungossa varustettuna FIN-etuliitteellä. Esim.
FIN-A34567.
SPL ei hyväksy kilpailuihin osallistumista muilla kuin heidän
purjetunnuksillaan varustettuja veneitä. Neuvotteluissa emme ole
päässeet muunlaiseen tulokseen.

Ystävällisin terveisin

Seppo Seljavaara


Se sitten siitä kovasti puhutusta ja kehutusta liittojen välisestä yhteistyöstä. Jos ei näin pienestä perusasiasta pysty sopimaan , niin mistä sitten!

terv. Artsi

by Artsi » Sun Oct 26, 2008 21:27 pm

Tuon uuden tunnuksen hinnan jotenkin ymmärtää. Luodaanhan siinä tietokantaan uusi osio ja siihen kuluu jonkin verran aikaa. Lisäksi tiedoston ylläpidolle pitää laskea jonkinmoinen hinta. Tosin jäsenmaksun pitäisi jotakin kattaa, mutta aloituskustannukset kuitenkin ovat hyväksyttävissä. Jos sitten jostain syystä tunnusta pitäisi vaihtaa, ei kuluja voi olla paria kymppiä enempää! (maksimitumpelo saa siihen kulumaan korkeintaan 10 minuuttia). 500 EUROA ON, HELV.. SOIKOON, RYÖSTÄMISTÄ! Jos kilpailutoimintaa voisi harrastaa ilman liiton jäsenyyttä, loppuisi allekirjoittaneen jäsenmaksun maksaminen tähän. Nyt ei voi, kuin valittaa, eikä sekään mitään auta. Uutta isopurjetta ensi kaudeksi hankkiessa harmittaa vaan vietävästi, jos kuitenkin käy niin, että joskus myöhemmin voisi tunnuksen vaihtaa kohtuuhintaan. Ei niitä numeroita saa purjeesta kovin helposti irti aiheuttamatta vaaraa purjemateriaalille. Enkä totta vie maksa tuollaista hintaa rekisterimuutoksesta. Sillähän melkein saisi jo uuden st-fokan!

terv. Artsi

by Erkka » Sun Oct 26, 2008 20:00 pm

Ja uuden tunnuksen haku, vaikkakin järjestyksessä, on satanen plus kulut, olikohan pari kymppiä. Eli ei sekään ilmainen ole.

by Petri » Thu Oct 23, 2008 17:38 pm

Artsi wrote:
Hei Haloo!! 500 ekeä tunnuksen vaihdosta! Unohdetaan koko juttu...

terv. Artsi
Sitä se monopoliasema teettää, ei kai kukaan luule että sen spesifisen autorekkarinkin kustannukset ihan oikeasti olisivat niin paljon geneeristä rekkaria suuremmat, että hinta olisi oikeutettu :)

by Artsi » Thu Oct 23, 2008 17:11 pm

Ja tässä sitten "viimeinen niitti" tähän keskusteluun:

"Hei Arto,
noudatamme purjenumeron myöntämisessä Kansainvälisiä kilpapurjehdussääntöjä, joiden mukaan purjetunnukset koostuvat kansallistunnuksesta (3 kirjainta, Suomen kohdalla FIN) ja numerosarjasta. Numerosarjaan ei voi lisätä kirjaimia. Myönnämme korkeintaan viisinumeroisia purjetunnuksia. Jos numero poikkeaa vuorojärjestyksestä, perimme numerosta 500 e lisämaksun,

terv.

Marianne Pentti
Toiminnanjohtaja - Verksamhetsledare
Suomen Purjehtijaliitto - Finlands Seglarförbund"


Hei Haloo!! 500 ekeä tunnuksen vaihdosta! Unohdetaan koko juttu...

terv. Artsi

by Tea » Tue Oct 21, 2008 09:10 am

risto wrote:Viimeisin Navigare-lehti kertoo taas yhden koukeron koko touhuun siellä formula-veneiden palstojen välissä (saisikohan tuosta vaikka vain purjehdus version puolella hintaa...)
Navigare wrote: Purjeveneiden jouduttua mukaan pakolliseen venerekisteriin, on monen purjehtijan mieltä kaihertanut se, että veneen runkoon joutuu laittamaan eri tunnuksen kuin mikä purjeessa jo ennestään on. Nyt on Veneilyliitto saanut keskustelujensa päätteeksi hyväksynnän viranomaisilta vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.
Purjehtijaliitto ei sitten ole ilmeisesti saanut tällaista sopimusta aikaiseksi... :B-flag: :goodnight:
Navigare-lehti on ilmeisesti kirjoitellut omiaan.
maistraatti wrote: Viime perjantaina ilmestyneessä Navigare lehdessä väitetään, että
viranomaiset olisivat hyväksyneet purjeveneen purjetunnuksen
käyttämiseen rekisterinumerona eli jos vene olisi ollut Veneilyliiton
rekisterissä tunnuksella FIN-05555, niin se voitaisiin rekisteröidä
muodossa FIN-A05555. Väite on perätön. Vireillä ei ole minkäänlaista
asetuksen muutosta asian suhteen. Virhe on toimittajan virhe.
Kirjoituksella oli tarkoitettu sitä, että kun vene on merkitty
vesikulkuneuvorekisteriin, Veneilyliitto voi merkitä saman numeron
omaan rekisteriinsä ja veneilijä saa sitä kautta saman numeron
purjeisiin.

