Purjevene karille Espoon edustalla

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Purjevene karille Espoon edustalla

by Pate » Fri Oct 10, 2008 20:52 pm

Kyseinen vene myynnissä: http://www.nettivene.com/313137

by Guest » Wed Oct 01, 2008 15:23 pm

harald wrote:[
Missä näkyy kasuunin tuulitiedot?
http://testbed.fmi.fi/history_browser.p ... imestep=15

Valitettavasti noita ulempia havaintoja ei löydy täältä, jossa voisi katsoa historiaa pidemmällekin:

http://testbed.fmi.fi/time_series.html? ... 2008091000
(Eihän tuolla tuullut kuin 1 m/s!)

Täällä tuuli jo hiukan, tosin aika korkealla. 10 m korkeuteen muutettuna pitää ottaa ~20% pois. http://testbed.fmi.fi/time_series.html? ... 2008091000


Joakim

by harald » Wed Oct 01, 2008 14:40 pm

Anonymous wrote:Vene-lehden havainnoista tai Ilmatieteenlaitoksen havoinnoista Kalbådagrund, Kasuuni, Mäkiluoto, Emäsalo ja ajoittain Isosaari.
Missä näkyy kasuunin tuulitiedot?

Kyllä tuon huomasi saarten välissä että tuuli selvästi vähemmän mitä
lähempänä rantaa oli. Samanlaisia havaintoja karvalakeista jne.

by Guest » Wed Oct 01, 2008 14:40 pm

KaleviHarkonen wrote: Eikös perinteisien, pitkäkölisien veneiden pitäisi kestää melkein mitä vain? Kilparadoilla niitä tosin taitaa näkyä harvemmin.
Kyllä kunnon pitkäkölinen kestää karilleajoa varsin hyvin, mutta tuskin sekään isossa aallokossa rantaan paiskautumista. Näillä pitkäkölisillä on vielä se suuri turvallisuusetu, ettei ne koskaan pääse koviin vauhteihin, joissa voi tulla todella suuria vaurioita nykyisille veneille.

Joakim

by KaleviHarkonen » Wed Oct 01, 2008 14:19 pm

Anonymous wrote:Tuli rantaan perä edellä, kuten kölin lommostakin näkyy. Köli irtosi aika pian (heti?). Aallokkohan oli todella suurta yli 2 vrk jatkuneen 18 m/s tuulen takia. Vaikea kuvitella, että mikään muukaan vene olisi tuossa kestänyt.

Joakim
Eikös perinteisien, pitkäkölisien veneiden pitäisi kestää melkein mitä vain? Kilparadoilla niitä tosin taitaa näkyä harvemmin.

Vaan taitaa olla niissäkin omat ongelmansa. Näimme eräänä tyynenä kesäiltana, kun Marina 75 (tjsp) ajoi navigointivirheen seurauksena kivelle vajaa 100 m rannasta. Ensin vene liukui kiven päälle, sitten kaatui ja jäi paikalleen nököttämään ehkä 45 astetta kallellaan. Leppeässä säässä ei kenenkään henki eikä terveys ollut vaarassa, mutta silti rannalle kantautui aikamoinen huuto ja mekastus.

by Guest » Wed Oct 01, 2008 14:17 pm

Anonymous wrote: Mutta esimerkiksi Tigruhan täräytti jotain 8 knots kivelle ja purjehti pari mailia takaisin kotisatamaan, vaikka siinä on todella syvä ja kapea evä.
Vauhdillakin on tietysti suuri merkitys, mutta vielä paljon tärkeämpää on osumatapa eli kiven muoto. Tuossahan näkyy syvä lovi rautakölissä, joka ei ihan helpolla synny. Vauhtia ei ollut nimeksikään, koska rantaan ajauduttiin perä edellä epäonnistuneen vastakäännöksen päätteeksi. Huomaa, että törmäys oli niin voimakas, että mastokin kaatui.

Toisaalta 8 kn kivilleajo ei välttämättä ole lainkaan niin paha, jos se ei tapahdu pystysuoraan kallioon vaan viistoon, pikkukiviin, mutaan tms. Jos 8 kn vauhdilla ajaa terävän kallioon lähtee veneestä köli tai masto ja miehistö. Miehistön turvallisuuden kannalta voi olla parempi, että lähtee köli, jolloin joutuu ehkä uimaan, mutta ei telo itseään pahasti jonnekin.
Anonymous wrote: Jos ajattelee näitä nykyaikaisia syviä kölejä, niin se että vene menee karilleajosta herkästi lunastukseen, ei mielestäni ole kauhean iso ongelma, mutta jos vene uppoaa, niin se on.
Totta tuokin, mutta yhdistelmä suuri vauhti + kestävä köli on aika mahdoton. Jos köli taas ei kestä, vene pitäminen uppoamattomana on aika mahdotonta ilman kellukkeita (Etap). Kovilla avotuulilla ei kannata ajaa kiville!

