Dyneema-sakkeli

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Dyneema-sakkeli

by mihor » Sat Jan 26, 2013 18:11 pm

Tässä vielä video tuon solmun tekemisestä:

http://www.youtube.com/watch?v=jH66tGsWv_Y

by harald » Mon Oct 08, 2012 09:42 am

Tuossa parempi ohje, jos tarvitsee "oikein" tehdyn. Kiitos Aleksin linkkivinkistä;

http://l-36.com/soft_shackle_howto.php

by harald » Fri Jun 26, 2009 13:16 pm

Sailingworld-lehdessä oli maininta tästä lyhyestä artikkelista:

http://www.sailingworld.com/0906shackle

Image

Vähän tilaa parannuksille siis. Lyhyt narupätkä siis työnnetään ulkokuoren sisään, ja sillä voidaan sitten vetää tuo silmukka auki irroitusvaiheessa. Kaksi O-rengasta estävät sakkelin itseaukeamisen jos se hakkaa voimakkaasti.

by Guest » Wed Sep 24, 2008 11:53 am

harald wrote:6mm köydestä tulee kyllä aika paksu.3mm köysi kestää 1100kg, ja 6mm
köysi 4200kg
. Sitten kun pujotat toisen pään toisen sisään ulkomitta melkein
tuplaantuu. Tuollaisella köysisakkelilla nostaisi FEneen :) Mihin käyttöön tuo tulisi?

Polyropes:ilta saa vielä 24mm dyneemaköysiä, murtolujuus 57800kg, eli 58tn.

Ihan Prosailorista ostin.
Sitten kun tuosta vielä tulee lenkki, on sen vetolujuus kaksinkertainen. Vielä kun huomio, että "sakkelissa" köysi on kai koko matkaltaan itsensä sisällä jo tuolla 3 mm köysilenkillä saattaisi saada FE:n ilmaan.

Samaa tavaraa saa DynaOne-nimekkeellä Gleisteinilta ainakin Baltic Riggingiltä. Jos ei löydy, voi 2-kuorisesta käyttää vain sisustan.

Uusimmassa TM:ssä oli juttu hinaajista, joissa käytetään vetoliinana dyneemaa. Moottorilla saadaan 70 tn veto ja käydet ja pollarit kestävät pitkälti yli 200 tn. En muista oliko paksuutta mainittu, mutta ei se mitään järkyttävän paksua ollut.

No näyttää noita köysiä saavaan lähes 600 tn murtolujuuteen saakka: http://www.gleistein.com/en/produkte/megaone.pdf

Joakim

by harald » Wed Sep 24, 2008 09:47 am

6mm köydestä tulee kyllä aika paksu.3mm köysi kestää 1100kg, ja 6mm
köysi 4200kg
. Sitten kun pujotat toisen pään toisen sisään ulkomitta melkein
tuplaantuu. Tuollaisella köysisakkelilla nostaisi FEneen :) Mihin käyttöön tuo tulisi?

Polyropes:ilta saa vielä 24mm dyneemaköysiä, murtolujuus 57800kg, eli 58tn.

Ihan Prosailorista ostin.

Dynema

by sersle4 » Wed Sep 24, 2008 07:10 am

Olen suunnitellut vastaavien tekemistä n. 6mm köydestä, enkä ole sopivaa köyttä vielä löytänyt. Kaikki dynemat mihin olen kaupoissa törmännyt on ollut kaksi kuorisia ja punokseltaan pirun piukkoja.

Mistä olet köyttä hommannut?

-Sakke-

by harald » Tue Sep 23, 2008 22:40 pm

Ehkä Polyropes Dynex 75:ta? Why?

Dynema

by sersle4 » Tue Sep 23, 2008 20:44 pm

Minkä merkkistä köyttä käytit.

by harald » Fri Sep 19, 2008 21:09 pm

Dyneema-sakkeli

by harald » Fri Sep 19, 2008 14:57 pm

Piti keksiä jotain vartioidessani nuhaista tytärtä. Muistin Aleksin hyvän
vinkin miten tehdä sakkelit itse dyneema-köydestä. Kipin kapin
kauppaan ja 3mm dyneemaa käteen ja harjoittelemaan. 3mm dyneema
kestää 1100kg, joten on varmaan riittävän paksua kamaa.

Ensin otetaan yllättävän pitkä pätkä 3mm dyneemaa (murtolujuus
jotain 1100kg), ja taitetaan kahtia.

Image

Esim nippusiteellä, tai jollain puikolla työnnetään toisen pään läpi,
noin keskiosaan asti josta ulos. Tämän jälkeen teipillä toinen pää
kiinni nippariin, ja vedetään ulos.
Image

Pää vedettynä toisen pään sisään. On muodostunut silmukka.
Image

Seuraavaksi tehdään kasi-solmu päähän, ja leikataan loput pois
sekä poltetaan pää ettei rihmoitu auki.
Image

Lypsätään kuori niin, että silmukkaan saadaan vähän löysää, ja
tuodaan kasisolmu silmukan läpi. Lypsätään silmukka takaisin
pieneksi. Tadaa! Sakkeli on valmis.
Image

Tällainen sakkeli on hyvä siitä että se on kevyt, ei kolise, pituus
on vapaasti säädettävissä (tekovaiheessa) ja se kestää hyvin
vinottaisvoimia sekä suoristuu itsestään kuorman alla.

Sitäpaitsi erilaisia spectra-virityksiä antavat laituriuskottavuutta :)

Top