by Artsi » Mon Oct 20, 2008 21:13 pm

Laitoin mikä laiton. Tuskinpa tuosta kukaan protestia nostaa. Mutta miksi haluat tietoisesti rikkoa sääntöjä? For what? Ja jos noita rupeaa näkymään enemmänkin, uskoisin että kilpailunjärjestäjille tulee ylhäältäpäin tiukahko ukaasi poimia nämä pois jo ilmoittautumisvaiheessa.

Valtio vääntää meille taas yhden ylimääräisen numeron, sitä on vähän vaikea ymmärtää, mutta todella vaikea on ymmärtää, miksi nyt yhtäkkiä jenjoku haluaa sen tunnuksen vielä purjeisiinsa?!? Jos ei SPL:n numeroa halua pitää purjeissa, miksi laittaa sinne yhtään mitään?
No, laitonhan se virallinen tunnus ei tietenkään ole. Enkä myöskään halua rikkoa sääntöjä, eikä minulla ole vaikeuksia pitää SPL:n tunnusta purjeessa. Haluaisin vain sen olevan sama, kuin rekisterinumeron, varsinkin tilanteessa, jossa olen hankkimassa uutta isoa.
Mielestäni on huomattavasti vaikeampaa ymmärtää, miksi joku haluaa useamman, kuin yhden tunnuksen veneeseensä. En minäkään halunnut, mutta jouduin sen ottamaan. Miksi se ei samalla voisi olla veneen yleinen tunnus niin retkeillessäkin, kuin radalla? Paljon helpompi olisi lainvartijankin kyylätä sitä isoa numeroa purjeesta, kuin pientä numeroa rungosta. Eikä mielestäni kilpailun järjestäjälle voi asialla olla mitään merkitystä, paitsi ehkä siinä mielessä, että perinteitä kunniotetaan niin vakaasti, ettei numerouudistukseen voitaisi mennä. Muutama vuosikymmen sitten vastuttettiin "perinteisiltä tahoilta" uusia värikkäitä materiaaleja (mm. Kevlar) purjeissakin vetoamalla kaiken muun potaskan lisäksi mm. materiaalin rumuuteen! Kehitys kuitenkin vääjäämättä kehittyy kehittymistään ja asiat muuttuu ajan saatossa.

terv. Artsi
[/quote]

Kuinkahan numeron saisi käytännössä haluamaksensa

by FE-Sillanpää » Mon Oct 20, 2008 08:44 am

Navigare wrote: vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.
Mitenkähän tuo käytännössä menee? Kävin rekisteröimässä syyskuun lopussa ennen kuin tästä oli tietoa eli paperit tulevat joskus tässä loppuvuonna ja numero tulee viranomaiselta annettuna. Missä vaiheessa numeroon pääsee tässä vaikuttamaan? Vaatiikohan uudelleenrekisteröinnin maksuineen?


(Koskahan Suomen viranomaiset oppivat suunnittelemaan tekemisensä kunnolla)

by Petri » Sun Oct 19, 2008 21:28 pm

Anonymous wrote: SPL:n tunnuksista on sentään jotain iloakin, esim. vuosikirjan avulla löytää veneen tyypin ja omistajan. Valtion rekkarinumerosta ei vastaavaa iloa ole (en usko että valtio on ihan heti julkaisemassa paperista "puhelinluetteloa" veneistä.
VilleV voi kommentoida tätä asiaa noin kokeneemman kilpailujärjestäjän kannalta, mutta purjenumeroitten ongelma noin ylipäätänsä on se, että ne ja/tai veneitten nimet eivät ole yksittäisiä. Ts. Samoilla purjenumeroilla/veneen nimillä voi purjehtia useampia veneitä, pahimmillaan samassa kilpailussa ja silloin on parempi toivoa ettei kyse sentään ole kahdesta saman luokan veneestä, jotta tulosten kirjaus ylös onnistuu järkevällä vaivalla.

Sen sijaan rekkari on venekohtainen ja vain ja ainoastaan yhdellä veneellä, eli sikäli käyttämällä ko. tunnusta sinä selvästi näkyvänä tunnuksena, helpotetaan pitkässä juoksussa kilpailujärjestäjien työtä.
Ja tämän jälkeen on myös helppo luoda historiatietoja juuri jonkun veneen seikkailuista kilpailuissa, kun tunnistetieto pysyy jatkuvasti samana. Tämä siis lähinnä useamman vuoden perspektiivillä.

Top