Joakim

by Guest » Wed Oct 01, 2008 14:02 pm

harald wrote:"Ja tuulta oli sit vähintään 18m/s, oikein myrskyisä" :)
Sattumoisin tulin seuranneeksi erittäin tarkasti tuulioloja tuolla viikolla ja ulkona tuuli oikeasti se 18 m/s ma-ke (katsottuna tesbedistä, Vene-lehden havainnoista tai Ilmatieteenlaitoksen havoinnoista Kalbådagrund, Kasuuni, Mäkiluoto, Emäsalo ja ajoittain Isosaari.

Harmajalle tuuli ei osunut samalla tavalla ja aallot tulivat kaakosta eli kohtuu esteettömästi keskeltä Suomenlahtea, missä se tuuli oli sen 18 m/s (taisi olla 20 jossain vaiheessa ma-ke). Se, että saarten suojassa ei tuule läheskään yhtä kovaa ei pienennä aallokkoa, joka oli oikeasti suurta. Muistaakseeni Tallinnan liikennekin oli poikki, ainakin pienemmillä aluksilla, ko. päivänä.

Oma mittaridata näytti myös useamman minuutin yli 16 m/s juuri Knapperskärin kohdalla ehkä 15 min. ennen tapahtunutta.

Joakim

by Guest » Wed Oct 01, 2008 13:50 pm

Milläs veneellä haluisit osua siihen kiveen? Kestääkö Express paremmin?
No en ole noin pitkälle suunnitellut.

Mutta esimerkiksi Tigruhan täräytti jotain 8 knots kivelle ja purjehti pari mailia takaisin kotisatamaan, vaikka siinä on todella syvä ja kapea evä.

Olen myös nähnyt netissä noita kaikenmaailman katastrofikuvia, joissa veneitä on lennelly rantakallioille, mutta yleensä niissä on kyllä ollut kölit paikallaan, vaikka vene on kumollaan kalliolla.

Uskoisin että Express kestäisi paremmin, mutta tämä on ihan mutua. Expressissä on pilssi lasikuidusta ja runko "taipuu" jouhevasti köliksi, jonka rautaosa alkaa vasta kymmenkunta senttiä kuvitellun tasapohjan alapuolelta. Vaikea arvata mistä kohtaa Express hajoaisi, saattaisihan siitä tietysti revetä vaikka puoli pohjaa pois.

Sen takia pohdin tuota, että kuinka nopeasti köli irtosi, kun mielestäni ei mikään vene voi kestää loputonta kiville hakkaamista, mutta toisaalta ei se köli saisi pahassakaan karilleajossa heti irrota. Vrt. esim. mainitsemani Tigru, vene meni "aivan päreiksi", mutta pysyi kuitenkin kelluvana, mikä on aika iso juttu. Jos ajattelee näitä nykyaikaisia syviä kölejä, niin se että vene menee karilleajosta herkästi lunastukseen, ei mielestäni ole kauhean iso ongelma, mutta jos vene uppoaa, niin se on.

Ville

by harald » Wed Oct 01, 2008 13:12 pm

"Ja tuulta oli sit vähintään 18m/s, oikein myrskyisä" :)


2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 14:00 12.9 °C koillisesta 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 15:00 12.5 °C koillisesta 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 16:00 12.4 °C koillisesta 11.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 17:00 12.0 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 18:00 12.0 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 19:00 12.0 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 20:00 11.9 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 21:00 11.8 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 22:00 11.6 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 09.09. klo 23:00 11.6 °C koillisesta 9.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 00:00 11.6 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 01:00 10.8 °C koillisesta 8.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 02:00 10.9 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 03:00 10.9 °C koillisesta 9.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 04:00 10.9 °C koillisesta 8.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 05:00 11.0 °C koillisesta 9.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 06:00 10.8 °C koillisesta 8.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 07:00 10.7 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 08:00 10.5 °C koillisesta 9.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 09:00 10.5 °C koillisesta 10.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 10:00 10.5 °C koillisesta 9.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 11:00 10.9 °C koillisesta 9.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 12:00 12.2 °C idästä 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 13:00 12.0 °C idästä 15.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 14:00 11.9 °C idästä 15.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 15:00 11.9 °C idästä 14.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 16:00 11.9 °C idästä 14.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 17:00 12.3 °C idästä 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 18:00 12.3 °C idästä 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 19:00 12.4 °C idästä 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 20:00 12.3 °C idästä 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 21:00 12.2 °C idästä 12.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 22:00 12.3 °C idästä 12.0 m/s

by Guest » Wed Oct 01, 2008 13:00 pm

Anonymous wrote:Näyttäisi kölissä olevan pultit muttereineen paikoillaan, eli nähtävästi venelehden kuuluisat isommat aluslevyt olisivat olleet tässä poikaa.
Aluslevyt olivat tosiaan pienet, ohuet ja aika pahasti ruosteessa. Olivat pahasti vääntyneet.

Olisiko sitten isommat oikeasti mitään auttaneet? Tuossahan lähti kuitenkin aika iso pala laminaattiakin pois. Ehkä sellaiset "nykyaikaiset" 10x20 cm levyt olisivat riittäneet. Tosin nykyään taitaa sitten olla laminaatit ohuempia? Tuossahan oli kuitenkin aluslevyn ja kölin välissä 2-3 cm, joka kai on umpilaminaattia, kuten koko runkokin.

Mulla on tuollainen reilut 2 m x 15 cm "aluslevy", jossa vielä sivulle päin kolmessa kohtaa "siiveet", joten köli ei ihan helpolla tule pohjasta läpi....
Anonymous wrote: Enpä tiennytkään että veneessä oli perämoottorikaivo (jos tulkitsin kuvaa oikein).

Nähtävästi kölissä oleva kolo oli jonkinmoinen pilssikaivo?
Oli ja oli.
Anonymous wrote: Jokatapauksessa aika mojova reikä pohjassa. Tuota ei millään perinteisellä puutapilla hoida. Enpä haluaisi tuollaisella konstruktiolla täräyttää jollekin metrin syvyydessä olevalle kivikolle keskellä avointa selkää.
Ongelma tuossa oli kai se pilssikaivo, joka jätti reiän jälkeensä. Jossain tasapohjaisissakin veneissä se pilssikaivo on on osa runkoa eli "kölin" ylimmät 20-40 cm on lasikuitua. Ehkä tuollainen on parempi?

Milläs veneellä haluisit osua siihen kiveen? Kestääkö Express paremmin?
Anonymous wrote: Onko Haraldilla sisäpiirin tietoa, irtosiko köli jossain kunnon törmäyksessä vai rantaan hakatessa hiljalleen nitkuttaen?
Tuli rantaan perä edellä, kuten kölin lommostakin näkyy. Köli irtosi aika pian (heti?). Aallokkohan oli todella suurta yli 2 vrk jatkuneen 18 m/s tuulen takia. Vaikea kuvitella, että mikään muukaan vene olisi tuossa kestänyt.

Joakim

by Guest » Wed Oct 01, 2008 12:01 pm

Näyttäisi kölissä olevan pultit muttereineen paikoillaan, eli nähtävästi venelehden kuuluisat isommat aluslevyt olisivat olleet tässä poikaa.

Enpä tiennytkään että veneessä oli perämoottorikaivo (jos tulkitsin kuvaa oikein).

Nähtävästi kölissä oleva kolo oli jonkinmoinen pilssikaivo?

Jokatapauksessa aika mojova reikä pohjassa. Tuota ei millään perinteisellä puutapilla hoida. Enpä haluaisi tuollaisella konstruktiolla täräyttää jollekin metrin syvyydessä olevalle kivikolle keskellä avointa selkää.

Onko Haraldilla sisäpiirin tietoa, irtosiko köli jossain kunnon törmäyksessä vai rantaan hakatessa hiljalleen nitkuttaen?

Ville

by Erkka » Wed Oct 01, 2008 07:55 am

Jep, kyllä tämä on selvä peli. Helposti parin kympin vahingot ja jos paatti on tuo reilut 10, ehkö 15, niin siinäpä se. Sääli, koska tuo oli tietysti itselle viritetty ja kutitettu, ei rahalla samaa saa.

by harald » Tue Sep 30, 2008 20:30 pm

Yllättävän vähällä on päässyt:

http://www.iki.fi/~harald/lillfreya/

Ainakin päältä päin (ja alta) katsottuna. Uskon kuitenkin että lunariin
menee, raato on vain kuljetettu leeveneelle arviointia varten.

Re: vene bongattu Lauttasaaressa

by Petri » Tue Sep 30, 2008 19:52 pm

FE-Sillanpää wrote: Eipä käy kateeksi tuo syyskunnostus.
Enpä nyt tiedä, kyllä mäkin voisi mielelläni ulkoistaa sen homman Leeveneelle :)
Tosin vaatii kyllä kohtalaista rakkautta venettä kohtaan, että tuollaisesta 10k? hintaisesta veneestä kannattaa kunnostaa kelluva vekotin.

by harald » Tue Sep 30, 2008 19:49 pm

Fillarimarssille illalla sitten! :)

Top